Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-04-24 / nr. 1915

PROLETARI^ TO AL’E ^ ȚA Ä! Anul VII (XIV) Nr. 1915 (2554) Miercuri 24 aprilie 1974 4 pag. - 30 bani . - VI,mm. muie zilei n i мм I o contribuție importantă la înfăptuirea angajamentului CINCINALUL ÎN PATRU ANI ȘI JUMATATE! Angajamentele asumate de colectivul de lucrători ai Atelierului de zonă C.F.R. de a realiza cincinalul înainte de termen se conturează tot mai pregnant în aceste zile. întregul potențial uman și tehnic angajat plenar într-o vie întrecere încă de la începutul acestui an a reușit să obțină pînă în prezent depă- 1 AVANS DE A LUNI ȘI JUMĂTATE 1 și nu la toți indicatorii de plan. Producția față de plan fost depășită cu 6 la sută, reaparîndu-se peste prevederile planului circa 92 vagoane. Valoarea reparațiilor efectuate suplimentar se ridică la 96.000 lei. Economiile înregistrate de la începutul anului la prețul de cost au atins cifra de 38.090 lei. Rezultate bune au fost obținute și pe alte planuri. Imobilizarea vagoanelor la reparații s-a redus cu 185 zile față de termenul planificat. Totodată, utilizarea fondului de timp a crescut cu 3 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Scade coeficientul de rebuturi Calitatea deosebită a lucrărilor de fabricație a mașinilor, utilajelor și instalațiilor este reflectată la întreprinderea „Uino“ și de scăderea constantă a procentului de rebuturi în totalul producției. Față de anul 1973, coeficientul de rebuturi a scăzut la 0,6 la sută, fiind deci mai mic cu 0,5 la sută. Valoarea extrem de scăzută a rebuturilor este rezultatul dotării superioare a fluxului tehnologic cu utilaje de mare precizie și productivitate precum și calificării corespunzătoare a lucrătorilor. Măsurile întreprinse pentru diminuarea rebuturilor influențează pozitiv nivelul prețului de cost, al cheltuielilor generale ale producției și, implicit, beneficiul activității de bază. La întreprinderea Unio din Satu Mare constructorii pregătesc pentru expediere un nou lot de mori cu bile pentru Rotațiile miniere din țară Cinstire marii sărbători a muncii Colectivul întreprinderii industriale „Victoria“ Tășnad întîmpină ziua de 1 Mai cu un bogat bilanț de realizări în îndeplinirea și depășirea angajamentelor pentru această importantă etapă a întrecerii socialiste în vederea îndeplinirii cincinalului înainte de termen. Faptele de muncă, condensate în limbajul cifrelor, înseamnă, printre altele, îndeplinirea cu 108 la sută a planului producției globale, cu 103 la sută cel al producției marfă și cu 101,8 la sută al producției marfă vîndută și încasată. In cadrul sarcinilor de export — sarcini îndeplinite integral și în cele mai bune condițiuni — remarcăm în mod deosebit realizarea unor produse noi cum sînt bibliotecile „Rădăuți“ (pentru U.R.S.S.) și a leagănelor „Margot“ (pentru Franța). Alte noi tipuri de mobilă, aflate acum în fază de prototip, sînt gata pentru a fi puse în producție. Ele vor duce faima inventivității și bunului gust în realizarea mobilei a harnicilor „meșteri“ tășnădeni pînă departe, peste hotarele patriei. O contribuție de seamă în obținerea acestor succese de prestigiu și-au adus, prin conștiinciozitatea și prin exemplul lor mobilizator pentru toți colegii lor de muncă, muncitori cum sînt Tiberiu Vank, Adalbert Gnotz, Silviu Pășcanu, Mihai Alben, maiștrii Ioan Rusu, Alexandru Gozner. Dar numele celor care dau în aceste zile, înalta cinstire marii sărbători a muncii aici, la întreprinderea „Victoria“ sînt mult mai numeroase. Lustruitoarele de mobilă de la Fabrica „Victoria" din Tășnad se bucură de mult din partea respect conducerii fabricii. Ele își realizează ritmic și la nivel calitativ superior sarcinile de plan. Premisa esențială a succesului CREȘTEREA PfODUCTIVIEAfii MUNCII 1 9 In acest an de cotitură în înfăptuirea înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal, mobilizarea tuturor rezervelor de creștere continuă a productivității muncii ocupă un rol deosebit în activitatea colectivului de la întreprinderea Forestieră de Exploatare și Transport Satu Mare. Primele trei luni ale acestui an s-au încheiat aici cu îndeplinirea și depășirea substanțială a tuturor indicatorilor de plan. Față de angajamentul asumat s-a realizat, pînă în prezent, o producție valorică suplimentară de 2.085.000 lei. In același timp, indicatorul productivității muncii a înregistrat creștere față de plan de 4,9 la o sută și de 8,9 la sută, în raport cu aceeași perioadă a anului precedent. Valoric, aceasta înseamnă o creștere de 1.300 lei pe salariat. Totodată, planul de investiții, vizînd dezvoltarea în continuare a sectoarelor întreprinderii, a fost realizat în proporție de 127,2 la sută și respectiv 148,3 la sută la construcțiimontaj. Oprindu-ne numai asupra acestui indicator de plan — creșterea productivității muncii — se poate spune că în acest