Ars Hungarica, 1980 (8. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Sisa József: Adalékok a magyarországi romantikus kastélyépítészethez

eredeti elképzelés szerint valósult meg. Az Anna-várra jellemző a mozgalmas tömegkiala­kítás: a magas, fogazatos torony, laposszögű oromzattal lezárt, kiugró rizalitok, sokszögű fülkék változatos, aszimmetrikus egységet alkotnak; ugyanakkor a szögletes ki- és beug­rások kubusos-mértanias jelleget kölcsönöznek az épületnek. A külső egységes gótizáló­romantikus részletkiképzést nyert. A belső földszintjén boltozott termek, nagyobb csar­nokok helyezkedtek el, az emeleten kisebb helyiségek nyíltak. A nagyhörcsöki Anna-vár eddigi ismereteink szerint az első nagyléptékű magyarorszá­gi romantikus kastély, amely nem korábbi épület felhasználásával készült, amelynek ki­alakítását tehát nem befolyásolta előtte itt álló kastély alaprajzi elrendezése, tömege, vagy részletformái. Ennek a ténynek is tudható be, hogy az Anna-vár szakít a barokk és klasz­szicista kastélyok ortodoxiájával, a főhomlokzat - középrizalit - oldalszárnyak sémáját a kötetlen változatossággal cseréli fel. Az épület egyike Ybl legsikerültebb romantikus al­kotásainak, egyéniességben és kvalitásban későbbi, hasonló stílusban készült kastélyai (mint például a tápiósági, a fási vagy a zsombolyai) sem múlják felül. Vörösváron (volt Vas vm.; ma Rotenturm, Ausztria) korábban középkori eredetű kas­tély állott, az Erdődy család birtokába 1532-ben került.19 Az épületet rossz állapota miatt, esetleg csak részben, lebontották.20 Az új, romantikus stílusú kastélyt Weber An­tal építész tervezte, az épület 1862-re készült el.21 A munkákkal kapcsolatban egy múlt századi elbeszélő leírja, hogy a kastély „Wéber, az ismeretes pesti építész tervei szerint s felügyelete alatt épült, s csaknem kizárólag hazai iparosok szerelték fel. A gróf be is vé­sette mindnyájának nevét egy réztáblába, melyet a kápolnába a falhoz erősítettek, s me­lyen az is meg van említve, hogy a vörösvári község ingyen adta az építkezéshez a szük­séges meszet."22 Az igényes kialakítású kastély felszerelésében Lotz Károly festő, We­ber Antal sógora is részt vett: az épület elkészülte után, 1863-ban az ajtók fölötti lunet­tákba vászonképeket festett, illetve Erdődy István budapesti palotájából a későbbiek fo­lyamán több Lotz-kép került Vörösvárra.23 A kastély alaprajza nagyjából szabályos négyzet, amelyhez hátul másik, keskeny épü­letrész kapcsolódott. A masszív főépület leghangsúlyosabb eleme a főhomlokzat bal sar­kán emelkedő lapostetejű, háromemeletes torony, amelynek legfelső szintjét körbefutó loggia élénkíti. A jobb oldali szalítot lépcsősen elhelyezett árkád koronázza, az épület kö­zepén ötíves, felül kőrácsos árkád, fölötte az emeleten terasz látható. Az épület megjelenésében a románkor és a velencei reneszánsz világát idézi, némi mo­ros beütéssel. Ha egyáltalán be lehet sorolni valamelyik stílusáramlatba, a félköríves nyí­lások meghatározó jelenléte, a felidézett építészeti korok alapján talán leginkább a né­met nyelvterületen elterjedt ,,Rundbogenstil"-hez kapcsolhatjuk. Kvalitásos, invenciózus alkotás, a romantika korszakának egyik legeredetibb emléke. Jellegzetes, loggiás tornya igen hasonlít az ugyancsak Weber által épített galántai (Galanta) Eszterházy-kastély tornyához. Az épületbe belépve boltozott, oszlopokkal tagolt, tágas előcsarnokba jutunk. A föld­szinten található a kastély kápolnája, az I. emeleten az ebédlőből lehet kijutni a balkon­ra. „(A vörösvári kastély) jellege a nagyszerűség. A szobák magasak, az arányok szélesek, a tagozatok díszítményei szint oly súlyosak, a mily gazdagok" — idézi fel a látottakat

Next