Cuvîntul Nou, mai 1974 (Anul 7, nr. 1247-1254)

1974-05-03 / nr. 1249. szám

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Un obiectiv major pentru îndeplinirea realizarea exemplară a planului şi angajamentelor anuale la toţi indicatorii, la toate sortimentele! Crește gama produselor fabricate de I.A.E.A. Paralel cu fabricarea produselor — bobină de aprindere (două tipuri), claxon electromagnetic (trei tipuri), întrerupător baterie masă, elemenți deparazitare, colectivul I.A.E.A., prin compartimentele de specialitate se preocupă intens pentru introducerea în fabricaţie de noi produse necesare economiei naţionale care vor purta marca I.A.E.A. Astfel, pe lingă produsele fabricate pînă în prezent, au mai fost introduse în fabricaţie, recent, următoarele produse : întrerupător axial, întrerupător stop hidraulic, schimbător fază, dulie cu vizor şi contact magnetou. Cu acestea numărul produselor aflate in fabricaţie la I.A.E.A. se ridică la zece. Colectivul de proiectare se preocupă în prezent şi de pregătirea fabricaţiei a patru produse noi necesare pentru întreprinderea de autoturisme Piteşti, prevăzute a se produce în trimestrul III a.c. ŞTEFAN SUCIU, corespondent Record de producţie La atelierul metal 2 al Fabricii „Poliprod" din Tîrgu Secuiesc — atelier declarat fruntaş în, întrecerea socialistă pe anul 1973 — ziua de 1 Mai a însemnat pentru schimbul I, condus de maistrul Iosif Plugor, depăşirea planului valoric, cu 5—7 la sută. In această zi pe poarta unităţii au ieşit 1080 ochiuri de fixare pentru roata de tractor, 280 glisiere, 200 seturi conducte de joasă presiune şi alte 200 de înaltă presiune, 200 plăci de prindere pentru ferodon cu destinaţia Uzina „Tractorul" Braşov şi 1.500 carcase pentru aparate de bord realizate în ziua precedentă. Trebuie să amintim faptul că la prese, unde pulsul muncii bate accelerat, la fiecare loc de muncă, echipele conduse de Gábor Mirtse, Csaba Simon şi Miklós Pakiics au încheiat o zi de producţie record, depăşind sarcina de producţie cu peste 30.000 lei. Echipa condusă de Imre Marosi care execută conducte de înaltă presiune a realizat şi depăşit planul cu mai bine de 8 la sută. Dealtfel, harnicul colectiv de aici lucrează deja în contul zilei de 16 mai. (N.P.) Finis de campanie la împăduriri Gospodarii „aurului verde" de la Ocolul silvic Comandău sunt în plină campanie de împăduriri. In prezent, s-a organizat munca patriotică cu tineretul din Comandău și din Covasna, pe cele 5 ha. special destinate lor. In cadrul pepinierelor se lucrează în mod intens la repicări şi semănături, ele urmînd a fi terminate în prima decadă a lunii mai. Prin operaţiuni culturale — degajări, curăţiri — se obţine valorificarea integrală a lemnului. Cu acest prilej se vor confecţiona 25.000 araci de vie din răşinoase, 150 m.c. de prăjini pentru vie şi livezi, ce vor fi livrate unor unităţi I.A.S. şi C.A.P. din ţară. O atenţie deosebită se acordă reparării capitale a cabanelor „Vágás Pank", „Pilis" şi „Gyurka”. O parte din personalul ocolului se ocupă de valorificarea gospodărească a doborîturilor de vînt. Pe toate şantierele de împăduriri, forţa de muncă necesară este asigurată — 220 de oameni sînt angrenaţi in mod intens, conducerea ocolului preconizînd ca pînă la data de 15—20 mai să termine întreaga campanie din acest an. Pentru răspunderea cu care se achită de sarcinile încredinţate, pentru ritmul intens de lucru realizat, se evidenţiază, pînă în prezent, echipa condusă dle muncitorii Gheorghe Timaru, Gheorghe Popa, brigadierul Petre Şerban şi pădurarii Alexandru Zagoni şi Ion Porumboi. AUREL HULPOI, coresp. Proletari din toate tarile,uniti va ! Bilanţul făurarilor de mobilă In cronica întrecerii socialiste, desfăşurată in aceste zile, făurarii, de mobilă din Tîrgu Secuiesc, se evidenţiază cu rezultate ele prestigiu. Indeplinindu-şi înainte de termen, sarcinile de plan pe primele patru luni ale anului, colectivul Fabricii de mobilă a încheiat bilanţul pe prima treime a anului cu depăşirea sarcinilor, la nivelul angajamentelor asumate în întrecere. O exemplificare, se impune. Planul producţiei globale a fost îndeplinit în procent de 110,92 la sută, cel al producţiei marfă, 102 la sută. Livrările la export au fost şi ele onorate în mod exemplar. Pe luna aprilie, de pildă, prevederile au fost depăşite cu 9,1 la sută, diferite firme străine — din Elveţia, R.F.G. ş.a. — apreciind pozitiv calitatea mobilei produse aici. Printre cei evidenţiaţi în acest efort conştient, rodnic în rezultate, se află cei din atelierul de maşini II — condus de maistrul comunist Máthé Ferencz, precum şi cei din atelierul de tîmplărie, condus de maistrul Iosif Dudas — secretar al organizaţiei de bază (t.v.) în cinstea tinerilor fruntaşi , în producţie Ieri, la clubul „Gheorghe Doja" din oraşul Sfîntu Gheorghe, formaţiile artistice ale Şcolii profesionale textile „Oltul" şi ale întreprinderii „Oltul" au prezentat un bogat şi atractiv program artistic. Spectacolul a fost dedicat tinerilor fruntaşi in producţie, , Cu acest prilej a avut loc şi înmînarea fanionului de organizaţie fruntaşă în întrecerea lansată de Biroul C.C. al U.T.C. „Tineretul — factor activ în realizarea cincinalului înainte de termen", organizatei de la Întreprinderea textilă „Oltul" pentru aportul adus de membrii ei la îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor economice ale întreprinderii. (a. g.). 5 zile avans în realizarea planului Cu toate că fila calendarului indica ziuă de 1 Mai, colectivul de muncă de la Sectorul de exploatare a lemnului , din Tîrgu Secuiesc lucra în contul zilei de 6 mai. După cum ne relata şeful sectorului, inginerul Dudu Georgescu, la sectoarele Cernatu şi Beşeneu — Dalnic se lucrează din plin, pasionanta întrecere cuprinzind întreg potenţialul tehnic şi uman. Maiştrii Imre Güter de la sectorul Cernatu şi Ioan Sălăgean de la sectorul Beşeneu au raportat realizarea şi depăşirea sarcinilor aferente primelor 2 zile, aceasta prin organizarea mai bună a muncii şi folosirea corespunzătoare şi la întreaga capacitate a utilajelor. (N.P.) INIŢIATIVE ŞI ANGAJAMENTE CE TREBUIE VALORIFICATE SUPERIOR! La adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii de la Fabrica „Spicul", adunare ce a avut loc la începutul acestui an, au fost luate importante angajamente de depăşire a planului de producţie industrială. Astfel, la producţia globală şi marfă industrială angajamentul este de 8.800 mii lei, iar la ape minerale de 9.000.000 litri. Trebuiearătat faptul că aceste angajamente au fost eşalonate a fi realizate începînd, cu trimestrul II a.c. Cu toate acestea, la sfîrşitul trimestrului I depăşirea planului la producţia globală era de 3.030.000 lei, la producţia marfă peste 3.562.000 lei, iar la ape minerale 3.431.000 litri. — Aceste realizări — spune inginerul Ştefan Guth, directorul de la „Spicul" — sunt rezultatul organizării mai bune a producţiei şi a muncii, extinderii schimbului III la secţiile de îmbuteliere a apei minerale Biborţeni şi Vîrghiş, ab negaţiei colectivelor de muncă de a întîmpina ziua de 1 Mai cu succese deosebite. Cele peste 3 milioane litri de apă minerală îmbuteliată peste plan, au fost livrate, pe bază de comenzi, în plus faţă de cantităţile contractate. Cum au fost posibile aceste rezultate? In primul finel, prin