Dunántúli Napló, 1969. július (26. évfolyam, 149-175. szám)

1969-07-27 / 172. szám

4 Brnantei napla Balatoni „gyorsanziksz”... Ezekben a napokban mulat­ságos, szinte anekdotikus,de megtörtént eset híre jár-kel Fonyód környékén. Történt, hogy egy mostanában készült, csodálatosan modern eszpresz­­szóba betért egy bécsi turista rövid nadrágban, szalmakalap­pal a fején, farkaséhesen. Le­ült a tálcaszerű asztalhoz, és amikor a felszolgálónő meg­érkezett, a turista áhítattal megszólalt: — Nagy tányér töltött ká­posztát kére — mondta. A felszolgálónő megzavaro­­dott a váratlan kívánságtól. — Nálunk nincs töltött ká­posztát kérek — mondta, én pillantva a főnök felé. — Itt kávét, coca-colát és whis­kyt, fagylaltot lehet kapni. __ És hol ehetek töltött­káposztát? — makacskodott az osztrák. Nem tudta meg. Pedig biz­tosan van olyan vendéglő, csárda, vagy mi a csoda a Balaton partján, ahol lehet töltöttkáposztát enni. De az is lehet, hogy nincs ilyen ven­déglő. Tulajdonképpen egész idő alatt ez foglalkoztatott, míg lentről a déli partról föl­­pír, értem Siófokig. Az idei nyár balatoni kérdése ez­ az ellátás. Azt lehet-e kapni, amire a külföldieknek idegenforgalmi­­lag, belföldinek pedig olcsón szüksége van? Különösen most időszerű ez, hogy a Balaton ezekben a napokban végre nyárias külsőt öltött, a déli part egyetlen hatalmas strand látszatát kelti a napi 140—150 ezer üdülővel, fürdőzővel. — Köztük — elsősorban Fonyód térségében­­— ezer és ezer pé­csi van, az ember nem győz köszöngetni Berényben, Bala­­tonmáriafürdő új kikötőjében, Fenyves strandpartján, Alsó- Bélatelep üdülői közt, vagy a fonyódi kikötő bódéinál, ahol útközben a nyári vándort megilleti egy korsó sör. — Pécsiek mindenütt? — tettem fel este a kérdést Sió­fokon dr. Ormándi Istvánnak, a Somogy megyei Idegenfor­galmi Hivatal egyik vezető munkatársának. — Vajon a somogyi idegenforgalom figye­lembe veszi-e a pécsiek töme­ges jelenlétét, igényeit? — A legbiztosabb idegen­­forgalmi bázis a Balatonnál is a belföldi turizmus. Vagyis: nekünk minden vendég egy­forma, és a belföldi igények kielégítése nem lehet másod­rangú kérdés. Tudjuk, hogy Pécsett és Baranyában nagy vonzása van a Balatonnak, és amióta ugrásszerűen megja­vult a vonatközlekedés, továb­bá Pécsett és Baranyában is alaposan megnőtt a magán­gépkocsi park, Fonyód, Feny­ves, Balatonmáriafürdő térsé­gében nagyon sok pécsi üdülő, vendégturista fordul meg az idény alatt. — Mennyi pécsi—baranyai fordul meg nyári időszakban a Balatonnál? — Ilyen jellegű felméré­sünk nincs. De nem sokat té­vedek, ha azt mondom, hogy Fonyód térségében hét végén a vendégek 20—25 százaléka baranyai. Sőt, ez az arány állandóan fokozódik. — Az idén szervezték elő­ször Pécsről a hétvégi külön­­vonatokat. Mi az eddigi ta­pasztalat? — Minden kezdet nehéz. De azt hiszem, ki lehetne terjesz­teni a balatoni különvonatok vonzási körét egész Baranyára. — Az idén különösen sok a panasz az ellátásra és az árakra. Mint hallottam, a pé­csiek körében is. Az útikölt­ség, a szállás jóformán­­el­enyészik az ellátási költségek mellett. Másrészt kevés a — különösen olcsó — vendéglő. — A Pannónia Vállalat Ba­­latonmáriafürdőn a régi Jó barát vendéglő helyén épített egy korszerű delta-éttermet. Ilyent fognak építeni Fonyó­don a volt Rianás helyére is. Ez a két objektum a többivel együtt egyelőre a legszüksé­gesebb