Dobrogea Nouă, aprilie 1974 (Anul 27, nr. 7966-7989)

1974-04-24 / nr. 7984

JLC * »1 “ Vinivhksbä* PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Foc.ul a JUDEȚULU!twiv 'm fijkwnrtt0A % inborn. ...... VIZITA PREȘEDINTELUI PRIMIRI LA tovarășul REPUBLICII COSTA RICA, JOSE FIGUERES FERRER Convorbiri oficiale intre președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Jose Fiperes terior La Palatul Republicii au început mari dimineața convorbirile oficiale intre președintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu și președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer. Din partea română participă : Emil Bodnaraș și Ștefan Voitec, vicepreședinți ai Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Emil Drăgănescu, viceprim-ministru, președintele Comitetului de Stat al Planificării, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Vasile Pungan, consilier al președintelui republicii, și Constantin Stănescu, ambasadorul României în Costa Rica. Din partea costaricană iau parte , dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias Sanchez, ministrul planificării, și Franklin Aguilar, ambasador. In cadrul convorbirii, cei doi președinți au analizat stadiul actual și perspectivele de dezvoltare a relațiilor bilaterale in lumina Tratatului de prietenie și cooperare și acordurilor încheiate între cele două țări, în septembrie anul trecut, la San Jose. De ambele părți a fost exprimată dorința de a se identifica noi posibilități de promovare, pe multiple planuri, a colaborării româno-costaricane, în folosul celor două țări și popoare, al cauzei păcii și înțelegerii între națiuni. Intre cei doi șefi de stat a avut loc, de asemenea, un schimb de vederi asupra unor probleme ale vieții politice internaționale actuale. Convorbirea s-a desfășurat într-o atmosferă de sinceră prietenie și deplină înțelegere. Pungan, consilier al președintelui Republicii, Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose, împreună cu ei se află, de asemenea, dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreședinte al Republicii Costa Rica, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătății publice, Oscar Arias Sanchez, ministrul planificării, Franklin Aguilar, ambasador. Vizita a permis distinșilor oaspeți contactul nemijlocit cu realitățile României contemporane, cu unele realizări ale poporului român pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, răspunzlnd, totodată, in chip fericit și dorinței manifestate de președintele Figueres în toastul rostit la dineul oferit în cinstea sa, luni seara, de a cunoaște experiența țării noastre „care a inițiat o nouă societate și care a cunoscut o mare renaștere“. Primul obiectiv il constituie cartierul Titan, ale cărui dimensiuni arhitectonice reflectă rezultatele concrete ale amplului efort constructiv, al politicii constante partidului și guvernului îndreptatea spre ridicarea continuă a nivelului de trai, material și cultural, al întregului nostru popor. Coloana de mașini străbate principalele artere ale Capitalei, împodobite cu drapelele de stat ale României și Republicii Costa Rica. Mii de cetățeni aflați de-a lungul traseului au ținut să întîmpine cu multă dragoste pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, să-i salute cordial pe solii poporului Costarica«. In cartierul Titan se face un scurt popas la intersecția bulevardelor Leontin Sălăjan și Baba Novac. Stadiul actual al acestui modern complex urbanistic, de dimensiunile unui oraș in care trăiesc 220.000 de locuitori, precum și ulterioara dezvoltare a acestuia sunt Înfățișate în fața unei machete de Mircea Dima, director tehnic al Institutului Proiect București. El prezintă, în acest sens, unele date semnificative, subliniind că — în această parte a Bucureștiului — au fost construite circa 70.000 de apartamente, numeroase școli, magazine, cinematografe, terenuri de sport. Șeful statului costarican urmărește cu interes explicațiile date, remarcînd concepția arhitectonică modernă a construcțiilor, soluțiile tehnologice folosite. Vizita in cartierul Titan prilejuiește un nou dialog intre președintele Nicolae Ceaușescu și edili ai Capitalei privind construcția de locuințe. Tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă să se folosească mai judicios terenurile de construcție, să se obțină un spațiu locuibil mai mare cu aceleași cheltuieli de materiale de construcții. In continuare, au fost vizitate complexe comerciale din