Ceahlăul, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1895-1931)

1974-04-24 / nr. 1914

PARAMETRII PRODUCTIVI la cote superioare de eficiența în industria județului, după decada a ll-a a lunii aprilie Hotărîrea fermă de a întîmpina ziua de 1 Mai și cele două mari evenimente ale anului — a XXX-a aniversare a eliberării și Congresul al XI-lea al partidului — cu succese deosebite, a determinat colectivele din majoritatea unităților economice ale județului nostru să muncească in așa fel încît, și în cea de a doua decadă a lunii aprilie, să se recupereze unele din restanțele anterioare și să se înregistreze noi depășiri ale sarcinilor de plan. Laminoriștii din Roman se înscriu, de la începutul anului și pînă in prezent, cu un spor de 4.Q23 tone țevi din oțel fără sudură, salariații de la CLA Bicaz cu 6.100 tone ciment, din care 2.100 tone numai în luna aprilie, forestierii din TFET Neamț — cu peste 8.300 m.c. cherestea de rășinoase și fag, muncitorii din fabricile „Comuna din Paris" și „Reconstrucția" — cu peste 310 tone hîrtie și cartoane. Și lista produselor introduse suplimentar în circuitul economic ar putea continua. Aceste rezultate, care fac cinste colectivelor din acele Întreprinderi unde ele au fost obținute, sunt, desigur, rodul unei munci ritmice, a grijii permanente pentru ca potențialul tehnic și uman să fie folosit integral. Așa se explică că în asemenea unități se menține o producție constant înaltă zi de zi, decadă de decadă, că unele greutăți ce s-au ivit uneori au fost repede înlăturate. In ultimă instanță, succesele amintite reflectă, cit se poate de bine, preocupările organizațiilor de partid pentru găsirea celor mai potrivite căi și mijloace, care să conducă la o activitate cit mai rodnică. Exemple în acest sens avem numeroase. La întreprinderea de țevi din Roman, unde încă din prima parte a anului trecut a fost lansată inițiativa „Brigada eficienței economice", în intervalul premergător zilei de 1 Mai întrecerea socialistă a cunoscut și cunoaște, în continuare, o intensificare deosebită. In fiecare secție și sector, la fiecare loc de muncă sunt evidente eforturile în vederea unor reparații de calitate, a întrețineri corespunzătoare, unei a unei asistente tehnice competente în toate schimburile. Fiecare zi un record — aceasta este deviza cimentiștilor din Bicaz. Altfel spus, grupate sub titulatura măsurile ductivitatea orară maximă „Procu cheltuieli minime“ i-a adus și, sintem siguri, ii vor aduce și in continuare colectivului de aici rezultate din cele mai bune. Bilanțurile bogate pe care le prezintă cele două unități au o dublă semnificație. Ele reprezintă, pe de o parte, răspunsul la înaltele distincții conferite pentru activitatea din 1973. Pe de altă parte, rezultatele de pînă acum sunt expresia hotărîrii muncitorilor de aici ca și în anul curent să ocupe un loc cît mai de frunte pe podiumul întrecerii, în marea Întrecere declanșată în cinstea zilei de 1 Mai sunt înscriși cu toate forțele și forestierii. Despre faptele lor am avut ocazia să scriem in mai multe rânduri. Recent, anunțam că la IFET Neamț sarcinile de plan aferente primelor patru luni au fost îndeplinite înainte de termen. Un succes care vorbește de la sine despre hărnicia și competența celor care exploatează și valorifică superior bogăția pădurilor din această parte a țării. Așa după cum am văzut, in cea de a doua decadă a lunii aprilie, s-a lucrat cu spor și in fabricile de hîrtie și celuloză, cantitățile fabricate in plus demonstrînd că muncitorii de aici reușesc să stăpînească din ce în ce mai bine tainele (Continuare In pag. a alla) SUB SEMNUL ANULUI JUBILIAR FAPTE DE MUNCA DIN MAREA ÎNTRECERE Ioan Țapuc, unul dintre harnicii AMC-iști de la Combinatul de lianți și azbociment, Bicaz, care întîmpină sărbătoarea muncii cu noi succese in producție. Foto : 1. POMPEI Pagina a II-a Cadran cetățenesc t ■ In obectiv: reducerea consumului de energie și combustibil . La rezolvarea unor probleme ale coloniei Săvinești se impune concursul larg al populației ■ Cuvîntul opiniei publice S Semnale recepționate Vizita președintelui Republicii Costa Rica in țara noastră CONVORBIRI OFICIALE La Palatul Republicii au inceput marți dimineața convorbirile oficiale între președintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu și președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer. Din