Falvak Dolgozó Népe, 1958 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1958-05-13 / 19. (571.) szám

1958. május 13., kedd FALVAK DOLGOZÓ NÉPE (W­ety feAailt TÉNYEK Ismerősömmel falusi problé­mákról vitatkozunk. Pontosab­­ban: ő beszél, én meg hallga­tom, hol bosszankodva, hol ha­ragosan, s készülök a visszavá­gásra, de akkor, mivelhogy ő már itthon van, faképnél hagy. Nos, ha szóban nem mondhattam el, akkor most papírra vetem azt a néhány gondolatot, ame­lyet ismerősöm „érveire“ cáfolat­ként szántam, ő azt bizonygatta, hogy vannak gyenge kollektív gazdaságok, ezek rossz példát mutatnak, szerinte ez az általá­nos, majd a paraszti életről, fel­fogásról zengedezett hosszasan stb. stb. Persze, vannak gyenge kollek­tív gazdaságok. Ezt nem tagadtam és ma sem tagadom. Ismerősöm „­érveivel“ mégsem értek egyet. Nem! Ő olyan dolgokat formált át okokká, amelyek lényegében következmények, olyan tények­ből próbált általánosítani, ame­lyek hamisak s amelyek meg sem közelítik az általánost. Egy gazdaság gyenge volt a következ­mény. A rossz, kezdetleges gaz­dálkodásnak, az egészen primi­tív munkaszervezésnek a követ­kezménye. Erre rájönni meg­csok nem is kerül nagy fárad­ságba. De mit mutat az érem másik oldala? A szervezetileg, gazdaságilag egyaránt megizmo­sodott gazdaságok példája? Hogy mindez mese? Rendben van, kedves ismerősöm. Legyen mese. Ám kérlek, gyere el velem, láto­gassunk meg néhány kollektivis­tát. Menjünk el például ételekre s kérdezzük meg az ottani gaz­dákat, az idén miért iratkoztak be csoportosan a kollektív gaz­daságba? Aztán, ha úgy tetszik Pálfi Lőrincet, kövendi volt kö­zépparasztot is felkereshetjük, aki — mint azt le is tudod, jó gazda hírében állt mindig —, hadd mondja el, miért lépett be a kollektív gazdaságba? Ennyi sem elég? Hát akkor nézzünk ki Kajánlóra, ahol tudvalevőleg tavaly valósággal unszolni kellett egyeseket, hogy kenyér helyett kalácsot egyenek s ahol — ugye milyen érdekes — az idei ta­vasszal ismét lugositani kellett. Nem, nem azért, mert annak ide­jén az ezzel a feladattal meg­bízott mérnökök rossz ínunkat végeztek. Azt te is tudod, hogy ez nem így van. Egyszerűen arról van szó, hogy a régiekhez újak csatlakoztak, többen, mint amennyien annak idején az új útnak elsőkként nekivágtak. Jöt­tek a társulásba most már min­den hívás, noszogatás nélkül, mert hiába, a jó példa vonz, akár a mágnes. Ezért hát a ta­gosítás. Megkérdezhetjük aztán Takács Ignác 11 hektáros gaz­dát is, min töri mostanában oly sokat a fejét. S mit fog majd kérdésünkre válaszolni ? Azt, hogy lám, Székely Sándor, aki annak idején 11 hektárnyi terü­lettel lépett be az kollektívbe , ott másod­magával dogozik, sok­kal többet keres mint én, noha nektem is 11 hektárom van s föl­­­hdinen nem­ hellén, hanem­ hatan dolgozuríkd lifit­ gondolsz, mi lesz ennek a fejtörésnek, a sok-sok gondolattársításnak az eredmé­nye? Ezeket a dolgokat nem lehet sem lenyelni, sem elhallgatni, kedves ismerősöm. Se neked, se másnak. A parasztember számá­ra a tettek a mérvmlók. Hiába próbálod meggyőzni őt arról, hogy lám, ez és ez a kollektív gazdaság gyermekcipőben jár és semmi értelme az erőlködésnek, ő neki mégis csak az a fontos, amit lát, ő pedig azt látja, ame­lyet lám, Pálfi Lőrinc is észre­vett. A sokfajta­ féle föld sem szívja magába egyféleképpen a nedves­séget s a párologtatásban is kü­lönböznek. Az emberi agyak se fogják fel egyszerre, azonos mó­don mindazt, amely kétségtele­nül új és ma már egyre nagyobb teret hódít falun. Ám ki később, ki hamarabb, egyszer majd va­lamennyien megértik s gazdái, ápolói lesznek ennek