Csongrád Megyei Hírlap, 1970. április (15. évfolyam, 76-101. szám)

1970-04-03 / 78. szám

A Cs. m. H. vendégkönyve: A magyar zeneszerzők nagy öregje tavaly töltötte be hetvenedik évét. A Zenemű­vészeti Főiskola zeneszerzés tanszakán szerzett diplomát, majd három évig gimnázi­umi tanárként működött. 1928-tól 1968-ig, nyugdíjazá­sáig — negyven éven ke­resztül — a Zeneművészeti Főiskola tanára volt. 1931- ben megalapította a „Ma­gyar Kórus­’ című folyóira­tot. Világviszonylatban is jelentős zenei munkásságá­ért 1953-ban Erkel-díjat, majd egy évvel később az „Érdemes művész” kitüntető címet, 1955-ben pedig Kos­­suth-díjat kapott. Zeneszer­zői munkái közül számottevő színpadi munka a Hajnalvá­­ros, az Alexius és A buj­dosó macska című műve. A jeles zeneszerző néhány nappal ezelőtt Szegeden ve­zényelte a tiszteletére ren­dezett kórushangverseny több mint száztagú összkórusát. A hangverseny után Bárdos Lajos eddigi munkásságáról, kóruskultúránk és zenekultú­ránk jelentősebb problémái­ról nyilatkozott. — Abba a rendkívül sze­rencsés csoportba tartoztam — mondja az idős Mester —, amely Kodály Zoltán el­ső zeneszerzés-kurzusába ke­rülhetett 1921-ben. Kodály Zoltán akkor került a főisko­lára zeneszerzés-tanárnak és mindjárt 13-an csöppentünk az ő osztályába. Amikor el­végeztem a főiskolát, nem tudtam mit kezdeni a dip­lomámmal. Az államnak leg­kisebb gondja is nagyobb volt, mintsem a diplomáso­kat elhelyezte. Kottát má­soltunk, némafilmeknél he­gedültünk, aztán egykori gimnáziumon meghívott óra­adó tanárnak, heti 6 órában éneket tanítani. Később egy kis kórust is kaptam. Akko­riban a régi dalárdastílus uralkodott, mi azonban­ en­nél színvonalasabbat akar­tunk. Ma el sem hiszik a fin­alok, hogy akkor egyszerűen sem volt mit énekelni. Ko­­dály még nem írta meg a nagy műveit, Bartók sokkal később kezdett kórussal fog­­alkozni. A szükségtől veze­ttetve magunk írogattunk kórusaink számára. Ádám Jenő, Kerényi György, Vá­­sárhelyi Zoltán és én vol­­tam, akik újat akartunk lezni a megáporodott ma­gyar énekkari kultúra terén. A zeneműkiadók nem álltak szóba velünk. Saját magunk szerveztük meg a magyar kórus és énekszó zenei fo­­yóiratokat. Nem kis nehéz­ségek árán próbáltuk ter­jeszteni a magyar népdalo­dat. A hivatalos tantervek ugyanis nem ismerték a ma­gyar népdalt. Abban az idő­ben kaptuk a Jászságból azt a megható levelet, amely ta­núsága szerint a tanító közli a deákokkal: „Na, fiúk, baj van! Jövő héten jön a szak- felügyelő bácsi, és mi egy tást sem tanultunk a könyv­ből, csak a magyar nép szép falaival ismerkedtünk. Most mi lesz velünk!” Feláll az utolsó padban egy nagy, laki­ gyerek: „Ne tessék fél­ni, tanító úr, majd letagad­juk, hogy nekünk magyar népdalt tetszett tanítani.” Ez történelmi tény. Volt olyan időszak, hogy népdalainkat tagadni kellett. A népdal azonban lassan-lassan kivív­ta az őt megillető helyet. A felszabadulás után diadal­maskodott a népdal és a népdal ügye. Azóta szinte az egész világból jönnek ha­zánkba küldöttségek, szak­emberek, hogy a népdalt és a magyar zeneoktatást meg­ismerjék. Büszkén könyvel­jük el Casellának, a