cartier. Președintele Figueres apreciază calitatea produselor. Cei doi șefi de stat sunt înconjurați cu dragoste de cetățeni, sunt salutați cu cordialitate, li se string inimile cu prietenie și stimă. Coloana oficială se Îndreaptă spre cunoscuta întreprindere „23 August“, aflată in imediata vecinătate a cartierului Titan, unitate industrială cu o pondere importantă in economia capitalei, care oferă un reper sugestiv pentru stadiul actual al industriei românești. Președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Jose Figueres Ferrer sunt întimpinați de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini grele, de membri ai conducerii întreprinderii și ai consiliului oamenilor muncii. O unitate a gărzilor patriotice și a detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei prezintă onorul. Numeroși muncitori aclamă cu căldură, își exprimă bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a-l avea ca oaspete pe președintele Jose Figueres. Pretutindeni, în secțiile vizitate, cei doi șefi dle stat sunt întimpinați cu flori, sunt îmbrățișați de muncitoare și muncitori. Directorul general al întreprinderii, inginerul Alexandru Roșu, informează pe președintele statului costarican despre profilul producției acestei mari unități industriale. El Înfățișează, totodată, o serie de preocupări pentru diversificarea și modernizarea continuă a producției, pentru asigurarea unor condiții crescinde de muncă și de viață pentru muncitorii, inginerii și tehnicienii care lucrează aici. Totodată, sunt subliniate mîndria Întregului colectiv pentru faptul că președintele Republicii este deputatul lor în Marea Adunare Națională, satisfacția că tovarășul Nicolae Ceaușescu se află adesea îa mijlocul lor, indicațiile sale constituind un prețios îndreptar în activitatea întreprinderii, în obținerea unor remarcabile realizări, consfințite — de altfel — și prin câștigarea Steagului roșu de întreprin (Continuare în pag. a IV-a) Vizita în cartierul Titan, la Întreprinderea „23 August“ și la Muzeul Satului Marii dimineața, Republicii Socialiste președintele România, Nicolae Ceaușescu. Împreună cu președintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer, au făcut o vizită prin Capitală, din noul cartier Titan și la întreprinderea„23 August“ — care s-a desfășurat sub semnul bunelor relații de prietenie și colaborare statornicite între cele două țări, dorinței comune de a dezvolta pe multiple planuri aceste relații in beneficiul reciproc al ambelor popoare. Cei doi șefi de stat sunt Însoțiți de tovarășii Ștefan Voitec, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Gheorghe Cioară, primarul gereral al Capitalei, Vasile in întregul județ VREMEA ESTE BUNĂ PENTRU SEMĂNATUL PORUMBULUI ■ Terenul s-a zvîriat, dar unii specialiști îl „văd“, din birou, moale . O Inițiativă valoroasă în întreprinderile agricole de stat . Viteza zilnică de lucru, realizată în fiecare unitate ■ La 30 aprilie, nici un petic de pămînt necultivat Semănatul porumbului, una dintre cele mai importante lucrări de sezon, a Început In Județul nostru Înaintea ploilor din ultima săptămână. Potrivit indicațiilor date de către specialiști, la început de campanie, semănatul a început cu prioritate In zona neirigată a județului astfel ca boabele să folosească cel mai bine umiditatea din sol. Precipitațiile căzute au însumat 40—50 litri pe metru pătrat, în unrele unități agricole chiar mai mult, ne spune Gheorghe Nica, director adjunct al Direcției agricole județene. Acestea au creat condiții favorabile pentru executarea mai repede, la un nivel calitativ superior, a pregătirii terenului pentru semănat. Confruntămi aceste afirmații pe teren. Luni amiază la I.A.S. Stupina, de exemmplu, a început pregătirea terenului iar după citeva ore semănatul. Ținind seama de umiditatea existentă acum în sol, pe cele 1.100 hectare câ au mai rămas de semănat, se asigură o densitate mai mare de plante la hectar. A fost reluat, de asemenea, semănatul la cooperativele agricole de la Ghindărești, Rimnic, Horia, Plopeni, Siliștea și în multe altele. S-a creat un decalaj corespunzător intre pregătirea patului germinativ și semănat Radu APOSTOL (Continuare in pag. a III-a) Situația privind insămințatul porumbului pentru boabe in cooperativele agricole, pe rază de consilii intercooperatiste in dimineața zilei de 23 aprilie 1974, in procente față de plan. 24 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani ANUL XXVII nr. 7984 Miercuri, NICOLAE CEAUȘESCU Delegația Partidului Politic Radical din Olanda Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, Președintele Republicii Socialiste România, a primit, marți după-amiază, delegația Partidului Politic Radical din Olanda, care, la invitația Comitetului Central al P.C.R., face o vizită în țara noastră. Din delegație au făcut parte S. de Gaay Fortman, șeful fracțiunii parlamentare a partidului, v și H. J. Waltmans, membru al conducerii partidului, deputat in parlamentul olandez. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. In timpul convorbirii, desfășurată intr-o atmosferă cordială, prietenească, membrii delegației Partidului Politic Radical din Olanda au transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu calde felicitări cu ocazia alegerii sale în funcția de președinte al Republicii Socialiste România, precum și urări de prosperitate poporului român. In cadrul întrevederii a avut loc un schimb de păreri ,și informații cu privire la activitatea și preocupările celor două partide, precum și cu privire la unele probleme ale păcii și securității în Europa și in întreaga lume. A fost subliniată dorința reciprocă de a contribui la extinderea relațiilor dintre Partidul Comunist Român și Partidul Politic Radical din Olanda, spre binele celor două țări și popoare, al luptei pentru pace și colaborare in întreaga lume. Cu acest prilej, s-a evidențiat dezvoltarea relațiilor romăno-olandeze, îndeosebi in urma vizitei efectuate anul trecut în Olanda de președintele României și s-a exprimat hotărârea celor două partide de a acționa pentru extinderea in continuare a raporturilor dintre România și Olanda. Delegația parlamentară siriană Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, marți dupăamiază, pe membrii delegației parlamentare siriene, condusă de Ghassan Chalhoub, vicepreședinte al Grupului parlamentar sirian din Uniunea Interparlamentară, care au participat la lucrările sesiunii de la București a Uniunii Interparlamentare. Din delegație fac parte deputații Najib Salma, membru al Consiliului interparlamentar, Moharram Tayara, Al-Tujjar Abdul Magid, Bader El Din Koja. Oaspeții au fost însoțiți de Muhsen Sagadî, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Arabe Siriene la București. La primire au participat tovarășii Miron Constantinescu, președintele Marii Adunări Naționale, și Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. Exprimindu-și deosebita satisfacție de a fi primiți de președintele Nicolae Ceaușescu, conducătorul delegației parlamentare siriene a arătat că are plăcuta misiune de a-i transmite un călduros mesaj de salut din partea președintelui Republicii Arabe Siriene, Hafez Al Assad, împreună cu urări de noi și însemnate succese poporului român. Oaspetele a subliniat înalta prețuire de care se bucură in Siria eforturile președintelui Nicolae Ceaușescu pentru adîncirea prieteniei dintre popoarele român și sirian, pentru intensificarea colaborării multilaterale dintre cele două țări, pentru obținerea unei păci drepte și trainice in Orientul Mijlociu. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit pentru mesaj și a rugat pe oaspeți ca la înapoierea în patrie să transmită președintelui Hafez Al Assad salutări călduroase, precum și cele mai bune urări de pace și prosperitate poporului sirian prieten. Evocând vizita făcută recent în Republica Arabă Siriană, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat rezultatele ei fructuoase, apreciind că dialogul avut la Damasc, documentele semnate deschid largi perspective de dezvoltare prieteniei tradiționale și colaborării rodnice dintre cele două țări și popoare. întrevederea, desfășurată intr-o ambianță cordială, prietenească, a evidențiat dorința comună de a se acționa pentru înfăptuirea acordurilor și înțelegerilor convenite recent, subliniindu-se că ele corespund pe deplin Intereselor popoarelor român și sirian, cauzei nobile a păcii in lume. Președintele Comisiei de politică externă a Parlamentului din Kun Tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, a primit, marți după-amiază, pe Abdul Latif Al Kazemi, președintele Comisiei de externă a Parlamentului din politică Kuweit, membru al Consiliului Interparlamentar. La întrevedere, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească, a luat parte tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, Abdul Latif Al Kazemi a transmis, din partea emlrului statului Kuweit, șeicul Sabah Al-Salem Al-Sabah, și a șeicului