a boldogsá­got, jólétet hozó gondolatnak. Szokatlan kiállítás az V. Országos Kultúrverseny előkészü­leltei Csíkszeredában Csíkszeredában a művelődési ház képzőművészeti köre ez év februárjában levéllel kereste fel a rajon területén élő műked­velő képzőművészeti népi al­kotókat. Egyenként felkérte őket, hogy alkotásaikkal vegye­nek részt a május­i tiszteletére rendezendő népi alkotók kiállí­tásán. A felhívásra rövid idő alatt 44-en jelentkeztek. Faragók, fes­tők, rajzolók, keramikusok, amatőr fényképészek. Faragó feltűnően sok jelentkezett. Ez a csíki táj adottságainak tulaj­donítható : az évszázadokon át magas fokra emelkedett csíki székely faragóművészet hagyo­mányait ma is számtalan le­származott ápolja. Az Oktatás- és Művelődésügyi Minisztérium az V. országos verseny keretében minden táj­egységnek alkalmat ad a népi alkotók felkutatására. A Csíksze­reda rajoni művelődési ház vezetősége ezt a kiállítást csak kezdeti lépésnek, kísérletezésnek tekinti, egyelőre még igen sok népi alkotót és alkotást az is­meretlenség homálya takar. Ez­ért a képzőművészeti kör fel­tett szándéka, hogy az év fo­lyamán a kiállítást megismétli azok részvételével, akik most nem jelentkeztek. Most pedig a jelentkezés sor­rendjében mutassunk be né­hány alkotót. SZENTES GÁBOR: Egy éve, 35 éves korában ismerte fel fa­ragó tehetségét. Addig sohasem gondolt arra, hogy valamilyen művészi darab kifaragására ké­pessége lenne. 1957-ben kine­vezték a Tolvajostetőre (Har­­gitatető) a legelőgazdaság fele­lősének. A havasi legelőknek, s így a legeltetőknek is igen nagy ellenségük a különböző bokrok. Ezek közül is főképp a boróka cserjéje. Csíki nyelven a borsi­ka. Ezeket kellett kiirtani. Ágaikat levágni, gyökereiket ki­ásni, hogy minél nagyobb lege­lőterülete lehessen a gazda­ságnak. — A száradó borsak a gyöke­rekben, amikor közöttük jártam, mindig egy-egy emberi, vagy állati alakot véltem felfedezni, aszerint, hogy milyen formája volt a gyökérnek .— mondja Szentes Gábor, amikor első fa­­ragványát helyezi az asztalra, majd folytatja. — Ezek az ala­kok addig üldöztek, amíg elő­vettem bicskámat s faragni kezdtem. Sikerült. Egy őz volt. Éppen olyan, amilyent akkori­ban láttam. Kedvet kaptam és minden nap faragtam valamit — mondja maga elé tekintve, s közben nagy gonddal az asz­talra rak 40 szebbnél szebb fa­­ragványt. „Erdőmunkás“ ; „Lá­bát nyaldosó őz“; „Kivénhedt bányaló“ ; „Ásó ifjú“ ; „ Fiatal csikó“ ; „Medve" ; stb. A gyökér metszete, mint valami ritka erezésű márvány, vagy finom színátmenetben, vagy kemény színellentétben játszik. A gyö­kér nem repedezik nem hasad, erős s a legfinomabb méretekig faragható. Bizonyságul szolgál­nak erre a felsorakoztatott da­rabok, amelyeknek mindenikét közönséges bicskával egy tömb­ből faragta ki. FODOR ALBERT: Szervezési munkájának eredményeként könyvelheti el a Művelődési Ház, hogy Fodor Albert csík­­rákosi földműves szintén bene­vezett a kiállításra. Eddig ugyanis jónéhány kiállításon vett részt és legalább annyi csalódás érte: azonkívül, hogy kiállított tárgyait megcsodálták, más szakmai segítséget so­hasem kapott. Reméljük, e bemutató után, neves művésze­ink irányításával tovább fej­lesztheti kiválónak ígérkező te­hetségét. Az „Erdőlő székely“ című festménye a leghatározot­tabban feljogosít ii feltevésre. JANOS PAL. Régen elkerült szülőfalujából, de magával vitte a dánfalvi fazekasok ritka kéz­ügyességét. A valóság vetülete faragványainak mondanivalója. A népi szellemi élet három nagy állomásán­­ — születés, élet, el­múlás — keresi munkáinak mon­danivalóját. Bemutatott m­unkái: “öreg