Esti Hírlap, 1988. július (33. évfolyam, 155-180. szám)

1988-07-09 / 162. szám

HALLÉBAN, HARMINCHETEDSZER Händel-fesztivá­l — három operával Moszkvai társulat vendégjátéka Ezen a nyáron harminc­hetedszer rendezték meg Händel szülővárosában, Halléban, a nagy zeneszer­zőről elnevezett fesztivált. A szépen helyreállított 200 éves Goethe Színház­ban Händel 1708-ban kom­ponált fiatalkori műve, az Ad­. Galatea e Polifemo hiteles környezetben szó­lalt meg. A serenatának jelölt mű voltaképp három énekhangra és zenekarra írt kantáta, amelyet Peter Konwitschny — a Berliner Ensemble művésze — vitt színpadra. A karmester Ludwig Güttler, a kiváló trombitaművész volt, az általa alapított Virtuosi Saxoniae élén. Aci szóla­mát Ute Selbig, a drezdai Staatsoper tagja énekelte kitűnően. Konwitschny rendezte a Rinaldót is, a Theater des Friedensben. Az opera kacskaringós menetét, el­képesztő fordulatait a ren­dező megmosolyogja és ki­nevetteti. A női főszereplő, Almirena, clown lesz, Ri­­naldo kétségbeesése, vágya­kozása, dühkitörései mind eltúlzottak, a rendező mintha összekacsintana a nézővel figurái fölött. A zene érzelmi és gondolati tisztasága és a groteszk csúfolódó színpadi játék között furcsa ellentmondás feszül. Helmut Brade színpadképei finoman sti­lizáltak, meseszerűek. A dirigens Christian Kluttig a hallei operatársulat ve­zetője volt, a zenekar az opera zenészeiből alakult. Annette Markert mezzo­szoprán nagyon muzikális. Az Imeneót a Moszkvai Kamaraopera együttese ad­ta elő a Goethe Színház­ban. A nézőtérre érkező közönséget a nyitott szín­padon egy geometrikus rajzú hálószerkezet fogad­ta, amely utcákat nyitott a szereplők előtt, hogy meg­hosszabbíthassák járásai­kat. Borisz Pokrovszkij szín­házában a ragyogóan szel­lemes és pezsgő színpadi játéknak fontos alkotóré­sze az artisztikus és len­dületes mozgás. A szelle­mes zsinórrendszerről ki­derült, hogy esztétikai ér­téke is van: árnyékveté­seit és csillogásait hatáso­san komponálta meg a rendező. L. M. Talankina komoly mozgáskultúrát igénylő koreográfiája balettművé­szi feladatokat bízott az énekesekre. A társulat a szövevényes történetet hu­morral, megejtő bájjal ze­ne és mozgás tökéletes összhangjával elevenítette meg. A szépen zengő, de túlméretezett férfikórus viszont pravoszláv isten­tiszteletet idézett. Az sem volt szerencsés megoldás, hogy a zenekar végig a háttérfüggöny mögött ját­szott, s a bonyolult moz­gásokat végző énekesek nem láthatták a karmes­tert. Nálunk nem játszanak Handel-operát, a kitűnő szerző leszorult a színpad­ról, csak pódiumról vagy hanglemezen szólal meg, holott az év elején a Ze­neakadémián hatalmas si­kert aratott Il pastor fido sugallta a színpadi megva­lósítást. A hallei tapaszta­lat ismét meggyőzően bi­zonyította, hogy nem álta­lánosan érvényesek a XVIII. századi operák színpadra állításával szem­ben olyan gyakran han­goztatott ellenérvek. A há­rom Händel-mű megvalósí­tása nem hatott erősza­kol­tnak, az előadásoknak drámai hitele volt. Csák P. Judit GYERMEKOPERA A MOZIVÁSZNON A nagypapa Palásthy György Balázs Béla-díjas rendező nemcsak általában filmjeiről ismert, hanem gyerekprodukcióiról is, amilyen legutóbb a Sze­­leburdi vakáció is volt. Most új műfajban óhajtja folytatni tevékenységét: gyermekeknek szóló ope­rák megfilmesítésével. Az első ilyen munkája — A nagypapa születésnapja — félig már elkészült, hang­anyagát ugyanis rögzítet­ték, mégpedig magyar és német nyelven egyaránt. Ennek a gyermekopera­­filmnek a vetítési időtar­tama harminc perc lesz. A kiválasztott gyermekdalmű zeneszerzője Franz Xaver Süssmayr (1766—1803) oszt­rák komponista, aki arról nevezetes, hogy Mozart egyik kedves tanítványa­ként ő fejezte be a nagy mester Requiemjét a váz­latok alapján. Egyébként Süssmayr 12 operát és szá­mos szimfonikus művet is komponált. A vidám gyer­mekopera szerepeit a hang­felvételen Botka Valéria gyermekkórusa, illetve a közülük kiválasztott öt-hat kis szólista énekli. A ren­dező most keresi azokat, akik a szerepek eljátszásá­ra képesek lesznek a ka­mera előtt. A gyermekopera egyéb­ként igen keresett „cikk”, de nemigen látható. Ezért figyelemre méltó Palásthy vállalkozása, aki a Süss­­mayr-operát egy kortárs születésnapja angol zeneszerző gyermek­operájának filmváltozatá­val óhajtja folytatni. (Kristóf) Nem jó a név! Táncművészek lesznek címmel olvasok riportot egyik képes hetilapunkban. A két megszólaltatott közül az egyik: Várkonyi Zoltán. „ . . . örülök annak, hogy így hívnak. Ennek a név­nek olyan rangja van a magyar művészeti életben, hogy egy pályakezdő tán­cosnak ez eleve kedvező le­het” — mondja az ifjú tán­cos. És sem az újság nem teszi hozzá, sem — úgy lát­szik — a balettintézetben nem világosította fel senki az ifjút arról, hogy még ha kisebb rangú lenne is a név, de már használt, ak­kor a pályakezdőnek új nevet illik, sőt kell vá­lasztania. Ahogy például pályakezdő korában Dar­vas Szilárdból mindjárt Iván lett, Hegedűs Gézából Hegedűs D. Géza és Nagy László, jeles filmkritiku­sunk is —■ tekintettel az őt időben megelőző Nagy László költőre — B. Nagy László néven szerepelt a nyilvánosság előtt. Ez régi erkölcsi törvény mindenütt, tehát illik megtartani. Jó néhány éve azonban már tételes jogszabály is, tehát meg kell tartani, ellenkező esetben a névát­alakítást nem vállaló sze­mély beperelhető. Jó lenne, ha az iskolák­ban és főiskolákon erre is megtanítanák a növendéke­ket. Akkor talán nem térne ki onnan a nyilvánosság elé senki Várkonyi Zoltán néven, vagy — miként egy színházművészeti főiskolás — Faragó András néven. Iskolákon, főiskolákon va­lamilyen módon az időseb­bek, az előttünk járók tisz­teletére is meg kell(ene) tanítani a növendékeket. És ez is hozzá tartozik. (bt) Nemzetközi dzsessztábor Minden eddiginél többen, százhatvanan jelezték rész­vételüket a tatabányai nemzetközi dzsessztáborba. Az augusztus 7-én nyíló tábort immár ötödik alka­lommal rendezi meg a bányászvárosban a Magyar Zeneművészek Szövetsége, az Ifjú Zenebarátok Ma­gyarországi Szervezete kö­zösen a helyi szervekkel. Az idén Angliából, Cseh­szlovákiából, Dániából, Portugáliából és a Szovjet­unióból várják a műfaj képviselőit. A két hétig tartó rendez­vény a fiatal muzsikus­nemzedék intenzív tovább­képzését, tapasztalatcseré­jét szolgálja. A mesterkur­zusokat a nemzetközi dzsesszélet ismert zenepe­dagógusai irányítják. A módszertani bemutatókat, a műhelygyakorlatokat, a speciális elméleti stúdiu­mokat nyilvános koncertek követik. A rangos tábor a társ­művészetekkel való talál­kozásra is lehetőséget nyújt. Magyar és külföldi festőművészek is a tábor lakói lesznek, s kiállításon mutatkoznak be. A ma­gyar népművészet bemuta­tására néptáncestet, illetve