Csongrád Megyei Hírlap, 1973. január (18. évfolyam, 1-25. szám)

1973-01-03 / 1. szám

V­an egy olyan érzsem, senki nem lesz köny­­nyű helyzetben, aki az elkövetkezendők során Mo­csár Gábor új művének, a Gyémántpernek műfaját sze­retné, kívánja majd egzakt pontossággal megfogalmaz­ni. Politikai krimi? Dokumen­tumregény? Történelmi esz­­szé? Netán esszéregény? Ez utóbbi, pontosabban az esz­­széizálás szokása ellen kü­lönben a szerző még a be­vezető részek táján erősen tiltakozik. Arra viszont szin­tén maga hívja fel a fi­gyelmet, remélve, hogy az olvasó figyelmét talán nem kerülik majd el a történet­­szociológiai, történetszociog­ráfiai módszernek a nyomai, melyek műve fejezeteiben felbukkannak. (352. oldal.) Akármint is van, akárme­lyik műfaj kalodájába pró­­bálják-próbáljuk majd be­szorítani e könyvet, egy­valami kétségbevonhatatlan tény: Mocsár műve lenyűgö­zően izgalmas olvasmány. A szó legjobb értelmében gon­dolatokat ébresztő, gondolko­dásra, töprengésre késztető mű, amely az olvasónak nemcsak a fantáziáját, a té­nyekről eddig kialakított vi­lágképét mozgatja meg, ha­nem némiképp a lelkiismere­­tét is fölborzolja. (Mind­azonáltal e sorok írója leg­szívesebben esszéregényként minősítené, persze nem a zweigi stíluseszmény értel­mében.) Az újra nyilvánvalóan ki­derül belőle, hogy a valóság szenvedélyes vallatójaként ismert Mocsár Gábor nem a tényektől való menekülés okán-jogán kalandozott visz­­sza a múltba. Ellenkezőleg. Éppen az volt a szándéka, hogy a már megkövesedett té­nyek újbóli életre keltésével, azok elemzésével napjainkig nyúló érvényű, a forrada­lom sikeréért harcolók szá­mára a mai morális helytál­lásban is hasznosítható ta­nulságokat gyűjtsön össze, idézzen fel, kristályosítson ki abból az erkölcsdrámából, amely idestova százhuszon­öt évvel ezelőtt, 1848—49- ben, a magyar forradalom és szabadságharc napjaiban játszódott le a hazai törté­nelem színpadán. S melynek valójában a vesztese a ma­gyar nép, a magyar nemzet volt. Személyileg viszont egy nevezetes ember erkölcsi pusztulását eredményezte, a Honvédelmi Bizottmány rendőrminiszteréét, Mada­rász Lászlóét. A gyémántper maga — filmnyelven szólva — néhány drámai snitt­ből áll. 1. A hazaárulónak minősített Zichy gróf Görgey utasítására való kivégzése. 2. A tőle elkobzott kincsek út- Könyvszemle Egy po­ltikai erkölcsdráma regénye Mocsár Gábor: Gyémánt per­ ja Görgeytől Kossuthon, Ma­darászon, egyéb kormány­tisztviselőkön át a főváros­tól egészen a debreceni elár­­vereztetési aktusig. 3. A béke­párt részéről a Madarász el­len szőtt intrika kibontako­zása. 4. Madarász bukása. 5. Az epilógus, mikor a hír­hedt gyémántok a Zichy-csa­­ládhoz visszakerülnek. Mocsár azonban hatalmas tablót fest e partikuláris tör­ténet köré. Az olvasó úgy ér­zi sokáig: a gyémántper csak ürügyül szolgál számára, hogy orvén felidézhesse a 48- as forradalmat követő sza­badságharc színes és rendkí­vül ellentmondásos kaval­­kádját. Eközben bőven nyílik al­kalma arra, hogy a szabad­ságharc legendás hírű veze­tőit, akiket épp e legenda­szerűség a valószerűség hal­­lótávolságán túl sodort im­már a ma élőktől, most új­ból életközelbe hozza. A divatos szóval élve azt is mondhatnánk, hogy e portréfestés közben deheroi­­zál. Mocsár azonban nem tartozik azon alkotók sorába, akik egészen a nincsenig, a dolgok végleges megtagadá­sáig meg akarnák kérdője­lezni a magyar történelmet Neki szemmel láthatólag az a célkitűzése, hogy a maguk emberi valójában, hús-vér­­szerű­ségében mutassa meg a korabeli történelem főszerep­lőit, akik közül sokan nagy­szerű emberi, erkölcsi, politi­kai, hadvezéri képességekkel rendelkeztek, akinek maga­tartását erőteljesen motivál­ták azonban az adott törté­nelmi szituáción, osztályhely­zetükön