Budapesti Szemle. 1869. 13. kötet, 41-44. szám
43-44. szám - JAPAN ÉS NÉPE. – Második közlemény. – Hunfalvy Jánostól
templom, mely T e 11 e z i o d a i e z i 11-nek van szentelve. Ezt legtöbben szokták meglátogatni, hogy bűnbocsátó levelet szerezzenek maguknak. Ez egy fa szekrénykébe (ofarrai) van zárva s bizonyos díjért kapható. A bűnbocsánat csak egy évre szól. Az ófarrai szekrénykék tehát újévkor, mely a tisztulás ünnepe, a naptárakkal együtt árultatnak csekély pénzen. Említettük, hogy a japániak legtöbbnyire külsőleg a buddhavallást követik de ez sokat vett föl a szinto vallásból. Japánban Buddha (Sziaka, Indiában Sakjamuni a neve) s az egyes felekezetek alapítói, nevezetesen Darma és Amida az istenség megannyi megtestesülései, istenek, közbenjárók és próféták, kikhez benső buzgósággal fohászkodnak. Leginkább Amida és Kuannon tiszteltetnek; az utóbbi a birodalom védszentje. A japáni buddhaismus szerint az egész világ meg van telve szent lényekkel , melyek a csudálatos természeterőket, az istenség különböző tulajdonságait s részint az istenített embereket képviselik és személyesítik. A buddha-templomok (térak) sokkal számosabbak és díszesebbek mint a kami-csarnokok ; oltáraikon gyertyatartókat, tömjén üstöket virág-bokrétákat, bronszból való állatképeket stb. találunk ; az oltár mögött gyakran nagy bálványképek vannak, arany rácscsal elrekesztve*); a mellékkápolnákban sok mindenféle kisebb képek és szobrok vannak. Kivált Buddha szobrait fából, kőből, bronszból mindenfelé láthatni. Minden hegy, folyó és völgy valami szentnek van szentelve; az utak szélein bálványképek állanak, föliratokkal, melyek az elmenőket áhitatoskodásra serkentik. Nehogy a hívek az előszabott imádságok elmondásával sok időt vesztegessenek, egy a bálványképek előtt czölöpbe illesztett vas korongot forgatnak, melyen az illető imádságok be vannak vésve. A hivő úgy tartja, ahányszor a korongot megforgatja, annyiszor mondja el az imádságot. Mint mindenütt, úgy Japánban is a buddha-vallás intézményei és szokásai a római kath. egyház intézményeire és szertartásaira emlékeztetnek sokszor. Lindau egy Nangaszakiban levő buddhakolostorról beszélvén, ezt mondja : „A szerzetesek áhitatoskodása *) A Dai-Butsz vagyis Nagy-Buddha képszobra Kiotóban 75 láb magas, Kamakura mellett Jeddo közelében 50 láb magas bronszból öntött képszobor van, mely L i 11 dau szerint igen szép.