organizarea exemplară a lucrărilor de remont la toate secţiile de îmbuteliere, ceea ce a dus la reducerea simţitoare a perioadei de remont. Dealtfel, anul acesta s-a înregistrat şi un record în această privinţă, adică pentru prima dată activitatea de îmbuteliere a apei minerale a început la 15 ianuarie cu aproape o lună de zi- La Fabrica „Spicul“ din Sfîntu Gheorghe le înainte de termenul planificat, în al doilea rind, prin creşterea gradului de utilizare a capacităţilor existente, cit şi prin folosirea mai bună a timpului disponibil al utilajelor şi muncitorilor, şi prin extinderea schimbului III. La ora actuală — continuă interlocutorul — se pune deja problema onorării contractelor Încheiate cu beneficiarii, din cauză că întîmpinăm unele greutăţi la procurarea capsulelor, lăzilor şi buteliilor din sticlă. — Nivelul de balanţă aprobat de C.S.P. la capsule •— ne spune tovarăşul Ioan Török, directorul comercial al întreprinderii de industrie locală judeţeană Covasna, nu este onorat decit în proporţie de 68,5 la sută de către I.I.S. Rahova Bucureşti. Cam ciudată optica acestei unităţi. Avînd în vedere că îa ora actuală este singura unitate din tară producătoare de capsule trebuie, fără alte comentarii, contractat in întregime şi onorat nivelul de balanţă aprobat de C.S.P. Acest lucru se impune cu atît mai mult astăzi, dat fiind faptul că acest colectiv, ca dealtfel toate colectivele din ţară, este angajat pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Cererea de apă minerală pe piaţa internă, se ştie, este în continuă creştere, iar în momentul Începerii sezonului cald apa minerală va fi şi mai mult solicidata. Stagnarea producţiei numai timp de o zi, din cauza lipsei de capsule, ar însemna pierderi, la beneficii, de aproape 50.000 lei, ar însemna dereglarea ritmicităţii livrărilor, neonorarea la termen a contractelor. Deci, se im- (Continuare în pag. a 3-a). Moderna clădire a Școlii generale din cartierul Clujului, din Sfîntu Gheorghe. Probabil că nicicînd aici, la clubul „Gheorghe Doja" din Sfintu Gheorghe nu s-a ascultat cu atîta încordare, fetele oamenilor, care au umplut pînă la refuz sala şi coridoirele, n-au exprimat mai multă atenţie, îngrijorare şi surpriză. Auditoriul, în majoritate muncitori de la Întreprinderea textilă „Oltul", venise să asiste la judecarea fostului lor coleg G.V. de 20 de ani, pentru uciderea unui alt fost coleg de-al lor S. R. de 25 de ani. Incalificabila faptă s-a săvîrșit în luna noiembrie, anul trecut. Trecînd peste amănunte, vom spune că Ștefan(victima) și Gică (inculpatul) erau buni prieteni. Ştefan lucra la filatură, Gică era ajutor de maistru la ţesătorie; în nenumărate rînduri se vizitau, ajutîndu-se in muncă. In seara aceea de noiembrie, după ieşirea din schimb, întîmplător Gică, Ştefan şi Karcsi, alt coleg de-al lor, s-au întîlnit la aceeași masă la restaurantul „Kolcza"; luaseră salariul și — prost obicei — primul popas 1-au făcut la circiumă, popas care stropit fiind cu băutură, avea să explice, în parte, tragedia care s-a petrecut peste cîteva ore; căci venindu-le pofta de băutură, cei trei prelungesc întîlnirea, în compania unei sticle de şliboviţă, acasă la Gică. Şi pentru că oaspeţii lui Gică ar fi vrut să cînte, şi pentru că toţi trei erau chercheliţi, de teama gălăgiei care s-ar fi putut face, Gică îşi invită musafirii să plece, aceştia nu vor. Gică apelează la gazdă— căci stătea în gazdă — dar aceasta nu aude, au loc hărţuieli între cel care voia să scape de musafiri şi cei care nu voiau să plece, în sfirşit lucrurile se complică, judecata celor trei şi aşa înfierbîntată de băutură, se tulbură, cei trei se înverşunează, se