Ars Hungarica, 1978 (6. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - András Edit: A Hét képzőmüvészeti kritikája 1890 és 1914 között

csak tematikai kifogásokkal illeti, e téren meghatározónak tekintve a képvásár­ló közönség igényeit. "Pataky Zolás naturalizmussal festi a koldusnyomort a templom előtt, hiheti-e, hogy ily képet bárki szívesen lásson szobájában?" (14) Telegdy László Ligeti Antal kiállítása kapcsán a technikai tudás mellett a mű­höz való érzelmi kötődést hangsúlyozza mint az esztétikai elsajátítás feltételét: — "Tájképei a szeretet meleg hangjain szólanak hozzánk s épp ezért megért­jük." (15) A Hét másik, képzőművészettel szintén csak alkalmilag foglalkozó kritikusa Stróbl művészetében a klasszicizálást méltányolja, hogy a görögök­től és nem a modernektől tanult. (16) Nemcsak a kinyilatkoztatott állásfoglalások kapcsolják A Hét ezidőbeli műkritikusainak többségét az alapvetően XIX. sz. -i és már érvényét vesztett művészetszemlélethez, de az új festői törekvések elu­tasító fogadtatása is. "... vannak immár művészeink, kik igazán realitásra tö­rekszenek. Nem a sok plein air képről beszélek, a plein air is csak szó, olyan mint a többi jelige, melyet egy-egy új iskola a homlokára mázol. ... A plein air és az igazság két különböző fogalom..." (17) A Hét kritikusa ha nem is az idealizált festői megjelenítést és a megcsontosodott akadémiai szabályokat kéri számon — tulajdonképpen a naturalizmus érdekében emel szót realizmus elne­vezés alatt —, Csók István festészetében azt értékeli, hogy kezd a plein air ha­tás alól szabadulni. .. képei mégsem úgynevezett naptanulmányok, nem fes­ti a festhetetlent, amibe annyi jobb sorsra méltó művész beleőrült." (18) "A Hét első tíz évfolyamának lapjain Nyitray József az egyetlen, aki mint hivatásos újságíró és képzőművészetileg is alaposan művelt ember, alkalmas a tulajdonképpeni műkritikus-esztéta feladatát ellátni." (19) Nyitray Józsefet (20) a kialakulóban levő új műkritikusi alapállás, új művészetszemlélet előhírnökei közt tarthatjuk számon ezidőbeli, A Hétbe írott műkritikái alapján, s még csak nem is azok közt, akik az újnak jellegzetességeit csak csírájában hordják magu­kon, hanem a magyar műkritikairás kezdődő új szakaszának legelső érett kép­viselői közt. Nem kinyilatkoztatott ízlésitéleteit rendezi egymás mellé kritikai írásaiban, abbeli meggyőződésétől vezérelve, hogy: — "Az Ítéletnek s az analy­sisnek minden téren tág mező nyilik, s az apodiktikus műbirálat ideje rég el­múlt, azért a közönség a kritikából csak megközelítő fogalmat alkothat egy mű­­darab becséről ... az alábbi sorokban pusztán személyes impresszió keresen­dő." (21) Fritz von Uhde plein air-t, realizmust, szecessziót és szimbolizmust ötvöző művészetét elemezve még határozottabban szűri le magának azt a tanul­ságot, hogy a megváltozott művészetfelfogással szemben tehetetlen a korábbi műkritikusi szemlélet, s egyben megnevezi saját műkritikusi hovatartozandósá­gát is. "Ez a nagy művész csattanós bizonysága annak, hogy objektív művészet nem létezik, hogy egy festménybe a festő önmagán kívül mást bele nem rakhat, ... nemcsak hogy objektív művészet nincs, de objektív kritika sincs, minden ítélet a benyomás, a fölfogás dolga." (22) Az ars poetica-nak is szánt sorok azonban nem értelmezhetők tételesen, mert szerzőjüket igényessége, felelőssége és színvonalassága felülemeli az impresszionista műkritika csak finom reflexiókból építkező, érzékletes leírá­sokat adó, esszéisztikus szintjén. Ha az egyes művek értékelésénél meghatá­zóak is az impresszionista kritika módszerei, Nyitray okokat, összefüggése­ket kereső, analizáló hajlandóságánál fogva ezek ténylegesen inkább csak mód­szerré, megközelítési móddá válnak nála, mintsem írásainak kizárólagos jele

Next