belföldi igényeket meg­oldja. Balatonmáriafürdőn épp a vendéglátóipari nehézségek miatt vendéghiánnyal küzdöt­tünk. Most fellendülést vá­runk. Sőt, érdemes volna el­gondolkodni, hogy az „Egy hét a Balatonon”, állítom, hogy na­gyon olcsó programunkat Fo­nyód után Balatonmáriafürdő­­re is ki kellene terjeszteni... Szóval, mi a pécsiek jelenlétére nagyon is odafigyelünk, és a saját lehetőségeinken, határa­inkon belül szorgalmazzuk a Balaton nyugati részének fej­lesztését is. Ahol a baranyaiak zöme üdül, víkendezik ... Visszatérve az osztrák töl­töttkáposztájára. Az idő nyá­­riasra fordult. A közlekedés jó. A somogyi idegenforgalom a 14 kempingben, két nyaraló­telepen, a 13 ezer fizetőven­­dégágyon és a mintegy 4 ezer szállodai ágyon ki tudja elé­gíteni az igényeket Csak a vendéglátóipar az, amely el­merülve a valutaszerzés bo­nyolult munkájában mind ke­vesebbet törődik a belföldi vendégsereggel és az árakkal, a választékkal, az objektumok indokolatlanul magas osztály­besorolásaival legalábbis el­kedvetleníti a belföldi víken­­dezőket. Hazafelé jövet, még egy pillantást vetve a siófoki hajóállomásnál hangulatos tér­zenét adó Pécs, gyárvárosi út­törőzenekarra, a közelben es­­ti vadászgató Porschékra, Cit­­roenokra, BMW-karavánokra, Földváron, Lellén, Fonyódon az egyszemi világító csárdák­ra — merészen arra gondol­tam, mennyire örülnének a pécsiek és más belföldiek is, ha Fonyódon, vagy Fenyvesen, vagy Bélatelepen, vagy itt mindenütt egyszercsak megje­lennének — esetleg a somo­gyiakkal összefogva — a ba­ranyai vendéglátóipar jelleg­zetes kisvendéglői, rendes árakkal, jellegzetes itthoni éte­lekkel, egy kis baranyai mu­zsikával. Nemcsak a balatono­­zó pécsiek törzshelye volna egy ilyen baranyai vendéglő. A jövedelmezőségről nem is beszélve. De hát, ez inkább csak a fantázia szüleménye. Alighanem. (Thiery) — BÁNFFY GYÖRGY ELŐADÓ­ESTJE örök barátaink címmel, híres műfordítások július 28-án, hétfőn este 8 órakor a Tettyén (rész idő esetén a Doktor Sándor Művelődési Házban, Déryné u. 18. sz.). Jegyek a Magyar Írók Könyvesboltjában és a helyszínen. Elkészült a mohácsi strandfürdő, a Felszabadulás utcában. Az úszóversenyek rendezésére alkamas úszómedencét szom­baton, tegnap feltöltöttek vízzel és délután már vendégeket is fogadott Mohács új létesítménye. A beruházási összeg meghaladja az egymillió forintot, és a lakosság mintegy öt­venezer forintos társadalmi munkával járult hozzá a strand építéséhez. Szokolai felv. E Jőávdiul a mini­ hun­ Amíg beszélgettünk — ri­portom szereplői feltehetően megbocsájtanak — gondola­taim néha messze kalandoz­tak a témától. Az jutott eszembe, hogy amíg a felnőt­tek világa, sajtóban, rádió­ban, tévében és ankétok szá­zain vitatkozik az „ifjúság helyzetén, magatartásán, sor­sán”, addig ezek a gyerekek önállóan dolgoznak és szé­pen egyengetik saját útjukat. A vita érdekli őket? Őri Fe­renc: „Nem érdekel.” Béla Pál: „Mindig vitatkoznak va­lamin. Divat.” Ruppert Zsu­zsa: „Néha beleolvasok a vi­tacikkekbe. Sokkal jobb és fontosabb olvasnivalóm van.” Jó, persze, ez csupán háromi vélemény. De csak hár­muké-e ... ? T­ őri Ferenc, a Közgazdasági Technikum másodikos tanuló­ja. Derékig mezítelenül, rö­vidnadrágban, barnára sülve hordja a földet a MÉK Me­gyeri úti központja udvarán. Kézilabdapályát építenek. Né­hány százast majd megkeres. Tavaly az Ürögi úton