túl személyes embe­ri tulajdonságaik is — no­­meg sok mindenre rákény­­szerítette őket az akkori po­litikai sakktáblán a napról napra kényszeredett lépése­ket is követelő taktika-stra­tégia. A Gyémántper olvastán ezért aztán nem tisz­teljük kevésbé Kos­suthot, mint eddig tiszteltük. Viszont jobban értjük, sőt ,jobban megértjük. Láthatjuk, miféle körülmények szorítá­sában kellett cselekednie, döntenie, miféle megalkuvá­sokra, olykor miféle oldalozó taktikára kényszerült. S ha ehhez hozzávesszük még azt, hogy — mint valahány em­bertársunk —­ ő sem volt mentes bizonyos hibáktól, vi­lágosan kirajzolódik előttünk az összkép. Mocsár könyvének másik fő érdeme, hogy az 1848— 49-es forradalom és szabad­ságharc általa leírt, elemzett folyamatai nem a fekete-fe­hér tények egyszerűségével, hanem, a maguk bonyolult összetettségében bontakoznak ki a figyelmes olvasó előtt. Könyvével megismerkedve döbbentünk újra rá: van mit megismernünk bőven még erről az időszakról. S a ta­nulságokat, amelyeket kínál, s amelyeket ez a nem min­dennapi képességű — és te­hetségében mind nagyobb arányokban kiteljesülő író — felszínre hoz belőle, mai éle­tünkben is hasznosíthatjuk, a szocialista emberépítés nagy munkájában is sikerrel fel­használhatjuk. S most kanyarodjunk vissza újra a gyémánt­perhez. A művet vé­gigolvasván, nyilvánvalóvá válik: Madarász Lász­ló ügyének fölemlegetése, az ebben az erkölcsdrámában megindított újabb — immár írói — nyomozás nem ürügy, nem apropó volt az alkotó számára az egész szabadság­­harcról való szóláshoz. Hi­szen Mocsár Gábor elégtételt szolgáltat Madarász László­nak, a korabeli harcok egyik legbaloldalibb, külső maga­tartásában tán nem túl ro­konszenves, a kelleténél tán kevesebb taktikai érzékkel megáldott, ám a forradalom eszméiért mindvégig követ­kezetesen harcoló, tiszta szí­vű és tiszta kezű embernek, akit korabeli ellenfelei, ben­ne látva opportunizmusuk, árulásuk legfőbb ellenségét és ellenzőjét, erkölcsi pusz­tulásra ítéltek. M­ocsár Gábor tulajdon­képpen a forradalmi diktatúra mellett, az igaz forradalmárság mellett tesz hitet mindvégig izgal­mas, higgadt, leleményes stílusú könyvében, mely sze­rintünk az 1072-es év egyik legjelentősebb irodalmi ese­ménye volt és az 1973-asé is az lesz. Bár — igaz, inkább ezt csak sejtem — még a törté­nészeknek is lesz vélemé­nyük e tárgykörben. PAPP ZOUTAtt Fekete Sándor t­ü­ relmetlenül, s a negyedóra elteltével a húsz-harminc fő­nyi csapat a szakadó esőben az orvosi egyetemre sietett. Ez volt az a pillanat, ami­kor a hatalom még cseleked­hetett volna, különösebb kockázat és áldozat nélkül. Ha a Helytartótanács urai mégsem adtak utasítást a mozgalom elfojtására, annak két oka volt: féltek saját hadseregük olasz katonáitól, akikről — nem ok nélkül — feltételezték a magyarok iránti rokonszenvet, s még­­inkább, sejtelmük sem volt az ifjak valóságos cél­jairól. Működtek a kémek, de rosszul. A Helytartótanács elsősorban azért nem­ adott ki parancsot, a fegyveres el­hárításra, mert nem látta át a helyzetet, s mire felébredt, már késő volt. Ebből azon­ban az is következik, hogy a siker e tekintetből is min­denekelőtt Petőfi érdeme: hajthatatlan, türelmetlen, ha­bozást nem ismerő sietsége nemcsak alkatából fakadt, hanem tudatos forradalmi számításból — tudta, hogy csak órák állnak az ifjúság rendelkezésére. A költő Nemzeti dala, Jó­kai és Vasvári beszédei nyo­mán az egyetemi ifjúság óriási többsége késznek mu­tatkozott a harcra. Itt, az orvosi egyetem udvarán áll­ta ki a Nemzeti dal az igazi tűzpróbát, itt bizonyosodott be, hogy mekkora lelkesítő erő árad belőle. A verset már öt negyed század kop­tatja, és néha már nem is gondolunk arra, hogy milyen hatalmas történelmi tett