Budapesti Hírlap, 1930. június (50. évfolyam, 123-145. szám)
1930-06-08 / 128. (129.) szám
1930, fimnhíd 8, viárp ÜL Pannónia Automobil (M vacsorája. ÜL Pannónia Automobil Club május 21-én lezajlott klubvacsoráján Széchenyi Viktor gróf főispán, a Pannónia Automobil Club elnöke, meleg hangon üdvözölte a Királyi Magyar Automobil Club jelenlévő kiküldötteit, akik a vacsorát megelőző klubközi tanácskozásra érkeztek Székesfehérvárra. Az elnök nagy tetszéssel fogadott beszéde után Déghy Ödön dr.,a KMAC igazgató-ügyésze éltette a Pannónia Automobil Clubot, majd Petrovich Vidtor, a KMAC titkára ismertette az ezévi sportprogrammot és beszédében utalt arra, hogy a versenyügy mellett a cluboknak fokozottabb mértékben kell foglalkozni a turizmus kérdésével, mert a fejlődés útján ebben az irányban szolgálhatják igazán az automobilizmus ügyét. Illés István szólt még a Balatonhoz vezető és rövidesen tökéletesen kiépülő útvonalak jelentőségéről. Önera választhat más mirkát! Vezérképviselet ■ DEMÉNYI és FIA Budapest VII., Kirily-u. 85 Kedvező szetési feltételek ! Minden alkatrész raktáron. Kérjen árjegyzéket ! A Terézvárosi Torna Club csillagtúrája és pünkösdi kirándulása. A Terézvárosi Torna Klub automobil- és motorszakosztálya a hagyományos országos csillagtúráját június hó 15-én rendezi meg Esztergomba. A túraúton résztvehet kategóriakülönbség nélkül minden automobil, cyclecar, solo és oldalkocsis motorkerékpár. A csillagtúra célja a motorturisztika fejlesztése, a magyar vidék és városok megismerése. A tavalyi jól sikerült balatonfüredi csillagtára után, melyen 500 vettek részt, előreláthatólag az idén még többen fognak indulni. Mindennemű'fevilágosítással a TIC'titkársága (Budapest, VI., Szegfü u. é. Tel.: Aut. 267—06) szolgál.Ugyancsak pünkösdkor rendezi meg a szakosztály külföldi társaskirándulását is. A kirándulás útvonala:Budapest—Veszprém —Sümeg —Körmend — Szentgotthárd —Grác —Semmering—Wien— Komárom—Budapest. A kiránduláson vendégeket is szívesen lát a rendező egyesület. Nemzetközi átigazolvány és triptiquet az egyesület jutányosan beszerzi. A lodzi meeting. Május 18-án tartották meg a lodzi meetinget, amely egy kitűnően megrendezett nagy mezőnyű síkversenyben kulminált. Ezt a versenyt Lodz közelében a lasko pobianicei országúton 5 km. távon futották. A verseny Liefeldt (Austro-Daimler) győzelmével végződött, aki versenykocsiján új útvonalrekordot állított fel. Austro-Daimlernek különben is nagy napja volt, mert a sportkocsik kategóriájában Potocki Ádám gróf (Austro-Daimler) győzött, másodiknak pedig Widawsky (Austro-Daimler) futott be. A hölgyek legjobb idejét Kozmianné (Austro- Daimler) érte el. A meeting keretében rende zett csillagtúrán a legjobb eredményt Poznansky (Steyr XX.) érte el, aki 1112 kilométert 24 óra alatt futott be s így átlagos sebessége kerek számban 46 kilométer volt. Részletes magyar autótérkép. Éppen idejében a túraszezon kezdetén jelent meg Kókai Lajos kiadásában egy hatlapos részletes autótérkép 1:250.000 léptékben. Ezzel a gondos munkájával ismét bebizonyította az állami térképészeti intézet, hogy csak a legújabb ábrázolási módszerekkel lehet valóban jó térképet előállítani és