Budapesti Hírlap, 1930. június (50. évfolyam, 123-145. szám)

1930-06-08 / 128. (129.) szám

1930, fimnhíd 8, viár­p ÜL Pannónia Automobil (M vacsorája. ÜL Pannónia Automobil Club május 21-én le­zajlott klubvacsoráján Széchenyi Viktor gróf főispán, a Pannónia Automobil Club elnöke, meleg hangon üdvözölte a Királyi Magyar Automobil Club jelenlévő kiküldötteit, akik a vacsorát megelőző klubközi tanácskozásra ér­keztek Székesfehérvárra. Az elnök nagy tet­széssel fogadott beszéde után Déghy Ödön dr.,­­a KMAC igazgató-ügyésze éltette a Pannónia Automobil Clubot, majd Petrovich Vidtor, a KMAC titkára ismertette az ezévi sport­­programmot és beszédében utalt arra, hogy a versenyügy mellett a cluboknak fokozottabb mértékben kell foglalkozni a turizmus kérdé­sével, mert a fejlődés útján ebben az irány­ban szolgálhatják igazán az automobilizmus ügyét. Illés István szólt még a Balatonhoz vezető és rövidesen tökéletesen kiépülő út­vonalak jelentőségéről. Ön­­era választhat más mirkát! Vezérképviselet ■ DEMÉNYI és FIA Budapest VII., Kirily-u. 85 Kedvező szetési feltételek ! Minden alkatrész raktáron. Kérjen árjegyzéket ! A Terézvárosi Torna Club csillagtúrája és pünkösdi kirándulása. A Terézvárosi Torna Klub automobil- és motorszakosztálya a hagyományos országos csillagtúráját június hó 15-én rendezi meg Esztergomba. A túra­­úton résztvehet kategóriakülönbség nélkül minden automobil, cyclecar, solo és oldalkocsis motorkerékpár. A csillagtúra célja a motor­turisztika fejlesztése, a magyar vidék és váro­sok megismerése. A tavalyi jól sikerült bala­tonfüredi csillagtára után, melyen 500 vettek részt, előreláthatólag az idén még többen fog­nak indulni. Mindennemű'fevilágosítással a TIC'titkársága (Budapest, VI., Szegfü­ u. é. Tel.: Aut. 267—06) szolgál.­Ugyancsak pün­kösdkor rendezi meg a szakosztály külföldi társaskirándulását is. A kirándulás útvonala:­­Budapest—Veszprém —Sümeg —Körmend — Szentgotthárd —Grác —Semmering—Wien— Komárom—Budapest. A kiránduláson vendé­geket is szívesen lát a rendező egyesület. Nem­zetközi átigazolvány és trip­tiquet az egyesület jutányosan beszerzi. A lodzi meeting. Május 18-án tartották meg a lodzi meetinget, amely egy kitűnően megrendezett nagy mezőnyű síkversenyben kulminált. Ezt a versenyt Lodz közelében a lasko pobianicei országúton 5 km. távon fu­tották. A verseny Liefeldt (Austro-Daimler) győzelmével végződött, aki versenykocsiján új útvonalrekordot állított fel. Austro-Daimlernek különben is nagy napja volt, mert a sport­kocsik kategóriájában Potocki Ádám gróf (Austro-Daimler) győzött, másodiknak pedig Widawsky (Austro-Daimler) futott be. A hölgyek legjobb idejét Kozmianné (Austro- Daimler) érte el. A meeting keretében rende­ zett csillagtúrán a legjobb eredményt Poz­­nansky (Steyr XX.) érte el, aki 1112 kilomé­tert 24 óra alatt futott be s így átlagos sebes­sége kerek számban 46 kilométer volt. Részletes magyar autótérkép. Éppen ide­jében a túraszezon kezdetén jelent meg Kókai Lajos kiadásában egy hatlapos részletes autó­térkép 1:250.000 léptékben. Ezzel a gondos munkájával ismét bebizonyította az állami térképészeti intézet, hogy csak a legújabb áb­rázolási módszerekkel lehet valóban jó térké­pet előállítani és