a kő­művesek mellett dolgozott. — Lapátolt, vizet hordott, bolt­ba szaladt cigarettáért, pari­­zerért, kenyérért. Tavalyelőtt a építőipari vállalat egyik fatelepén a zsaluzatot olajoz­ta. — Rá vagy szorulva a pénz­re? — Nem. Szüleim a kereske­delemben dolgoznak, szépen megélünk. — Akkor minek dolgozol? Szünidőben, esetleg a Bala­tonon ... — Voltam már az idén. Ba­rátommal mentünk, a nagy­anyámnak van ott háza. De mi a kertben, sátorban lak­tunk. Ott jobb. Szüleimmel megyünk dugóba, a rám eső dinár-részt akarom megkeres­ni. Kéne egy jó farmer, ezért kell a dinár. — Szeretsz dolgozni? — Mindegy hogy mit, csak munka legyen és elbírjam. — Béla Pali az ősszel kezdi a negyediket a Nagy Lajosban. — Korábbi szünidőkben is dolgoztál? — Igen. A vízügynél. Ak­kor még Szekszárdon lak­tunk, aztán kerékpárral le­nyomtam tizenhárom kilo­métert, ott volt a munkahely. Kubikoltunk. Este ismét ti­zenhármat vissza. — Tenyered kikészült. — Nem nagyon. Sokat tor­nászom a szeren. — Kijöttél az öreg kubiko­sokkal? — Nagyon rendesek voltak. Megmagyarázták, hogy kell talicskázni. Nem mindegy. Me­rev testtartással hülyeség, mert hamar kiborul az ember. Bele kell dőlni, ráhajolni a talicskára, amennyire csak lehet. Aztán lapátolásnál, csá­kányozásnál is, váltani kell, jobbkézből balkézre, váltott alapállásra. Mondták az öre­gek, hogy az embernek taka­rékoskodnia kell erejével, az erőt el kell osztani, ez a for­télya a szakmának. — Most hol dolgozol? — Harkányban, a Bányász­ban. Felszolgálok. De voltam a Balatonnál is, tavaly pél­dául a Mecseki Szénbányák üdülőjében. Jó nekem ez a kis gyakorlat, mert az a tervem, hogy a Vendéglátóipari Főis­kolára iratkozom be. Ezért ta­nulok angolul már most és persze, jelesre kell majd érett­ségiznem. Ez a feltétel.­ ­ Ruppert Zsuzsa jövőre vé­gez a Tanárképző Főiskolán. — Felnőttebbnek érzem magam, ha kereshetek egy kis pénzt. Utazni akarok. Járt egyszer nálunk a főiskolán, szegény Kassák Lajos. Azt mondta: „Szép korban éltek, használjátok ki, utazzatok.” — Dolgozom, mindegy hogy mit, összegyűjtöm a pénzt és uta­zom. Jártam NDK-ban, Len­gyelországban, Csehszlovákiá­ban, tavaly Romániában, most Jugóba megyek, jövőre Finn­országba. Vagy talán Bulgá­riába. — Hogyan? — Többnyire stoppal. Ta­valy — három barátnőmmel — úgy jártuk meg Romániát, hogy sátorban aludtunk. De őszintén szólva ... sehol nem kapaszkodtak bele, amiért gya­log, meg stoppal utaztunk. De a múltkor Mohácson, igazol­tattak, mit keresek ott, miért vagyok ott, mondom, hogy népművészeti tárgyakat gyűj­tök, meg fürdeni akarok a Dunában. Miért csak két fo­rintom van, miből akarok visszautazni Pécsre, meg min­den. Közben a fél ország vi­tatkozik rajtunk, évek óta. Zsuzsa munkája hallatlanul fárasztó. Reggel öttől­ kilencig újságot hord föl Bálicsba. — Majdnem négyszáz újságot. — Délután háromtól este tizen­egyig a Mecsek cukrászdában áll a pult mögött és a rugós kanállal kimér négyezer fagy­lalt gombócot. Hazamegy, föl­dagadt csuklóját vizesruhába csavarja és éjfélutánig olvas. — Melyik jobb? — Az újsághordás. Nagyon kedvesek az előfizetők. Egyik házban gyümölccsel kínálnak, a másikban rózsát kapok, az­tán mondják, nézzek be egy percre, nézzem meg a kisgye­reket, az új bútort, vagy a kertet. Van olyan hely, ahol az orgonabokrok között kell belépnem, amikor virágzik, ottfelejtem az arcomat egy pillanatra. Olyan