nagy olasz szerzőnek szavait: „A térképen azt sem tudjuk, hol van az a Magyarország. Kis ország lehet, de a zenében nagyhatalom.” Ezt a két nagy lángelmének, Bartók­nak és Kodálynak és a ma­gyar nép nemes, hagyo­mányőrző sok ezrének kö­szönhetjük. — Kérem beszéljen tervei­ről, készülő munkáiról. — Most jelent meg nem­régen „Harminc írás” cím­mel tanulmánykötetem. Ze­neelméleti tanulmányokon és újabb kórusműveken dolgo­zom. Nagy örömmel látom, hogy az ének-zene szakos kortársak érdeklődéssel for­gatják az irodalmat és na­gyon sok áldozatot hoznak hogy kóruskultúránkat kellő színvonalon oktassák. A kép azonban igen tarka. Kitűnő kórusok mellett egészen gyenge színvonalú kórusok találhatók. Az igazi országos kultúrát nem egy néhány nagyszerű együttes alkotja hanem egy nagyon derék, jó átlag. — Igen sok előadást tar­tok, mert általános tapaszta­lat, hogy az általános zene­­elméleti tájékozódás — nem­csak nálunk, hanem világ­szerte — elakadt százötven évvel ezelőtt. Hogy mi min­dent köszönhetünk egy Lisz Ferenc-i lángelmének, vagy a legújabb zene eredmé­nyeinek, arról már sehol sert lehet olvasni. Szívügyem hogy a múlt század nagy ro­mantikus újítóitól napjain­kig tartó fejlődést ismertes sem a kollégákkal, mert sem szakkönyvek, sem tankönyv sem tanterv, sem tananya, nem foglalkozik vele. Beet­hovennél megakadt volna­­ zenei fejlődés? Pedig azóta annyi szépet teremtettek az alkotók, hogy feltétlenü megérdemlik a népszerűsíti figyelmet, kultúránkban vall aktív részvételt. POLNER ZOLTÁN Negyedszázad a számok tükrében Az általános iskolai és középfokú oktatás fejlődése A magyar művelődésügy egyik leg­szebb eredménye, hogy napjainkban minden ötödik állampolgár részt vesz valamilyen iskolarendszerű oktatás­ban. 1938-ban alig 34 ezren végezték el a mai nyolc általános iskolai osz­tálynak megfelelő tanulmányokat, je­lenleg ez a szám évenként több mint 180 000, s csaknem 90 százalékban a tankötelezettségi határon belül vé­geznek. A közoktatásra fordított ösz­­szeg — több esztendő óta — megha­ladja az évenkénti 7 millárd forintot. Egy diák nyolcévi általános iskolai oktatása 11 000 forintjába, négyeszten­dei középiskolai oktatása körülbelül ugyanennyibe kerül az államnak. 1948-ban, az iskolák államosítása után alakult ki — a régi gimnázium alsó tagozatából és a polgáriból — az új iskolatípus, a nyolcosztályos álta­lános iskola. Tantárgyrendszere, neve­lési szisztémája arra épül, hogy azo­nos törzsanyagú oktatásban részesült fiatalokat bocsásson szárnyra. 1938- ban mindössze 5868 szakképzett ta­nár szolgálta az alsófokú oktatás, és még az 1949—1950-es tanévben is csu­pán 7400 tanári képesítésű pedagógus működött, jelenleg pedig 30 ezernél több hasonló felkészültségű nevelő tevékenykedik az általános iskolák­ban. Az országos szaktanerő-szükség­­letet a felső tagozatokban több mint 80 százalékban sikerült már kielégí­teni. 1952—1953-ban kezdődött meg a hátrányos helyzetű falusi kisiskolák körzetesítése. Ennek fokozatos kiter­jesztésével ma már az egykori 400 000, vagyis minden harmadik kis­diákkal szemben­­ csak minden ha­todik gyerek jár részben, osztott, vagy