mestru resursele de sporire tnului, între care utilizarea superioară a capacităților de producție și a timpului de lucru, introducerea tehnologiilor avansate și a noilor forme de muncă și retribuție, au fost mult mai bine valorificate. Principalul factor care a influențat creșterea valorii productivității muncii, a fost modernizarea permanentă a procesului tehnologic în sectoarele de industrializare și de transport, în vederea creșterii randamentului utilajelor, al reducerii efortului fizic și al manoperei. In această direcție — după cum ținea să exemplifice tovarășul ing. Nicolae Manolache, directorul întreprinderii — s-a trecut la mecanizarea descărcării, sortării și alimentării cu bușteni a gaterelor, iar pentru valorificarea superioară a masei lemnoase s-au luat măsuri de producere a semifabricatelor pentru fabricile de mobilă și uzinele de vagoane și, totodată, pentru producerea din deșeuri a frizelor pentru parchete, a altor produse nenominalizate. Măsurile luate au condus numai în primul trimestru al anului la economii de 300 m.c. masă lemnoasă. O altă cale de reducere a timpilor de staționare a utilajelor a fost și construcția unui nou atelier pentru piese de schimb și de recondiționare. Pînă în prezent valoarea pieselor și dispozitivelor realizate prin efort propriu se cifrează la peste 440.000 lei. De asemenea, prin modificările constructive aduse unor utilaje, indicele extensiv de utilizare a mașinilor a crescut substanțial. Cît privește aspectul reducerii efortului fizic se pot menționa introducerea în exploatările forestiere a tractoarelor cu trolii pentru scos apropiat a lemnului la drumurile auto, introducerea despicatoarelor hidraulice în depozitele finale și extinderea GEORGE MARINESCU SABIN COSTIN (Continuare în pag. a 2-a] i VIZITA OFICIAL DE PRIETENIE A PREȘEDINTELUI REPUBLICII COSEA RICA, JOSE FIGUERES FERRER.IN TARA NOASTRĂ Convorbiri oficiale între președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Jose Figueres Ferrer La Palatul Republicii au început marți dimineața convorbirile oficiale între președintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer. Din partea română participă: Emil Bodnaraș și Ștefan Voitec, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Emil Drăgănescu, viceprim-ministru, președintele Comitetului de Stat al Planificării, George vescu, ministrul afacerilor Macoexterne, Vasile Pungan, consilier al președintelui republicii, Constantin Stănescu, ambasadoirul României în Costa Rica. Din partea costaricană iau parte: dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al Republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias ministrul planificării, și Sanchez, Franklin Aguilar, ambasador. In cadrul convorbirii, cei doi președinți au analizat stadiul actual și perspectivele de dezvoltare a relațiilor bilaterale în lumina Tratatului de prietenie și cooperare și acordurile încheiate între cele două țări, în septembrie anul trecut, la Sani Jose. De ambele părți a fost exprimată dorința de a se identifica noi posibilități de promovare, pe multiple planuri, a colaborării româno-costaricane, în folosul celor două țări și popoare, al cauzei păcii și înțelegerii între națiuni. Intre cei doi șefi de stat a avut loc, de asemenea, un schimb de vederi asupra unor probleme ale vieții politice internaționale actuale. Convorbirea s-a desfășurat într-o atmosferă de sinceră prietenie și deplină înțelegere. In cartierul Titan și la întreprinderea „23 August“ Marți dimineața, Republicii Socialiste președintele România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu președintele Republicii Rica, Jose Figueres Ferrer, Costa au făcut o vizită prin Capitală, — în noul cartier Titan și la întreprinderea „23 August“ — care s-a desfășurat sub semnul bunelor relații de prietenie și colaborare statornicite între cele două țări, dorinței comune de a dezvolta pe multiple planuri aceste relații în beneficiul ambelor popoare. Cei doi șefi de stat sînt însoțiți de tovarășii Ștefan Voitec, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Gheorghe Cioară, primarul general al Capitalei, Vasile Pungan, consilier al președintelui Republicii, Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose; împreună cu ei se află, de asemenea, dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al (Continuare In pag. a 4-a) Tovarășul Iosif Uglar a plecat ca reprezentant al P.C. la lucrările Congresului Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru Marți dimineața, tovarășul Iosif Uglar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., a plecat la Nicosia, unde va reprezenta Partidul Comunist Român la lucrările celui de-al XlII-lea Congres al Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru (A.R.E.S.). La plecare, au fost prezenți tovarășii Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Ilfov