AGRÁRTÖRTÉNETI SZEMLE 44. évfolyam (2002)
2002 / 1-2. sz. - TANULMÁNYOK - HONVÁRI JÁNOS: A gépállomási hálózat kiépítése 1948-1952 között
58 HOMÁRI JÁNOS átalakítására sor nem került, az állami üzemek között külön fejezetként szerepelt, alkalmazottjai köztisztviselőknek számítottak. Az ÁMG főfelügyeletét a földművelésügyi miniszter látta el, üzemvezetését a rendelet szerint egy 9 tagú igazgató tanács intézte. A kormányrendelet megjelenése után a földművelésügyi miniszter László Géza okleveles mérnököt nevezte ki az ÁMG ügyvezető igazgatójává.6 A Gazdasági Főtanács a gépállomási központ felállításáig az agrártárcát bízta meg a gépállomások létesítésével. A GF 1948 elején az FM költségvetését mintegy 1,5 millió Ft-tal megemelte és egyidejűleg felhatalmazta a minisztériumot, hogy 1948. március 1-jétől gépállomásonként legfeljebb 3 szerződéses alkalmazottat vegyen fel. A határozat szerint őket, illetőleg a vármegyei és járási gazdasági felügyelők mellé beosztott 216 gépesítési szakértőt (akik az adómentes mezőgazdasági üzemanyagokkal kapcsolatos adminisztrációs teendőket is ellátták) megalakulása után az Állami Mezőgazdasági Gépüzem veszi át. Az állami alkalmazotti státusba kerülő gépállomás-vezetőknek, üzemanyag-ellenőröknek életkoruk, képzettségük stb. alapján a VI-XI., a gépállomási gépészeknek pedig a VIII-XII. állami fizetési osztályokra megállapított bért fizették. A Gazdasági Főtanács az ÁMG központ létszámát augusztusban 132, októberben 140 főre emelte és hozzájárult ahhoz, hogy minden gépállomáson 15 főnyi állandó jellegű személyzetet alkalmazhassanak. Ezzel a gépállomásokon addig időszakosan alkalmazott traktorvezetők státusa „állandó jellegű állássá" alakult át.1 5 Az ÁMG igazgató tanácsának elnöke az FM termelési (gépesítési) ügyek felügyeletével megbízott államtitkára, tagjai: az FM termelési főosztályának főnöke, gépesítési ügyosztályának vezetője, a Pénzügy-, az Iparügyi (a rendeletben tévesen igazságügyi szerepel), a Kereskedelem- és Szövetkezetügyi Minisztérium, a Gazdasági Főtanács titkársága és az Országos Tervhivatal egy-egy tagja, valamint az ÁMG mindenkori ügyvezető igazgatója. A tanács elnökét és tagjait a minisztertanács hozzájárulásával a földművelésügyi miniszter 3 évre nevezte ki. Az igazgató tanács - amelynek megbízatása eredetileg három évre, 1951. december 31-ig szólt - 1948 nyarán megalakult, tagjait be is jegyezték a Cégbíróságon, a valóságban azonban a testület az ÁMG életében tényleges irányító funkciót sohasem töltött be. A napi gazdálkodási ügyek irányítása az ügyvezető igazgató feladata volt. Keresztes Mihály FM államtitkár 1948. április 18-án dr. Mártonffy Miklós miniszteri osztálytanácsost - addigi beosztásának megtartásával - ideiglenes jelleggel az ÁMG adminisztratív igazgatójának nevezte ki. Mártonffy feladata az ÁMG szervezése és az üzem felállításáig az adminisztratív teendők intézése volt. Június 23-án - saját kérésére - felmentették ez alól a tisztség alól. László Gézát minden bizonnyal ekkor nevezték ki az ÁMG ügyvezető igazgatójává. (MOL XIX-Kl u 25. doboz) Ezt a tisztséget azonban csak néhány hónapig töltötte be; a Budapesti Törvényszéknek mint cégbíróságnak 1948. augusztus elején jelentette be az FM, hogy László Gézát a Magyar Állami Mezőgazdasági Gépüzem ügyvezető igazgatói tisztségéből felmenti. (MOL XIX-K-l-u 3. doboz.) ( MOL XIX-K-l-u 16. doboz. Előterjesztés a Gazdasági Főtanácshoz, 1948 (közelebbi dátum nélkül). Lásd még: MOL-M 276. f. 93/615. oe. Az ÁMG munkája 1948. november 30-ig . A kalkulációk szerint egy 10 traktoros gépállomás háromhavi működési költségét 80 ezer Ft-ra becsülték. Úgy számoltak, hogy 1948. márciusban 100, áprilisban 200, májusban 300 traktort fognak üzemeltetni a gépállomások. Ebből adódott az 1 518 000 Ft-ra becsült három havi működési költség. (MOL XIX-K-1 -u 16. doboz. A Gazdasági Főtanács 1948 február 26-i ülésének határozata.) ( MOL XIX-K-1-u 16. doboz. Dr. Kováts István pénzügyi főtanácsos 1948. március 25. 101.761/1948. G. F. számú határozat. Gazdasági Főtanácsi Határozatok Tára, 1948. augusztus 5. 31. sz.