Mezőgazdasági Mérnök, 1974 (15. évfolyam, 1-18. szám)

1974-05-02 / 8. szám

~~7 '/^м.Ал и ti i At., — ____________-/ / Színvonalas előadások, szép helyezések HÁZI KONFERENCIA A GAZDÁSZOKNÁL A MEZŐGAZDASÁGTUDO­­MÁNYI karon április 17-én rendezték meg a 14. házi tu­dományos diákköri konferen­ciát. A majd százhúsz diákkö­rös hallgató közül, ez alka­lommal harmincheten számol­tak be végzett munkájukról, szakmai felkészültségükről. A négy szekcióban elhang­zott referátumok, az előadáso­kat követő parázs vitáit , az elmélyült diákköri tevékeny­séget bizonyították mind a zsűri, mind a hallgatóság előtt. Mint dr. Pál István pro­fesszor, dékánhelyettes mon­dotta bevezetőjében: ez a nap valamennyi diákkörös számá­ra pozitív eredménnyel zárult. A szekciókban, a következő eredmények születtek. ÁLLATTENYÉSZTÉSI SZEKCIÓ: I. díj: Havasi András, Mül­ler Attila (700—700 Ft.) II. díj: Csicsai Friderika, Gulyás Tamás (600—600 Ft.) Ezenkívül Gulyás Tamás el­nyerte a tangazdaság különdí­­ját is. III. díj: Kukovics Sándor, Garádi Péter (500—500 Ft.) És Kukovics Sándor kapta meg a szakszervezeti bizottság kü­­löndíját. 400 forintos pénzjutalomban részesültek: Bácskay József, Kanta Ágnes, Bódi István, Pa­taki Balázs, Panka Katalin, Molnár András, Méhi József, Keszthelyi Tibor és Cserna­­völgyi László. NÖVÉNYTERMESZTÉSI SZEKCIÓ: I. díj: Bedő Zoltán (1000 Ft.) és az Agrotröszt különdíja. II. díj: Zalabai Béla (700 Ft.) III. díj: Szabó Gábor, Palkó János, Barakonyi Imre— Dér András (500—500 Ft.) Sza­bó Gábornak és Palkó János­nak ítélték a Budapesti Ve­gyiművek különdíját, a Bara­­konyi—Dér kettős pedig a Tolna megyei diákklub külön­díját nyerte el. Szöllősi Károly 400 forintos pénzjutalomban részesült. NÖVÉNYVÉDELMI — KEMI­­ZÁLÁSI SZEKCIÓ: I. díj: Danis István (1000 Ft.) és az Agrotröszt külön­díja, Ördög Vince (700 Ft.). II. díj: Simon László, Nagy József (500—500 Ft.) és mind­ketten elnyerték az Agrotröszt különdíját. Sebestyén Endre és Hargitay László a Budapesti Vegyimű­vek 500 forintos különdíjában részesültek. 400 forintos pénzjutalmat Houadjeto C. Grégoire kapott. ÖKONÓMIAI SZEKCIÓ: I. díj: Kleininger László (1200 Ft.) MÉM Stagek külön­díja. II. díj: Márton István, Ko­vács János (1000—1000 Ft.) MÉM Stagek különdíja. III. díj: Mészáros Eszter (800 Ft.) MÉM Stagek külön­díja. A MÉM Stagek 500 forintos különdíját Pálházy István és Nagy György nyerték el. 400 forintos pénzjutalomban Szilágyi Zoltán, Gólyán Gá­bor és Csépi Lajos részesült. A jelenlegi konferencia, ha bizonyos szervezési kérdések­ben hagyott is bizonyos kíván­ni­valót —­ mint például a lá­togatottság, a hallgatótársak részéről megnyilvánuló érdek­telenség — jól reprezentálta a karon folyó hallgatói tudomá­nyos munkát. Ismét bizonyí­totta színvonalával, hogy hall­gatóink országos szinten, ma­gasabb tudományos fórumo­kon is megállják helyüket. A KONFERENCIA tapasz­talatait pozitívan hasznosító sikeres munkát kívánunk a következő diákköri seregszem­léig, amely