Ethnographia • 130. évfolyam (2019)

2019 / 3. szám - TANULMÁNYOK ÉS KÖZLEMÉNYEK - Fejős Zoltán: Tárgyak nemzeti mundérban „Magyar specialitások" és háziipar Amerikában az első világháború előtt

Tárgyak nemzeti mundérban 385 magyar kolbász gyárral kapcsolatosan. Mind­három czikk igen keresett a yankeek által is.” Az Amerikából importálható áruk részletezése után kertelés nélkül kijelenti, hogy egy ilyen részvénytársaságot „az ó-hazai szatócspolitika gyámoltalanságával” nem lehet összehozni. Tanulni kell senki világhíres üzleti képességéből, kitartásából, újra­kezdeni tudásából. „Itt Amerikában a Pumpfy Szivolárok bizony éhen halnának.” A hang valószínűleg szokatlan volt a hazai illetékesek fülének, mindenesetre igazolhatta azokat, akik a magyar-amerikai kereskedelem fejlesztését szorgalmazták és aktívabb fellépésest akartak kifejteni ebben a vonatkozásban. Ezen a ponton elengedhetetlen utalni arra, hogy maga a kivándorlás életre hívta a magyar­országi­ termékek tengerentúlra áramlásának spontán folyamatát is. A vándor­munkások, kivándoroltak igényelték azt, hogy hozzájussanak az otthon megszokott élvezeti cikkekhez, szerszámokhoz, magyar betűhöz, konyhaeszközökhöz. A magyar­­országi kivándorlás növekedésével értelemszerűen ez az igény is növekedett, bizonyos óhazai árucikkek forgalmazása jelentékeny jövedelemmel kecsegtetett. Kezdetben fő­ként a házaló árusok - peclerek - árusítottak ilyesmit, majd a magyarlakta vidéke­ken egyre-másra nyíltak olyan üzletek, kereskedések, amelyek honfitársaik igényeit elégítették ki. Többségüket a New York-i Nyitray Emil (1848-1905) látta el selmeci pipával, dohánnyal, paprikával, sósborszesszel, citerával, mezőgazdasági szerszámok­kal, Bibliával, olcsó olvasmányokkal, s hasonlókkal. Az Ungvárról származó Nyitray 1882-ben kezdte vállalatát, s páratlan intézményt hozott létre. Ő maga csak nagybani behozatallal foglalkozott, háromszáz magyar és szlovák kereskedőt látott el magyar áruval, olvasnivalóval. Egy jól tájékozott újságíró talán kissé túlzó szavai szerint éven­te kétszázezer magyar és szlovák nyelven kiadott imakönyvet, hatszázezer magyar ka­lendáriumot értékesített, s kétmillió olcsó füzetes regényt. Az imakönyvek legnagyobb részét a vevők hazaküldték az otthon maradt családnak. „Ha a peclerek a kaucsuk fedelű imakönyveket elefántcsontkötésnek nevezték, abban nem volt része Nyitray Emilnek.”89 A Nyitray-féle New York-i áruház az Első sugárúton a 4-ik és 5-ik utca között csak halála után létesült, fiai nyitották (8. kép). Ezt 1908-ban mail-order - cso­magküldő - üzlettel egészítették ki, s csak ezt követően kezdtek el hirdetni. Ingyenes árjegyzékük ötszáz képet tartalmazott, jelezve, hogy áruházukban valóban „minden kapható” volt.90 A nagyságrendet egy a háború alatt megjelent hirdetés is jól érzékel­teti: 675 darab hazai alföldi, valódi szegedi citera keresi gazdáját.91 Az áruház meg­ 89 Himler 1953: Himler Márton már nem találkozhatott Nyitray Emillel, de 1908-tól pár évig fiainál dolgozott és megismerte a vállalat múltját, az alapító életét. Megírta, hogy Nyitray volt az, aki a hát­térből az amerikai magyar sajtót kezdetektől folyamatosan nagy összegekkel támogatta, noha soha egyetlen sort sem írt a lapokba. Az alapítás évét feltüntető hirdetés: Szabadság 1923. május 11.3. 90 Az árjegyzékből példányt nem ismerünk, hírt ad róla hirdetésük: Amerikai Magyar Népszava, 1910. július 7. A kínálatot így érzékeltette a hirdetés: „Minden kapható a mi, 30 éve fennálló legnagyobb magy­ar üzletünkben. Hogyha: imakönyvet, regényt, cimbalmot, hegedűt, harmonikát, beszélőgépet, citerát, klarinétot, aranyneműt, ezüstneműt, órát, láncot, gyűrűt, tajtékpipát, selmeci pipát, szivarszipkát, borotvát, zsebkést, magyar kártyát, bajuszkötőt, bajuszpedrőt, parfümöt, arc­kenőcsöt, púdert, olvasót, keresztet, fegyvert, írógépet, vagy bármi mást akar venni, forduljon bizalommal hozzánk és KÉRJEN ÁRJEGYZÉKET. 500 KÉP VAN BENNE! - INGYEN KÜLD­JÜK, HA AKARJA. NYITRAY EMIL, POKORNY JÓZSEF, 17 First Ave. New York.” 91 Szabadság, 1917. október 1­­3. (képpel.)

Next