aruncă cu bolovani în poartă, Gică loveşte cu cuţitul, cei doi pleacă, apoi se-ntorc, Gică atacă iarăşi, pînă, la urmă Ştefan şi Karcsi pleacă definitiv. „Dar eu m-am luat după ei" — spune Ghiţă Vasiliu. Ii ia pe, neaşteptate, unul din ei fuge, rămîne Ştefan. G. V. loveşte cu cuţitul, îl doboară la pămînt, loveşte, loveşte, loveşte. „Cînd m-am ridicat de lingă victimă, aceasta încă mai mişca şi avea o respiraţie slabă" (V.G.). Apoi agresorul s-a dus acasă, s-a dezbrăcat şi s-a culcat; cînd, peste cîtevaore au venit să-l artesteze, aşa l-au găsit, dormind profund, sforăind. Intre timp, S. K. (Karcsi) anunţă salvarea. Ştefan murise violent, atacate fiind inima, plămînii şi rinichii. Acolo, în apropierea Căminului muncitoarelor de la „Oltul", pe strada Berzei, un tînăr , a luat viaţa altui tînăr, în plină noapte, în plină stradă, fără alţi martori, decît un tînăr fricos — I ascuns pe aproape — şi stelele, stelele reci, stele depărtate, ste-le fără suflet, a căror lumină a fost, totuşi, ultima care a pîlpîit I in ochii lui Ştefan, în ochii aceia ■ rămaşi deschişi, întrebători, In- I groziţi. I ★ Kiss Ştefan, cele auzite aici, la proces m-au zguduit, cu atît mai ■ mult cu cît am lucrat în acelaşi | loc cu S. R.; să ştiţi, noi ! toţi 11 plîngem şi acum; era « coleg bun, băiat frumos, vesel, | n-aveai ce să-i reproşezi, Răutu . (Continuare în pag. a 3-a) 0 0 11/ Act incalificabil, încurajat de frică şi tăcere I ANNA SELEJAN jjj ________________ | Cetăţenii din Lemnia îşi înfrumuseţează comuna Locuitorii comunei Lemnia au participat la acţiuni de înfrumuseţare a Comunei lor. S-a împrăştiat pietriş in valoare de 156.000 lei, s-au plantat peste 200 de puieţi. Remarcăm dintre participanţi pe András Sándor (80 de ani), Mike András, Hamar Gyula şi Birtalan Pál.gff Şedinţa Guvernului ai Republicii Socialiste România In ziua de 1 Mai a avut loc şedinţa guvernului, care a analizat modul cum se realizează măsurile cu privire la dezvoltarea bazei energetice şi gospodărirea raţională a combustibilului şi energiei şi a hotărit o serie de acţiuni imediate pentru respectarea riguroasă a Decretului Consiliului de Stat. Au fost stabilite masurile poncrete ce trebuie întreprinse la ministere, centrale, întreprinderi și consilii populare pentru încadrarea strictă în normele de consum planificate, recuperarea resurselor energetice, creşterea randamentelor în utilizarea acestora şi înlăturarea risipei de energie de orice fel. Guvernul a examinat, de asemenea, stadiul îndeplinirii programului de optimizare a transporturilor pe calea ferată, auto şi fluvial. In continuare s-a dezbătut şi aprobat programul pentru pregătirea şi desfăşurarea în bune condiţiuni a activităţii turistice din sezonul 1974. De asemenea, guvernul a analizat rezultatele preliminare pe primele 4 luni ale acestui an şi a stabilit acţiunile ce trebuie întreprinse pentru îndeplinirea şi depășirea sarcinilor de plan. IC=11 ini © Colectivele întreprinderilor industriale din judeţul Botoşani au înregistrat pînă la această dată un avans de patru luni şi jumătate în munca pe care o desfăşoară pentru 3 1 11 11 I r 1 I I i~~i I—i r~ realizarea cincinalului înainte de termen. % Lucrătorii de pe ogoarele judeţului Covasna au încheiat campania însămbiţărilor de primăvară asigurînd condiţii pentru obţinerea unor producţii sporite. Aplicînd, pe linia indicaţiilor date de secretarul general al partidului, o tehnologie bazată pe creşterea gradului de mecanizare şi chimizare a lucrărilor, oamenii muncii care lucrează în agricultura acestui judeţ scontează ca de pe 5 200 ha să realizeze o producţie de 30 000 kg cartofi la ha şi 30—40 tone sfeclă de zahăr la hectar, 3I=3I=3C=3C=1C=3C=1C3C Unul din fruntaşii secției de lăzi a Fabricii de cherestea din Tirgu Secuiesc — pendularistul Condrea Alexe. * (Continuare In pag. a 3-a) ✓ .