a kari tudomá­nyos diákköri munka 15. év­fordulója lesz! Jubileumi kitüntetések A Gépipari Tudományos Egyesület április 22-i negyed­százados jubileumi küldöttgyűlésén 137 alapkő tagot 25 éves emlék­éremmel tüntetett ki. A kitüntetett alapító tagok kö­zött volt egyetemünk gépészmérnöki karának három tan­székvezető professzora is: dr. Lehoczky László, dr. Tibold Vilmos és Váradi János. Szakszervezeti munkájáért A MEDOSZ Pest megyei bizottsága a szakszervezetben végzett kimagasló tevékenységéért — május 1. alkalmából — a „Szakszervezeti munkáért” ezüst fokozatával tüntette ki Véner Istvánt, az egyetemi szakszervezeti bizottság titkárát. VIRÁGZÓ „ULIOMFA" Ssomor László felvétele Búcsúzunk... Ötödév végére értünk. Ilyenkor óhatatlan, hogy az ember vissza ne tekintsen. Hogyan is telt el ez a pár év? Rengeteg sok szép élmény­ben volt részünk ez idő alatt. Hol rendszeresen, néha ki­­sebb-nagyobb „pihenőkkel” tarkítva jártunk az előadá­sokra. Több-kevesebb szor­galommal készültünk a vizs­gákra és ki-ki érdeklődése, vérmérséklete szerint sajátí­totta el szakmáját. Az egye­tem kulturális téren is ki­meríthetetlen változatosság­gal ontotta a programokat. De egy számvetésnek csak akkor van értelme, ha a jót­­rosszat egyaránt figyelembe vesszük. Jó lenne, ha az utá­nunk következőknek már nem kellene szembenézniük azokkal a problémákkal, me­lyek nálunk erősen éreztet­ték hatásukat. Már elsőévesen szervez­­zék úgy a csoportokat, ahogy később szakosodni fognak. Kezdjék a szaktárgya­kat az első évben oktat­ó Az előadások látogatása ne legyen kötelező!­e A gyakorlatok adjanak gyakorlati tudást. ¤ Vagy diplomamunkát kelljen készíteni, vagy államvizsgázni! (Akkor le­hetne igazán szó komoly munkáról.) © A szakirányulásnak megfelelő tárgyakon le­gyen a fő hangsúly, ne az alapozó tárgyakon!­­ A tervkészítési gyakor­latra lehetőleg páros számú hallgató kerülj­ön.­­ Száműzzék az alacsony asztalokat a gyakorlók­ból! (Vegyék figyelembe az ifjúság magas növését.) A velünk való törődést köszönve: Klacsmann Dorottya . EMLÉKÉREM A MAE Gépesítési Társasá­ga Szabó Gusztáv Emlékérem­mel tüntette ki dr. Tibold Vil­mos tanszékvezető professzort, rektorhelyettest, a társaság­ gépü­zemelési szakosztályának elnökét a szervezetben kifej­tett több éves eredményes munkája elismeréseként. Gratulálunk! ­ VILÁG PROLETÁRUL EGYESÜLJETEK ! A GÖDÖLLŐI ATE LAPJA XV. ÉVF. 8. SZÁM. ARA: 40 FILLER 1974. V. 3. MEZŐGAZDASÁGI Egyetaratóit A SZAKMAI NYÍLT NAP z egyetemi rendezvé­nyek hagyományos pontosságával, mintegy húsz perc késéssel vet­te kezdetét az április 24-én kora délután az aulában, a gépészmérnöki karon negye­dik alkalommal megrendezett szakmai nyílt nap. A meghívott vendégek előtt dr. Mikecz István dékán is­mertette a karon folyó ,oktató­­nevelő munkába és kutatási tevékenységbe bepillantást nyújtó rendezvény célját, amely többek között az okta­tók, a hallgatók és az egye­temünkre látogató gyakorlati szakemberek tap­as­ztala­tcseré­­­jét