Esti Hírlap, 1969. június (14. évfolyam, 126-150. szám)

1969-06-30 / 150. szám

A repülőtérről is repülőgépen...­­ Rockefeller Argentínában Tüntetések, robbantás Buenos Aires, június 30. mint 500 ember vette fel a Nelson Rockefeller, Ni- harcot- Személyi sérülések- ' Morv­élnök latin-amerikai különleges megbízottja, va­sárnap este ..ténymegálla­pító'' körútjának harmadik menetét megkezdve, Bue­nos Airesbe érkezett — az Ongaria elnök katonai re­­zsimjét hatalomra juttató államcsíny harmadik év­fordulóján. Érkezése előtt néhány órával a rendőrség könnygáz­­bombákkal oszlatta szét a látogatás ellen tiltako­zó tüntetőket. Rockefeller — hogy ne kelljen kockáztatnia a nemzetközi repülőtérről a városira vezető egyórás autóutat — egy katonai gépre szállt, amely a város köz­pontjában, Rockefeller szálláshelyének közvetlen szomszédságában levő ka­tonai repülőtérre szállítot­ta. A repülőtéren Rocke­fellert az argentin proto­kollfőnök és Eduardo Ro­ca, Argentína washingtoni követe fogadta. A látogatást megelőző tüntetéssorozat legna­gyobb eseménye, hogy Bahia Stancában felrob­bantották egy állami olajtársaság benzintáro­­lóját. Feltételezések szerint a robbantást egy turistagép­ről ledobott bomba okozta. A 600 000 literes benzin­tartály lángjaival több­ről nem érkezett jelentés. Meghalt Moise Csembe Algír, június 30. Algírban ma reggel hi­vatalosan bejelentették, hogy tegnap meghalt Moise Csembe volt kongói miniszterelnök, akit egy nap híján két éve tartottak fogva Algériában. A 11 francia és algériai­ orvos ál­tal aláírt közlemény szerint Csem­bénál szívroham vég­zett álmában.­A kongói po­litikus 49 éves volt. Moise Csembe nevét 1960. jú­­nius 10-én ismerte meg a világ. Kongó függetlenné válása után 11 nappal, a belga nagytóna embereként kikiáltotta az ás­ványi kincsekben rendkívül gazdag Katanga tartomány ön­állóságát. Az ezt követő pol­gárháborúban Csőmbe emberei végeztek Lumumbával, az or­szág függetlenségének hősével. Az ENSZ-csapatok, miután hosszú ideig lehetővé tették, 1963 januárjában vetettek vé­get a katangai különválásnak. 1963 júniusában Csőmbe el­hagyta Kongót és Spanyolor­szágban élt, de 1964. július 10-én visszatért és ezúttal egész Kongó miniszterelnöke lett. Fe­hér zsoldosok segítségével le­verte a haladó erők felkelését, 1965 őszén azonban ismét távo­zásra kényszerült, amikor el­lentétei támadtak Kasza­vubu akkori elnökkel. 1967. március 13-án Mobutu hatalomra jutása után Kongóban pert rendezek Csőmbe ellen és távolétében hazaárulás miatt halálra ítél­ték. 1967. július 1-én a repülő­gépet, amelyen Csőmbe uta­­zott, Algériában leszállásra kény­szerí­tették. Július 27-én az Algériai Legfelső Bíróság a kongói kormány kérésére úgy döntött, hogy Csombét kiadják a kinshasai kormánynak. Ezt a döntést azonban nem hajtot­ták végre, Csombe algériai fogságban maradt haláláig. ­Árokba borult egy autóbusz A HÉT VÉCIÉ­I A hét vége szomorú bal­eseti krónikája: 18­7 ka­rambol az országutakon , amelyek közül 6 halálos, 4 életveszélyes, 60 súlyos sé­rüléseket okozott. Enyin­­gen Grünwald Zoltánné 49 éves háztartásbeli figyelmetlenül, körülte­kintés nélkül lépett