Új Dunántúli Napló, 1996. május (7. évfolyam, 119-147. szám)

1996-05-23 / 140. szám

8 Dunántúli Napló Magazin Az Új Dunántúli Napló múlt évi december 8-i számában olvas­hattuk, hogy a Püspöki Szent­szék arra a kérdésre „kívánja-e Pécs városa a jezsuiták visszaté­rését, azt válaszolta: „általános az óhaj, hogy ez mielőbb meg­valósuljon.” Az óhaj megvaló­sult - ha többre nem is, mint két hétre, 1855 május 6-19 között a népmissziók formájában. Azokban az években a felvi­lágosodás eszmerendszerének hatására igen elterjedté vált az a nézet, hogy az ember csak eszé­nek és tapasztalatának higgyen. Ezzel párhuzamosan az embe­rek lelkében a vallásos érzület meggyengült. Az Egyház e fo­lyamatot a népmissziókkal pró­bálta ellensúlyozni. A népmissziók a lelkipász­torkodás rendkívüli, de igen ha­tásos módszerei voltak. A részt­vevők egy-két héten át naponta 2-3 szentbeszédet hallgattak a legfőbb hitigazságokról és áhi­­tatgyakorlatokon vettek részt, melyeket egyes csoportoknak - szülőknek, férfiaknak, nőknek, fiataloknak, gyermekeknek - külön-külön tartottak. A jezsuiták első népmissziója 1853-ban Pesten volt; óriási visszhangot váltott ki, és ezzel megkezdődött a népmissziók diadalútja Magyarországon. A jezsuiták missziókat tartottak Oroszváron, Baján, Gyulafe­hérváron, Temesváron, Sopron­ban, Budán, Brassóban és sok más helyen. A Pécs városában megrendezésre került misszi­ókra vonatkozó adatokat a bécsi Jezsuita Levéltárban őrzött kró­nikában olvashatjuk az alábbiak szerint: „1855-ben Pécsre, az ugyan­ilyen nevű egyházmegyébe hív­ták az atyákat. Itt a Jézus Társa­ságának a rend feloszlatásáig je­lentős kollégiuma és gimnázi­uma volt. A meghívás a két év­vel korábbi pesti missziónak volt a gyümölcse. A misszionáriusokat a város polgármestere is köszöntötte. A köszöntés azonban meglepetést is hozott, mivel közölte az at­yákkal, hogy a soproni Helytar­tóság a missziók tartását megtil­totta. A missziósok számára megmagyarázhatatlan volt a közlés, hiszen előző évben Sop­ronban is tartottak hasonló missziót és azon számos tisztvi­selő is részt vett. Ezért a pol­gármesterrel udvariasan közöl­ték, hogy tilalomról nincs tu­domásuk és a misszió egyedül a püspök hatáskörébe tartozó ügy. Mivel Pécsre a püspök meghí­vására jöttek, munkájukat el­végzik és a történetet tévedés­nek tartják. A misszió már vége felé járt, amikor az engedély utólag megérkezett. Hogy a tila­lommal a missziósokat akarták­­e próbára tenni, vagy hivatal­noki túlbuzgóság volt-e, nem derült ki. Hogy a székesegyház mérete­iről - amelyben a prédikációkat tartották -, fogalmunk legyen, megemlítjük, hogy abban vasár- és ünnepnapokon egyidejűleg három nyelven, magyarul, né­metül és horvátul is tartanak prédikációt anélkül, hogy a szó­nokok egymást zavarnák. Ez meseszerűen hangzik, de meg­érthető, ha tudjuk, hogy az egyik prédikációt a szentélyben, a másodikat az altemplomban (nem kripta volt), a harmadikat pedig az oldalhajó kápolnájában tartják. Ezekben az óriási csar­nokokban kellett szónokolnunk, nagy hallgatóság előtt érthetően beszélni. Mivel azonban a két szószék - az egyik fent, a másik lent - erre alkalmatlan volt, ezért a szentély és a hajó közötti szintkülönbséget összekötő húsz lépcső felett - nem egy ka­nonok tiltakozása ellenére - egy erkélyt kellett készíteni. A siker igazolta, hogy ez volt az egye­düli alkalmas megoldás, így le­hetett a hatalmas templomban, nagy hallgatóság számára érthe­tően beszélni. (Megjegyzendő: a mostani székesegyház elődjé­ről van szó! Mai alakját az 1882-1891-ig tartó átépítéskor kapta.) Bármennyire is szerencsésen folytak a missziós napok, bizo­nyos rendezvények azért zava­rnak voltak. Ugyanis ebben az időben érkezett Pécsre Sci­­tovszky érsekprímás, aki koráb­ban pécsi püspök volt, hogy konszekrálja a Notre Dame apácák templomát. Fogadására valamint búcsúztatására igen nagy volt a különböző rendez­vények száma. Természetesen a párhuzamo­san folyó ünnepségek bizonyos mértékig elvonták a figyelmet a lényegtől. Ezért csak csodál­kozni lehetett a résztvevők és a gyónások száma felett. A misz­­szió tehát igen áldásos volt a felmerülő akadályok ellenére. A misszió idején Pécs lakóinak száma 16 000 volt. Közreadja a Lyceum templom lelkésze Pécs és a jezsuiták Az Ifjúság úti Lyceum templom oltára FOTÓ: LÖFFLER Június 1-től kamionstop a hétvégeken Tárolók a határátkelők közelében Június elsejétől alaposan megváltozik a kamionosok élete: három hónapon át szombat reggel 7 órától va­sárnap este 10 óráig nem ül­hetnek a nagy kocsi volánja mögé. Egy tavalyi kormányrendelet értelmében ugyanis 1996.jú­­nius­­-augusztus 31-e között az ország valamennyi közútján ti­los hétvégeken minden olyan tehergépjármű közlekedése, amelynek megengedett legna­gyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja. Ilyen átfogó tila­lom még nem volt Magyaror­szágon, a szakemberek az első három hónapot kísérleti idő­szaknak szánják. Drégelyi László, a Közlekedési Minisz­térium gépjárműközlekedési főosztályának a vezetője elis­meri, főleg az államhatár körze­tében jó néhány kérdésre majd a gyakorlat adja meg a választ, június 1-jétől mégis „minden élesben” megy. A teherforgalom hétvégi kor­látozását az állampolgárok, a környezetvédők kezdeményez­ték,­­ mondja Drégely László , s elismeri, hogy az intézkedés igen nehéz helyzetbe hozza a nemzetközi és a belföldi fuva­rozókat. Sokuk kénytelen át­programozni a fuvarozási rend­szerét, számos intézmény, vál­lalat jelentős hátrányt szenved, le kell mondani kifejezetten hétvégi feladatairól. Ezekben a napokban renge­teg kérelem érkezik Lotz Ká­roly miniszterhez, egyedi elbí­rálás alapján, rendkívül indo­kolt esetben ő adhat felmentést. Az „alanyi jogon” felmentettek köréhez tartoznak: a kombinált áruszállítás és a katasztrófael­hárítás résztvevői, a kommuná­lis, az út- és közműépítés fel­adatait ellátó járművek, a ter­­mény-betakarítók, élő állatot, tej- és tejterméket, gyorsan romló élelmiszert szállító jár­művek, rakomány nélkül köz­lekedő teherkocsik. Nem vo­natkozik a tilalom az államha­tártól az erre a célra kijelölt legközelebbi parkolóig közle­kedő tehergépkocsikra. A KHVM a megyei közúti igazgatóságokkal és a közleke­dési felügyeletekkel a határát­kelőhelyek körzetében tároló területeket, határ közeli parko­lókat jelölt ki. Ide jöhetnek a hétvégén a határon belépő sze­relvények, amelyek vasárnap 22 óra után tovább folytathatják útjukat. Ezeket a többnyire zárt, őrzött parkolókat vállalkozók üzemeltetik. A teherjárművek tárolása ingyenes, de a külön szolgáltatások után fizetni kell. A közlekedési tárca azt sze­retné, ha ezek a vállalkozások hosszú távon, 1997. január 1 -je után az egész éven át tartó kor­látozás alatt is működnek. A kormány egyetértett azzal, hogy az elkülönített állami pénzalapokat kezelő miniszte­rek az alapokra vonatkozó pá­lyázati kiírásokban, támogatási irányelvekben kiemelt célként jelöljék meg a határ közeli