Autó-Motor, 1983. július-december (36. évfolyam, 13-24. szám)
1983-12-15 / 24. szám
Már az őszi BNV-n is nagy érdeklődést keltett két egri mérnök, Nagy József és Szalai Gyula találmánya, amelyet a Novoelektro Gazdasági Munkaközösség karolt fel sorozatgyártásra. Az ötletes Újdonság — a szélvédőre tapadókoronggal rögzíthető mini jelzőlámpa — a gépjárművezetést oktatók számára nyújt nagy segítséget, mivel annak változtatható jelzési képei révén a valódi útkereszteződésben kialakuló helyzeteket lehet gyakorolni. Az oktató közreműködésével, akár a csendes, néptelen gyakorlópályán elővarázsolható a legforgalmasabb útkereszteződés: a szenzoros vezérlésű kis jelzőlámpa ugyanis egynémely igazit is megszégyenítő pontossággal, jól észrevehetően és teljesen megbízhatóan váltogatja a jelzési képeket a tanuló előtt. Az ügyes oktatási segédeszköz (alig kerül valamivel többe háromezer forintnál) az alapoktatástól a készség tökéletes kifejlesztéséig minden órán s gyakorlati vezetési foglalkozáson használható. Külön említést érdemel, hogy a mini-jelzőlámpának van egy olyan változata, amely valamennyi fényjelző — villamos, vasúti, gyalogos — működését szimulálja, s alkalmas akár iskolai, óvodai Kresz-oktatás céljára is Több száz vállalkozója volt a legutóbbi közlekedésbiztonsági napnak, amelyet a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács rendezett a Dózsa György úti felvonulási téren. Ez a rendezvény a hagyományostól eltérően igen érdekes és gazdag programot nyújtott az autósoknak. A versenyzők több helyszínen nevezhettek, s választhatott mindenki kedve szerint: 1. Három forgalomirányító lámpa közül melyik ad hirtelen szabad jelzést, azaz elegendő-e a reflexidő a sávváltáshoz; 2. A kijelölt szlalompályán végig tud-e haladni az autós anélkül, hogy leesne a kocsi tetejéről az oda elhelyezett labilis tárgy? (Helyes kanyarvétellel ez a feladat is megoldható!). 3. És végül, adott sebességgel érintés nélkül át tudja-e vezetni gépkocsiját a lengő kapu alatt. Nos, látszatra a legegyszerűbb feladat bizonyult a legnehezebbnek. Éppen ezért az FKBT az ilyen és ehhez hasonló rendezvényekkel a jövőben is arra szeretné felhívni a figyelmet, amit a közúti forgalomban a „rutinvezetők” gyakorta elhanyagolnak és engednek a lezser, nem ritkán rosszul beidegzett és éppen ezért sokszor bajt hozó szokásaiknak. És különösen most érdemes szem előtt tartanunk: a téli út varázsa nemcsak szépséget, hanem sok sajátos baleseti veszélyforrást is rejt 42