História 2004

2004 / 2-3. szám - ÉVFORDULÓ - HARASZTI GYÖRGY: Kárpáti rapszódia

Kárpáti rapszódia A szegénységből a gettóba K­árpátalja az elmúlt 90 évben öt államalakulathoz tartozott. 1919-ig a történeti Magyaror­szág része volt. Kiterjedt az egykori Bereg, Ung, Ugocsa, Máramaros me­gyék túlnyomó részére. Ez mindig is az ország legszegényebb, periférikus terü­letének számított. A nem hivatalosan Ruténföldnek, Kárpát-Ukrajnának, Ruszinszkónak is nevezett 12 171 km 2 kiterjedésű terület 1910-ben 602 774 főt számláló népessége (anyanyelv sze­rint, amely a magyar statisztikák kiin­dulópontja volt) 31%-a magyarnak, 10%-a németnek, 55%-a ruténnek és 1,05%-a szlováknak vallotta magát. Magyar nyelv és szegénység E viszonylag kis területen élt az ország egyik legnagyobb, mintegy 87 ezer főt számláló zsidó közössége. A zsidók szervesen beépültek a helyi gazdaságba és a társadalomba. Tevékenységük nagy fontossággal bírt főleg a mezőgazda­ságban, az őstermelés, a feldolgozás és a kereskedelem területén. Nyelvi magyarosodásuk, bár az or­szág leginkább hagyományt tartó zsidó­ságának számítottak, jelentősen előre­haladt. A gettószerű életből való ki­emelkedés első foka ugyanis a magyar nyelvhasználat, az állami anyakönyve­zés s a magyar nyelvű iskolák látogatá­sa volt. (A magyar nyelv fajlagos térhó­dítása az itteni zsidók körében a kora­beli szociológiai felmérések tanúbi­zonysága szerint még a két világháború között - tehát csehszlovák uralom alatt­­ is folytatódott. Feltűnően csökkent a német ajkúak aránya - a magyarok ja­vára - főleg az iparban és a városokban a korábban németül és/vagy jiddisül be­szélő zsidók nyelvcseréje miatt.) A zsidóság 80%-a, a nyomorgó több­ségi lakossághoz hasonlóan, mostoha körülmények között leledzett, 15%-a létminimumon tengődött és csak 5%-a élt rendezett anyagi viszonyok között. Tekintélyes részük földműveléssel és általában őstermeléssel (25%), kis- és nagykereskedéssel - ideértve a keres­kedelmi alkalmazottakat is - (38%) foglalkozott, a többiek között nagy­ számban voltak napszámosok, ipari munkások vagy fuvarozók (16%). Az általános nyomorúság miatt a nők és gyermekek többsége is dolgozni kény­szerült. Magyarként a csehszlovák otthonban Az 1920-38 közti években Kárpátalja Podkarpatska Rus néven a Csehszlo­vák Köztársaság részét képezte, auto­nómia nélkül. Haszonélvezője volt a polgári demokratikus vívmányoknak, de - jóllehet Csehszlovákia legszegé­nyebb régiója - külön gazdasági és szellemi támogatást nem kapott. Tria­non után az itteni zsidóság népi-nem­zeti alapon szervezkedett. (A csehszlo­vák állam külön nemzetiségként tartot­ta számon a zsidókat, hogy ily módon csökkentse a magyarok és németek számarányát.) 1927-ben Ruszinszkó 604 745 lako­sából 93 023 volt zsidó, a népesség 15,28%-a. A számos vallási, szociális és kulturális intézménnyel rendelkező több mint 400 hitközség mindegyike, az egy ungvári kongresszusi (neológ) gyü­lekezet kivételével, ortodox volt, és egyházi igazgatás szerint a pöstyéni Jüdische Kanzleihoz tartozott. (A hit­községek legnagyobbika a munkácsi volt, ebben a városban a zsidók szám-­1 aránya meghaladta a 43%-ot. Kárpát-­­alja három legnagyobb városában, '­ Munkácson, Ungváron, Beregszászon ( az 1930-as években a lakosok több­­ mint 20%-a volt zsidó, 16%-a magyar.) 2 A kárpátaljai zsidók közül 79 722 Vegyes, zsidó-rutén muzsikusbanda. Verecke, 1895 Friedman Ábrahám szatócsboltja, Huszt, 1939

Next