Haditechnika 42. (2008)

2008 / 3. szám - NEMZETKÖZI HADITECHNIKAI SZEMLE - Légideszantlövegek VI. rész. Kleines Kettenkraftrad SdKfz-2

Nemzetközi haditechnikai szemle 4_______________________________________________________________________________________________/ Farkas TiborLég­i deszantl­övegek VI. rész Kleines Kettenkraftrad SdKfz-2 A­Z EJTŐERNYŐS ALAKULATOK min­dig is a hadsereg elit egységei közé tartoztak. Feladatuk ered­ményes végrehajtásához sok esetben a kizárólagosan a részükre gyártott eszközökkel is fel voltak szerelve. Már korán megmutatkozott a légi­­deszantegységek azon hátránya, hogy földet érésük után csak azok az eszkö­zök álltak a rendelkezésükre, amelyet közben magukkal tudtak vinni, illetve külön ernyővel ledobtak nekik. Ez esetlegesen - például egy páncélozott jármű ellen - kevésnek bizonyulhatott mind tűzerő, mind muníció tekinteté­ben. Szükségük lett volna egy hatásos páncéltörő fegyverre. A háború elején azonban csak a vontatott páncéltörő ágyúkkal rendelkeztek, melyeket kézi úton meglehetősen nehéz lett volna mozgatni. A megoldást a problémára egy könnyű, gyors, légi úton szállítha­tó lánctalpas jármű jelentette. Ez a jár­mű képes a Pak 35/36 típusú, 37 mm­­es ágyú vontatására, valamint után­pótlás szállítására rossz utakon, illetve hegyvidékes terepen is. Az SdKfz-2 koncepcióját már 1939 júniusában kidolgozta Heinrich Ernst Kniepkamp. A „lánctalpas motorkerék­pár” jellegű kialakításnak köszönhető­en ötvözni lehetett a két jármű előnyös tulajdonságait, a motorkerékpár kis tö­megét és mozgékonyságát a lánctal­pas eszközök terepjáró képességével és terhelhetőségével. A bemutató utá­ni próbákon a jármű kitűnően szere­pelt, és a Luftwaffe teljesen meg volt vele elégedve. Mindezek ellenére csa­patszolgálatba csak 1941 júniusában került. A fejlesztéseket természetesen a neckarsulmi székhelyű NSU Werke végezte. A prototípusok közül néhány­nak érdekes módon nemcsak az első kereke volt motorkerékpárról véve, ha­nem az utánfutót is ilyenekkel szerel­ték fel. A jármű hivatalos megnevezé­se: “kleines Kettenkraftrad SdKfz-2”, a későbbiekben azonban az egyszerűb­ben megjegyezhető “Kettenkrad” ter­jedt el. Az idő előrehaladtával egyre több alakulatnál ismerték fel a jármű elő­nyeit. Felhasználási területeit kibővítve először alegységi utánpótlást biztosító szerepkörben jelent meg. Később kü­lön altípusokat fejlesztettek ki az egyre növekvő távközlési útvonalak létesíté­séhez. Az információáramlás minél za­vartalanabb biztosítása és az új vona­lak minél gyorsabb kiépítése érdeké­ben létrehozták az SdKfz-2/1 „kleines Kettenkraftrad für Feldfernkabel” és az SdKfz-2/2 „kleines Kettenkraftrad für schwere Feldfernkabel” típusokat. Mindkét eszközt úgy alakították át, hogy hordozni tudja a kommunikációs kábelek lefektetéséhez szükséges tar­tozékokat. Ilyen volt a speciális utánfu­tó és a vezető mögé felszerelt, a kábe­lek hordozására alkalmas dob. A 2/1- es változat a gyalogsági egységek ál­tal is használt könnyű keretes dobokat használta. Ezzel szemben a 2/2-es a jobban hasznosítható nagyobb dobok­kal rendelkezett, melyekből kettőt rak­tak a vezető mögötti részbe. A kapaci­tás növelése érdekében az eredetileg is ehhez a járműhöz tervezett speciá­lis utánfutót alakították át úgy, hogy al­kalmas legyen további kábeltartó do­bok szállítására (jelzése: Sd.Anh 1). A Kettenkradot úgy építették meg, hogy a többi könnyű terepjáró által használt vontatmányt is alkalmazni lehessen hozzá. Ezek egyik különleges típusa a hegyivadászok csapatszállító hordája volt, melyet szükség esetén emberi erővel vagy kutyákkal is lehetett húzni. A növekvő mennyiségi igények ki­elégítésére 1943-ban a gyártást kiter­jesztették a Stöver Werke gyárra is, így a háború végéig mintegy 8345 da­rabot tudtak előállítani. A francia SIMCA cég is több alkatrészt készített a járműhöz. 1. ábra: A kormánymű szerkezeti rajza 2. ábra: Oldalnézeti kép a szabályzatból 2008/3 HADITECHNIKA­­- 25

Next