kerülni kell mindannak fel­tüntetését, ami a térkép áttekinthetőségét be-­­ folyásolja. Ez esetben ez különösen fontos­­ volt, mert hiszen az automobilista és motoros legfőbb követelése az, hogy a rendelkezésére álló térképen könnyen tájékozódhassak. Ezt a célt a térkép szerkesztője, Gergely Endre, — akinek már több hasonló műve jelent meg, —­­ teljes mértékben el is érte. Az utak minősítve vannak autózás szempontjából s ami különö­sen fontos, fel vannak tüntetve a kilométer­­­ távolságok, a határátlépési állomások, a me­gyei határok stb. Kétéves költséges, szakadat­lan munka és anyagi befektetés eredménye ez a kiváló kartográfiai alkotás, amely bármely külföldi kartográfiai munkával felveszi a ver­senyt. A Kókai Lajos kiadásában megjelent mű a kiadónál, vagy bármely belföldi, vagy külföldi könyvkereskedésben kapható. Egy-egy szelvény ára 3.20 P. Tátrai túraút. A Hevesvármegyei Auto­■ mobilosok Egyesülete június 18—20. napjain társastúrát rendez a Tátrába. A túra útvonala: Eger, Mohosból, Ózd, Bánrévei, Rozsnyó (Krasznahorka), Betlér, Ig­lófüred, Igló, Lőcse, Késmárk, Poprád, Újcsorba (meg­­­­hálás), gyalogkirándulás a Tengerszem-csúcsra és vissza Újcsorbára (meghálás), Felsőhági, Tátraszéplak, Tátrafüred, Tátralomnic, Mat- Sárháza, Barlangliget, Poprád, Vernár, Dob­­sina (jégbarlang megtekintése), Vernár, Mu­­rány, Vöröskő, Jolsva, Tornalja, Bánréve, Putnok, Vadna, Szilasvárad, Eger. A túraút hossza 499,7 km., átlagsebesség 25—30 km., menetidő 19 óra. A túra résztvevői ingyen triptiket kapnak, vámbiztosításért pedig 36 pengő helyett csak öt pengőt fizetnek. A túrán a HAE tagjai, családtagjai, vendégei és az egyesület elnöksége által meghívottak vehetnek részt. Meghívásra igényt tartók for­duljanak a HAE elnökségéhez, Eger (vár­­megyeháza). B. M A Vacuum­ Oil Company előadási estje. A Vacuum Oil Company igazgatósága a napokban rendkívül érdekes, filmmel kísért előadás keretében ismertette a magyar szak­sajtó előtt a hatalmas vállalat történetét, gi­gantikus ipartelepein folyó termelő munkát s azokat a kiváló eljárásokat, amellyel az auto­mobilizmus számára a kitűnő minőségű Sphinx­­benzint és a világviszonylatban elsőrangúnak­ elismert Gargoyle-olajat állítják elő. Az igen értékes és még a laikus közönség érdeklődésére is számottartó előadást díszes keretek között lefolyt vacsora előzte meg, amelyen elsőnek Vajda Árpád kormányfőtaná­csos, a Vacuum Oil Company magyarországi vállalatainak vezérigazgatója emelkedett szó­lásra és üdvözölve az egybegyűlteket, rövid visszapillantást tett azokra a momentumokra, amelyek a vezetése alatt álló vállalatot fenn­állása óta vezetik. A gazdasági tevékenységet nem kizárólag üzleti szempontból fogja fel a vállalat, — hangsúlyozta Vajda vezérigazgató, — hanem azt hivatásnak tekinti. A kitűzött elv a vevőszolgálat, a nagyközönségnek, az összes automobilisták érdekeinek szem előtt tartása. Teljesen tisztában van a sajtó együtt­működésének fontosságával és annak a remé­nyének ad kifejezést, hogy a mai eszmecsere gondolkozásban és érzésben a sajtót még kö­zelebb hozza a vállalathoz. Utána Boros Zsigmond igazgató ismerteti a­ Vacuum Oil Company Rt. magyarországi mű­ködését. Az almásfüzitői finomító építése 