Autó-Motor, 1992. január-június (45. évfolyam, 1-13. szám)
1992-01-03 / 1. szám
üléspozíciót, ahol kényelmesen ülhettem és ki is láttam. Nekem megfelelt az ülés kialakítása, méretei, azonban kicsit termetesebb kollégáim elmondták, hogy hosszú úton ők kényelmetlenül érezték magukat a Swiftben. Városi forgalomban ezt észre sem vették, ott ilyen gondjuk nem volt, viszont több száz kilométer megtétele már nem okozott örömet a kicsit keskeny ülésen. Ami azonnal feltűnt, az a kezelőszervek rendkívül jó elhelyezése és hihetetlenül könnyű kezelhetősége. A sebességváltó rúdját és minden kapcsolót kéznél találtuk, és könnyen működtethettük. A kuplungpedált elég volt csak lehelni, és járó motornál (szervo!) a fékpedálra sem kellett teljes súlylyal ráesni, ha rövid úton akartunk megállni. A műszerfalat a GL típusjelzésű autón alig egy-két pluszfelszereléssel látták el. Egy kapcsoló szolgált a hátsó ablakfűtés ki- és bekapcsolására, egy másikra a hátsó ködzárófény működtetését bízták rá. Az összes többi funkciót két karba sűrítették a tervezők, a fényszórókapcsolót a bal oldali, az irányjelzőt is magába foglaló karba integrálták, a jobb oldali karral pedig az ablaktörlőt lehetett működtetni. Nagyon hiányzott a hátsó ablaktörlő, amelynek a helyét kiképezték a hátsó ajtón. Az olyan farkialakítású autók, mint a Suzuki Swift is, hajlamosak esőben „beteríteni”, összefröcskölni a hátsó ablakot, és nem lehet hátra kilátni. Igaz, a két külső tükör gyári felszerelés, azért mégsem árt, ha a belső tükröt is lehet használni, főleg esőben, hóesésben, amikor amúgy is rosszak a látási viszonyok. FOKOZATELOSZLÁSI DIAGRAM Az első szélvédő óriási méretű, erősen döntött, így jól lehet látni az út felett elhelyezett lámpákat. Ennek viszont az az ára, hogy hideg időben a szélvédő hajlamos a párásodásra, és még akkor is fúvatni kell rá a levegőt, amikor egyébként a kocsi belseje már bemelegedett. Ezt viszont könnyen megtehettük, ugyanis a szellőztető rendszernek van olyan állása is (japán!), amely egyszerre fújja lefelé lábhoz és az ablakra a levegőt, így egyidejűleg fűthetjük fel az autót és páratlaníthatjuk a szélvédőt. A szellőzőrendszer további előnye, hogy olyan fúvókákat is kialakítottak, amelyek az oldalablakokra fújják a levegőt, így a tükrök környékén gyorsan eltűnik a pára, és legalább ott kilátunk, ahol feltétlenül szükséges. Maga a műszerezettség is teljesen alapfokú a Swift GL-ben: mindössze sebességmérőt, üzemanyagszintmérőt és hűtővíz-hőfokmérőt építettek be. Az üzemanyagszint-mérő műszer érdekesen működik, ugyanis akkor is jelez, ha kivesszük a gyújtáskulcsot. Arra viszont ügyeljünk, hogy a hazánkban megszokott típusokhoz képest nincs tartalékjelző lámpa, amely világítva vagy villogva jelezné, hogy üzemanyagunk már fogytán van. Célszerű ezért megfigyelni, hogy amikor a műszer mutatója visszatér alaphelyzetbe, mennyi van még a tartályban. Ez a mi méréseink szerint a Swift fogyasztásához képest igen jelentős mennyiség: tíz liter. Ezt úgy határoztuk meg, hogy többször is a mutató alaphelyzetbe állása után mentünk tankolni, és harminc-harminckét liter benzinnél több sosem fért a tankba (a gyári adatok szerint negyven literes a Suzuki tartálya). Már sok mindenről beszéltünk, de arról még nem, hogyan is megy ez a kis autó, amelyet mindössze egyliteres, és ráadásul háromhengeres motor hajt. Igazi japán szerkezet a Suzuki motorja: szereti és jól tűri a nagy fordulatszámot. Síkon biztosan tartja az elért sebességet szinte bármelyik fokozatban, viszont csak úgy gyorsul, ha figyelembe vesszük azt a jól meghatározható sebességtartományt, amelyben az adott fokozatban a motor húz. Ennyit előzetesen, de kezdjük az elején, az indítással . Ennél mi sem egyszerűbb, ugyanis hidegindító kar nincs, hidegen-melegen csak el kell fordítanunk a kulcsot és várni az eredményt, ami mindig egy furcsa hang volt: a motor kissé visszhangosan szólt bele a kipufogódobba. A Suzuki zajszigetelése osztályának megfelelően nem túl jó, de túloznánk, ha zajosnak neveznénk. Csak a húzó, teljesítményt adó fordulatszám-tartományban kellett felemelnünk a hangunkat, egyébként mindig az átlagos . A csomagtér alját jelentő farostlemez alatt találtuk az emelőt és a többivel azonos méretű pótkereket. Sajnos a próbaút során a kerékcserét is meg kellett próbálnunk, így állíthatjuk, a Suzukiban minden benne van, amire a kerékcseréhez szükség lehet SUZUKI SWIFT 1,0 GL motorfordulatszám 1/minX100 1992/1 AUTÓ-MOTOR 39