Századunk, 1926

Szemlék és jegyzetek - Lorsy Ernő: A császár futárja

Szemlék és jegyzetek tály gazdagságának bizonyítéka". Ilyen szempontokból persze a hellén művészet némileg komikusan hat. Mert bármennyit agitáljanak is ők a tudománynak a forradalmi gondolat céljaira való felhasználása mel­lett, a dolog értelmetlenné válik, ha az „ellenpárt" már rég a múlté. Üllő nélkül kalapálni fölösleges és veszélyes. Annyit azonban elismer Wasmund, hogy a múzeumok nincsenek túlzsúfolva és igyekeznek cél­juknak megfelelni. A lényeges az, hogy konzerválnak és semmit tönkre nem tesznek, a többi mellékes. Akadémiai szabadságról legfeljebb az Oroszországban nem új, szűkreszabott korlátok között lehetne szó. Azelőtt Szibéria fenyege­tett, most finomabb eszközök működnek. A nyílt beavatkozás az auto­nómiába előtérbe nyomult. A rektort a kormány nevezi ki és majdnem korlátlan hatalommal ruházza fel. Tanterveket szigorúan előírják, ka­rok, egyetemek felállítása és megszüntetése, tanárok kinevezése és el­csapása napirenden van. A magántanárság intézménye megszűnt. Az állapot csak lassan javul, az ellentétek, valószínűtlenségek, ki­számíthatatlanságok sok helyütt még fenn­állanak. De éppen ez a vál­tozékonyság a legbiztosabb jele annak, hogy még másként is lehet. Tény az, hogy a tudományos élet helyzete Oroszországban ma pillanatnyilag meglepően jó, ami az ország hosszú elzártsága után és a nehéz életviszonyok tudatában kétszeresen bámulatot kelt. De mindezek láttára is feltámad a szemlélőben a nehéz kérdés: mi lesz ezután? A „tudósok kasztja" az egyetlen réteg a régi orosz intellektuálisok közül, amely még megmaradt. Szükség van rája. Minden egyéb bur­zsoá már csak dajkamese. De az intelligenciának ez a maradéka korlá­tolt életet él s a szociális átcsoportosítás radikális eszközökkel folyik tovább. És itt következik a bizonytalanság, aminek a legfőbb forrása a tudomány csarnokába korlátlanul bebocsátott tömegek hiányos vagy semminemű előképzettségében rejlik. A régi tanárok tudása még megvan, de sok tekintetben hiányza­nak a kapcsolataik bel- és külföldi kollégáikkal. Sok esetben hiányzik az anyag, nincsenek meg az eszközök, s az út ezeknek a forrásához el van zárva. Első következmény: hiányos tanítás és elkedvetlenedés. Beáll tehát a középszerű vagy azon aluli utódok veszélye, ami csakis az eddigi állapotok gyökeres megváltoztatásával kerülhető el. Mert nincs olyan hatalom a földön, me­ly a tudományos konkur­renciát gátolni vagy a tudomány irányelveit megváltoztatni képes v°lna. Derencsin T. F. A császár futárja.* I. Ferenc József nagy emlékszobrán, amely most már nem készül el és amelyet éppen ezért történelmileg helyesen gondolhatunk el, egy kis mellékalak áll huszártiszti egyenruhában, nagy kipöcsört bajuszával és monoklival. Strasznoff Ignác, a szélhámos. Strasznoff hozzátartozik * Strassnoff J.: Ich, der Hochstapler Ignatz Strassnoff. 279 1. Veri. Die Schmiede Berlin, 1926.

Next