a jár­dáról az úttestre, s egy személy­­gépkocsi elütötte. Az asz­­szony súlyos sérüléseibe az orvoshoz szállítás közben belehalt. Könnyen végzetessé vál­ható 187 BALESET balesetet okozott tegnap este a szabálytalan elő­zés a Kaposvár és So­­m­ogyszaló közötti úton. Kozma Endre 21 éves gép­kocsivezető a Siófoki Kő­olajipari Vállalat autóbu­szával — szabálytalan elő­zése következtében — az árokba borult. Az autóbusz 47 utasa közül ketten, köz­tük a gépkocsivezető súlyos, hatan könnyebb sérülést szenvedtek. A rendőrség Kozma ellen az eljárást megindította. XIV. évfolyam 150. szám 1969. június 30., hétfő Tanács és egyetem egyezménye A Városházán ma dél­előtt Sarlós István, a Fővá­rosi Tanács elnöke és dr. Zoltán Imre, a Budapesti Orvostudományi Egyetem rektora együttműködési szerződést írt alá. Az egyezmény értelmében ok­tatási, gyógyító-megelőző, tudományos, továbbkép­zési és szervezési feladatok közös megoldásával segí­tik elő a főváros egész­ségügyének fejlesztését. A MAGYAR KÜLDÖTTSÉG CEAUSESCUNÁL Bukarest, június 30. Nicolae Ceausescu­, a Ro­mán Kommunista Párt fő­titkára, az Államtanács el­nöke tegnap fogadta a Cemnege Lajos vezérezredes, az MSZMP KB PB póttag­ja, honvédelmi miniszter vezette magyar katonai küldöttséget, amely látoga­táson tartózkodik Romániá­ban. A találkozón részt vett Iosif Ba­ne, az RKP KB Végrehajtó Bizottságának póttagja, a minisztertanács alelnöke. Vasile Palilinet, az RKP KB titkára, Ion Ionita vezérezredes, a fegy­­veres erők minisztere. Mi­­hai Burca vezérezredes, a fegyveres erők helyettes minisztere. Emelkedett az ingázók száma A LEGTÖBB BEJÁRÓT A NEHÉZIPAR FOGLALKOZTATJA A KSH Budapesti Városi Igazgatósága felmérte a fő­városba naponta bejáró, vi­déki lakhelyű dolgozók szá­mának alakulását. A vidékről Budapestre bejárók száma meghalad­ja a 160 000-et, tehát 15 százalékkal több, mint az 1969-es népszám­lálás időpontjában volt. A növekedés 84 százalékban vidéken, Pest-környéken lakó nők budapesti munka­vállalásából adódik. Az el­múlt nyolc évben az ingá­zó nők száma 47 százalék­kal emelkedett, ugyanak­kor az ingázó férfiak szá­mának gyarapodása mind­össze 3 százalék volt. En­nek ellenére a fővárosban foglalkoztatott nők közül csupán minden kilencedik, a férfiak közül minden ha­todik ingázó. A felmérés adatai szerint az ingázók többségét — 13 százalékát — az ipar foglalkoztatja, ezen belül legnagyobb (40 százalék) a nehézipar ré­szesedése. A népgazdaság különböző ágazatai közül a szállítás és a hírközlés támaszkodik leginkább az ingázókra: összes foglalkoztatottjai­nak mintegy egyötöde vi­dékről jár be dolgozni. A felmérés igazolta, hogy az ingázók túlnyomó több­sége Pest megyei lakos. A közlekedési eszközök köz­ül az ingázók szállításában to­vábbra is a vasút játssza a főszerepet: a bejárók csak­nem kétharmada vonattal utazik. Majdnem azonos — 12, illetve 11 százalék — a távolsági autóbusszal, illet­ve BHÉV-vel utazók ará­nya. Koreai vendégek Budapesten Ma a kora délelőtti órákban Budapestre érkezett a Hazafias Népfront Országos Tanácsa elnökségének és az Országos Béketanács elnökségének meghívására