Mezőgazdasági Mérnök, 1974 (15. évfolyam, 1-18. szám)
1974-05-02 / 8. szám
~~7 '/^м.Ал и ti i At., — ____________-/ / Színvonalas előadások, szép helyezések HÁZI KONFERENCIA A GAZDÁSZOKNÁL A MEZŐGAZDASÁGTUDOMÁNYI karon április 17-én rendezték meg a 14. házi tudományos diákköri konferenciát. A majd százhúsz diákkörös hallgató közül, ez alkalommal harmincheten számoltak be végzett munkájukról, szakmai felkészültségükről. A négy szekcióban elhangzott referátumok, az előadásokat követő parázs vitáit , az elmélyült diákköri tevékenységet bizonyították mind a zsűri, mind a hallgatóság előtt. Mint dr. Pál István professzor, dékánhelyettes mondotta bevezetőjében: ez a nap valamennyi diákkörös számára pozitív eredménnyel zárult. A szekciókban, a következő eredmények születtek. ÁLLATTENYÉSZTÉSI SZEKCIÓ: I. díj: Havasi András, Müller Attila (700—700 Ft.) II. díj: Csicsai Friderika, Gulyás Tamás (600—600 Ft.) Ezenkívül Gulyás Tamás elnyerte a tangazdaság különdíját is. III. díj: Kukovics Sándor, Garádi Péter (500—500 Ft.) És Kukovics Sándor kapta meg a szakszervezeti bizottság különdíját. 400 forintos pénzjutalomban részesültek: Bácskay József, Kanta Ágnes, Bódi István, Pataki Balázs, Panka Katalin, Molnár András, Méhi József, Keszthelyi Tibor és Csernavölgyi László. NÖVÉNYTERMESZTÉSI SZEKCIÓ: I. díj: Bedő Zoltán (1000 Ft.) és az Agrotröszt különdíja. II. díj: Zalabai Béla (700 Ft.) III. díj: Szabó Gábor, Palkó János, Barakonyi Imre— Dér András (500—500 Ft.) Szabó Gábornak és Palkó Jánosnak ítélték a Budapesti Vegyiművek különdíját, a Barakonyi—Dér kettős pedig a Tolna megyei diákklub különdíját nyerte el. Szöllősi Károly 400 forintos pénzjutalomban részesült. NÖVÉNYVÉDELMI — KEMIZÁLÁSI SZEKCIÓ: I. díj: Danis István (1000 Ft.) és az Agrotröszt különdíja, Ördög Vince (700 Ft.). II. díj: Simon László, Nagy József (500—500 Ft.) és mindketten elnyerték az Agrotröszt különdíját. Sebestyén Endre és Hargitay László a Budapesti Vegyiművek 500 forintos különdíjában részesültek. 400 forintos pénzjutalmat Houadjeto C. Grégoire kapott. ÖKONÓMIAI SZEKCIÓ: I. díj: Kleininger László (1200 Ft.) MÉM Stagek különdíja. II. díj: Márton István, Kovács János (1000—1000 Ft.) MÉM Stagek különdíja. III. díj: Mészáros Eszter (800 Ft.) MÉM Stagek különdíja. A MÉM Stagek 500 forintos különdíját Pálházy István és Nagy György nyerték el. 400 forintos pénzjutalomban Szilágyi Zoltán, Gólyán Gábor és Csépi Lajos részesült. A jelenlegi konferencia, ha bizonyos szervezési kérdésekben hagyott is bizonyos kívánnivalót — mint például a látogatottság, a hallgatótársak részéről megnyilvánuló érdektelenség — jól reprezentálta a karon folyó hallgatói tudományos munkát. Ismét bizonyította színvonalával, hogy hallgatóink országos szinten, magasabb tudományos fórumokon is megállják helyüket. A KONFERENCIA tapasztalatait pozitívan hasznosító sikeres munkát kívánunk a következő diákköri seregszemléig, amely a kari tudományos diákköri munka 15. évfordulója lesz! Jubileumi kitüntetések A Gépipari Tudományos Egyesület április 22-i negyedszázados jubileumi küldöttgyűlésén 137 alapkő tagot 25 éves emlékéremmel tüntetett ki. A kitüntetett alapító tagok között volt egyetemünk gépészmérnöki karának három tanszékvezető professzora is: dr. Lehoczky László, dr. Tibold Vilmos és Váradi János. Szakszervezeti munkájáért A MEDOSZ Pest megyei bizottsága a szakszervezetben végzett kimagasló tevékenységéért — május 1. alkalmából — a „Szakszervezeti munkáért” ezüst fokozatával tüntette ki Véner Istvánt, az egyetemi szakszervezeti bizottság titkárát. VIRÁGZÓ „ULIOMFA" Ssomor László felvétele Búcsúzunk... Ötödév végére értünk. Ilyenkor óhatatlan, hogy az ember vissza ne tekintsen. Hogyan is telt el ez a pár év? Rengeteg sok szép élményben volt részünk ez idő alatt. Hol rendszeresen, néha kisebb-nagyobb „pihenőkkel” tarkítva jártunk az előadásokra. Több-kevesebb