Aetas, 2003 (18. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Hitler Európája (István Deák: Essays on Hitler’s Europe. University of Nebraska Press, Lincoln/London, 2001.) Vajda Mihály

a közönséges rendőrökből álló zászlóaljt, melynek a keleti fronton elkövetett rémtet­tei - Goldhagen igen alaposan elemzi őket, kétségtelenül komoly kutatómunkát vég­zett - Goldhagen szemében egyértelműen azt a könyvén­ végigvonuló, szinte minden oldalon megismételt, az ordinary szó kurzi­válásával hangsúlyossá tett általános tételt bizonyítják, hogy az elkövetők nem nácik voltak, hanem egészen közönséges néme­tek. Már megvolt az általános, egy hipoté­zis, hogy ugyanis a németek évszázados an­tiszemita beidegződésük folytán szinte va­lamennyien igenis meg akarták ölni a zsi­dókat, ehhez kellett megkeresni azt az egyest (a kivételt), azt a tömeggyilkos cso­portot, melynek esetében fel sem merülhe­tett, hogy válogatott nácikból állott volna, hiszen egyike volt a számos közönséges né­met rendőrzászlóaljnak. Goldhagen nem a rendőrzászlóalj rémtetteit akarta megírni, egy kivételes történetet, hanem a kivételes történet segítségével kívánta bizonyítani azt, amit a priori tudott, hogy ugyanis min­den német antiszemita (volt?), s ha éppen úgy adódik, kedvvel öli (ölte?) a zsidókat. „A Goldhagen kontroverzió", melynek Deák István külön esszét is szentelt, ismé­telten felbukkan a kötetben, mert Gold­hagen könyve eklatáns példája valaminek, amit Deák nagyon nem szeret: a közelmúlt történelmére vonatkozó legsúlyosabb kér­déseket illető, kételyeket nem ismerő, az ellentétes álláspontokat félresöprő magabiz­tos és egyértelmű állásfoglalásnak. Deák persze felsorolja mindazokat, közöttük szá­mos jelentős német történészt és más értel­miségit, akik lelkesen fogadták Goldhagen könyvét, mind pedig azokat, akiknek igen súlyos ellenvetéseik vannak Goldhagen mód­szertanát illetően. S minden ellenszenve el­lenére igyekszik kiemelni Goldhagen mun­kájának érdemeit is. Ami azonban Deákot igazán izgatja, az Goldhagen óriási sikeré­nek titka, mindenek előtt az, hogy Goldha­gen németországi nyilvános fellépései során a közönség, mit sem törődve a komoly szak­mai vitákkal, mindig Goldhagen pártjára állott. Deák, az írásait jellemző visszafo­gottság szellemében alapjában nem próbál meg magyarázatot adni a jelenségre, inkább csak utal arra, amit a Süddeutsche Zeitung ve­tett fel, hogy ugyanis generációs konfliktu­sok játszhattak szerepet a dologban. Ez na­gyon is valószínűnek tűnik, s még számos más tényező is szóba jöhet, én azonban sze­retnék egy olyan lehetséges tényezőről be­szélni, melyet Deák ebben az összefüggés­ben nem említ, jóllehet egy számára is igen fontos mozzanata a Hitler Európájával kap­csolatos kérdéseknek. "A minden német an­tiszemita, ergo potenciális zsidógyilkos' gold­hageni tétele a genocídium elkövetőinek kö­rét látszólag kiterjeszti ('nemcsak a meggyő­ződéses nácik - minden német', vagy más­képpen fogalmazva: 'alapjában véve minden német meggyőződéses náci, s mint ilyen po­tenciális zsidógyilkos'), a valóságban azon­ban nagyon is leszűkíti. Kizárja ugyanis azt a figyelmen kívül semmiképpen sem hagy­ható meggondolást, hogy a 'nemcsak a meg­győződéses nácik' egyszerűen azt jelenti: szinte alig-alig akad olyan ember, aki adott körülmények között ne követhetné el a leg­szörnyűségesebb rémtetteket, vagy ha na­gyon kiélezetten akarok fogalmazni: Vigyá­zat! ... valamennyien potenciális gyilkosok vagyunk. Goldhagen sikere a fiatal németek körében, megeshet, azzal (is) magyarázható, hogy nagyon is leszűkítette az elkövetők kö­rét, nevezetesen azokra a németekre, akik tradicionálisan antiszemita nevelést kaptak. Ergo: a háború után felnövekedett generá­cióknak nincsen többé félnivalójuk­­ ön­maguktól. De nemcsak Goldhagen módján lehet történeteket mesélni. Nechama Tec In the Lion's Den című könyve,­ melyről Deák kü­lön esszét írt - In Disguise - a már említett Dániel atya történetét meséli el. A Galíciá­ban született Oswald Rufeisen az újjászüle­tett Lengyelországban lengyel elemi isko­lába járt, s minthogy az osztályban ő volt az egyetlen zsidó, megtanulta a katolikus imá­kat. Azután mégis átíratták egy zsidó isko­lába, ahol azonban nem jiddisül, hanem 6 Hitler's Willing Executioners. Ordinary Ger­man and the Holocaust Alfred A. Knopf ki­adása, 1996. 7 New York, 1990.

Next