székely“; “Sirató asz­­szony"; „Bölcsködő (kérkedő) legényke“. „Csecsemőjében gyö­nyörködő anya" — szintén ezek­nek az állomásoknak vala­melyikéhez tartozik. KOVÁTS JENŐ: Nagy ter­mészetbarát, a csíki tájak egyik legjobb ismerője. Mint amatőr fényképészt a legjobbak közé sorolhatjuk. Témáit leginkább a csíki vidékek szépségeiben keresi. Felvételei sok élvezetet nyújtanak a szemlélőnek. A munkákat kü­lön-kü­lön nem értékeljük, rábízzuk azt a kiállí­tást bíráló bizottságra. E pár sor szolgáljon buzdítás­ként minden egyes népi képző­művésznek és mindegyik műve­lődést hoznak, hogy az V. or­szágos versenyről egyetlen népi alkotó se maradjon el. M. Gy. Májusi virágok Műsorpolitika Immár ötödízben kezdődött a falusi színjátszó csoportok ne­mes, országos versengése. Száz­ezres tömegek, ifjak, öregek vállalnak ezúttal is részt abból a harcból, amelyet a Román Munkáspárt vezetésével, a dol­gozó nép szocialista kultúrájá­nak és öntudatának megszilár­dításáért vívunk minden eszköz­zel, így a színpadi művészet eszközével­­ is. Az állam hatal­mas­­ összegét kíocsájt'a a­ köz­­m­űvelődési intézmények rendel­kezésére, hogy azok sikerrel munkálkodhassanak. Ezt az a­­­ftyági támogatást a falusi dol­gozók százezreinek tenniaka­­rása teszi felbecsülhetetlen erővé. Úgy véljük, nem cselekszünk haszontalan dolgot, ha most a színjátszó csoportok V. nagy, országos seregszemléje kezde­tén megpróbálunk rávilágítani, hogy helyesen gazdálkodunk-e minden esetben­ ezzel az erő­vel ? Nem lehet kétséges senki szá­mára az, hogy hazánkban a közművelődési intézmények minden tevékenysége a szoci­alizmus építését hivatott szol­gálni. Ismert és szomorú tény az is, hogy a kapitaliz­mustól nemcsak elavult gazda­ságot, hanem elmaradott szelle­mi műveltséget is örököltünk. Tennivalóink nap mint nap gya­rapodnak. A mezőgazdaság fej­lesztése — amint ezt a konstan­­cia értekezleten is hangsúlyoz­ták — nagy feladatok megoldá­sa elé állítja hazánk dolgozó parasztságát. E feladatok sike­res megoldása tudatos cselek­vést igényel minden, dolgozó földműves embertől. A tudatos­­ cselekvés viszont az emberek­­ szellemi műveltségétől függ. Ezt hivatott elősegíteni a kul­­túrotthonok, rajoni művelődési házak egész tevékenysége, kö­vetkezésképpen a színjátszó csoportok is. A színjátszó csoportok egy­két évi műsora hű tükörképe annak, hogy tagjai és vezetői milyen mértékben rendelik alá a tudatosságnak tevékenységü­ket, vagy mennyire bízzák azt a véletlenre. Nagy haladás van ezen a té­ren, de az elmúlt évek során a falusi színjátszó csoportok mun­kájában megfigyelhettünk két szélsőséges jelenséget is. Volt idő, amikor csak egyfelvonásos, mai problémáinkat tárgyaló színdarabokat tűztek műsoruk­ra. Ezek között a darabok kö­zött volt olyan (kampánydara­bok, jelenetek), amelyek nem ütötték meg a kellő művészi színvonalat. Hála a színdarab kiadással foglalkozó szerkesz­tőségek tájékozódásának, az ilyen darabok ma már nemigen jutnak nyomdafestékhez. Két-három esztendővel ezelőtt, a közművelődést irányító szer­vek kiszélesítették a műsorpoli­­tikát. Ez nagyon helyes intéz­kedés volt. De igen sok színját­szó csoport, és különösen azok rendezői átestek a ló másik ol­dalára. Ezután csak klasszikus, — vagy ami igen-igen káros — sokhelyt kétes tartalmú úgyne­vezett „szórakoztató“ darabo­kat vittek színpadra. „TÖMEGIGÉNY“ VAGY KISPOLGÁRI ÍZLÉS? Jártomban-keltemben számos kultúrotthon igazgatójától meg­kérdeztem, hogy műsorukban miért vannak túlsúlyban a rossz népszínművek és miért ját­szanak csak elvétve mai tárgyú darabokat. Nem egy kultúrott­hon igazgatójától kaptam erre