kerülni kell mindannak feltüntetését, ami a térkép áttekinthetőségét be- folyásolja. Ez esetben ez különösen fontos volt, mert hiszen az automobilista és motoros legfőbb követelése az, hogy a rendelkezésére álló térképen könnyen tájékozódhassak. Ezt a célt a térkép szerkesztője, Gergely Endre, — akinek már több hasonló műve jelent meg, — teljes mértékben el is érte. Az utak minősítve vannak autózás szempontjából s ami különösen fontos, fel vannak tüntetve a kilométer távolságok, a határátlépési állomások, a megyei határok stb. Kétéves költséges, szakadatlan munka és anyagi befektetés eredménye ez a kiváló kartográfiai alkotás, amely bármely külföldi kartográfiai munkával felveszi a versenyt. A Kókai Lajos kiadásában megjelent mű a kiadónál, vagy bármely belföldi, vagy külföldi könyvkereskedésben kapható. Egy-egy szelvény ára 3.20 P. Tátrai túraút. A Hevesvármegyei Auto■ mobilosok Egyesülete június 18—20. napjain társastúrát rendez a Tátrába. A túra útvonala: Eger, Mohosból, Ózd, Bánrévei, Rozsnyó (Krasznahorka), Betlér, Iglófüred, Igló, Lőcse, Késmárk, Poprád, Újcsorba (meghálás), gyalogkirándulás a Tengerszem-csúcsra és vissza Újcsorbára (meghálás), Felsőhági, Tátraszéplak, Tátrafüred, Tátralomnic, Mat- Sárháza, Barlangliget, Poprád, Vernár, Dobsina (jégbarlang megtekintése), Vernár, Murány, Vöröskő, Jolsva, Tornalja, Bánréve, Putnok, Vadna, Szilasvárad, Eger. A túraút hossza 499,7 km., átlagsebesség 25—30 km., menetidő 19 óra. A túra résztvevői ingyen triptiket kapnak, vámbiztosításért pedig 36 pengő helyett csak öt pengőt fizetnek. A túrán a HAE tagjai, családtagjai, vendégei és az egyesület elnöksége által meghívottak vehetnek részt. Meghívásra igényt tartók forduljanak a HAE elnökségéhez, Eger (vármegyeháza). B. M A Vacuum Oil Company előadási estje. A Vacuum Oil Company igazgatósága a napokban rendkívül érdekes, filmmel kísért előadás keretében ismertette a magyar szaksajtó előtt a hatalmas vállalat történetét, gigantikus ipartelepein folyó termelő munkát s azokat a kiváló eljárásokat, amellyel az automobilizmus számára a kitűnő minőségű Sphinxbenzint és a világviszonylatban elsőrangúnak elismert Gargoyle-olajat állítják elő. Az igen értékes és még a laikus közönség érdeklődésére is számottartó előadást díszes keretek között lefolyt vacsora előzte meg, amelyen elsőnek Vajda Árpád kormányfőtanácsos, a Vacuum Oil Company magyarországi vállalatainak vezérigazgatója emelkedett szólásra és üdvözölve az egybegyűlteket, rövid visszapillantást tett azokra a momentumokra, amelyek a vezetése alatt álló vállalatot fennállása óta vezetik. A gazdasági tevékenységet nem kizárólag üzleti szempontból fogja fel a vállalat, — hangsúlyozta Vajda vezérigazgató, — hanem azt hivatásnak tekinti. A kitűzött elv a vevőszolgálat, a nagyközönségnek, az összes automobilisták érdekeinek szem előtt tartása. Teljesen tisztában van a sajtó együttműködésének fontosságával és annak a reményének ad kifejezést, hogy a mai eszmecsere gondolkozásban és érzésben a sajtót még közelebb hozza a vállalathoz. Utána Boros Zsigmond igazgató ismerteti a Vacuum Oil Company Rt. magyarországi működését. Az almásfüzitői finomító építése 