Herkules, 1899. január-november (16. évfolyam, 1-21. szám)

1899-01-19 / 1. szám

Az elnöki munkásságnak egyéb legnehe­zebb és épen nem szórakoztató része az anyagi ügyeknek vezetése. Nálunk az egyleti és főleg sportegyleti bevételek a legnehezebben folynak be. Itt az elnöki hivatalos szigor sokszor meg­­boszulja magát és igazán körültekintő ügyes­ségre van szükség, hogy az egylet a pénzét is megkapja és tagjait se veszítse el. Tudunk egyletet, hol a tagok azért maradnak az egy­letben, mert még tartozásuk van, melynek be­hajtásánál az egylet kímélettel jár el. Az elnöknek az egyleti művezetésbe is kellő befolyással kell bírnia, hogy a tagok óhajuk­nak megfelelő tanításban részesüljenek. Az egy­leti művezetők sohasem haragszanak meg, ha elnöki szakértelem támogatja őket munkássá­gukban. Legyen az elnök az egylet hivatalno­kainak is vezetője, munkatársa. Ha egyleteinknek elnökei szép hivatásukat komolyan fogják fel, úgy az egyleti élet, mely sok téren már­is virágzó, hamarosan szép ered­ményekre nyújt kilátást és nyomába lépünk a nagy nemzeteknek. De az elnöki munkásság­nak igazán szép eredménye csak úgy lehet, ha a tagok szeretettel látják elnöküket és munkás­ságában nem gátolják, hanem támogatják. Önművelődés értelmi, testi és erkölcsi tekintetben. *) Irta: Blackie Stuart. Útmutató fiatal emberek és tanulók számára. Mullo: „Az ifju ember dicsősége testé­nek erejében áll.“ Salamon: Testi nevelés. 1. Nyilvánvaló tény, oly bizonyos, mint bármely mathematikai bizonyosság, hogy bárminek, a mi csak létezik, alapjának kell lenni, a melyen áll; gyökerének, a melyről sarjadzik ; sarkának, a melyen fordul; valamely olyan részének, a mely bármilyen alárendelt legyen is magában véve, a teljes egészhez viszonyítva, mégis nélkülözhetetlen összekötő pontnak tekintendő, a­melytől az egésznek a létezése függ. Házat nem lehet alap, aláépítés nélkül emelni, melynek függetlenül magában véve nincsen értéke és a mely, mikor a legnagyobb tökéletességgel elkészül, rendesen nem látható, mert a sötétben szeret elrejtőzni. Nos hát, tökéletesen ilyenforma viszony áll fenn az ember gondolkozó tehetsége és teste, értelmi tevékenysége és testi egészsége között; és így, ha ez az analógia jó , teljesen világos, hogy semmi sincs, a­mire az ifjúnak jobban kellene ügyelnie, mint húsa és vére egészséges állapotára. S mindezek daczára jól is­mert tény, hogy a tanulók általában egészségük gon­dozásával vagy, a­mi ezzel egyre megy, húsok és vérük értelmes ápolásával szoktak legutoljára s komolyan tö­rődni, s minél szorgalmasabb az a tanuló, annál köny­nyebben vétkezik ezen tekintetben, s annál nagyobb könnyelműséggel űzi magát, mint egy fékezetlen vasúti vonat, a vészes meredély szélére, nem nézvén szét maga körül, hogy hol áll. Bölcs dolog tehát a tanulói pályára azzal a bizonyos meggyőződéssel indulni el, a­mit minden tapasztalat támogat, hogy az új foglalko­zások általában és különösen a komoly és tartós szel­lemi munkával egybekötött sok ülés megszokása többé­­kevésbbé egészségtelen, s az olyan, természetileg gyönge szervezeteknél, melyek csak annál inkább szeretnek könyveikbe bemélyedni , egyenesen a szellemi tehetsé­gek gyöngítésére és a testi szervezet aláásására vezető dolog. Egy öreg, tanuló embertől jövő ezen intő szavak után gondolja meg mindenki, hogy saját fejére fog szál­­lani a vére, ha szilárdul el nem határozza, hogy épen annyi gondot fog fordítani egészsége megőrzésére, mint egy jó munkás szerszámainak élesen, vagy egy jó ka­tona puskaporának szárazon tartására. Mindazonáltal néhány pontban leírom az idevágó legfontosabb gyakor­lati utasításokat, melyekre e téren engemet a gyakorlat tanított meg.* * * 2. A test minden tagjának, valamint a világegye­temben tényleg minden létezési tevékenységnek növe­kedése és erőteljes állapota a gyakorlástól függ. Minden élet tevékenykedik, vagy munkálkodik ; abszolút nyuga­lom csak a sírban található, s egy ember tevékenysé­gének mértéke egyszersmind az ő munkaerejének is mértéke Egészséges ember az, a­ki testének minden képességét és tevékenységét harmonikus munka­rendben tudja tartani, s a­ki egészsége­s, az, ha életerejének magas fokán áll, erős is egyszersmind. Valaki lehet egészséges a­nélkül, hogy erős lenne, de minden egész­ség többé-kevésbbé az erő, s minden betegség a gyön­­geség felé irányul. A természet világában már mindenki láthatja, hogy a dolgok pusztán növekedés útján nőnek nagyra; ezen növekedés nem más, mint az élet, vagy tényező erő folytonos és szokott gyakorlása és mindaz — mondjuk , az erős szelek, vagy a fagy, a­mi ezen erőnek működését akadályozza vagy fogyasztja, akadá­lyozza és gátolja egyszersmind az illető természeti tárgy növekedését és fejlődését is. Ne feledje el tehát a ta­nuló, hogy a széken ülés, az ivópadra hajlás, vagy va­lamely könyvbe való mély elmerülés aligha lehet jó módja annak, hogy teste növekedjék. Csak gyakorlás által hozható a vér mozgásba és az izmok szabad já­tékba , és ha ezen gyakorlatot elmulasztjuk, a természet nem engedi magát kigúnyoltatni. Minden ifjú tanuló ha­tározza el ezentúl magában, hogy napoként legalább két órát szabad levegőn fog mozogni. Í la nem teszi ezt meg: hideg lábai, a testi szervezete benső részeinek kerekeire lerakodó sár, s a gyomor- és agybántalmak különböző alakjai nem fognak késni kellő időben tudatni vele,­ hogy vétkezett a természet ellen és ha nem vál­toztat életmódjában, épen mint egy rossz fiú, ő is bi­zonyára büntetésben fog részesülni. Igen, mert a ter­mészet nem úgy, mint némely enyheszívű emberi tanító mesterek, sohasem túl kegyelmes az emberekkel való bánásmódjában. De hát miért is kellene egy tanulónak ahhoz a lusta és egészségtelen üléshez hozzá szoknia ? Az ember állva épen úgy gondolkozhatik, mint ülve, gyakran kissé még jobban is és a mi napjainkban az olvasást illeti, mikor a legsúlyosabb könyvek olcsó áron a legkönnyebb alakokban is kiadatnak : nincs arra már semmi szükség, hogy valaki meggörbítse hátát és össze­­szoritsa mellét csak azért, mert véletlenül könyv van a *) A »Erőt. Egyh. és Isk. Lap“-ból vesszük át e jeles czikk­­sorozatnak ügyünkre vonatkozó részét. Szerk.

Next