Haditechnika 46. (2012)

2012 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Kiss László: Gallipoli, 1915 - a tengeri hadműveletek III. rész

A hadművelet során az első tengeralattjáró, amely megkísérelt átjutni a Dardanellákon, a brit E 15 volt. 1915. április 12-én a szorosban az erős áramlatok miatt zátonyra futott a Kephez-fok közelében. A parti üte­gek többször eltalálták, végül a túlélő legénység a hajót el­hagyta. A fennakadt naszád kiszabadítására a törökök vontatókat hoztak, az antant részéről pedig több alkalom­mal is tengeralattjárókat és rombolókat küldtek, hogy rob­bantsák fel az E15-öt. Miután ezek sorra kudarcot vallot­tak, április 23-án a MAJESTIC és TRIUMPH sorhajókról na­szádokat indítottak, hogy ezek pusztítsák el a tengeralatt­járót. A TRIUMPH csónakját a parti tüzérség szétlőtte, de a másik elég közel jutott ahhoz, hogy torpedójával megcéloz­hassa az E15-öt. A robbanás súlyosan megrongálta a meg­feneklett naszádot, így a törökök a mentésről lemondtak. Az első tengeralattjáró, amely át is jutott a szorosokon, az ausztrál AE2 volt. Április 25-én és 26-án sikertelenül tá­madta torpedókkal a szorosban horgonyzó török sorhajó­kat, majd mindkétszer menekülni kényszerült a kísérőhajók elől. 27-én behatolt a Márvány-tengerre, és a következő napokat a Márvány-sziget és a Gallipoli-szoros környékén töltötte, prédára lesve. A Gallipoli kikötőben éppen nem volt konvoj, a Márvány-tengeren észlelt hajórajt pedig nem találta el a torpedóival. Április 30-án a Márvány-szigettől délre a tengeralattjáró periszkópját észrevette a SULTAN HISSAR torpedónaszád, amely azonnal támadásba len­dült. Mialatt a naszád ágyútűz alatt tartotta, a ZUHAF ágyúnaszád megpróbálta legázolni. Az AE2 végül megadta magát. A parancsnok a tengeralattjárót elsüllyesztette, a legénység pedig hadifogságba került. Az első tengeralattjáró, amely nem csak bejutott, de visz­­sza is tudott jönni a Márvány-tengerről, a brit E14 volt. Ez a naszád három bevetést is teljesített, a parancsnoka, Edward C. Boyle korvettkapitány Viktória keresztet kapott. Szintén három bevetést teljesített a brit E11 tengeralatt­járó, amelyhez több fegyvertény is köthető. Ez a tenger­alattjáró talált rá, és pusztította el azt a gőzöst, amely a YAVUZ egy 15 cm-es ágyúját szállította a Gallipoli-félsziget tüzérségének erősítésére, jelentős mennyiségű lőszerrel. A naszád egészen a török fővárosig elhajózott, és megtá­madta a kikötőjét, nagy pánikot okozva. Ezen felül az an­tant erők augusztus 8-án a Suvla-öbölben végrehajtott újabb partraszállásának megzavarására a szorosokhoz küldött HAIREDDIN BARBAROSSA sorhajót megtorpedózta. A pán­célos 258 emberrel a fedélzetén negyed óra alatt elsül­lyedt.23 Martin Nasmith korvettkapitányt, a tengeralattjáró parancsnokát szintén Viktória kereszttel jutalmazták sike­reiért. Általánosságban elmondható, hogy az antant igyekezett egy-két tengeralattjárót bejuttatni a Márvány-tengerre, ahol azok feladata a Gallipoli-félszigetre szánt utánpótlás, erősí­tés célba jutásának megakadályozása volt. Feladataik közé tartozott a konvojok és magányos szállítóhajók támadása, továbbá a vasúti csomópontok, illetve a vasútvonalak elle­ni akciók, mind a partra szállt személyzet tevékenysége, mind pedig a tengeralattjáró fedélzeti fegyverzete révén. Ezen felül gyengíteni akarták a török hadiflotta erejét is. A törökök értelemszerűen megpróbálták megnehezíteni a tengeralattjárók számára a Dardanellákon való átjutást, aknazárral, figyelőszolgálattal, védőhálókkal, ám a tenger­alattjárók az egész hadművelet ideje alatt megtalálták a módját, hogy bejussanak a Márvány-tengerre. a tengeri hadműveletek III. rész 21. ábra. A brit RAGLAN monitor (D. L.) 22. ábra. A 16 750 tonnás brit AGAMEMNON sorhajó 2012/4 HADITECHNIKA R 3

Next