Esti Hírlap, 1974. április (19. évfolyam, 77-100. szám)

1974-04-24 / 95. szám

• Sziklás hegyek orszá­­gában, Kirgiziában jártunk tegnap este az APN és a Magyar Televízió jóvoltá­ból. Kirgizia bő vizű for­lyóiról, kristálytavairól, gazdag vidékeiről hallot­tunk, állhatatos, dolgos ked­vű, melegszívű lakóival ta­lálkoztunk egy sikerült do­kumentumfilmben. E film készítői aligha találhattak volna Csingiz Ajtmatov­­nál rokonszenvesebb, jobb műsorvezetőt. Egyénisége határozta meg a produk­ció hangulatát. Különös — ahogy az alkotók megje­lölték munkájukat — lírai dokumentumfilmet lát­hattunk. Nem szabályos in­terjúk, beszámolók és ada­tok sorozatával, hanem gyorsan pergő képekkel, pár mondatos vallomások­kal mutattak a szerkesztők (Balogh Judit és Valentyi­­na Satrova) néhány jel­lemző pillanatot a távoli nép életéből. Jártunk épít­kezéseken és piacon, lát­tunk pásztorokat, vízierő­­mű-tervező mérnököket, gyapotszedő asszonyokat. Oláh Gábor operatőr ka­merája üzemekbe, gyárak­ba, iskolákba, színházakba is bepillantott. S a gyors váltások közepette újra meg újra jólesett elidőzni , Ajtmatov egy-egy barát­jánál, ismerősénél. A do­kumentumfilmet kitűnő­en kiegészítették Az első tanító és Dzsamila szerel­me című filmek emlékeze­tes képsorai. (kócsag) Tizenkettő egy tucat A közeljövőben néhány új magyar tv-játékot lát­hat a közönség. Száraz György drámájának főhő­se III. Béla király. Sarka­­di Imre Hannibál című drámája töredékként ma­radt fenn kéziratban. Eddig sehol sem jelent meg. Han­nibál az évtizedek óta pél­damutató, legyőzhetetlen hadvezér a ramai csata előtt rádöbben a háború értelmetlenségére. Haj­dufy Miklós irányításával rögzítik képszalagra. A szerelemféltés körüli bo­nyodalmakat ábrázolja Bárány Tamás Tizenkettő egy tucat című alkotása Gadl Albert rendezésében. Az orosz klasszikus iro­dalmat képviseli Turge­­nyev Rugyin című könyvé­nek adaptálása, amely a múlt század derekának orosz tájaira invitál. -trolnaptól a m­ozikba. SZIKRÁZÓ LÁNYOK Vasárnap, vasárnap... — éneklik a türelmetlen fiúk a leányszállás előtt. Vasár­nap, vasárnap... — ber­­regtetik a motorokat, lám­­p­avasra másznak, hogy be­­kandikálhassanak a háló­termekbe. Vasárnap, va­sárnap ... — és a tetőről a szél egy száradó melltartót röpít a fiúk közé, megfele­lő zenei aláfestéssel. Va­sárnap, vasárnap... — szól a dal, míg a lányok elké­szülnek, hogy aztán ki-ki a párjával nekiinduljon a kisvárosnak. Így indul Bacsó Péter új filmje, a Szikrázó lányok, amelynek kilencven percé­ből nyolcvan alatt Vukán György zenéje­­ és Fazekas Lajos szövege hangzik. Lendülettel, pergő ritmus­ban indul a film, mintha egyetlen felütés után ráta­lált volna erre a nagyon nehéz műfajra, amit még elnevezni sem könnyű. A musical szót, mintha a színpadi adaptációk elhasz­nálták volna. A filmopera kifejezés sem a legszeren­csésebb, talán ezért válasz­totta a rendező a ,­pop-mu­sical” megjelölést, ami ér­zékeltet valami törekvést, de a legkevésbé sem a mű­faji meghatározás a lé­nyeg. Sokkal fontosabb, hogy ez a fajta zenés film ritka, mint a fehér holló. A Szikrázó lányok jól indul. Talán még jobban folytatódik. A rezesbanda és a fiúját kereső lány ze­­nében­ képben csupa báj és groteszk humor.