Balassagyarmat - Ipoly, 1993. július-december (1. évfolyam, 2-27. szám)

1993-07-02 / 25. szám

2 Ipoly 1993. július 2. y \ \/C\Y*C>s\\<íx^LC\V\ jOl rvl< . . . Rendelet a szociális ellátásokról /l./ Balassagyarmat város önkormányzatának képviselő testülete rendeletet hozott a szo­ciális igazgatásról és ellátásról. Az önkormányzat rendelete meghatározza a szociális el­látás helyi szabályait. Hogy milyen módon, arról Révészné Funk Zsuzsannával, a Pol­gármesteri Hivatal szociálpolitikai és gyámügyi csoportjának vezetőjét kérdeztük. - Miután a rendelet felosztja a hatásköröket, az általános rendelkező részben szabá­lyozza hogyan, milyen formában hová kell a kérelmeket benyújtani, milyen igazolások szükségesek, így szükség szerint igazolni kell a jövedelemre, munkaviszonyra, vagyoni helyzetre, az együttélő családtagok személyi adataira, a családi állapotra és a lakással kapcsolatos adatokra - hogy csak néhányat említsek - vonatkozó nyilatkozatokat és iga­zolásokat. Jó tudni, hogy rendszeres és eseti szociális ellátások vonatkozásában a jövedelemre irányadó időszak a be­adást megelőző 12 hónap. Ha a kérelmező jövedelmi vi­szonyaiban lényeges változás következik be ez idő alatt, akkor a munkanélküli ellátást megállapító határozatával és szelvényével - nyugdíjszelvénnyel, gyes, gyed, gyet szelvényével - igazolt jövedelmet kell figyelembe venni. A beérkezett kérelmeket csoportunk a körülmények ala­pos megvizsgálás után döntésre előkészíti, a támogatásra való jogosultságot folyamatosan figyelemmel kíséri és az ellátások módosítására, megszüntetésére vagy visszafi­zetésére javaslatot tesz. Az évente több alkalommal illet­ve több ellátást igénylők esetében a környezettanulmányt évente egyszer kell elkészíteni. A határozatlan időre megállapított ellátások esetében a jogosultságot csoportunk a meg­állapítást követ 12 hónapon belül köteles felülvizsgálni, ennek tényét az ügyintéző az ügyiratban köteles rögzíteni. Az általános részben szól arról is a rendelet, hogy mikor kell megszüntetni az ellátást és hogy mikor nem állapítható meg a támogatás, így annál, aki az általában elvárható lépéseket nem teszi meg helyzetének megváltoztatása érdekében vagy aki valótlan tényt állít, illetve megtévesztő adatot szolgáltat. Az sem kaphat támogatást, aki olyan ingó­ingatlan vagyonnal rendelkezik, amelynek hasznosításából vagy értékesítéséből szociá­lis gondjait maga is képes lenne megoldani, kivéve a törvényben meghatározott eseteket. Fontos az a rendelkezés is, hogy a rendszeres támogatások közül egy családnak legfel­jebb kétféle állapítható meg, a gyermeknevelési támogatás és a munkanélküliek jöve­delempótló támogatása kivételével. Az általános részből kiderül az is, mikor kell a támogatásokat folyósítani, megálla­pítani. Szó van a munkanélküliek jövedelempótló támogatásáról, ám ennél is fontosabb a rendeletnek az a része, amely a különböző szociális rászorultságtól függő ellátásokról szól. A 6-7-8. paragrafus a lakásfenntartási támogatásról szól. Ennek megítélésénél fi­gyelembe vehető a lakása nagysága, az ha a lakásban lakó személyek összjövedelmének 35 százalékát meghaladja a lakásfenntartási költség és az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg az öregségi nyugdíjminimum /6.400 Ft/120 százalékát, egyedülélő ese­tén a 160 százalékát. Nem részesülhet támogatásban, aki a lakásban életvitelszerűen nem tartózkodik, vagy akinek lakás vagy más egyéb ingatlana hasznosításából jövedelme származik. Az sem kaphat támogatást, akinek