táncházat rendeznek az augusztus 20-án záró nem­zetközi táborban. ­ Az él a köztudatban, hogy Budán egyetlen szín­ház létezik csupán, az is alig egy évtizede, amióta újjáépítették és megnyitot­ták: a Várszínház. Pontat­lan ez a felfogás, hiányos így a leltár. Már 15 esz­tendeje működik Budán, mégpedig kőhajításnyira a Várszínháztól, egy intim kis irodalmi színpad. Úgy hívják: Korona Pódium. Színhelye egy cukrászda. Másfél évtized alatt nem­csak a budapesti irodalmi és színházi ínyencek is­merték és kedvelték meg ezt a pöttömnyi teátrumot, ez idő alatt éppen 15 or­szágban és 34 külföldi vá­rosban járt vendégjátékon a Korona Pódium egy-egy csapata. Külföldön és az idegenforgalmi szezonban itthon is­ nem csupán ma­gyar, de több idegen nyel­ven megszólaló előadást is tartanak. Ennek a szín­házacskának tizenöt éves műsorkínálatából kaptunk ízelítőt tegnap este, egy háromnegyed órás, M. Lu­kács Ágnes rendezte tele­víziós műsorban. A kelle­mes este érdekes színfoltja volt, hogy Simándy József ezúttal nem énekelt (pedig mennyire örültünk volna annak is), hanem műsor­vezetőként lépett elénk, a Korona Pódiumot oly re­mek érzékkel irányító Mi­kes Lilla, valamint az ügy­ről a maga eredeti, bölcsen lelkes stílusában szóló Gobbi Hilda beszélgető­­társaként. Tetszett Har­­sányi Gábor, aki saját el­mésen ötletes novelláját adta elő, Bessenyei Fe­renc, aki Ady-verset mon­dott, és a My Fair Lady­­ből énekelt, Szabó Gyula, aki Szilágyi György Va­dász vagy? című ön- és közparódiáját most még színesebben és elevenebben vezette elő, mint an­nak idején a Thália Kabaré­ban, Galambos Erzsi, aki sanzont énekelt, megszo­kott nívóján és Hegedűs D. Géza, aki szenvedélye­sen lényegült át Viszockij­­já. A végére hagytam a műsor — szerintem — gyöngyszemét: Darvas Iván elragadó eleganciával és elbűvölő humorral játszott sorsokkal, típusokkal, nyel­vekkel, stílusokkal — ön­magával és a közönséggel. (barabás) • Még csütörtök este lát­hattunk a 2-es programban egy rendkívül érdekes portréfilmet. Már a címe sem volt minden­napi: A bölcsésztábornok. Az élet pedig, amelynek néhány lényeges szakaszát dr. Nagy Gábor egy rövid óra alatt el­mesélte, még ebben a mi vi­dám és keserves furcsaságok­kal bővelkedő huszadik száza­di történelmünkben is a na­gyon különösek közül való. Nagy Gábor egy falusi refor­mátus lelkipásztor fiaként előbb a legendás pápai kollé­giumban végezte el a gimná­ziumot, majd a debreceni egye­temen szerzett történelem— földrajz szakos tanári okleve­let. A „kálvinista Rómában” olyan baloldali fiatalok társa­ságába került, mint Zöld Sán­dor, Losonczy Géza, Kállai Gyula, Ujhelyi Szilárd. Ami­kor először ébredt rá, „kik kö­zé csöppent”, igencsak megle­pődött, de hamarosan együtt gondolkodott velük, s — mi­után behívták — Zöld Sándor tanácsára szökött át a szovje­tekhez, s jelentkezett hamaro­san az alakuló demokratikus hadseregbe. Katonaként volt lapszerkesztő, akadémiai tanár, s végül a legmagasabb beosz­tású parancsnokok egyike. Sor­sának alighanem életmentő fordulata volt, hogy 1949-ben, amikor egykori eszmetársai a koncepciós perek áldozatai­ként meghaltak vagy börtönbe kerültek, őt a hadtudomány el­sajátítására a Szovjetunióba küldték, s csak 1954-ben tért haza . .. Minderről dr. Nagy Gábor — Szakály István szer­kesztő-rendező irányításával, dr. Kovács Géza átgondolt kér­déseire