■ E prea preţios pămîntul pentru a nu folosi LA O.C.O.T. 530 HECTARE... Oficiul de cadastru şi organizarea teritoriului, a întreprins în toamna anului trecut şi în primăvara acestui an o acţiune de depistare a terenurilor necultivate şi neproductive. Acţiunea s-a soldat cu identificarea a 530 hectare terenuri rămase în afara producţiei agricole. „Multe dintre ele , ne-a spus directorul O.C.O.T., Boros Tihamer, au fost terenuri arabile, depreciate datorită unor lucrări necorespunzătoare sau din cauza excesului de umiditate". Trebuie amintit faptul că cele 530 hectare terenuri nefolosite, se găsesc în 50 unităţi agricole, ceea ce indică o medie de circa 10 hectare pe fiecare unitate. Totuşi sunt încă, multe unităţi agricole, unde suprafeţele necultivate depăşesc cu mult această medie. De pildă, la C.A.P. Belin, au fost depistate 52 hectare terenuri nefolosite, C.A.P. Hăghig — 26 hectare, Cernat — 24 hectare, Turia — 21 şi Aita Seacă 18 hectare. Desigur că aceste suprafeţe nu sînt un singur trup, ci parcele variind de la 2 ari pînă la 1 hectar. Comitetele comunale de partid, precum şi conducerile cooperativelor agricole de producţie trebuie să acţioneze energic în vederea găsirii unor soluţii rapide şi eficiente pentru predarea lor, încă din acest an, circuitului agricol. „Acest lucru este posibil, după cum se exprima directorul O.C.O.T. , chiar cu mijloace proprii puţin costisitoare, cum ar fi: nivelări de terenuri, defrişarea arboretelor, săparea de canale sau curăţirea celor existente, ca şi prin plantarea unor perdele de protecţie pentru împiedicarea eroziunii solului, sau numai prin simple supraînsămînţări. Toate aceste măsuri sunt necesare, mai ales pe terenurile rămase mai de mult în afara circuitului agricol. S-a constatat însă la fata locului că in afară de acestea, terenuri bune, productive, cum ar fi spaţiile dintre grajduri, drumurile inutile, capete de tarlale etc., rămîn din an în an nelucrate. Or, acestea ar putea fi valorificate uşor prin simpla avare şi însămînţare. Asemenea situaţii se pot întîlni încă la C.A.P. Sfîntu Gheorghe, Tamaşfalău (Peteni) şi în alte unităţi". Trebuie amintit faptul că, O.C.O.T. Sfîntu Gheorghe a trimis unităţilor agricole cu suprafeţe de teren mai mari nefolosite, adrese prin care indicau soluţiile cele mai eficiente şi uşor aplicabile pentru ca toate parcelele de pămînt să poată fi redate, încă din acest an, agricultu rii. ...ŞI PE TEREN... MAI NIMIC Situaţia nu e prea roză. Multe conduceri de unități agricole nu au privit cu responsabilitate folosirea fiecărui metru pătrat D. TOMA G. MĂCIUCĂ. 3 mai 1974 INTORSURA BUZĂULUI (Biblioteca orăşenească) — Intilnire cu activişti de partid şi de stat: „Tineretul, forţă activă în construirea României socialiste" (ora 19). BĂŢANII MARI (Căminul cultural) — Expunere „Dezvoltarea învăţămtntului, ştiinţei şi culturii — factori hotărîtori ai progresului multilateral al patriei noastre socialiste" (ora 20). LUTOASA (Căminul cultural) — Spectacol teatral (ora 20). IPOIAN (Căminul cultural) — I Activitate de club : „Tineretul I de azi" (ora 20). TIRGU SECUIESC (Casa de cultură) — Concursul formaţi- f ilor de teatru de păpuşi —eta- I pa de masă (ora 14). SFlNTU GHEORGHE (Şcoala populară de artă) — Expoziţie de sculptură în os a artistului amator Erőss János (ora 18,30). In zilele de 4—1 5 mai 1974, se vor desfăşura acţiuni cultural-educative în toate casele de cultură, cămine culturale și NIȚĂ PREDAU cluburi.