Delta, 1982 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1982-08-01 / 8. szám

16 kamionokon ritka a tiszta légrugózás, inkább a hagyo­mányos acélrugós kerékfelfüggesztéssel párosítják. Ked­vező helyzetet teremt az is, hogy a berendezés költségei viszonylag kevéssé drágítják a nagy értékű járművet. A gördülőmembrános rugóstag csak a rugózást oldja meg, ezért hidraulikus lengéscsillapítóval kell kiegészí­teni. Ez azzal a hátránnyal jár, hogy a szintszabályozó szeleppel csupán a gépjármű rugózásának merevségét le­het a terhelésnek megfelelően változtatni, a csillapító erőt azonban nem. Ha a jármű lengéscsillapítását például a teljes terhelésre állítják be, akkor részterhelésnél a ko­csi túlcsillapítottá válik, ami káros az utazási kényelem szempontjából. A légrugózásnak ezt a hibáját küszöböli ki az AUTOKUT, az IKARUS és a TAURUS, a magyar járműiparban érdekelt cégek közös találmánya, a terhe­léssel arányos csillapítást adó hidropneumatikus futómű felfüggesztése. A megoldás szerkezetileg nagyon egyszerű. A szokásos gördülőmembrános rugóstagba központosan, de vele pár­huzamosan kapcsolva hagyományos, egy irányban ható hidraulikus lengéscsillapítót építenek be, amelynek mun­kahengerét külön is gördülő membrán köti össze a lég­rugó fegyverzetével, így a lengéscsillapító nincs merev kapcsolatban a légrugó dugattyújával, csak a légnyomás szorítja oda, és ha a csillapítás túlságosan megnőne, el is válhat onnan. Lemarad a dugattyúhoz viszonyítva, és csak a segédmembrán által meghatározott csillapító erőt fejtheti ki. A gyakorlatban az elgondolás jól bevált, a kí­sérleti Ikarus autóbusz rugózása és lengéscsillapítása ál­landóan egyaránt a legjobban kielégíti az utazási kénye­lem és a menetstabilitás követelményeit. KARLOVITZ KRISTÓF A HID­ROPNEUMATIKUS KERÉKFEL­FÜGGES­ZTÉS a nagy teherautókon és autóbuszokon találja meg igazi alkalmazási területét. Az Egyesült Államokban és Európában szabadalmaztatott magyar megoldás optimálissá teszi a kísérleti Ikarus kényelmét és biztonságát 4 SZINTSZABÁLYOZÓVAL LÁTJÁK EL a BMW 7-es sorozatá­nak tagjait. Az eredmény: megjavul az amúgy is kitűnő utazási kényelem és csökken a hátsó kerekek dőlésének változása

Next