szorgalommal készültünk a vizsgákra és ki-ki érdeklődése, vérmérséklete szerint sajátította el szakmáját. Az egyetem kulturális téren is kimeríthetetlen változatossággal ontotta a programokat. De egy számvetésnek csak akkor van értelme, ha a jótrosszat egyaránt figyelembe vesszük. Jó lenne, ha az utánunk következőknek már nem kellene szembenézniük azokkal a problémákkal, melyek nálunk erősen éreztették hatásukat. Már elsőévesen szervezzék úgy a csoportokat, ahogy később szakosodni fognak. Kezdjék a szaktárgyakat az első évben oktató Az előadások látogatása ne legyen kötelező!e A gyakorlatok adjanak gyakorlati tudást. ¤ Vagy diplomamunkát kelljen készíteni, vagy államvizsgázni! (Akkor lehetne igazán szó komoly munkáról.) © A szakirányulásnak megfelelő tárgyakon legyen a fő hangsúly, ne az alapozó tárgyakon! A tervkészítési gyakorlatra lehetőleg páros számú hallgató kerüljön. Száműzzék az alacsony asztalokat a gyakorlókból! (Vegyék figyelembe az ifjúság magas növését.) A velünk való törődést köszönve: Klacsmann Dorottya . EMLÉKÉREM A MAE Gépesítési Társasága Szabó Gusztáv Emlékéremmel tüntette ki dr. Tibold Vilmos tanszékvezető professzort, rektorhelyettest, a társaság gépüzemelési szakosztályának elnökét a szervezetben kifejtett több éves eredményes munkája elismeréseként. Gratulálunk! VILÁG PROLETÁRUL EGYESÜLJETEK ! A GÖDÖLLŐI ATE LAPJA XV. ÉVF. 8. SZÁM. ARA: 40 FILLER 1974. V. 3. MEZŐGAZDASÁGI Egyetaratóit A SZAKMAI NYÍLT NAP z egyetemi rendezvények hagyományos pontosságával, mintegy húsz perc késéssel vette kezdetét az április 24-én kora délután az aulában, a gépészmérnöki karon negyedik alkalommal megrendezett szakmai nyílt nap. A meghívott vendégek előtt dr. Mikecz István dékán ismertette a karon folyó ,oktatónevelő munkába és kutatási tevékenységbe bepillantást nyújtó rendezvény célját, amely többek között az oktatók, a hallgatók és az egyetemünkre látogató gyakorlati szakemberek tapasztalatcseréjét és közvetlen kapcsolataik kialakítását kívánta szolgálni. Idán ezt a célt a mezőgazdasági gépek üzemeltetése tanszék, valamint a matematikai és számítástechnikai intézet bemutatkozásán keresztül próbálták megvalósítani. Ennek során dr. Jeszenszky Zoltán egyetemi docens az aulában helyet foglaló érdeklődőknek röviden beszámolt a mezőgazdasági gépek üzemeltetése tanszék oktatói által folytatott munkáról, így mindenek előtt a tanszéken oktatott négy tantárgynak a mezőgazdasági gépészmérnökképzésben elfoglalt helyéről. Majd beszélt a szakmérnöki témakörökről és a tanszéki kollektíva tudományos kutatási tevékenységéről. Kiemelte, hogy a tanszéken ápolt komplex tudományos témák megkövetelik a szoros együttműködést a tanszéki részlegek között, illetve az egyetem más tanszékeivel, s jónéhány vállalattal és intézménnyel. Az első referenst követően, dr. Hosszú Miklós egyetemi tanár a matematikai és számítástechnikai intézeten belül folyó oktató- és tudományos tevékenységet vázolta röviden a szakmai nyílt napon részt vevőhallgatóságnak. Szólt a matematikai tanszék oktató-, nevelő- és kutatómunkájáról, valamint az egyetemi számítóközpont számítástechnikai kiszolgáló, oktató- és kutatótevékenységéről. Az előadó kitért arra, hogy ma már a gépészmérnöki karon való ötéves, tanulmányi időn belül mind nagyobb jelentősége van az alaptárgyként oktatott matematikához szorosan kapcsolódó számítástechnikai alapképzésnek. Szemléletes példa erre az is — mondta —, hogy napjainkban igényes diplomaterv, tdk-dolgozat, egyetemi doktori vagy akadémiai diszszertáció nem készül a gépi számítások lehetőségeinek felhasználása nélkül. A szakmai nyílt nap a tanszék és az intézet szóbeli bemutatása után a meghívott vendégek hozzászólásaival folytatódott, akik hangsúlyozták annak a nagyjelentőségű elméletiés gyakorlati együttműködésnek szükségszerűségét, amely az egyes mezőgazdasági üzemek, különböző vállalatok és