1904-ben kezdődött és 1906-ban nyert befejezést. A finomítóban évi 6000 vágón nyersanyagot dolgoznak fel. A háború utáni megváltozott helyzet szükségessé tette az anyag vízi úton való szállítását s a vállalat ezért sok tízezer dollár költséggel 1924-ben hatalmas mólót építtetett a Dunán. A VOC fejlődése állandóan előrehaladt és a vállalat ma közel 1000 magyar alkalmazottnak nyújt kenyeret és az ország területén közel 200 lerakattal és félezernyi aranysárga Sphinx-benzinkúttal rendelkezik. Még nemrégiben probléma volt az automobilok tartályának a megtöltése tölcsérekkel, vödrökkel és primitív kéziszivattyúkkal, a mai automobilista ezeket a kényelmetlenségeket már nem ismeri. Ma ezek a sárga kutak és Gargoyle-állomások tökéletes kényelmet biztosítanak a túrázók számára és a Vacuum Oil Company törekvése az, hogy ezt a szervezetet még jobban kiépítse. Ezután Szelnár Aladár dr. szólt a régi benzinszállítás bajairól. Petrovics Vidor, a KMOC titkára, a Vacuum Oil Companynak a magyar idegenforgalom érdekében kifejtett és kifejtendő munkásságát méltatta, Illés István szerkesztő pedig az európai benzinszállítási szervezet precizitásáról szólt. E felszólalások után Szabó Viktor cégvezető tartotta meg a VOC történetéről szóló előadását. A vállalat 1850. évre nyúlik vissza. Alapító E. L. Drake, akinek Pennsylvaniában, artézi kútszerű fúrással már 26 méter mélyen sikerült olajat találni. Abban az időben a nyersolaj csak a világ petróleumszükséglete fedezésére szolgált. Ezernyolcszázhatvanötben Hiran B. Everest már az olajüzlet lehetőségei iránt kezd érdeklődni és a következő évben megalapítják Rochesterben a Vacuum Oil Companyt. A fokozatos munka és experimentáció módot ad a melléktermékek felhasználására, majd rövidesen sikerül olyan hengerolaj előállítása, amelynek kenőértékét sok kétkedés után a géptulajdonosok is elismerik. Nagytudású technikusok és vegyészek dolgoztak a gyártmányok tökéletesítésén és a gépkocsi megszületésének története szintén szoros összefüggésben áll a Vacuum Oil Company történetével. Európában 1885-ben vezették be először a vállalat gyártmányait és pedig Angliában. A vállalatot egy szó vezeti: minőség. Üzleti alapelv: olyan kenőanyag előállítása, amely gazdaságos gyártási módszerek mellett, de az előállítási költségekre való tekintet nélkül a célnak teljesen megfeleljen. A sűrű tapsokkal honorált előadás után közel egy óra hosszáig tartó filmelőadás következett, amely szemléltetően mutatta be a nézőközönség előtt az ellenőrzések meglepő sorát s azt a módszert, amellyel a nyersanyagból a mai értelemben vett elsőrendű kenőanyag előáll. Közben még Paul A. Graf, a vállalat bécsi igazgatója ismertette a Vacuum Oil Company gyártási módszerét. A sajtó képviselői szűnni nem akaró érdeklődéssel kísérték a valóban értékes előadást. " Racionális gazdálkodás a mai idők főkövetelménye. Aki hatalmas teljesítményt igényel, COBIDANC autopneut vásároljon. Fdelárusítás: Budapest, V!., Mocsáry utca 9. 1 91 Ha autót vesz csak Bengolitengelyeset válasszon! _____ ___ , XII. és XX A világ legtökéletesebb konstrukciói! GYÁRI FIÓK: VI. KERÜLET, LISZT FERENC TÉR 9. TELEFON: AUTOMATA 202—45, 205—72 SZÁM, anoeas