volt egy­ sokszáz főnyi tömeg elé kiállni a felszólítással: „Talpra magyar, hí a haza!” És „A görgeteg megindult ”– írja Vajda János — e­­­lenmaszkodva Petőfiét el­szánták magukat a nap mél­tó megkoronáztatására: a tömeg élén Budára vonultak, „a helytartótanácsot felszólí­tandó, hogy a cenzúrát rög­tön eltörölje, Táncsicsot sza­badon bocsássa Táncsics Mihály börtöné­nek ajtaja megnyílt, s este már győzelmi hangulatban fogadta őt a Nemzeti Szín­ház közönsége. A forradalom színházi előadással ért véget, miután — ez is ritka a tör­ténelemben — első napja vér nélkül zajlott le. De a legkivételesebb je­lenség maga a költő. Már másnap büszkén írta, vers­ben is: „Napóleon dicsősége, te veled sem cserélek!” Szokatlan e dicsekvés, ám teljesen jogos: a világtörté­nelemben sok kiváló forra­dalmár küzdött és sok nagy­szerű költő alkotott, de Pe­tőfi az egyetlen költő, aki egy népforradalmat szemé­lyesen vezetett! (Folytatjuk.) „Most m­i soha...“ 11 Amikor Petőfi lakásá­­ról négyen elindultak, néhány polgári ruhás titkos­rendőr feltartóztathatta vol­na őket. Most, hogy némi — feltehetően idegesítő, sőt idegtépő —­ várakozás után elindulnak az egyetemi ifjú­ság csatlakoztatására, egyet­len fegyveres járőr elegendő volna szétzavarásukra, sőt a vezetők letartóztatására. Ki tudná ezt jobban, mint­ ép­pen Petőfi? Ha senkinek, neki azzal is számolnia kell, hogy már a Pilvax-beli gyü­lekezést jelentették a Hely­tartótanács urainak. Talán azért is siet annyira, nem akar tovább várni a kávé­­házban. „Egy negyedórát még várjunk” — mondta tó­jogi tanácsadó. ­ TELEVÍZIÓ „Butik“ - bóvlikkal Igen , jól tetszik gondol­ni, a cím a szilveszteri mű­sorra vonatkozik. Bár nem országos „ügy” már az év utolsó napjának esti műso­ra, mint egykor, azonban, hogy sok szó esik még róla a munkahelyeken az elkö­vetkezendő napokban, az biztos. Bizonyára lesz, aki dicséri, de hogy többen van­nak, akik fenntartással nyi­latkoznak róla, az is biztos. Tény, hogy a tévé műsor­­szerkesztése próbált szakíta­ni a múlttal, a hagyomá­nyos szerkezettel —­ és ez dicséretére válik —, ám nem találta meg — ezúttal még — azt a formát, ami va­lóban vidám és szórakoz­­tató lett volna. Olyan igazi szilveszteri műsor, ami de­rűre hangolt volna és nem elkomorodásra... Kezdjük az okokat. Az ötlet csupán ötlet, de ha nem kíséri szellemesség, akkor... Ez jellemezte a Szó-mi szó-t, Tardos Péter szövegét és Antal Imre játékát. Még keveseb­bet mondhatunk Abody Bé­la és Peterdi Pál ökölvívó jelenetéről. Felcsillant köz­ben Komlós János tévé-Ma­­ci száma, s volt, miben iga­zat adtunk neki, de a „plüh” általánosításában­­ nem. S ekkor Takács Mari­ka megnyitotta „battie”-ját, vagyis magyarul: kezdődött a Gálaest. Ismét csak a té­vé szándékát dicsérhetjük, mert a — gondolom, drága valutáért —■ beszerzett „árut” a feláras butik he­lyett az olcsó cikkek boltjá­ban is kiárusíthatták volna. Vagyis: ez a show alatta maradt — a nagy nevek el­lenére — a várakozásnak; arról már nem is kívá­nok szólni, hogy nevetni, derülni rajta aligha lehetett Sőt­, kicsit fájt a magyar nyelvnek az a kerékbe töré­se, aminek szem- és fülta­­núi lehettünk. Ü**v egy ki­csit meg is sajnáltuk Svéd Sándort, hogy mire kény­szerítették ... Jobb sorsra lett volna érdemes Peter Wyngard is, akinek elkop­­tatott bohóctréfáján sem húzódott még csak mosolyra sem a száj! Csupán látvány és semmi más nem volt az „isteni Gina”, de a Kessler nővérek száma sem. Neville Jason sem tudott mit nyúj­tani — megjelenésén kívül. Antal Imre és Vitray Ta­más közreműködése is a kívánalom alatt maradt — egy igaz megállapítása azon­ban Vitraynak volt: „Az emberek szilveszterkor ne­vetni akarnak.” Hát a nagy „Gálán” nem nevettünk. Ezt érezte volna meg talán