­ A konzer­­ves ládák tövében felhang­zó altató képi látványában is, a zene hangulatában is megható. A művezető­ Na­­póleon — Madaras József tüneményes kis zsarnokpa­ródiát játszik — kiűzetése a lányok-asszonyok paradi­csomából, paradicsommal, egyszerre groteszk és ijesz­tő. Zene és cselekmény, kép és színészi játék, ter­mészetes gördülékenység­­gel kapcsolódik egymásba. Lírai hangokat is megüt, a film, ugyanakkor megfrics­káz minden érzelmességet — igazán jó érzés a vászon előtt ülni. Külön zenei stí­­­lusbravúr, ahogyan a hang­lemezre komponált szám egyszerre régi és mégis ér­zékeljük a hangszerelésen, az előadásmód hangsú­lyain, hogy mindez tudatos paródia. Brigi öngyilkossága egy kicsit kizökkenti a nézőt megtalált jó érzéseiből, de végül is az elhagyott, álla­potos leány sorsa áll a középpontban. Róla szól a mese, és a meséhez a vas­­orrú bába is hozzátartozik. Igazában azonban akkor zökkenünk ki a már elfo­gadott játékmenetből, ami­kor a cselekmény megfe­ledkezik Brigittáról, és egyszerre egy üzemi konf­liktus kellős közepében ta­láljuk magunkat. A férfiak kedvéért horgásztanya, vagy a nők kedvéért böl­csőde épüljön-e a nyereség­ből? Ez bizony olyan élet­idegen alternatíva, hogy még a zenés műfaj stilizál­tabb valósága se nagyon viseli el. A cselekmény ráadásul egy újabb fordu­lattal rövid időre újabb főhőst is választ, a műve­zetővé lett munkáslány személyében. Sajnos, há­romfelé szakad a konflik­tus szála. Hiába talál visz­­sza a film befejezése Bri­gihez, már nem tudunk visszalépni mellé. Inkább meghökkenünk, mint meg­hatódunk a fordulaton — a zene a meghatódottsá­­gunkra apellál —, amikor a műtőasztal mellől szökik el, hogy a művi vetélés he­lyett mégis megszülje gyer­mekét. A film fele-kétharmada egyértelműen jól sikerült, s csak sajnálni tudjuk, hogy nem Brigitta histó­riája maradt az egyetlen szál. Ez valószínűleg job­ban kedvezett volna a mű­fajnak, s Bánsági Ildikó­nak is, aki annyi hittel, belső temperamentummal, külső bájjal és finom érzé­kenységgel játssza ezt a Brigit, hogy így is az egyik legemlékezetesebb mun­­káslány-figurája marad a magyar filmgyártásnak. Aki végig egyenletes, egé­szen kiváló szinten oldot­ta meg feladatát — Zsom­bolyai János operatőr. Ké­pei nemcsak színeiben gyönyörűek, kompozíció­jukban pompásak,­­ hanem az ő kameravezetése nyo­mán bontakozik ki leg­erőteljesebben a produk­ció igen rokonszenves két alapvonása: a gépi, üzemi világ lírai feszültsége és egyben groteszk iróniája, ha úgy tetszik, egy üzem külső világának öniró­niája. Egész nagyvonalúan, ugyanakkor minden rész­letében célratörően pon­tos, bravúros operatőri munka ez, amely Zsombo­lyai János helyét az egyéb­ként is kiváló magyar ope­ratőrgárda legelső soraiban jelöli ki. Bernáth László Bánsági Ildikó TAVASZ A BALATONON Kedvezményes árak április 27-től május 14-ig a TIHANY, az AURORA, az ANNABELLA és a MARINA szállodában. Hármat fizet - négyet kap 231 Ft-tól 