História 2007

2007 / 9-10. szám - EMBER ÉS KÖRNYEZET - POLLMANN FERENC: Tank, páncélkocsi és repülőgép : Az I. világháború fegyverei

1918. április 24-én, amikor 3 AZV vélet­lenül szembetalálkozott a brit Mark IV-gyel. Páncélkocsi A dualista Monarchia azonban nem csupán a harckocsigyártásban maradt le jelentősen riválisaitól, hanem a pán­célkocsik alkalmazásában is. Pedig 1915 szeptemberében már készen állt a­­készítőiről, Romanicsról és Fellner­­ről) Romfellnek nevezett, 1 db Schwarzlose géppuskával ellátott, négykerék meghajtású páncélozott gépkocsi. Sorozatgyártására azonban nem került sor, mindössze 1-2 további példány készült belőle. Németország is csupán 3 tucatnyi, különféle gyártók (Daimler, Erhardt, Büssing) által ké­szített páncélkocsival rendelkezett. Ez a harci eszköz a másik katonai tömb hadseregeiben is csupán korlátozott számban állt rendelkezésre. A világháború folyamán robbanó­motorral működő erőgépeket vontatási célokra is alkalmaztak. Főleg a nehéz­tüzérség eszközeit (pl. a Monarchia 30 és feles önjáró mozsarait) mozgatták ilyen módon. Ezek a korábbi évek fo­lyamán kifejlesztett, különféle típusú lánctalpas traktorok célszerűen módo­sított változatai voltak. A repülőgépek hadieszközként való al­kalmazása kezdetben csupán a felderí­tésre korlátozódott. Személyzetük fegyvert is csak azért vitt magával, hogy ellenséges területen bekövetkező kényszerleszállás esetén meg tudja vé­deni magát. Noha légvédelem híján a csapatok felülről hatékonyan támadha­­tóak voltak, a viszonylag kis teherbíró képességű gépekkel gondolni sem le­hetett komolyabb bombák felvitelére. (Erre a célra a hadviselő felek inkább a léghajókat alkalmazták.) Robbanó szerkezetek levegőből történő ledobá­­sát a hadviselés nemzetközi szabályai egyébként is tiltották (Hága, 1907), az erre vonatkozó deklarációt azonban a fontosabb hatalmak közül csak az Osztrák-Magyar Monarchia és Török­ország írta alá, ám ők sem ratifikálták, így is eleinte csupán a ma oly népszerű dart játékban használatos hegyes nyila­kat, valamint kisebb kézibombákat ha­­jigáltak a repülőgépekből, nem túlsá­gosan nagy eredménnyel. Komoly vál­tozást jelentett azonban, amikor sike­rült megoldani a fedélzeti géppuska és a légcsavar szinkronizálását, így a fegy­vert kezelő pilóta előre is tudott tüzel­ni anélkül, hogy saját gépében kárt okozott volna: a lövésre mindig akkor került sor, amikor a propeller szárnya nem volt a cső előtt. Ez a forradalmi újítás a holland származású Anthony Fokker nevéhez fűződik, aki 1915 nya­rán a németek számára megalkotta az első szinkron-géppuskát. Az új találmányt hamarosan az an­­tantállamok repülőgépein is alkalmaz­ták. Ezzel párhuzamosan jelentős mér­tékben felgyorsult az új, nagyobb telje­sítményű motorok és gépek fejlesztése, és fokozták a termelést. A központi hatalmak e téren sem vehették fel a versenyt az antanttal. Összességében a világháború folyamán az antant és szö­vetségesei kb. 2 és félszer annyi repü­lőgépet voltak képesek előállítani, mint a német-osztrák-magyar-bol­­gár-török koalíció államai. A repülőgépmotorok teljesítményé­nek növekedése megnyitotta a lehető­séget a bombázógépek fejlesztése előtt. Ezek mozgékonyságban messze felülmúlták a kormányozható léghajó­kat (kiszorítva őket a hadviselés esz­köztárából), viszont sebezhetőségük megmaradt. Szükségük volt a vadász­gépek nyújtotta védelemre. A repülő­gépek specializációja lehetővé tette a különféle feladatok összehangolását és a rendelkezésre álló harceszközök kö­telékbe szervezését. Az ellenséges utánpótlási vonalakat lerombolni hiva­tott bombázók és a vadászok együtt­működése (melyben az utóbbiak fel­adata volt nem csupán a saját bombá­zók védelme, de az ellenséges légierő megsemmisítése is­ megnyitotta az utat a légi fölény biztosításához. A fej­lődés irányát jól mutatja, hogy a világ­égés végére a légierő önálló fegyver­nemmé lett. 1918. április 1-jével létre­jött a brit Royal Air Force (RAF). POLLMANN FERENC Irodalom M­agyarország az első világháború­ban. Lexikon A-Zs. (Főszerk. Szijj Jo­lán; szerk. Ravasz István.) Bp., 2000. Boldogtalan hadiidők... 1914-1918. (Szerk. Ravasz István.) Bp., 2005. Nagyváradi S. M. Szabó M., Wink­ler L.: Fejezetek a magyar katonai repü­lés történetéből. Bp., 1986. Groehler, Olaf: A légi háborúik törté­nete 1910-1970. Bp., 1980. Horváth János: Az első magyar épí­tésű páncélgépkocsi. Haditechnika, 1983. júl.-szept. Manfred von Richthofen, a „Vörös báró” és híres, háromfedelű Fokker típusú repülőgépe Az I. világháború alatt a légierő miden hadviselő félnél fontos fegyvernemmé válik. Orosz repülőgép és személyzete, 1915 körül MNM Történeti Fényképtár 26

Next