a lakásfenntartási költségeinek hátraléka a 20 ezer forintot, vagy a fizetési késedelem a három hónapot meghaladja. Aki nem lakás céljára szolgáló helyiségben lakik és aki távhőszolgáltatási díjtámogatásban részesül. Költségként a következő mértéknek megfelelő összeget kell figyelembe venni: víz­­fogyasztásként legfeljebb havi 2 m3/fő, távfűtési lakásoknál havi 3.500 Ft, gázfogyasz­tásnál havi átlag 150 m3, nem fűtési célú villanyáram fogyasztásánál /október 15-től áp­rilis 15-ig/ havi átlag 300 kW, lakbér, albérletnél maximum 3.500 Ft, lakásépítésre és vásárlásra felvett pénzintézeti kölcsön törlesztésére maximum 3.500 Ft, a közös költség maximális összege 800 Ft. A támogatás mértéke havonta, ha a lakásfenntartási költség meghaladja a család összjövedelmének 35-40 százalékát havi 1.000 Ft, 41 -45 százalékát havi 1.200 Ft, 46-50 százalékát havi 1.400 Ft, ha az 50 százalékát, havi 1.600 Ft. A támogatás időtartama a 12 hónapot nem haladhatja meg és meg kell szüntetni a támogatását annak, aki három hónapnál hosszabb ideje nem tesz eleget a lakásfenntar­tással kapcsolatos valamely fizetési kötelezettségének - nyilatkozta lapunknak Révészné Funk Zsuzsanna, akivel következő számunkban az ápolási díjról, az átmeneti és temetési segélyről beszélgetünk. /folytatjuk/ a kerékpáros balesetekről A vakáció megkezdődött és vele a kerék­páros balesetek szezonja is, ami általában szeptember közepéig tart. A kerékpár divatba jött. Egyre több drá­ga, modern géppel találkozhatunk. A kerék­párok számának növekedésénél nagyobb arányban nő a velük elszenvedett balesetek száma. Ezek nagy része könnyű sérüléssel jár, így sem az orvosok, sem a rendőrség nem szerez tudomást róluk. Hiba lenne azt hinni, hogy minden ke­rékpáros baleset banális horzsolással jár. Egyre gyakrabban találkozunk súlyos kime­netellel is. Sok kerékpáros szenved fejsérülést. Ezek súlyossága a viszonylag egyszerű agyrázkódástól az agyzúzódásig - sőt ha­lálig - terjedhet. A kerékpárosok fejét semmi sem védi, így járművükről leesve pl. a járdaszegélytől gyakran sérülnek. Nem ritkák a végtag - alkar -, váll- vagy bokatörés - sérülések sem. A kerékpáron szállított gyermekek jellemző sérülése a küllők által okozott saroksérülés. Viszonylag ritkák a mellkasi sérülé­sek, bordatörések. A fedett hasi sérülése­ket hajlamosak vagyunk elbagatellizálni, pedig halálosan is végződhetnek. A has, mellkas határon a bordaív alatti ütés a máj sérülését vagy a lép „kétszakaszos” repe­dését okozhatja. Az első szakaszban a lép állománya sérül, de az erős tokja megaka­dályozza, hogy a vér a hasüregbe távoz­zon. A második szakaszban a feszülés mi­att a tok megreped, a vérzés fokozódik, a beteg kivérezhet. Ez órák vagy napok alatt következik be. A kerékpáros balesetek okait vizsgál­va a figyelmetlenség vezet, de műszaki ok - villa -, váz- vagy pedáltörés, láncszaka­dás, fékhiba is előfordul. Versenykerék­párokkal egyenetlen úton a keskeny kerék miatt sokan buknak. A hegyi kerék­párokkal - mountain bike-okkal - a gya­korlatlanság vagy a gép feletti uralom el­vesztése miatt lehet balesetet szenvedni. Jó tudni, hogy a kerékpáros balesetet szenvedő beteg okvetlenül orvos kezébe való, ha­ akármilyen rövid időre eszméletét ve­szítette, ha a baleset körülményeire nem em­lékszik (agyrázkódás), ha törést szenvedett, vagy arra van gyanúnk (fájdalom, alakváltozás, műkö­déskiesés pl. végtagon), ha fedett hasi sérülést szenvedett, fáj­dalma nem csökken (inkább fokozó­dik). Svancsik József

Next