381 Ft-ig Ötöt fizet - hetet kap az 385 Ft-tól 635 Ft-ig Felvilágosítás, szobafoglalás és a irodáiban. Iskolai és gyermek­­könyvtárak hálózata Nemrég alakult meg a Magyar Könyvtárosok Egyesületének gyermek­könyvtári szekciója; célja: a gyermekkönyvtárügy fej­lődésének figyelemmel kí­sérése, a könyvtárosok to­vábbképzésének felkarolá­sa, tapasztalatcserék szer­vezése, kapcsolat kiépítése és ápolása külföldi gyer­mekkönyvtárakkal. Az új szekció tevékenységéről, terveiről N. Rácz Aranka, a szekció elnöke tájékoztat. — Jelenleg a közművelő­dési könyvtárakból köl­csönzi olvasnivalóját a 14 éven aluli gyerekek 56 szá­zaléka. Ez az arány az el­múlt évekhez viszonyítva állandóan fejlődik. 1957- ben például a hasonló korú gyermekeknek országosan csak 26 százaléka látogatta a könyvtárakat. A növek­vő olvasási kedv kielégíté­sére jelentősen nőtt a gyer­mekkönyvek állománya a közművelődési könyvtá­rakban, különösképpen a gyermekkönyvtárakban, s javult az állomány össze­tétele is: több a tájékozta­tást szolgáló kézikönyv, is­meretterjesztő mű. Buda­pesten jelenleg 20 önálló gyermekkönyvtár van, 24 más könyvtárban pedig gyermekrészleg működik. A vidéki városokban rosszabb az ellátás. Legjobb a hely­zete Miskolcnak, ahol a megyei könyvtár mellett még nyolc intézmény talál­ható. Debrecenben és Pé­csett kettő, Szegeden egy gyermekkönyvtár van, Győrben viszont nincs ilyen. Nógrád és Pest me­gyében sincs központi gyermekkönyvtár. A korszerű kívánalma­kat két új központi gyer­mekkönyvtárunk elégíti csak ki, a szombathelyi és a miskolci. De a kisebb vá­rosokban és kerületekben is megfelelő az ellátás. Az országban összesen 190 gyermekkönyvtár van je­lenleg, viszont 250-300-ra lenne szükség.­­ Mivel gyermekkönyv­tár csak 8000 lakosúnál nagyobb községben létesít­hető, az iskoláknak szük­ségük van saját könyvtár­ra. Minden osztott iskolá­ban lennie kell iskolai könyvtárnak. Nagyobb is­kolákban ezt az intézmény maga hozza létre, függet­lenül a városban működő önálló gyermekkönyvtártól. Kisebb településeken vagy kis tanulólétszámú perem­kerületi iskolákban közö­sen hoznak létre olyan könyvtárat, amely ellátja az iskolát is a szükséges olvasnivalóval, ugyanak­kor tanítási időn kívül is nyitva áll. A két-három­­ezer lakosú falvakban az iskolai könyvtár juttatja olvasnivalóhoz a gyereke­ket. Ennek fejlesztéséhez a közművelődési könyvtár is hozzájárul. Osztatlan és részben osztott iskola ese­tén csak kézikönyveket és kötelező olvasmányokat vá­sárolnak, s a gyermek­­könyvtárak ügyét a közmű­velődési könyvtár vállalja magára. (MTI) Cim ba lom trió, Trom bitaverseny BESZÉLGETÉS SZÉKELY ENDRÉVEL „Életművében ilyen szé­les skálát talán senki nem járt vég ” — mondja a zenetörténész a kortárs szerzőket méltatva Szé­kely Endréről. Nem túlzás. Ismeri őt a nagyközönség híres ifi-indulójáról, amely a háború előtti években csendült fel a hűvösvölgyi Nagyréttől a Nagykörútig. És ismert a hangverseny­közönség concertóiról, par­­titáiról, fúvósötöseiről, amelyekben a népdalihle­téstől a legmagasabb ren­dű modern muzsika szigo­rú realizmusáig