partea română participă: Emil Bodnăraș și Ștefan Voitec, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Manea Manescu, prim-ministru al guvernului, Emil Drăgănescu, viceprim-ministru, președintele Comitetului de Stat al Planificării, George Macovescu, ministrul afacerilor exterMarți dimineața, președintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer a efectuat o vizită prin Capitală, d in noul cartier Titan și la Întreprinderea „23 August" — care s-a desfășurat sub semnul bunelor relații de prietenie și colaborare statornicite între cele două țări, dorinței comune de a dezvolta pe multiple planuri aceste relații în beneficiul ambelor popoare. Cei doi șefi de stat sunt înne, Vasile Prngan, consilier al președintelui republicii, și Constantin Stănescu, ambasadorul României în Costa Rica. Din partea costaricană iau parte: dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias Sanchez, ministrulficării, și Franklin Aguilar, plansambasador. In cadrul convorbirii, cei doi președinți au analizat stadiul actual și perspectivele de dezvoltare a relațiilor bilaterale insotiți de tovarășii Ștefan Voitec, vicepreședinte al Consiliului de stat. Manea Manescu, prim-ministru al guvernului, Gheorghe Cioară, primarul general al Capitalei, Vasile Pungan, consilier al președintelui Republicii, Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose, împreună cu ei se află, de asemenea, dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al Republicii Costa Rica, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias lumina Tratatului de prietenia și cooperare și acordurilor , încheiate între cele două țări, în septembrie anul trecut, la San Jose. De ambele părți a fost exprimată dorința de a se identifica noi posibilități de promovare, pe multiple planuri, a colaborării romano-costaricane în folosul celor două țări și popoare, al cauzei păcii și înțelegerii între națiuni. Intre cei doi șefi de stat a avut loc, de asemenea, un schimb de vederi asupra unor probleme ale vieții politice internaționale actuale. Convorbirea s-a desfășurat într-o atmosferă de sinceră prietenie și deplină înțelegere. Sanchez, ministrul planificării, Franklin Aguilar, ambasador. Vizita a permis distinșilor oaspeți contactul nemijlocit cu realitățile României contemporane, cu unele realizări ale poporului român pe calea făuririi societății socialiste dezvoltate, răspunzînd multilateral totodată în chip fericit și dorinței manifestate de președintele Figueres în toastul rostit in dineul oferit in cinstea sa luni seara (Continuare In pag. a ÎV-aJ * * In pag. a IH-a A acționat în cunoștință de cauză — cerință a unui stil de muncă dinamic și eficient LUCRĂRILE AGRICOLE DE SEZON mobilizează toate torțele satului Deși nu reușesc să compenseze ploile deficitul de apă din sol, căzute în ultima vreme schimbă in bine situația din agricultura județului nostru. Sunt condiții prielnice efectuării lucrărilor de pregătire a terenului pentru porumb, iar semințele incorporate în brazdă au acum umiditate pentru a răsări și a porni în vegetație. Există de aceea un larg interes pentru realizarea sarcinilor campaniei, se fac eforturi pentru realizarea optimă a tuturor lucrărilor agrotehnice de sezon, încheierea plantării cartofilor, a însămințării trifolienelor, sfeclei de zahăr și florii-soarelui, pregătirea unui larg front de lucru și trecerea la însămințarea porumbului, se inscriu cu prioritate pe agenda de lucru. Paralel, se continuă măsurile pentru extinderea lucrărilor de irigații, în scopul limitării deficitului de umiditate. Despre larga participare la muncă, despre eforturile acestor zile ne relatează ■ în rîndurile ce urmează, mai mulți secretari ai comitetelor comunale de partid. , Mircea Cîmpeanu, comuna Bălțătești , din suprafața Circa 80 la sută necesară însămînțării porumbului, a fost pregătită. Au rămas unele sale situate pe coaste, unde deficitul de apă a fost mai mare. In urma ploilor căzute, s-au creat și aici condiții propice de lucru. Tot acum au apărut condițiile necesare pentru fertilizare. 