a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság Hazafias Egységfrontjá­nak és Békevédelmi Nemzeti Bizottságának­ küldöttsége. A delegációt Kang Rjang Uk, a KNDK Legfelsőbb Nem­zetgyűlés Elnökségének alelnöke, a Demokratikus Haza­fias Egységfront elnökségének tagja, a koreai Békevédel­mi Nemzeti Bizottság elnöke vezeti. A koreai vendégeket — akik két hetet töltenek hazánkban — a Hazafias Nép­front és az Országos Béketanács vezetői fogadták a Feri­hegyi repülőtéren, élükön Bogár Jánosáéval,­ a Hazafias Népfront főtitkárhelyettesével. Ott volt Böjti János kül­ügyminiszter-helyettes, valamint Kádas István, hazánk phenjani nagykövete is. A KN-re minden készen áll Ma : utolsó ellenőrzés Csengetés után felszállni tilos Ma reggel a 39-es autó­buszon a kalauz így szólt az utasokhoz: — Ki kér új jegyet? Mert holnaptól eltűnők ... A kérdést „történelmi fordulópontnak­’ is számít­hatjuk, hiszen Budapest ma búcsúzik a kalauzoktól, s holnap a főváros teljes kalauz nélküli közleke­désre ébred. Az utolsó kalauzos napon a premier előtti órákról be­széltünk Daczó Józseffel, a Budapesti Közlekedési Váll­­alat vezérigazgatójával. — Mindent megtettünk a sikerért, s úgy érezzük, lel­kiismeretünk tiszta. Elvé­geztünk minden olyan fel­adatot, amely a teljes ka­lauz nélküli közlekedés be­vezetését előkészítette, s annak zavartalan folyama­tához kell. Valamennyi jár­műben felszereltük a jegy­kezelő készülékeket, a jelző­csengőket, a vészcsengőket, megt­artottuk a műszaki elő­készületeket. Ma este a BKV telj« ap­parátusával utolsó ellen­őrzési „rohamra’’ indu­lunk, hogy még egyszer meggyő­ződjünk: rendben van-e minden a teljes KN-re; üzemképesek-e villamo­saink, autóbuszaink, troli­buszaink, földalatti- és MEV-szerelvényeink. A fel­készülés második része, a személyzet kiképzése is be­fejeződött. Megtörtént az új beosztás is. Mától kezdve mindenki pontosan tudja, ki, hol dolgozik a teljes KN-ben. Ezzel a lépéssel, vagyis a teljes kalauz nélküli közle­kedéssel a BKV-nál foko­zatosan megvalósíthatjuk a dolgozóink munkakörülmé­nyeinek megjavítására el­képzelt programot. — Mit üzen a pesti utazó­­közönségnek? — Mindenekelőtt —­ mondja Daczó József —­ megértést, támogatást ké­rünk a fővárosi utasoktól. Amennyiben vizsgának szá­mít a BKV-nál az új köz­lekedési rendszer, úgy a pestiek is „felelnek” ebből az utcai tételből. Éppen ezért egy fontos gyakorlati tanács: a* indításjelző csengő*aó után senki se lépjen fel • mozgó járműre! Tegyék lehetővé, hogy a vil­lamos, illetve az autóbusz összes ajtói becsukódjanak, ellenkező esetben — érthető a vezető felelősségtudata —• nem indul a jármű. (békés) sokat a Dimitrov tértől a Gellért térig és visszah­ívesséa felül . Ma a villamosvágányok fel­újítása miatt lezárták a Szabadság-hidat. A munka hat hé­tig tart. A hídon azonban nem szűnik meg teljesen a villamosforgalom, ugyanis amíg az egyik vágányon dolgoznak, a másikon egy kocsis Ingajárat gránája ingyen az uta­ Az utas nem alszik (3. oldal) Ifjú riporterek között (4. oldal) Ezerarcú Japán (5. oldal.) Félidő a bajnokságban (3. oldal.) Meghalt a fiatal technikus TÁRGYNYEREMÉNY­SORSOLÁS (8. oldal.)

Next