és közvetlen kapcsolataik kialakítását kívánta szolgálni. Idán ezt a célt a mezőgazda­­sági gépek üzemeltetése tan­szék, valamint a matematikai és számítástechnikai intézet bemutatkozásán keresztül pró­bálták megvalósítani. Ennek során dr. Jeszenszky Zoltán egyetemi docens az aulában helyet foglaló érdek­lődőknek röviden beszámolt a mezőgazdasági gépek üzemel­tetése tanszék oktatói által folytatott munkáról, így min­denek előtt a tanszéken okta­tott négy tantárgynak a me­zőgazdasági gépészmérnök­képzésben elfoglalt helyéről. Majd beszélt a szakmérnöki témakörökről és a tanszéki kollektíva tudományos kuta­tási tevékenységéről. Kiemel­te, hogy a tanszéken ápolt komplex tudományos témák megkövetelik a szoros együtt­működést a tanszéki részlegek között, illetve az egyetem más tanszékeivel, s jónéhány vál­lalattal és intézménnyel. Az első referenst köve­tően, dr. Hosszú Miklós egye­temi tanár a matematikai és számítástechnikai intézeten belül folyó oktató- és tudomá­nyos tevékenységet vázolta röviden a szakmai nyílt na­pon részt vevő­­hallgatóság­nak. Szólt a matematikai tan­szék oktató-, nevelő- és kuta­tómunkájáról, valamint az egyetemi számítóközpont szá­mítástechnikai kiszolgáló, ok­tató- és kutatótevékenységé­ről. Az előadó kitért arra, hogy ma már a gépészmérnö­ki karon való ötéves, tanul­mányi időn belül mind na­gyobb jelentősége van az alap­tárgyként oktatott matemati­kához szorosan kapcsolódó számítástechnikai alapkép­zésnek. Szemléletes példa er­re az is — mondta —, hogy napjainkban igényes diploma­terv, tdk-dolgozat, egyetemi doktori vagy akadémiai disz­­szertáció nem készül a gépi számítások lehetőségeinek felhasználása nélkül. A szakmai nyílt nap a tan­szék és az intézet szóbeli be­mutatása után a meghívott vendégek hozzászólásaival folytatódott, akik hangsúlyoz­ták annak a nagyjelentőségű elméleti­­és gyakorlati együtt­működésnek szükségszerűsé­gét, amely az egyes mezőgaz­dasági üzemek, különböző vál­lalatok és az egyetem között kialkult. E kapcsolatok erősítésének és a hallgatók gyakorlati igé­nyekhez közel álló felkészíté­sének további példáit mutat­ták a szemináriumi épületben megrendezett tanszéki és in­tézeti bemutatók, illetve a me­zőgazdasági gépek üzemelteté­se tanszék laboratóriumában és az egyetemi számítóköz­pontban rögtönzött szakmai tapasztalatcserék. Ezeken a kar oktatói bővebb felvilágo­sítást és betekintést adtak a vendégeknek a két szervezeti egységben folyó oktató- és ku­tatómunkáról, miközben el­beszélgettek a néhány éve végzett és a jelenleg még itt tanuló hallgatókkal, illetve a munkájuk iránt érdeklődő külső szakemberekkel. A szakmai nyílt napot idén egy ismerkedést szolgáló ál­lófogadás, s az ebédlőben ren­dezett vacsora tette hangula­tossá, majd a vendégek, okta­tók és diákok bekapcsolódtak a minden jókedvet felülmúló gyűrűavató szakestély prog­ramjába. T. L. GÖDÖLLŐ 74 Tanulmányi versenyfelhívás az 1973/74. tanév II. félévére Az ATE mezőgazdasági