AGRÁRTÖRTÉNETI SZEMLE 44. évfolyam (2002)

2002 / 1-2. sz. - TANULMÁNYOK - HONVÁRI JÁNOS: A gépállomási hálózat kiépítése 1948-1952 között

58 HOM­ÁRI JÁNOS átalakítására sor nem került, az állami üzemek között külön fejezetként szerepelt, al­kalmazottjai köztisztviselőknek számítottak. Az ÁMG főfelügyeletét a földművelés­ügyi miniszter látta el, üzemvezetését a rendelet szerint egy 9 tagú igazgató tanács intézte.­ A kormányrendelet megjelenése után a földművelésügyi miniszter László Géza okleveles mérnököt nevezte ki az ÁMG ügyvezető igazgatójává.6 A Gazdasági Főtanács a gépállomási központ felállításáig az agrártárcát bízta meg a gépállomások létesítésével.­ A GF 1948 elején az FM költségvetését mintegy 1,5 millió Ft-tal megemelte és egyidejűleg felhatalmazta a minisztériumot, hogy 1948. március 1-jétől gépállomásonként legfeljebb 3 szerződéses alkalmazottat ve­gyen fel.­ A határozat szerint őket, illetőleg a vármegyei és járási gazdasági fel­ügyelők mellé beosztott 216 gépesítési szakértőt (akik az adómentes mezőgazdasági üzemanyagokkal kapcsolatos adminisztrációs teendőket is ellátták) megalakulása után az Állami Mezőgazdasági Gépüzem veszi át. Az állami alkalmazotti státusba kerülő gépállomás-vezetőknek, üzemanyag-ellenőröknek életkoruk, képzettségük stb. alapján a VI-XI., a gépállomási gépészeknek pedig a VIII-XII. állami fizetési osztályokra megállapított bért fizették.­­ A Gazdasági Főtanács az ÁMG központ lét­számát augusztusban 132, októberben 140 főre emelte és hozzájárult ahhoz, hogy minden gépállomáson 15 főnyi állandó jellegű személyzetet alkalmazhassanak. Ez­zel a gépállomásokon addig időszakosan alkalmazott traktorvezetők státusa „állandó jellegű állássá" alakult át.1­ 5 Az ÁMG igazgató tanácsának elnöke az FM termelési (gépesítési) ügyek felügyeletével megbízott államtitkára, tagjai: az FM termelési főosztályának főnöke, gépesítési ügyosztályának vezetője, a Pénz­ügy-, az Iparügyi (a rendeletben tévesen igazságügyi szerepel), a Kereskedelem- és Szövetkezetügyi Minisztérium, a Gazdasági Főtanács titkársága és az Országos Tervhivatal egy-egy tagja, valamint az ÁMG mindenkori ügyvezető igazgatója. A tanács elnökét és tagjait a minisztertanács hozzájárulásával a földművelésügyi miniszter 3 évre nevezte ki. Az igazgató tanács - amelynek megbízatása eredetileg há­rom évre, 1951. december 31-ig szólt - 1948 nyarán megalakult, tagjait be is jegyezték a Cégbíróságon, a valóságban azonban a testület az ÁMG életében tényleges irányító funkciót sohasem töltött be. A napi gazdálkodási ügyek irányítása az ügyvezető igazgató feladata volt.­­ Keresztes Mihály FM államtitkár 1948. április 18-án dr. Mártonffy Miklós miniszteri osztálytaná­csost - addigi beosztásának megtartásával - ideiglenes jelleggel az ÁMG adminisztratív igazgatójá­nak nevezte ki. Mártonffy feladata az ÁMG szervezése és az üzem felállításáig az adminisztratív te­endők intézése volt. Június 23-án - saját kérésére - felmentették ez alól a tisztség alól. László Gézát minden bizonnyal ekkor nevezték ki az ÁMG ügyvezető igazgatójává. (MOL XIX-K­l­ u 25. doboz) Ezt a tisztséget azonban csak néhány hónapig töltötte be; a Budapesti Törvényszéknek mint cégbíró­ságnak 1948. augusztus elején jelentette be az FM, hogy László Gézát a Magyar Állami Mezőgazda­sági Gépüzem ügyvezető igazgatói tisztségéből felmenti. (MOL XIX-K-l-u 3. doboz.) ( MOL XIX-K-l-u 16. doboz. Előterjesztés a Gazdasági Főtanácshoz, 1948 (közelebbi dátum nélkül). Lásd még: MOL-M 276. f. 93/615. oe. Az ÁMG munkája 1948. november 30-ig . A kalkulációk szerint egy 10 traktoros gépállomás háromhavi működési költségét 80 ezer Ft-ra be­csülték. Úgy számoltak, hogy 1948. márciusban 100, áprilisban 200, májusban 300 traktort fognak üzemeltetni a gépállomások. Ebből adódott az 1 518 000 Ft-ra becsült három havi működési költség. (MOL XIX-K-1 -u 16. doboz. A Gazdasági Főtanács 1948 február 26-i ülésének határozata.) ( MOL XIX-K-1-u 16. doboz. Dr. Kováts István pénzügyi főtanácsos 1948. március 25. 10­1.761/1948. G. F. számú határozat. Gazdasági Főtanácsi Határozatok Tára, 1948. augusztus 5. 31. sz.

Next