osztatlan iskolába. Az arányok javu­lását nagyban szolgálják az általános iskolai diákotthonok — népszerűen: tanyai kollégiumok. Az elsőt­ 1954-ben hozták létre. Jelenleg 84­­általános is­kolai diákotthon működik, több mint hatezer diáknak adnak otthont 237 nevelő felügyeletével. Az iskolai nap­közi otthonok hálózata — ami szintén a felszabadulás után alakult ki — 200 000 tanuló számára nyújt rendsze­res étkezést és állandó pedagógiai felügyeletet. Jelentős lépés volt a közoktatás fej­lesztésében az a törvény, amely a ko­rábbi 14 esztendőről további két évvel fölemelte a tankötelezettség határát, akik a nyolc általános elvégzése után nem tanulnak középfokú iskolában tovább és napi négy órát meghaladó munkaviszonyba sem lépnek — 16 éves korukig továbbképző iskolába járnak. Az általános iskolai tanulók száma az 1969—1970-es tanév elején 1 178 000 volt, valamivel kevesebb az előző évinél. A felsőtagozatos tanulók 94 százaléka szakrendszerű oktatásban részesül. Elterjedőben vannak az oktatásban a szemléltető eszközökön túl az úgy­nevezett tömegkommunikációs for­mák. Meghonosodott az iskolarádió és az iskolatelevízió rendszeres mű­sora. Ezeket az adásokat az iskolák­nak több mint 60 százaléka rendsze­resen veszi. Minden negyedik iskolá­nak van már hangosfilm-vetítője, s az intézmények háromnegyed része rendelkezik diavetítővel. Az általános iskolák felében található magnetofon, több mint 70 százalékban pedig rádió — az oktatás szolgálatában. Az iskolai könyvállományuk több mint elején csak mintegy 300 000 kötettel rendelkeztek, azóta könyállományuk több mint tízszeresére növekedett. A középiskolai továbbta­nulás szempontjából okta­tásügyünk — mind a tanintézetek, mind tanulóik száma, mind a tananyag korszerűsége tekin­tetében — világviszonylatban is ran­gos helyen ál. A háború előtti utolsó tanévben 52 349 volt a középiskolás diákok száma. Ezzel szemben az 1968 —1969-es tanévben az ország 586 kö­zépiskolájában (1938-ban csak 285 volt) 335 338-an tanultak. Jelenleg a középiskolákban, csupán a nappali tagozaton a 15—18 éves korúaknak közel egyharmada, 230 000 fiatal ta­nul. A középiskolai tanulók csaknem 60 százaléka leány. 1930-ban min­den negyvenedik tanuló tett érettségi vizsgát, 1960-ra már minden husza­dik, s ez az arány azóta is évről évre emelkedett. A középiskolai képzés korszerűsíté­se érdekében alapvető változást ho­zott az 1961-ben alkotott törvény, köz­ismert nevén az oktatási reform. Egyik eredménye: a gimnáziumok mellett megszületett — a felsőfokú ta­nulmányokra szintén előkészítő — szakközépiskolák rendszere. Az ugyan­csak megújhódott gimnáziumban az új formát a tagozatos (különböző nyelvi, matematikai, zenei stb.) osz­tályok jelentik. Az utóbbi években előtérbe került a dolgozók szakiskolai továbbtanulása is. Az oktatási reform a régebbinél magasabb szintre emelte a szakmunkásképzést: a rossz emlé­kű inasiskolák helyett ma a szakmun­kástanulókat 390, jórészt korszerű iskolában oktatják. Kétszázhúsz ta­nulóotthonban több mint 27 000 fiatal kényelmes elhelyezéséről, jó ellátásá­ról gondoskodnak. Magyar napok Moszkvában