1 Fertilizarea chimică la cartofi se apropie de sfirșit, și se aprovizionează cu îngrășăminte solele planificate pentru porumb. La livadă s-au săpat toate terasele, bazinele amenajate au fost umplute cu apă, pentru a se putea face udări. Apa s-a cărat cu butoaie și cu cisternele. Piraiele Prihodiștea și Zimbrești au fost captate, astfel că dispunem acum de două bazine cu apă in plus. La Ghindăoani plănul de livrare la lapte si carne a fost realizat, unele restante se înregistrează insă la Bălțătești și eforturile noastre vizează acum recuperarea acestora. Ion Pirlea, Urecheni . S-a încheiat, semănatul trifoiului și plantatul cartofilor, dar sin(Continuare In pag. a III-a). J Problemele sociale nu găsesc totdeauna receptivitatea cuvenită La Combinatul pentru Documentele de partid și de stat prevăd cu claritate că grija față de om este țelul suprem al politicii partidului și statului nostru, rațiunea însăși a construcției socialismului in patria noastră. Pornind de la acest imperativ major, conducerile unor secții și ateliere din cadrul combinatului nostru acordă o atenție deosebită creării unor condiții optime de muncă și viață pentru salariați. Dintre aceștia merită cu prisosință evidențiată activitatea de buni gospodari a comuniștilor Ion Crăciun și Ion Dumitriu, șefi de ateliere la garajul amenajat combinatului, care au prin muncă patriotică un grup social model pe combinat, prevăzut cu lavoare, boilere, sală de mese, sală lianți și azbociment Bicaz • de ședințe, dulapuri, vestiar etc. Un exemplu de bun gospodar este și Gheorghe Davidoiu, ■?ef de atelieri care a mărit spațiul , la grupul social, a faianțat pereții și se preocupă in permanență de menținerea curățeniei in secție și in anexele sociale, controlind zilnic felul cum se face curățenia in secție și cum sunt create condiții muncitorilor acestei secții. In acelaș mod procedează și alți șefi de secții precum : Rafael Năstase, Vasie Popa, Mihai Bazarghideanu ș.a. Mai sunt, din păcate, și unii conducători de formații de lucru care ignorează în mod repetat elementarele îndatoriri referitoare la respectarea regulilor de igienă, la locurile de muncă și grupurile sociale, așa cum , este maistrul Gheorghe Lupu de la cariera de calcar BicazT Chei ,cota +1.000 m. La acest punct de lucru, în repetate rânduri am găsit sălile de mese neîncălzite, geamurile murdare, gunoaie pe jos, W.C.-uri neîntreținute igienic și în stare de funcțiune. în discuția pe care am avut-o cu maistrul Gh. Lupu despre toate aceste aspecte, dînsul a ripostat: „nu-i treaba mea". Cine este atunci in măsură să se ocupe de asemenea probleme, de a crea condiții mai bune muncitorilor acestui punct de lucru care prin natura muncii depuse își petrec majoritatea timpului de lucru afară in condiții meteorologice specifice acestei zone ? Exemple de pasivitate pe această linie ne oferă și șeful de brigadă Dumitru Stahie de la secția concasoare-preconcasoare a combinatului. La unul din controalele efectuate aici, am găsit sala de mese murdară, cui, resturi de mîncare și, gunoaie pe jos, cu pereții plini de praf. Neatent la problemele de igienă este și maistrul Floorea Ghimpe, de la atelierul mecanic, care a transformat partea carosabilă din spatele atelierului în rampă pentru depozitarea gunoaielor. Considerăm că exemplele negative enunțate mai sus vor constitui un semnal de atenționare pentru toți conducătorii formațiilor de lucru, care au obligația legală de a acorda atenție sporită asigurării celor mai bune condiții de muncă și viată salariaților, contribuind astfel la menține(Continuare in pag. a II-a) PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE GEAUȘESCU _______________________________________________________ Președintele Comisiei de politică externă a Parlamentului din Kuweit Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, marți dupăamiază, pe Abdul Latif al Kazemi, președintele Comisiei de politică externă a Parlamentului din Kuweit, membru al Consiliului interparlamentar. La întrevedere, care s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială, prietenească, a luat parte tovarășul Ștefan Andrei, secretar al CC al PCR. . Cu acest prilej, Abdul Latif Al Kazemi a transmis ,din partea emirului statului Kuweit, șeicul Sabah Al-Saelm Al-Sabah, și a șeicului Jaber Al-Ahmed Al- Sabah, prinț moștenitor și primministru, un mesaj cordial de salut, precum și urări de prosperitate și noi succese pentru poporul român. Mulțumind, președintele Republicii Socialiste România a rugat pe oaspete să transmită șefului statului Kuweit și primului ministru cele mai bune urări de sănătate și