Vit­ray? Aztán jött a Cs. és Ktv. Televízió a múlt század utolsó harmadából, amiben is egy-két poén ült, élvez­tük Kibédi Ervin kupléját. Nehéz szóvá tenni, talán nem is ildomos, de mégis szükséges: a magyar operett­játszás nagy-nagy klassziku­sa, talán a világ utolsó nagy primadonná­jain­k szerepelte­tése már nem hozta meg azt a varázst, amit a rende­zők várnak. A tisztelet pa­rancsolja: ne többet erről — egy szót se... Az „élcfara­­gók” egy árnyalattal jobbak voltak a szokásos állagnál, végül is Hofi Géza Odüsz­­szeusza jelentett eredetisé­get és szint az egész műsor­ban. (Bár azt is meg kell jegyeznünk, hogy egy kicsit terjengős volt — tömörítése mondanivalójának fanyar, de mindig építő etnikusságát is jobban exponálhatta vo­­na.) Tájékozottsága bámula­tos, kapcsolatai (Kliké — sertésprogram, keressük Pe­tőfi Sándort — Berek Kati riportja stb.) aktuálisak, bí­­rálóak, „ülnek”, és er­te gondolkodtatnak. Idézzük ismét Vitrayt: „Az emberek szilveszterkor ne­vetni akarnak.” Mindez azonban „gag”-ek nélkül, kabarészámok nélkül nem megy. Ezúttal tehát a lát­vány nem­ kápráztatott el nevetni pedig ritkán volt al­kalmunk. Tanulság: a hazai áru is kelendő, ha a butik árubeszerzése — ha kissé hagyományos is — gondo­sabb és idényszer­ülete. *­ Hétfőn — főleg az áfesebre korosztály —• emlékezett a harmincas évek elejének egyik legnagyobb könyvsi­kerére, Axel Munthe (189 ■—1949) „San Michels regé­­nyé”-re. (A regény 1929-ben íródott, magyar fordítása 1932-ben jelent meg.) A filra (1962-ben készült) csak fel­villantja Munthe életútját Többet nem is tehet Az egykori nagy siker ma már kissé értelmetlennek minő­síthető, de a tévé nagy filmdömpi­ngjében az az NSZK—olasz—spanyol pro­­dukció kétségtelenül a sfejfeb­bak közé tartozott. Magas színvonalú összeolc­ítás volt viszont a „Vend»»« geink volta­k...” A világ­­nagyságok közt is helytáll!) a fiatal énekesnő, Rosemarke Lang. Jó lenne vele egyszer közelebbről ja megismerked­­sse. SZABÓ EWOBS Gton LoVoto4«Ma Svéd Sándor Sk Kessler nővérek (Fotó: Saebmain* JOGI TONÁCSOK A társadalmi bíróságról Sz. I. hódmezővásárhelyi olvasónk kérdezi, milyen természetű ügyek tartoznak a társadalmi bíróság elé? A társadalmi bíróság olyan ügyekben jár el, amelyeknek ilyen jellegű, azaz társadal­mi elbírálásra különösen al­kalmas a felelősségre vont személy és a többi dolgozó nevelésére. A rendelkezések szerint a társadalmi bíróság hatáskörébe tartozik: a) munkafegyelmet és a szocialista együttélés szabá­lyait sértő cselekmény, ma­gatartás, valamint a munka­helyen elkövetett tulajdon elleni szabálysértés; b) a vállalat dolgozói kö­zötti becsületsértés, rágalma­zás és könnyű testi sértés; c) az ügyész vagya a bíró­ság által elbírálásra áttett kisebb jelentőségű bűncse­lekmény; d) a vállalat dolgozóinak egyes anyagi természetű vi­tás ügyei. Az itt felsorolt ügyekben a társadalmi bíróság a vál­lalat bármely dolgozója ügyé­ben eljárhat. Viszont nem tartoznak a társadalmi bíró­ság elé olyan ügyek, ame­lyeket már a bírósági, a szabálysértési vagy a fegyel­mi eljárás során érdemben elbíráltak. Ez azt jelenti, hogy ha az ügyben más ha­tóság első fokon már dön­tött, a társadalmi bíróság még akkor sem járhat el, ha az ügyet egyébként eldönt­­hette volna. Természetesen, ha a társadalmi bíróság va­lamely ügyet a törvények megtartásával már elbírált, akkor más szerv előtt sem indulhat abban eljárás. A társadalmi bíróság a hozzá tartozó ügyekben is csak akkor járhat el, ha el­döntés végett az arra jogo­sultak a társadalmi bíróság elé terjesztik. Az ügyet el­bírálás végett a társadalmi bíróság elé utalhatja: a szakszervezeti bizottság, az ügyész vagy a bíróság és a vállalat dolgozói. D­R. VÁRADI MÁRTON SZERDA: JSSS&, ttNCil 3.

Next