Századunk, 1926
Szemlék és jegyzetek - Lorsy Ernő: A császár futárja
Szemlék és jegyzetek tály gazdagságának bizonyítéka". Ilyen szempontokból persze a hellén művészet némileg komikusan hat. Mert bármennyit agitáljanak is ők a tudománynak a forradalmi gondolat céljaira való felhasználása mellett, a dolog értelmetlenné válik, ha az „ellenpárt" már rég a múlté. Üllő nélkül kalapálni fölösleges és veszélyes. Annyit azonban elismer Wasmund, hogy a múzeumok nincsenek túlzsúfolva és igyekeznek céljuknak megfelelni. A lényeges az, hogy konzerválnak és semmit tönkre nem tesznek, a többi mellékes. Akadémiai szabadságról legfeljebb az Oroszországban nem új, szűkreszabott korlátok között lehetne szó. Azelőtt Szibéria fenyegetett, most finomabb eszközök működnek. A nyílt beavatkozás az autonómiába előtérbe nyomult. A rektort a kormány nevezi ki és majdnem korlátlan hatalommal ruházza fel. Tanterveket szigorúan előírják, karok, egyetemek felállítása és megszüntetése, tanárok kinevezése és elcsapása napirenden van. A magántanárság intézménye megszűnt. Az állapot csak lassan javul, az ellentétek, valószínűtlenségek, kiszámíthatatlanságok sok helyütt még fennállanak. De éppen ez a változékonyság a legbiztosabb jele annak, hogy még másként is lehet. Tény az, hogy a tudományos élet helyzete Oroszországban ma pillanatnyilag meglepően jó, ami az ország hosszú elzártsága után és a nehéz életviszonyok tudatában kétszeresen bámulatot kelt. De mindezek láttára is feltámad a szemlélőben a nehéz kérdés: mi lesz ezután? A „tudósok kasztja" az egyetlen réteg a régi orosz intellektuálisok közül, amely még megmaradt. Szükség van rája. Minden egyéb burzsoá már csak dajkamese. De az intelligenciának ez a maradéka korlátolt életet él s a szociális átcsoportosítás radikális eszközökkel folyik tovább. És itt következik a bizonytalanság, aminek a legfőbb forrása a tudomány csarnokába korlátlanul bebocsátott tömegek hiányos vagy semminemű előképzettségében rejlik. A régi tanárok tudása még megvan, de sok tekintetben hiányzanak a kapcsolataik bel- és külföldi kollégáikkal. Sok esetben hiányzik az anyag, nincsenek meg az eszközök, s az út ezeknek a forrásához el van zárva. Első következmény: hiányos tanítás és elkedvetlenedés. Beáll tehát a középszerű vagy azon aluli utódok veszélye, ami csakis az eddigi állapotok gyökeres megváltoztatásával kerülhető el. Mert nincs olyan hatalom a földön, mely a tudományos konkurrenciát gátolni vagy a tudomány irányelveit megváltoztatni képes v°lna. Derencsin T. F. A császár futárja.* I. Ferenc József nagy emlékszobrán, amely most már nem készül el és amelyet éppen ezért történelmileg helyesen gondolhatunk el, egy kis mellékalak áll huszártiszti egyenruhában, nagy kipöcsört bajuszával és monoklival. Strasznoff Ignác, a szélhámos. Strasznoff hozzátartozik * Strassnoff J.: Ich, der Hochstapler Ignatz Strassnoff. 279 1. Veri. Die Schmiede Berlin, 1926.