Csütörtök délelőtt a Bu­dapesti Nemzeti Színház Moszkvában vendégszereplő együttese lerótta kegyeletét a proletariátus vezére iránt: koszorút helyezett el a Le­nin-mauzóleumon. A délutáni órákban a ma­gyar színészek a művészek házában részleteket adtak elő különböző művekből. Műsorukban szerepelt­ a Le­­ningrádban nagy sikerrel be­mutatott Zorin-darab, a Var­sói melódia, de a meghí­vottak megismerkedtek a­­ „magyar” Othellóval is. A Nemzeti Színház tár­sulata este újból a Szerel­mem Elektrát mutatta be, amely szerdán kirobbanó si­kert aratott. Képzőművészeti jellegű eseményre is sor került: a déli órákban magyar könyv­­illusztráció-kiállítás nyílt a szovjet fővárosban. Moszkva zeneélete nagy eseménye volt a Magyar Muzsika Koncertje csütörtök este a Csajkovszkij-hang­­versenyteremben. A moszk­vai rádió és televízió szim­fonikus zenekara Kadosa-, Ránki- és Tartós-műveket adott elő. Különleges ér­deklődéssel várta a szovjet főváros zenekedvelő közön­sége Bartók 3. zongoraverse­nyét, amelyet a hazánkban is ismert Tatjana Nyikolaje­­va mutatott be. Soha nem késő Beigazolódott, hogy a ta­nulásra soha nincs késő. J. Whitteridge 90 éves férfi si­kerrel tett vizsgát francia, olasz, spanyol és német nyelvből. Saját bevallása sze­rint 83 éves kora óta, ami­óta elkezdett idegen nyelve­ket tanulni, frissebbnek érzi magát és megfiatalodott. PÉNTEK 1970. Április 3. ,HÍRLAP Tétova fiatalok Két új filmet hoztak a mozik a közelmúltban, amelyeknek lénye­gi vonásaiban van valami közös­. Fia­talok szerelméről, szeretkezéseiről és annak következ­ményeiről szól­nak. Éppen ezért mindkettő 16 éven felülieknek vetít­hető csak, ponto­sabban a jugo­szláv Horoszkóp című Boro Dras­kovic rendezte film csak 18 éven felülieknek­­enge­délyezett. Egyet is le­het érteni ez­zel. Mindkét film ulyan le­hangoló, olyan sivár szo­morúságot vált ki a nézőből, hogy valóban jobb, ha az egészen fiatalok nem lát­ják. A felnőtteknek sem te­lik sok öröme bennük. Szán­dék és eredmény kissé mesz­­sze esett egymástól megint. A Horoszkópban öt lézengő vagány és egy leányzó nyá­ri kalandja torkollik több­szörösen is véres drámába. A film alkotói nyilván je­lezni akarták, amit már annyiszor, hogy baj van a fiatalsággal, valamit tenni kellne. De ezt egyrészt olyan körmönfontan, más­részt olyan sematikusan va­lósítják meg, hogy nemes szándékaikat végül is szin­te senki számára nem köz­vetíti az alkotás. Az „Egy új világ” című filmet olasz—francia kopro­dukcióban Vittorio De Sica rendezte. Míg a Horoszkóp olyan fiatalokról beszél, akik cinikusan és tudatosan vállalják saját felelőtlensé­güket. De Sica olyanokról szőtte a történetet, akik jó­­szándékúak, az adott világ­nál valami szebbre, jobbra vágynak. Sorsuk azonban, mert épp olyan tájékozatla­nok, bizonytalanok és vég­sősoron felelőtlenek, mint a másik film szereplői, szin­tén a balvégzet irányába fordul, ötperces ismeretség után gyermek fogamzik. Az egymást nem is ismerő fiú és lány egymásba szeret, új­ra meg is keresik egymást, de a fiú nem akarja a gye­reket. Az elsőéves orvostan­hallgató kislány azonban nem képes elvégeztetni az