prietenie, de progres și bunăstare poporului kuweitian. In timpul convorbirii, s-a subliniat satisfacția pentru bunele relații prietenești statornicite intre România și Kuweit, exprimîndu-se dorința comună de a extinde pe multiple planuri cooperarea româno-kuweitiană, in folosul ambelor popoare, al cauzei destinderii și păcii. A avut loc, totodată, un schimb de păreri asupra evoluției vieții politice internaționale. Oaspetele a dat o înaltă apreciere poziției de principiu a României privind realizarea unei păci drepte in Orientul Mijlociu, aportului președintelui Nicolae Ceaușescu la întărirea legăturilor de prietenie dintre poporul român și popoarele arabe. S-a subliniat, de asemenea, rolul important care revine parlamentelor și parlamentarilor in promovarea cooperării și colaborării internaționale, în consolidarea păcii și securității în lume. Delegația Partidului Politic Radical din Olanda Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a primit, marți după-amiază, delegația Partidului Politic Radical din Olanda, care la invitația Comitetului Central al PCR, face o vizită in țara noastră. Din delegație au făcut parte de Gany Fortman, șeful fracțiunii parlamentare a partidului și H. J. Waltmans, membru al conducerii partidului, deputat în parlamentul olandez. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al CC al PCR. In timpul convorbirii, desfășurată într-o atmosferă cordială, prietenească, membrii delegației Partidului Politic Radical Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, marți dupăamiază, pe membrii delegației parlamentare siriene, condusă de Ghassan Chalhoub, vicepreședinte al Grupului parlamentar sirian din Uniiunea Interparlamentară, care au participat la lucrările sesiunii de la București a Uniunii Interparlamentare. Din delegație fac parte deputații Najib Salma, membru al Consiliului interparlamentar, Moharram Tayara, Al-Tujjar Abdul Magid, Bader Ei Din Koja. Oaspeții au fost însoțiți de Mohsen Sagadi, afaceri ad-interim însărcinatul cu al Republicii Arabe Siriene la București. La primire au participat tovarășii Miron Constantinescu, președintele Marii Adunări Naționale, și Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. Exprimîndu-și deosebita satisfacție de a fi primiți de președintele Nicolae Ceaușescu, conducătorul delegației parlamentare siriene a arătat că are plăcuta misiune de a-i transmite un călduros mesaj de salut din partea președintelui Republicii Arabe Siriene, Hafez Al Assad, împreună cu urări de noi și însemnate din Olanda au transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu calde felicitări cu ocazia alegerii sale în funcția de președinte al Republicii Socialiste România, precum și urări de prosperitate poporului român. In cadrul întrevederii a avut loc un schimb de păreri și informații cu privire la cea și preocupările celor activitadouă partide, precum și cu privire la unele probleme ale păcii și securității în Europa și în întreaga lume. A fost subliniată dorința reciprocă de a contribui la extinderea relațiilor dintre Partidul Comunist Român și Partidul Politic Radical din Olanda, spre binele celor două țări și popoare, al luptei pentru pace și colaborare în întreaga lume, succese poporului român. Oaspetele a subliniat înalta prețuire de care se bucură în Siria eforturile președintelui Nicolae Ceaușescu pentru adîncirea prieteniei dintre popoarele român și sirian, pentru intensificarea colaborării multilaterale dintre cele două țări,, pentru obținerea unei păci drepte și trainice în Orientul Mijlociu. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit pentru mesaj și a rugat pe oaspeți ca la înapoierea în patrie să transmită președintelui Hafez Al Assad salutări călduroase, precum și cele mai bune urări de pace și prosperitate poporului sirian prieten. Evocînd vizita făcută recent în Republica Arabă Siriană, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a subliniat rezultatele ei fructuoase, apreciind că dialogul avut la Damasc, documentele semnate, deschid largi perspective de dezvoltare prieteniei tradiționale și colaborării rodnice dintre cele două țări și popoare întrevederea, desfășurată într-o ambianță cordială, prietenească, ,a evidențiat dorința comună de a se acționa pentru înfăptuirea acordurilor și înțelegerilor convenite recent. Delegația parlamentară siriană