ter­minálok létesítését. A Hegyeshalomnál átlépő szerelvények Mosonmagyar­óváron a Hungarocamion bázi­sán, a Kőszegnél és Búcsúnál átlépők Szombathelyen, a Rá­­bafüzesen át közlekedők Kör­menden parkolhatnak. Tároló­helyet alakítottak ki Balassa­gyarmaton, Salgótarjánban, Lentiben, Nagykanizsán, Ma­kón, Szegeden, Berettyófalun, Sopronban is. A záhonyi átke­lőn közlekedők a 4-es út mellett kialakított tárolóhelyekre áll­hatnak be. Természetesen nemcsak a Magyarországra érkező teher­gépkocsik parkolhatnak ezeken a helyeken, hanem azok is, amelyek az ország elhagyására készülnek. A kilépő tehersze­­relvények forgalmának korlá­tozása, parkolóhelyre irányítása várhatóan jelentős gondokat okoz. Mivel számos helyen a szóban forgó időszakban sem szünetel a határátléptetés, a ne­héz teherkocsik várhatóan in­kább a határon várakoznak, mint a kijelölt parkolóhelyeken. Ez pedig zsúfoltságot, torlódást okozhat. A rendőrség a tilalomszegő­ket 50 ezer forint helyszínbír­sággal büntetheti. A szaktárca új közlekedési táblákat helye­zett el az átkelők térségében, melyek a korlátozásra és a táro­lóhelyek távolságára hívják fel a figyelmet. Danyi József Határátlépésre várva .. FOTÓ: LÖFFLER GÁBOR 1996. május 23., csütörtök Pünkösdi programok Idén is megrendezik a baranyai németek hagyományos pün­kösdi fesztiválját. Pénteken délután 5 órakor Körtvélyesi László Örökségünk című fotó­­kiállítása nyílik a Lenau Ház­ban. Szombaton 9 órakor Pilári Gábor bábszínháza várja a Le­nau Házban a gyerekeket. Va­sárnap 9 óra 30-kor a német nyelvű szentmisén a freisingi kórus énekel. 10 óra 30-kor tér­zene lesz a Széchenyi téren. A gálaprogramra délután 3 órakor kerül sor a Széchenyi Gimná­zium sportcsarnokában (Koller u. 4., a Búza térnél), amelyen a babarci, a lippói, az újpetrei és a freisingi tánccsoport, a frei­singi, a vokányi, a loshauseni énekkar, a Kerner-duó, a Szajki-duó, a magyarszéki fú­vószenekar, a bólyi ifjúsági ze­nekar és a sásdi zenekar lép fel. Pünkösdhétfőn fél 10 órakor a Dómban német nyelvű szent­mise lesz fiataloknak. Pünkösdvasárnap Töttös és Seekirchen (NSZK) polgármes­tere aláírja a testvérközségi szerződést. Az egész napos program 9 órakor német nyelvű szentmisével kezdődik, majd megkoszorúzzák a háború és az önkény áldozatainak emlékmű­vét. A partnerközségi szerződés aláírására 14 órakor kerül sor, utána kultúrműsor következik. * Egész napos program lesz pünkösdvasárnap Kozármis­­lenyben is. A 9 órai szentmisén a székelyszabari trió énekel. A klubhelyiséget a Művelődési Házban fél 2-kor adják át, előtte a Tornádó együttes ját­szik. A negyed 3-kor kezdődő kulturális műsorban a hásságyi tánccsoport, a duett és a geresd­­laki zenekar lép fel. Az I. és II. világháborús emlékmű avatá­sára 16 órakor kerül sor a Templom téren. Az esti bálon a művelődési házban a Ritter ze­nekar játszik. A szászvári Német Nemzeti­ségi Egyesület és a Kisebbségi Önkormányzat műsoros dél­utánján pünkösdhétfőn 16 óra­kor a szászvári ifjúsági zenekar, a nemzetiségi tánccsoport, a német felnőtt énekkar, a szalat­­naki tánccsoport, a bikali kultu­rális együttesek és a mázai fú­vószenekar lép fel. A rendez­vényt a Jóbarát vendéglő kert­helyiségében tartják, rossz idő esetén az iskola tornatermében. Lapáncsán vasárnap fél 10- kor misével kezdődik a prog­ram, negyed 12-kor emlékkövet avatnak az 50 éve kitelepítettek tiszteletére. Beremenden hétfőn emlékeznek meg a kitelepítés 50. évfordulójáról. 