válaszolva — nagyon őszintén, színesen, az összefüg­géseket pontosan megvilágítva beszélt. Ezt a kitűnő filmet jó lenne mihamarabb az 1-es mű­sorban, alkalmasabb időben megismételni. (morvay) JUS­TH-KÖTET Századvégi kísérlet Justh Zsigmond műve­lődéspolitikai törekvései címmel a jeles író születé­sének 125. évfordulója al­kalmából jelent meg Bé­késcsabán Gálos Magda ta­nulmánykötete. A szerző elemzi Justh Zsigmond századvégi kísérletét a Mű­pártoló Egyesület létreho­zására, bemutatja a föld­birtokos-író kapcsolatát a parasztokkal, s értékeli Justh sikeres parasztszín­­ház-alapítását. A könyv részletesen szól a puszta­­szenttornyai parasztszínház sorsáról, műsoráról, pa­­rasztszínészeiről, s e nem mindennapi vállalkozás — például Shakespeare-mű­vet parasztemberek ját­szottak el a visszhangjá­ról. A kötetet képmellék­let egészíti ki, s francia nyelvű kivonat teszi tel­jessé. Az új Justh-kötet egy békéscsabai könyvsorozat első darabja, s másfél ezer példányban látott napvilá­got. Az Új Auróra kis­könyvtár eme első kötetét rövidesen két újabb köve­ti: Pomogáts Béla Juhász Ferenc eposzait elemző Mindenség és történelem című tanulmánya, vala­mint — Bartók Béla ham­vainak hazahozatala alkal­mából — egy új Juhász Ferenc költemény: A ha­zatérő halott. (MTI) TORTA JENNYNEK Majomzsúr a Nagycirkuszban Nem mindennapi szüle­tésnapra voltak hivatalo­sak azok a nézők, akik ma délelőttre váltottak jegyet a Fővárosi Nagycirkusz­ba. Az ünnepelt az Ujjé a Ligetben...! című műsor egyik sztárja, Jenny, az orángutánlány, „aki” ma 18 esztendős. A most nagyko­rúságát ünneplő majom­leány 1970-ben született Los Angelesben, de alig múlt kétéves, amikor há­tat fordított a szülői ket­recnek, s elköltözött — ha nem is önként — a floridai állatkertbe. Művé­szi „szárnypróbálgatásaira”, páratlan tehetségére nem­csak a helybéliek, hanem az oda látogatók is hama­rosan fölfigyeltek. Rövide­sen­ a közönség egyik ked­vence lett, így történt, hogy 1973-ban, zsenge if­júságában, az éppen Flo­ridában turnézó osztrák állatidomár, Berosini is meglátta őt, s nyomban szerződtette saját műsorá­ba. Azóta együtt lépnek a világot jelentő porondra. A föld számos országában jártak már, de hazánkban, s fővárosunkban most van­nak először. S. R. Vendégek Torinói vendégegyüttes, az Ansamblea Teatro lép fel ma este 9-kor a Bu­ Torinóból dai Parkszínpadon. Az 1967-ben alakult társulat 1976-tól hivatásos együt­tesként működik, s nem­csak hazájában arat sike­reket, hanem számos kül­földi — főként fiataloknak szóló — fesztiválon is részt vett. Jártak Franciaország­ban, Spanyolországban, Portugáliában, Angliában, az NSZK-ban, Ausztriá­ban és Hollandiában. Rol­ling Stones Cirkusz című előadásuk a híres beat­­együttes történetét dolgoz­za fel. Nálunk mától keddig es­ténként 9—12 óra között láthatja produkciójukat a közönség. (­ás) □ LEHOTKA GÁBOR ad orgonaestet 15-én, pén­teken 8 órakor a Mátyás­templomban. Közreműkö­dik Kovács Kálmán és Feczisin Ferenc. □ A BENYUS CSALÁD kamaraegyüttesének műso­rát matinén mutatják be a Zeneművészeti Főiskola Liszt Ferenc Emlékmúzeu-­­mában (VI., Vörösmarty­ utca 35.) 16-án, szombaton délelőtt 11-kor. □ SZABADI VILMOS hegedű-kamaraestjét 14-én, csütörtökön rendezik a Hilton Szálló Dominikánus Udvarában. Közreműködik Konrád György, ifj. Ker­tész Ottó és Dienes Gábor. (Esőnap 18-án!)

Next