1904-ben kezdődött és 1906-ban nyert befeje­zést. A finomítóban évi 6000 vágón nyersanya­got dolgoznak fel. A háború utáni megváltozott helyzet szükségessé tette az anyag vízi úton való szállítását s a vállalat ezért sok tízezer dollár költséggel 1924-ben hatalmas mólót építtetett a Dunán. A VOC fejlődése állan­dóan előrehaladt és a vállalat ma közel 1000 magyar alkalmazottnak nyújt kenyeret és az ország területén közel 200 lerakattal és fél­­ezernyi aranysárga Sphinx-benzinkúttal ren­delkezik. Még nemrégiben probléma volt az automobilok tartályának a megtöltése tölcsé­rekkel, vödrökkel és primitív kéziszivattyúk­kal, a mai automobilista ezeket a kényelmet­lenségeket már nem ismeri. Ma ezek a sárga kutak és Gargoyle-állomások tökéletes kényel­met biztosítanak a túrázók számára és a Vacuum Oil Company törekvése az, hogy ezt a szervezetet még jobban kiépítse. Ezután Szelnár Aladár dr. szólt a régi benzinszállítás bajairól. Petrovics Vidor, a KMOC titkára, a Vacuum Oil Companynak a magyar idegenforgalom érdekében kifejtett és kifejtendő munkásságát méltatta, Illés Ist­ván szerkesztő pedig az európai benzinszállí­tási szervezet precizitásáról szólt. E felszólalások után Szabó Viktor cégvezető tartotta meg a VOC történetéről szóló előadá­sát. A vállalat 1850. évre nyúlik vissza. Ala­pító E. L. Drake, akinek Pennsylvaniában, artézi kútszerű fúrással már 26 méter mélyen sikerült olajat találni. Abban az időben a nyersolaj csak a világ petróleumszükséglete fedezésére szolgált. Ezernyolcszázhatvanötben Hiran B. Everest már az olajüzlet lehetőségei iránt kezd érdeklődni és a következő évben megalapítják Rochesterben a Vacuum Oil Companyt. A fokozatos munka és experimen­­táció módot ad a melléktermékek felhaszná­lására, majd rövidesen sikerül olyan henger­olaj előállítása, amelynek kenőértékét sok két­kedés után a géptulajdonosok is elismerik. Nagytudású technikusok és vegyészek dolgoz­tak a gyártmányok tökéletesítésén és a gép­kocsi megszületésének története szintén szo­ros összefüggésben áll a Vacuum Oil Com­pany történetével. Európában 1885-ben vezet­ték be először a vállalat gyártmányait és pe­dig Angliában. A vállalatot egy szó vezeti: minőség. Üzleti alapelv: olyan kenőanyag elő­állítása, amely gazdaságos gyártási módszerek­ mellett, de az előállítási költségekre való te­kintet nélkül a célnak teljesen megfeleljen. A sűrű tapsokkal honorált előadás után kö­zel egy óra hosszáig tartó filmelőadás követ­kezett, amely szemléltetően mutatta be a néző­­közönség előtt az ellenőrzések meglepő sorát s azt a módszert, amellyel a nyersanyagból a mai értelemben vett elsőrendű kenőanyag elő­áll. Közben még Paul A. Graf, a vállalat bécsi igazgatója ismertette a Vacuum Oil Company gyártási módszerét. A sajtó képviselői szűnni nem akaró érdek­lődéssel kísérték a valóban értékes előadást. " Racionális gazdálkodás a mai idők főkövetelménye. Aki hatalmas teljesítményt igényel, COBIDAN­C autopneut vásároljon. Fdelárusítás: Budapest, V!., Mocsáry utca 9. 1 91 Ha autót vesz csak Bengolitengelyeset válasszon! _____ ___ , XII. és XX A világ legtökéletesebb konstrukciói! GYÁRI FIÓK: VI. KERÜLET, LISZT FERENC­ TÉR 9. TELEFON: AUTOMATA 202—45, 205—72 SZÁM, anoeas

Next