Autó-Motor, 1983. július-december (36. évfolyam, 13-24. szám)

1983-12-15 / 24. szám

Már az őszi BNV-n is nagy érdeklődést keltett két egri mérnök, Nagy József és Szalai Gyula találmánya, amelyet a Novoelektro Gazdasági Munkaközösség karolt fel sorozatgyártásra. Az ötletes Újdonság — a szélvédőre tapadóko­ronggal rögzíthető mini jelzőlámpa — a gépjárművezetést oktatók számára nyújt nagy segítséget, mivel annak változtatható jelzési képei révén a va­lódi útkereszteződésben kialakuló helyzeteket lehet gyakorolni. Az okta­tó közreműködésével, akár a csendes, néptelen gyakorlópályán elővarázsol­ható a legforgalmasabb útkeresztező­dés: a szenzoros vezérlésű kis jelző­lámpa ugyanis egynémely igazit is megszégyenítő pontossággal, jól észre­vehetően és teljesen megbízhatóan vál­togatja a jelzési képeket a tanuló előtt. Az ügyes oktatási segédeszköz (alig kerül valamivel többe háromezer fo­rintnál) az alapoktatástól a készség tö­kéletes kifejlesztéséig minden órán s gyakorlati vezetési foglalkozáson hasz­nálható. Külön említést érdemel, hogy a mini-jelzőlámpának van egy olyan változata, amely valamennyi fényjelző — villamos, vasúti, gyalogos — műkö­dését szimulálja, s alkalmas akár isko­lai, óvodai Kresz-oktatás céljára is Több száz vállalkozója volt a legutób­bi közlekedésbiztonsági napnak, ame­lyet a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács rendezett a Dózsa György úti felvonulási téren. Ez a rendezvény a hagyományostól eltérően igen érdekes és gazdag programot nyújtott az autó­soknak. A versenyzők több helyszínen nevezhettek, s választhatott mindenki kedve szerint: 1. Három forgalomirá­nyító lámpa közül melyik ad hirtelen szabad jelzést, azaz elegendő-e a ref­lexidő a sávváltáshoz; 2. A kijelölt szlalompályán végig tud-e haladni az autós anélkül, hogy leesne a kocsi te­tejéről az oda elhelyezett labilis tárgy? (Helyes kanyarvétellel ez a feladat is megoldható!). 3. És végül, adott sebes­séggel érintés nélkül át tudja-e vezet­ni gépkocsiját a lengő kapu alatt. Nos, látszatra a legegyszerűbb feladat bizo­nyult a legnehezebbnek. Éppen ezért az FKBT az ilyen és ehhez hasonló rendezvényekkel a jövőben is arra sze­retné felhívni a figyelmet, amit a köz­úti forgalomban a „rutinvezetők” gya­korta elhanyagolnak és engednek a le­zser, nem ritkán rosszul beidegzett és éppen ezért sokszor bajt hozó szoká­saiknak. És különösen most érdemes szem előtt tartanunk: a téli út varázsa nemcsak szépséget, hanem sok sajátos baleseti veszélyforrást is rejt 42

Next