emelke­dett. Művészete, a magyar prozódia és a dodekafon dallamvilág ötvözése, önmagához szigorú, al­kotói­­ elveihez következetes ember, aki az elmúlt évti­zedek történelmét nem csupán szemlélte. — Zeneszerző mellékál­lásban? Ilyesmi nem léte­zik — mondja. — Nincs megállás a komponálásban. A premieren már motosz­kál a következő mű, s he­lyet kér magának. A kom­pozíció a hangversenyte­remben arra jó, hogy hall­jam belőle: hogyan a kö­vetkezőt ? Az 1936-ban szerzett akadémiai diplomával élet­pályáját akkor munkás­kórusokban kezdte. Pénz nélkül, a mozgalomért. Kulich Gyula, Ságvári Endre művészeti konzul­tánsa volt. Maradandó, klasszikus műve, az I. Fú­vósötös hitvallása Bartók mellett, 1953-ban született A Képes Géza szövegére komponált Dózsa-orató­rium a nálunk akkor még csak szűkebb körben is­mert Gronegger szellemét idézte a magyar közönség­nek. A József Attila-ver­­sekre írt Meditációk új formát, új dallamot hozott. További fúvósötöseiben, kamarazenéjében szilárd következetességgel haladt célja, az eszközök, a tech­nika, a harmónia forradal­masítása felé. A hagyo­mányos forma vonzásával az utóbbi években teljesen szakított. És célhoz ért. A darm­­stadti bemutatón a Musica notturna sikere vitathatat­lan, nemzetközi siker volt Pihenés pedig nincs. Most fejezte be Cimbalomtrió­ját, modern a capella kó­rusa készül a Rádiónak, ép­pen ma este hallhatjuk a Zeneakadémián a Szóló­kantátát, ősszel pedig a Trombitaversenyt. F. A. □ GÖLDNER TIBOR festőművész kiállítása hol­nap nyílik Egerben, a Rud­­nay Gyula-teremben. A tár­lat május 11-ig tekinthető meg. □ AZ ÉSZAK-MA­GYARORSZÁGI festő- és grafikusművészek rajzki­állítása április 26-án nyílik a miskolci galériában. □ DÉLSZLÁV NÉPKÖL­TÉSZETI ESTET rendez­nek április 29-én, fél 8 órai kezdettel az Egyetemi Színpadon. □ BUZÁS Árpád tex­tiltervező tárlatát holnap nyitják meg Győrött a Kép­csarnok bemutatótermé­ben. A tárlat május 11-ig lesz nyitva. Virágok a térben Megnyílt Kereszty Kor­nél ikebanakiállítása a Fő­városi Művelődési Házban. Az ikebanának, a virág­rendezés ősi japán művé­szetének nálunk is vannak már hagyományai. Éven­ként ismétlődnek a bemu­tatók, kiállítások, új­ságban foglalkoznak a virágok térbeli rendezé­sének lehetőségeivel. A nálunk is terjedő művé­szetnek azért van jelentő­sége, mert eddig csupán a század elejei német virág­­kötészet hagyományait is­mertük. Ennek megfelelően a túldíszített háromszög­forma volt és van is divat­ban. Kereszty Kornél kiállí­tása mást, újat képvisel. Az ikebana magyarorszá­gi meghonosításában vál­lal szerepet. Eddigi kiál­lításaival nemzetközi ran­got vívott ki; elismerő so­rok­at írtak róla a legne­vesebb japán ikebanamű­­vészek és újságok. Somo­gyi József­­ szobrászművész mondja Kereszty Kornél újszerű munkásságáról: „a klasszikus formán túltörve keresi a műfaj táguló, más értelmi rétegekbe ágazó vonulatát, ahol az »élet« képi és plasztikai rendezé­se a gondolatot már más rangú utakra is viheti.” Kereszty Kornél ikebana­kiállítása május 2-ig te­kinthető meg a Fővárosi Művelődési Házban. (b. a.)

Next