Jaber Al-Ahmed Al-Sabah, prinț moștenitor și prim-ministru,lui mesaj cordial de salut, precum și urări de prosperitate și noi succese pentru poporul român. Mulțumind, președintele Clicii Socialiste România a Repurtizat pe oaspete să transmită șefului statului Kuweit și primului ministru cele mai bune urări de sănătate și prietenie, de progres și bunăstare poporului kuweitian. In timpul convorbirii, s-a subliniat satisfacția pentru bunele relații prietenești statornicite între România și Kuweit, exprimîndu-se dorința comună de a extinde pe multiple planuri cooperarea romano-huweitiană, in folosul ambelor popoare, al cauzei destinderii și păcii. A avut loc, totodată, un schimb de păreri asupra evoluției vieții politice internaționale. Oaspetele a dat o înaltă apreciere poziției de principiu a României privind realizarea unei păci drepte in Orientul Mijlociu, aportului președintelui Nicolae Ceaușescu la întărirea legăturilor de prietenie dintre poporul român și popoarele arabe. S-a subliniat, de asemenea, rolul important care revine parlamentelor și parlamentarilor în promovarea cooperării și colaborării Internaționale, in consolidarea păcii și securității în lume. Plenara Comitetului județean de partid Ieri, în atmosfera de muncă entuziastă de întâmpinare a celei de-a XXX-a aniversări a insurecției naționale antifasciste armate și a celui de-al XI-lea Congres al partidului, cu noi și noi succese in toate domeniile de activitate, a avut loc plenara Comitetului județean de partid. Plenara a aprobat, la primul punct al ordinii de zi, informarea prezentată de tovarășul VASILE VILCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid — privind rezultatele înregistrate de oamenii muncii din județul Constanța în 1973 și pe primul trimestru al acestui an, precum și sarcinile ce revin organelor și organizațiilor de partid, unităților din industrie, construcții, agricultură, turism, comerț și cooperație, pentru sporirea realizărilor din toate domeniile vieții economice a județului pentru menținerea unui loc fruntaș pe țară in întrecerea socialistă, iar la punctul doi al Ordinii de zi a înscris unele măsuri organizatorice. Subliniindu-se succesele importante, obținute in anul 1973, in informarea prezentată plenarei s-a arătat că județul Constanța a fost distins cu „ORDINUL MUNCII" CLASA I pentru rezultatele din industrie, construcții, transporturi și circulația mărfurilor și ORDINUL „MERITUL AGRICOL“ CLASA I, pentru rezultate deosebite obținute în îndeplinirea sarcinilor din agricultură. In același timp, Trustul de construcții industriale Constanța. Stațiunea de mașini agricole Castelu au obținut „ORDINUL MUNCH“ CLASA A II-A pentru ocuparea locului II in întrecerea socialistă pe țară, iar 8 cooperative agricole de producție, 3 întreprinderi agricole de stat. Complexul intercooperatist Murfatlar au Primit „ORDINUL MUNCII“ CLASA I. In plenară s-a reliefat că producția industrială a fost depășită de județul Constanța cu 378 milioane lei, producția marfă industrială cu 378,8 milioane lei, iar planul de beneficii a fost cu mult depășit. In primul trimestru al anului 1974 planul producției globale a fost îndeplinit in proporție de 103.7 la sută. Făcind acest bilanț al realizărilor, plenara a înfățișat în același timp, pe larg, principalele sarcini care revin unităților economice din :judet pentru «perire» contribuți** lor 1* realizarea angajamentelor *“sumate in întrecerea socialistă pe acest an. Animate de dorința de a-și aduce un aport mai substanțial la acumulările economiei naționale, multe colective din industrie, construcții, transporturi și agricultură ale județului și-au revăzut posibilitățile de care dispun ,și și-au luat noi angajamente mobilizatoare. In spiritul acestor inițiative, plenara Comitetului județean a hotărit ca în toate organizațiile de partid, în toate unitățile economice să se facă, din nou, o serioasă analiză a resurselor și posibilităților, pentru ca fiecare unitate să raporteze o sporire a angajamentelor de depășire a planului, în așa fel nicit să se pună în valoare toate rezervele materiale și umane existente în unități. La punctul doi al ordinii de zi, plenara a eliberat pe tovarășul Ion Iuga din funcția de membru al biroului și secretar al Comitetului județean de partid, pe motiv de boală, in vederea pensionării medicale și a ales pe tovarășul Ion Velișcu, membru al biroului Comitetului județean de partid, in funcția de 5S4Td»r ,%l Gmj!»Küui jüil»l*»nds isnrttd.