hely is van, ahol az újságot nem szabad bedobni a postaládába, m­ert cinke-család fészkel benne. — Hát nem gyönyörű dolgok ezek?! De igen. A „leggyönyörűbb” az, ahogy Zsuzsa és a két fiú a munkáról beszél. Meg­találták benne azt, ami von­zó. Pedig mindhárman olyan munkát végeznek, ami — ahogy manapság mondják — „lef­áraszt­ja” az embert. Pro­tekciót egyik sem keresett. — Legalábbis nem mindig, őri Feri kilincselt a vállalatoknál, míg végül is a MÉK-nél ki­kötött. Béla Pali Balatonon, Fenyvestől fölfele minden vendéglőbe benyitott: van-e munka? Annyi pénze volt csak, ami futja vonatra. Zsuzsa ko­ra tavasszal elmegy a Posta előtt, gondol egyet, bemegy, „felvesznek újságkihordónak?” Fel, de majd értesítik. Érte­sítették is: 1869 április else­jén jelenjék meg ... stb.” Nem nyomdahiba! 1869-ről volt szó. Ruppert Zsuzsa jelent­kezett: „Ne haragudjanak, hogy száz évet késtem, de az újságot pontos időre kihor­dom ...” — mondta nekik. Ezek a fiatalok, már sem­miről sem késhetnek le ... Rab Ferenc 1969. július 27. Figyelmetlenség — és ami mögötte van Beszélgetés a megyei közlekedési ügyésszel Megyénkben ezen a héten hétfőn és kedden is halálos áldo­zatot követelt a közlekedési szabályok megszegése. A statiszti­kai adatok jelentős mértékű növekedésről számolnak be. Míg 1968 első félévében megyénkben 007, addig ez év hasonló idő­szakában 765 közúti baleset történt. Nőtt ezen belül a súlyos balesetek száma is,­­ 1968 első félév: 136, 1969 első félév: 160. Egyetlen témáról, a figyel­metlen, gondatlan vezetésről beszélgetünk dr. Nagykálózi Zoltánnal, a Baranya megyei Főügyészség közlekedési ügyé­szével. — Ez a téma valóban meg­éri, hogy kissé alaposabban foglalkozzunk vele — mond­ja. — A figyelmetlen, gondat­lan vezetés évek óta a közúti balesetek fő okai között szere­pel, mégis ennek az oknakfl® háttereit elemző cikk ritkán jelenik meg. Az elmúlt évek­ben nagyon sok baleseti ügy­— A témát elemezve: milyen okokra vezeti vissza ügyész elv­társ a figyelmetlen vezetést? — Egy példa a sok közül. Egy alkalommal a tejet szál­lító tartálykocsi vezetője ko­csijába felvett egy fiatal, sőt Annyira elmerültek a beszél­getésben, hogy a gépkocsi ve­zetője észre sem vette az út­testről letérést és nekihajtott egy útmenti fának. A dolog érdekessége, hogy ugyanezt a nőt néhány nap múlva egy motoros vette fel — 90 kilo­méteres sebességgel hajtott —, fényes nappal a lezárt vasúti sorompónak rohant. Néhány másodperces hátrafordulása­ben módomban volt intézked­ni és számos tapasztalatot sze­reztem. — Melyik tapasztalatot említe­né az első helyen? — A sebesség és az idő ösz­­szefüggésének ismeretét, illet­ve az itt jelentkező nagyfokú tájékozatlanságot. Egyesek nem tudják, hogy a különbö­ző sebesség mellett az általuk vezetett gépjármű egy másod­perc alatt mennyi utat tesz meg. Íme a táblázat: elég volt a baleset bekövetke­zéséhez. De figyelmetlen, gon­datlan vezetést — mint a ta­pasztalatok bizonyítják — más is előidézheti. — Hallhatnánk néhányat ezek­ből? — A gépjármű vezetője csa­vargatja a rádiót és odafigyel, vagy gyakori: a gépjárműve­zetők ha a kocsiban zörög va­lami, annak okát figyelik és nem az úttestet — tüzet ad a vezető az utasnak, vagy az utas a vezetőnek és erre fi­gyelnek. Abból is adódott bal­eset, hogy a vezető egy köz­úti balesetet figyelt menet közben, mivel mellette haladt el és