al P.C.R., și Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. ю comuna . Acțiuni hotărîte pentru сенат 1 * " сот o aterea umidității din sol In aceste zile, în centrul preocupărilor Comitetului de partid și a Consiliului popular din comuna Cehal se situează înfăptuirea măsurilor stabilite pentru combaterea efectelor secetei. Cu sprijinul membrilor cooperatori din cele trei cooperative agricole de producție din raza comunei (Cehal, Cehăluț și Orbău) au fost săpate bazine pentru captarea apei din izvoarele existente pe diferite văi locale, s-au identificat noi izvoare care nu erau cunoscute pînă în prezent; au fost desfundate izvoarele care și-au redus debitul de apă, s-au inventariat fîntînile din raza satelor cu un debit de apă mai mare și constant Pînă la data de 22 aprilie a.c. au fost realizate pe raza comunei un număr de 24 bazine pentru captarea diferitelor izvoare cu o capacitate de 2.800 m.c. apă. In satul Cehăluț se lucrează în aceste zile la închiderea văii Cehalului în trei puncte în care se construiesc baraje locale, iar în satul Cehal și Orbău se lucrează în continuare pentru extinderea capacității de captare a rezervelor de apă. Astfel, în satul Orbău au fost amenajate 6 bazine cu o capacitate de peste 400 m.c. destinate captării apei din izvorul „Cărbunar“, alte două bazine cu o capacitate de 180 m.c. fiind construite la izvorul „Pietroasa“. Numeroși cooperatori participă în locul denumit „Pusta Biboieasca“ la amenajarea unui bazin cu o capacitate de peste 100 m.c. în care va fi captată apa provenită din izvoarele din această zonă. In același timp, se desfășoară lucrări în apropierea „Izvorului lui Marian“ unde se vor crea 3 bazine cu o capacitate de circa 180 m.c., de aici urmînd să fie alimentat cu apă efectivul de animale din ferma zootehnică. Cooperatorii din Orbău vor utiliza apa acumulată în bazinele construite la plantatul udatul a 15 ha tutun, 5 ha arșidei, 3 ha sfeclă furajeră, precum și la udatul suprafețelor însămînțate cu lucernă și trifoi. In satul Cehal, prin participarea largă a țăranilor cooperatori, au fost amenajate 9 bazine cu o capacitate de peste 900 m.c. pentru captarea apei din lacul denumit „Lijoaia“ și din alte izvoare locale. Cantitatea de apă colectată în bazinele amenajate în C.A.P. Cehal va fi utilizată zona la plantatul și udatul a 40 ha tutun și 30 ha ardei precum și a suprafeței de 50 ha însămînțate cu grîu și 20 ha cu trifoi. Prin acumularea unei cantități cit mai mari de apă se va asigura pe lingă udatul plantelor și necesarul de apă pentru fermele zootehnice din cadrul celor trei cooperative agricole de producție din raza comunei. Mobilizați de Comitetul comunal de partid și Consiliul popular comunal, cooperatorii, întreaga masă de cetățeni din comuna Cehal participă cu elan sporit în aceste zile, paralel cu asigurarea unui ritm susținut al lucrărilor de însămînțări la construirea și amenajarea de CONSTANTIN IANCU (Continuare în pag. a 2-a' Conferința județeană a inginerilor și tehnicienilor Ieri a avut loc la Satu Mare Conferința județeană a inginerilor și tehnicienilor din unitățile economice ale județului. La lucrările conferinței au participat ingineri, tehnicieni, economiști, cadre de specialitate, conducători de întreprinderi industriale și unități agricole, invitați. La lucrările conferinței a participat tovarășul Ioan Foriș, secretar al Comitetului județean de partid. A fost prezent, de asemenea, tovarășul Nicolae Moraru, membru în Comitetul Executiv al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, președintele Comitetului sindicatelor din ramura metalurgiei și construcțiilor de mașini. Pe ordinea de zi a conferinței au fost înscrise și dezbătute: darea de seamă asupra tății depuse de Comisia acminerilor și tehnicienilor din ingijudețul Satu Mare de la alegeri pînă în prezent; proiectul planului de măsuri pentru anul 1974; alegerea Comisiei județene a inginerilor și tehnicienilor, constituirea secțiilor de specialitate și desemnarea reprezentanților Comisiei în Consiliul județean al Frontului Unității Socialiste. Atît în documentele prezentate, cît și în luările de cuvînt s-a subliniat necesitatea creșterii contribuției cadrelor tehnice și economice la dezvoltarea economiei județului nostru, în scopul sporirii aportului acestora la elaborarea și aplicarea celor mai avansate metode ale științei și tehnicii contemporane. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, Conferința a aprobat, în încheierea lucrărilor, textul unei telegrame adresate Comitetului Central al P.C.R., personal tovarășului CEAUȘESCU, secretar NICOLAE general al P.C.R., președintele Republicii Socialiste România. Tricotoarea Margareta Majlenyi, de la „Tricotex“ Satu Mare — secția confecții — este declarată cea mai bună muncitoare din secție. O merită cu prisosință datorită sîrguinței cu care muncește I