az egyetem között kialkult. E kapcsolatok erősítésének és a hallgatók gyakorlati igényekhez közel álló felkészítésének további példáit mutatták a szemináriumi épületben megrendezett tanszéki és intézeti bemutatók, illetve a mezőgazdasági gépek üzemeltetése tanszék laboratóriumában és az egyetemi számítóközpontban rögtönzött szakmai tapasztalatcserék. Ezeken a kar oktatói bővebb felvilágosítást és betekintést adtak a vendégeknek a két szervezeti egységben folyó oktató- és kutatómunkáról, miközben elbeszélgettek a néhány éve végzett és a jelenleg még itt tanuló hallgatókkal, illetve a munkájuk iránt érdeklődő külső szakemberekkel. A szakmai nyílt napot idén egy ismerkedést szolgáló állófogadás, s az ebédlőben rendezett vacsora tette hangulatossá, majd a vendégek, oktatók és diákok bekapcsolódtak a minden jókedvet felülmúló gyűrűavató szakestély programjába. T. L. GÖDÖLLŐ 74 Tanulmányi versenyfelhívás az 1973/74. tanév II. félévére Az ATE mezőgazdasági gépészmérnöki kar tanácsa és a kar KISZ-végrehajtó bizottsága a kollégium állami vezetésének támogatásával csoportos és egyéni tanulmányi versenyt hirdet az 1973/74-es tanév II. félévére. Célaink: e versennyel is eredményesebb tanulásra serkenteni a kollektívákat, és ezen túlmenően aktívabb közéleti tevékenységre, közösségi munkára ösztönözni. Ф Csoportok közötti tanulmányi verseny A díjak odaítélésénél a csoport tanulmányi átlageredménye és közéleti tevékenysége a döntő. Jutalmazzuk: évfolyamonként a legjobb eredményt elérő csoportokat I. hely 2000 Ft II. hely 1000 Ft értékben A versenyben való részvétel feltételei: — a tanulócsoport írásban jelenti be részvételi szándékát a kari KISZ-vb-n keresztül a dékánnak; — a csoportban a félév folyamán kirívó tanulmányi fegyelmezetlenség nem történik; — a csoport tagjai a vizsgaidőszak befejeztéig személyenként 5 óra társadalmi munkát teljesítenek. A verseny értékelése: Az értékelést a kari KISZ- vb végzi a dékáni hivatal közreműködésével és tesz előterjesztést a díjak odaítélésére. Az értékelésnél a nevezési létszám érvényes. Az értékelés két részből áll, a végső helyezések eldöntésénél a pontok összesítése аг irányadó. a) Tanulmányi munka értékelése Irányadó az a pontszám (lehet negatív is), amely: — kifejezi századokban az eltérést az illető évfolyamra érvényes átlagtól. Irányadó átlagok:fő századokban mutatja a csoport átlageredményének eltérését az előző félévi átlagtól. b) Közéleti tevékenység értékelése A közéleti tevékenység pontszámát a csoport teljes egészében egy főre vetítve kell számolni A pontzás egyénenként 0—10 pontig, az alábbi tevékenységeké 11: — közösségi tevékenység — TDK- munka — kollégiumi munka (nyelvi kollégium, MAE) — öntevékeny кого ( íszínjátszó, dékor, fotó, stb.). A csoportnak az évfolyam összességét*n végzett tevékenységét, közösségi szellemét az évfoyamvezetőség értékeli 20, 16, 12, 8, 4 és 0 ponttal az általa készített rangsor szerint. A közéleti tevékenység értékelését az évfolyamok vezetőségei a vizsgaidőszakok tbc hetéig kötelesek leadni a kari KISZ-vb-nek. A jutalomösszegeket a csoportok a díjak odaítélése után kapják meg, melynek kollektív — kulturális célokra történő — felhasználásáról önállóan döntenek, de utólag elszámolni kötelesek. • Egyéni tanulmányi verseny Versenyt hirdetünk minden évfolyamon a félév legeredményesebb hallgatói részére. A verseny értékelésénél az elmúlt félévhez képest elért tanulmányi átlag javítást vesszük alapul, a végzett társadalmi tevékenysg figyelembevételével. A versenyben csak azok vehetnek részt, akiknek tanulmányi átlaga az előző félévben is elérte, illetve meghaladta a kor átlagszintet. Minden évfolyamon a két legeredményesebb baileetét jutalmazzuk 200—200 Ft névértékben (könyvutalvány stb.). Mg-i gm. kar tanácsa Mg-i gm. kar KISZ-vb I. évfolyam 3 15 II. évfolyam 3,20 III. évfolyam 3,32 IV. évfolyam 3,33 V. évfolyam 3,23