gé­pészmérnöki kar tanácsa és a kar KISZ-végrehajtó bizott­­sága a kollégium állami ve­zetésének támogatásával csoportos és egyéni tanul­mányi versenyt hirdet az 1973/74-es tanév II. félévé­re. Célaink: e versennyel is eredményesebb tanulásra serkenteni a kollektívákat, és ezen túlmenően aktívabb közéleti tevékenységre, kö­zösségi munkára ösztönözni. Ф Csoportok közötti tanul­mányi verseny A díjak odaítélésénél a csoport tanulmányi átlag­­eredménye és közéleti tevé­kenysége a döntő. Jutalmazzuk: évfolyamon­ként a legjobb eredményt el­érő csoportokat I. hely 2000 Ft II. hely 1000 Ft értékben A versenyben való részvé­tel feltételei: — a tanulócsoport írásban jelenti be részvételi szándé­kát a kari KISZ-vb-n keresz­­­tül a dékánnak; — a csoportban a félév fo­lyamán kirívó tanulmányi fegyelmezetlenség nem tör­ténik; — a csoport tagjai a vizs­gaidőszak befejeztéig szemé­lyenként 5 óra társadalmi munkát teljesítenek. A verseny értékelése: Az értékelést a kari KISZ- vb végzi a dékáni hivatal közreműködésével és tesz előterjesztést a díjak odaíté­lésére. Az értékelésnél a nevezési létszám érvényes. Az értékelés két részből áll, a végső helyezések eldön­tésénél a pontok összesítése аг irányadó. a) Tanulmányi munka ér­tékelése Irányadó az a pontszám (lehet negatív is), amely: — kifejezi századokban az eltérést az illető évfolyamra érvényes átlagtól. Irányadó átlagok:f­ő századokban mutatja a csoport átlageredményének eltérését az előző félévi át­lagtól. b) Közéleti tevékenység értékelése A közéleti tevékenység pontszámát a csoport teljes egészében egy főre vetítve kell számolni A pon­tzás egyénenként 0—10 pontig, az alábbi tevé­kenységeké 11: — közösségi tevékenység — TDK- munka — kollégiumi munka (nyelvi kollég­ium, MAE) — öntevékeny кого ( íszín­­játszó, dékor, fotó, stb.). A csoportnak az évfolyam összességét*­n végzett tevé­kenységét, közösségi szelle­mét az évfoyamveze­tőség ér­tékeli 20, 16, 12, 8, 4 és 0 ponttal az általa készített rangsor szerint. A közéleti tevékenység ér­tékelését az évfolyamok ve­zetőségei a vizsgaidőszakok tbc hetéig kötelesek leadni a kari KISZ-vb-nek. A jutalomösszegeket a cso­portok a díjak odaítélése után kapják meg, melynek kollektív — kulturális célok­ra történő — felhasználásá­­ról önállóan döntenek, de utólag elszámolni kötelesek. • Egyéni tanulmányi ver­seny Versenyt hirdetünk min­den évfolyamon a félév leg­eredményesebb hallg­atói ré­szére. A verseny értékelésé­nél az elmúlt félévhez képest elért tanulmányi átlag javí­tást vesszük alapul, a vég­zett társadalmi tevékenysg figyelembevételével. A ver­senyben csak azok vehetnek részt, akiknek tanulmányi átlaga az előző félévben is elérte, illetve meghaladta a kor­ átlagszintet. Minden évfolyamon a két legeredményesebb bailee­tét jutalmazzuk 200—200 Ft név­értékben (könyvutalvány stb.). Mg-i gm. kar tanácsa Mg-i gm. kar KISZ-vb I. évfolyam 3 15 II. évfolyam 3,20 III. évfolyam 3,32 IV. évfolyam 3,33 V. évfolyam 3,23

Next