indokolatlan, felületes választ. Az évszázados elnyomás, a tudatos megtévesztés mély gyö­keret vert a dolgozók szokásai­ban, gondolkozásában, „kul­turális igényeiben“. Ezt a felszabadulás ténye és az azóta eltelt esztendők nem vál­toztathatták még meg teljesen. Ennek a tévesen értelmezett „igénynek“ a figyelembevétele vezetett itt-ott a falusi színját­szó csoportok műsorpolitikájá­­b­an eluralkodott majdnem álta­lánosan liberalista szellemhez. Pártunk művelődési politiká­ja támogatja, s kellő rangra emeli a kulturális örökségek ápolását. De tisztában kell len­nünk azzal is, hogy akkor, ami­kor kizárólagosan csak régi da­rabokat tűzünk műsorra a fa­lusi műkedvelőknek ! — akarva nem akarva gátat vetünk a szo­cialista kultúra színpadon való terjesztésének. A művelődési otthonok vezetőinek feladatuk, hogy helyes arányt teremtsenek régi és mai tárgyú színdarabok között. Igen örvendetes lenne, ha a művelődési otthonok veze­tői, a rajoni művelődési osztály támogatásával — a rendelkezé­sükre álló darabokból — egy évre előre elkészítenék a műsor­tervet. Ezzel elejét tudnák venni igen sok ballépésnek. A rossz népszínművek színre­­vitelével ártunk a dolgozók szellemi gyarapodásának, még akkor is, ha sokat derülnek. A VERSENY NEM CÉL, HANEM ESZKÖZ A versenyeket azért szer­­vezi a Művelődésügyi Miniszté­í­rium, hogy serkentse a működ-­­velő együtteseket, tevékenysé­­gük állandósítására, munká­i­­uk tartalmának gazdagításá­ra. Sajnos igen sok szereplő és kultúrotthon igazgató rész-* szül értelmezi a versengés lé­nyegét. Kötelezőnek tartják a versenyen való részvételt és ez kifejezésre is jut műsorpolitiká­jukban. A verseny előtt és ver­seny után is a fent említett rossz népszínműveket játszák, a ver-­ senyre pedig hevenyészve be* tanulnak egy egyfelvonásos, mai tárgyú színdarabot. S a verseny után rendszerint marad minden a régi módján. E felfogás és gyakorlat elter­jedésében hibásak a rajoni mű­velődési házak is. Hibásak az­ért, mert éveken át operettet játszanak (Udvarhely). A falu­si együttesek természetesen a­­zon iparkodnak, hogy műsor­­politikájukban is az iránymu­tató szervhez igazodjanak. Nem lenne érdektelen, ha a Művelődésügyi Minisztérium alaposan kiértékelné a rajoni művelődési házak utóbbi két-­ esztendei műsorát, hogy az-­­tán azok vezetői levonják a kellő tanulságot. Az értékelés lényegének a sajtón keresztül el kellene jutnia a széles töme­gekhez is. * Ebben a rövid írásban nem foglalkozhattam a műsorpoli­tika valamennyi vitatható prob­lémájával. Célom csupán az volt, hogy a lényegből kiindul-­ va, felhívjam a figyelmet egy jelenségre, amely káros. Üdvös lenne, ha a kérdéshez minél több kultúrotthon igazgató, ren­dező és szereplő, valamint dol­gozó földműves szólna hozzá. KUKTA GYÖRGY szórakoznak azok balga, vér- *, í­z­télén figuráin, és néhány elvi kérdés ­ „A tanítónő“ Aninószán Múlt év májusában az aninó­­szál magyar színjátszó csoport nagy sikerrel adta elő Szigli­geti Ede ,A cigány" című nép­színművét, mellyel nemcsak Aninószán, hanem az egész petrozsényi rajonban kivívta magának az elismerést és dicsé­retet. 1957 októbere óta a lelkes színjátszó csoport szorgalma­san készül Bródy Sándor „A tanítónő“ című darabjának be­mutatására. A helybeli előadá­­son kívül Marosvásárhelyen is vendégszerepeltek. A darab sze­­replői most is, mint eddig min­dig, sikerrel vizsgáztak a kö­zönség előtt- Különösképpen meg kell emlékezni Lányi Imre műszaki rajzolóról, aki hozzá­értéssel tevékenykedett a da­rab rendezésénél. Továbbá Tol­­vay Marikáról, aki a tanítónő szerepét alakította művészien, SIMÓ JÓZSEF

Next