abortust, gyereket akar. Az ebből fakadó felelősség sú­lya alatt azonban összetörik a szerelem. Mindez kissé vontatottan, nehézkesen bon­takozik ki a vásznon. A né­ző gyakorta unatkozik. CSONTOS MAGDA Az „Egy új világ” fiatal pár­ja BALOGH JÓZSEF 7 . ~ Színpadról a képernyőre Budapesten a 15-ös autó­buszon — amikor mintegy tízperces együttutazás után — elbúcsúztam Lénárd Ju­dittól, a Televízió népszerű bemondónőjétől — legalább tizen köszöntötték, ketten gratuláltak neki a legutóbbi műsorhoz, sok embernek volt hozzá egy-két udvarias, jó szava. — Ismeri valamennyit? — kérdeztem. — A negyedét se. ők is­mernek engem. Ők a „ked­ves nézők”. Tehát ismerjük egymást, így megy ez min­denfelé. Volt már úgy, hogy pöttöm kislány csokival kí­nált: Jutka néni, kóstold meg... És megkóstoltam... Lénárd Judit a Televízió egyik „alapító” munkatársa. Ő maga így vall erről: — Mi négyen, Tamási Esz­ter, Takács Marika, Varga József és jómagam úgyszól­ván egyszerre kerültünk a tv-hez Még 1960 szeptem­berében. Látszólag nem különös történet, ahogy Lénárd Judit a televízióhoz került bemon­dónak. — Főiskolát végzett szí­nésznő vagyok. Játszottam a Honvéd Színházban, majd a debreceni és győri társula­toknál. Utoljára a Petőfi Színház tagja voltam. Hogy melyek kedvenc szerepeim? A Magyar Elektrából Kláta­­imnésztra, a Don Carlos Ebio­ti hercegnője, a Bánk bán­ból Gertrudis és a Kőszívű Ember Arankája. Sokat ját­szottam ezeket­ a szerepeket. — Vérbeli színésznő létére hogyan hagyta ott mégis a színpadot? Mintha szomorúság lepné el arcát. — Nem ment könnyen. A televízió egyik szerkesztője, Fábry Éva, aki egyébként barátnőm, „környékezett” meg. Megmondom őszintén: a „megkísértés” idejéig ma­gam sem láttam televíziót. Hosszú ideig ellenálltam a csábításnak. Aztán egy év múlva ismét jött a „csábító”. Akk­or már kisebb volt az ellenállás. Egy évig vívód­tam, családom mit sem tu­dott róla. Csak amikor kö­zöltem velük új állásomat... — Most közel tíz esztendő távlatából nem hiányzik a színpad varázsa, a közönség­gel való kapcsolat? — Nehéz erről beszélni. A színpad és­­a televízió merő­ben más. A színpadról pilla­natok alatt kontaktust te­remt a színész és a folyama­tosan érezhető kapcsolat ad­ja a biztatást. A tv-ben azonban — bár tudom, hogy milliókkal ülök szemben — csak gépet látok, a kamerák üvegszemeit és a reflektorok forróságát érzem. De ne higgye, hogy ebből nem le­het „kontaktus”. Lehet bi­zony és a bemondó idővel, ha a kezdeti kameralázat le­küzdötte, érzi is a közönség figyelmét, szinte hallja a millió néző lélegzését. Ná­lam is így van és most már sikerült ellensúlyoznom a színház hiányát. Afelől érdeklődöm: milyen a napirendje a tv-bemondó­­nak? — Elfoglaltságunk eléggé ■nagy, mert ha például isko­­la­ tv van, hatan állunk szol­gálatban. Azt nem írja elő semmiféle munkarend, mit tanuljunk. De a napi élet dolgaival teljesen tisztá­ban kell lennünk. Értem ez alatt például a világesemé­nyeket. Én amellett anya és háziasszony is vagyok, ne­kem kell például gondoskod­nom Kata lányomról, aki a Kállay Éva. Egészségügyi­ Szakközépiskola II. osztályos tanulója.

Next