14 órakor kultúrműsor, majd fél 4 órakor emlékház-avatás lesz. Fél 5-kor emléktáblákat helyeznek el a Megbékélés kápolnájánál a La­­páncsáról, macskáról és Bere­­mendről kitelepítettek tisztele­tére. 18 óra előadást tart dr. Szita László, a beremendi né­metség gyökereiről. Palkonya pünkösdvasárnap 13 órától várja vendégeit kéz­műves kirakodóvásárral. A pal­­konyai képzőművészek kiállí­tása fél 2-kor nyílik, 2-től lo­­vashintó körjárat lesz. Fél 3-kor a Bartók Béla Férfikar bordalo­kat énekel, 4 órakor a Márkus színház előadásában A bajusz című bábelőadást láthatjuk. 17 órakor a villányi asszonykórus énekel, majd szalonnasütés, 20 órakor utcabál következik. A pincék egész délután nyitva tar­tanak, a borkóstoló bérlet ára 300 forint. Baseball sapka Hárommillió koldus orszá­gából baseball sapkások or­szága lettünk. Óriási minő­ségi fejlődés. Ha már elér­tük a fejlettség ilyen magas fokát, azt meg is kell őrizni, őrzi is minden sapkatulaj­donos éjjel-nappal, szobá­ban, temetésen, hangverse­nyen, templomban, műtőben ... . egyszóval mindenhol. Már az újszülöttre ráhúzzák a sapkát, s mikor nő, növe­kedik a feje, a Feszegető Kft. szakemberei cserélik nagyobbra a fejfedőt, ami serdülőkorig tart... és így tovább. A múltba tekintve, mi is viseltünk hasonló, csak akkor zsoké vagy te­niszsapka volt a neve. Az el­lenzőre egy kicsit más vól, a lényeges különbség abban rejlett, hogy szobában, te­remben, Himnusz alatt le­vettük. Mivel a mostanit sehol, semmikor nem veszik le, az élelmes sapkakészítők kü­lönböző díszítések alkalma­zásával jelzik, hogy viselője kicsoda és milyen ügyben jár-kel a nagyvilágban, így az esküvőn a menyasszony sapkáját a szűz csillagkép díszíti, a vőlegényét pedig két szarvacska (majd később nagyobbra cserélik). A gyémántlakodalmon oldalt viselős ellenzővel válthat puszit Rézi néni és Tibi bá­csi, nehogy összekoccanja­nak. A gyászruhások termé­szetesen fekete tollacskás sapkában szalutálnak. A fi­zetésnélküli közalkalmazott kórházi orvosok sapkáját Hypokrates arcképe díszíti és ebben szavalják el az or­vosi esküt reggeli, ebéd és vacsora idején és helyette. Ha majd megint királyság leszünk, az uralkodót arany baseball sapkában koronáz­zák. A kormányfők visele­tén apró állványzatszerű mászóka jelzi a magas ran­got. A damaszkuszi úton ide-oda sétálgatók jelzése keresztek, ötágú csillagok, néhány félhold is a bizton­ság kedvéért (ki tudja, mit hoz a jövő). Természetesen két ellenzővel hordható, gondolván a visszaútra. Az IFOR lányok sapkáján egy diszkrét nyílás jelzi, hogy a vitézek hova dugják be a tízdollárosokat. A fegyenceké csíkos, az operabál résztvevőié csil­logó flitteres, a közvetítő ri­porteré pezsgősüveggel dí­szített. A politikusoké ka­­méleonszerűen változtatja színeit, a sekrestyés lila sapkában gyűjti a péterfillé­­reket. A hajléktalanokat paplanos ágy, az adóvégre­hajtót koporsó, a betörőket harisnyaálarcos embléma jelzi. Ugye milyen praktikussá, áttekinthetővé teszi életün­ket egy ilyen egyszerű sapka? Már a tudomány vi­lágába is betört. Állítólag terhes vizsgálat alkalmával ultrahang készülékével az egyik tudós a magzat fején egy pirinyó baseball sapkát látott. A riporter kérdésére - va­jon lehetséges-e - a válasz igen volt. Nyilván nem kö­csögkalapban jön a világra az, akinek a szülei sapkában vészelték át a nászéjszakát. Elképzelhető, hogy az új generáció feje már sapka­szerűvé alakul és akkor nem kell boltban venni. Szép új világ! Dr. Szalai István

Next