néhány másodperc múl­va ő is karambolozott. — Mielőtt erre a beszélgetésre sor került, megnéztem a bíró­ságon, milyen baleseteket tár­gyalnak a napokban. Kitűzték annak a balesetnek tárgyalását, amely május 10-én Pécsett s Rákóczi úton történt, ahol egy személygépkocsi vezetője a ki­jelölt gyalogátkelőhelyen elütött egy idős asszonyt, aki súlyosan megsérült... — Nagyon jó, hogy ezt a példát említette. Tehát: a ki­jelölt gyalogátkelőhelyen el­ütötte az asszonyt — ezt a tényt statisztikázzák. De mi van a statisztika mögött? A személygépkocsi vezetője egy­szerűen nem tudta megmon­dani, hogy a gyalogos melyik irányból jött, csak akkor vet­te észre, amikor már elütötte. Mi ez, ha nem gondatlan, fi­gyelmetlen vezetés. Mondok egy másik példát is. Csányi Antal május 23-án délután személygépkocsijával Vajszló felől haladt Luzsok felé, mi­közben az út mellett álló sze­kér rakodását és nem az utat figyelte. Néhány másodperc elég volt ahhoz, hogy átkerült az úttest baloldalára, ahol egy kanyarból kibukkant egy ve­le szembe haladó oldalkocsis motorkerékpár, amelyen egy nő és egy férfi ült. Összeüt­köztek. Mint kiderült a férfi és nő vőlegény és menyasz­­szony voltak, másnap lett vol­na az esküvőjük. A 17 éves lány súlyosan megsérült A lakodalomból természetesen másnap nem lett semmi. Az­óta már férj és feleség lettek, de a nő rokkant maradt... — Egy másik kitűzött tárgya­láson a baleset oka: az elsőbb­­ségi jog meg nem adása... — Amennyiben valaki ki­hajt a védett útvonalon köz­lekedő jármű elé, azzal ösz­­szeütközik, az elsőbbségi jog meg nem adásáról beszélünk. Statisztikailag is ennek meg­felelően értékelik. A valóság­ban azonban gyakran itt is a figyelmetlenség játszik sze­repet. A jármű vezetője nem is vette észre az „elsőbbség­adás kötelező” jelzőtáblát. Ezért gyakran látjuk, hogy egyszerű szabálysértéseknél, vagy pedig baleseteknél a rendőr a vétkes személyt visz­­szavezeti a jelzőtáblához és a hitetlenkedő járművezetőnek megmutatja, hogy az ott volt az előbb is. Egyeseknél sajnos nem tudatos, hanem csak ösz­tönös közlekedésről beszélhe­tünk. Ez abban is jelentkezik, hogy nem „keresik” a jelző­táblákat. Amennyiben szem­betűnik, úgy alkalmazkodnak hozzá, amennyiben nem, fi­gyelmen kívül hagyjá­k.­­ Ha figyelmetlen, gondatlan v­ezetésről beszélünk, úgy vé­lem a gyalogosokról is szót kell ejteni. — Feltétlen. A sebesség és idő összefüggésével a gyalo­gosok többsége sincs tisztá­ban. Féktávolságon belül le­lépnek a gépjárművek elé. So­kan nem gondolnak arra, hogy a gépjármű másodper­cek alatt oda érhet s a bal­eset elhárítására már nincs lehetőség. Pedig a KRESZ ki­mondja: a gyalogos nem lép­het le a járdáról, ha a jármű már olyan közel van, hogy a gyalogos áthaladását a jármű vezetője nem képes biztosíta­ni. Jó ez a rendelkezés, azon­ban felmerül: a gyalogosok többsége, különösen a gyere­kek és az idősek , rendel­keznek-e ennek felméréséhez szükséges ismeretekkel. Ezért szükséges a közlekedési sza­bályok minél szélesebb kör­ben oktatása. A szabálytala­nul közlekedő gyalogos is sú­lyos közlekedési baleset oka lehet. Hangsúlyozom, hogy az út állandó figyelése alapvető követelmény gépjárművezető­nek, gyalogosnak egyaránt. Mert csak egy-két pillanatnyi figyelmetlenség és elkerülhe­tetlen a tragédia. Garay Ferenc 60 70 80 90 100 16,6 19,4 22,2 25,8 27,5 km/óra mmp 40 50 11,4 13,88

Next