Autó-Motor, 1984. július-december (37. évfolyam, 13-24. szám)
1984-07-15 / 14. szám
Régi autó a HARMON V-16-os, amely a maga idejében, 1931-ben műszaki csodának számított. A gyárat Howard Marmon 1902-ben alapította Indianapolisban. 1916-ban az elsők között készítették alumíniumból a hengerblokkot, a karosszériát és a hűtőt. 1929-ben elsőkerék-meghajtással is sikereket értek el. Több típusa kitűnően szerepelt az 500 mérföldes indianapolisi versenyeken. A gyár 1933-ban készítette el az utolsó típusát. A 9,1 literes, 16 hengeres motor 200 LE-t teljesített 3400-as percenkénti fordulatszámon és háromfokozatú szinkronizált sebességváltó közbeiktatásával hajtotta a hátsó kerekeket. Modell A Forma–1-es versenykocsik első sikeres angol konstrukciója volt az új Vanwall. A 2,5 literes motor 285 lóerőt teljesített, és rendkívül egyszerű felépítése, valamint a Frank Costin által tervezett áramvonalas karosszériája volt sikereinek az alapja. 1957-ben és 1958-ban Moss és Brooks több nagydíjat megnyert vele. Az 1/43-as méretarányú Brumm modell, Moss 1957-es, Angol GP-n győztes kocsiját mutatja be. Bélyeg és kerék Ausztráliában a közelmúltban bocsátották ki az első régi autókat bemutató bélyegsorozatot. Az első bélyeg képén (felülről és balról jobbra) az 1898. évi Thomson, a másodikon az 1906. évi Tarrant, a harmadikon a földrész nevét viselő, 1919. évi Australian Six látható. Ausztráliában 1928-ban rendezték meg először a Grand Prix versenyét a Melbournetől délkeletre, 80 km távolságra levő Phillip-szigeten. De ezt megelőzően már 1925-ben kiemelkedő autós teljesítmény volt, amikor két férfi — Noel Westwood és G. L. Davies — Perth-ből kiindulva körbeautózta a kontinenst egy 5 CV jelzésű Citroennel. Az útjuk — amely mintegy 10 000 km-re becsülhető — augusztus 4-től december 30-ig tartott. A nagyarányú motorizáció ellenhatása, hogy a városokban mind több gépjárműmentes helyet kívánnak megvalósítani. Ez az irányzat már bélyegkiadásban is jelentkezik — Luxemburg „zone pietonne” (gyalogosövezet, vagyis sétálóutca) megjelöléssel adott ki bélyeget. Dr. Jasinszky István 41