Jelenkor, 1969. július-december (12. évfolyam, 7-12. szám)

1969-12-01 / 12. szám - Arató Károly: Keresztes Ágnes: Halálod ellen

excentricitás s a belőlük kiváló diszharmónia emberileg hiteles, de állandó jelenléte alapjá­ban a költészet lényege ellen hat, lévén a köl­tészet nemcsak vallomás általi megkönnyeb­bülés, hanem tett, mely a maga módján máso­kat is élni segít. Reméljük, valami készülődő­ben van nála, s a „középkor" után, melyet megverselt, talán egy „újkor" is eljön költé­szetében. Mert az kell, hogy a csapongás és vergődés után felszárnyaljon a dal, hogy ko­runk egyik lírai dokumentuma helyett valóban maradandó és jelentős teljesítménnyé váljék ez a költészet. Szólni kell még a kötet verseinek ritmus­világáról. Szólni kell, mert ezekben a gondo­latok, ötletek logikáját követő, szeszélyesen kacskaringózó vagy frappánsan „elvágott" költeményekben nagyon tisztán szólal meg a szabadvers egy sajátos válfaja. Szép és mo­dern dalok ezek a csatangolásokról és szere­lemről szóló versek. Nem véletlenül már a korábbi kötetekben találhatók blues-ok, ugyan­is a néger népzene nagyvárosiasodott formája, a dzsessz, s ennek költészetbe átültetett mű­fajai a maguk gazdag improvizációs lehetősé­geikkel kiválóan alkalmasak a költő „non­konformista" érzelemvilágának, a mintegy „fe­hérek közt néger" élménynek a kiéneklésére. A kötet leghomogénebb ciklusának, a Par­­landónak a vizsgálata azt mutatja, hogy az élőbeszéd természetes ritmikai törvényeire épülnek a Ladányi-versek. A versritmus egy­ségévé itt általában egy tagmondat válik, ha­sonlóan ahhoz az egységhez, amelyet a Brecht­­versek elemzésekor ún. „gesztikus egység"­­nek neveztek. A rövidebb után következő hosszabb tagmondatok tempója felgyorsul, azaz kiejtési idejük megrövidül, a nagyobb szótagszámú tagmondatok egy átlagos, rövi­debb tagmondat kimondási idejében egyenlí­tődnek ki. Külön variációs gazdagságot biz­tosít az is, hogy a sorhatárok és tagmondat­­határok nem minden esetben esnek egybe, va­lamint az, hogy a hosszabb tagmondatok bi­zonyos periodikus ismétlődésben következnek a rövidebbek után. Ebben a szabadvers-típus­­ban fontos ritmusképző erő a gondolatritmus, az ismétlődő és párhuzamos nyelvtani szerke­zetek, valamint a mondathangsúly és intoná­ció. Egy-egy vers egy, esetleg több, hosszú, többszörösen összetett mondat logikai, nyelv­tani és ezzel összefüggő ritmikai traverzén nyugszik. MARAFKÓ LÁSZLÓ Keresztes Ágnes: HALÁLOD ELLEN Van Keresztes Ágnesnek egy verse, amelyben a Halász . . Sorsával meg nem békélt, még­sem vitatkozott,­­ mert megalázó.­­ Dermedt és mélyülő vízben húzta a hálót, — és húzta őt a háló." Hál'istennek - önkényesen foly­tatva a gondolatsort -, éppen azért talán, mert egyik, sem engedte el a másikat: a Hálót a Halász és viszont, lett - gyanítom -, lehetett Keresztes Ágnes az, ami: költő. De a fogalmat meg kell toldanom rögtön egy főnévvel, mert szóösszetételről van szó, pontosabban: arról, hogy Keresztes Ágnes költőnő, így, egybeírva. És ő ezt vállalja is, okosan, sőt, szemérmes büszkeséggel, mert tudja, hogy csak az tud saját költői világot teremteni, aki következe­tes és hűséges magához. Hogy önálló lehessen, tudomásul veszi köreit, bejárja azokat és vas­tagon, tussal rajzolja körül azt, ami az övé. Éles és pontos szeme van, nem akar építkez­ni, égig törő verskatedrálisokat emelni, mert jól tudja: ez nem az ő „műfaja". Inkább a tünetekre, vagy a végeredményre koncentrál („Egy kisméretű vásznon­­ történelemkeret­ben - felrajzoljuk magunkat - saját jelrend­szerünkben,­­ ahol a kuszaság is­­ pontos kifejezése­­ a mondanivalónak." Vagy más­hol: „Zöld a remény, recece.­­ Ha megérik, fekete.") De aki ilyen szűkszavú és pontos tud lenni, az tisztában van a szikár megfogal­mazás törvényeivel, nem dolgozik lágy, „nőies" tónusokkal. És ebben a tekintetben igazán szigorúak, „férfiasak" a kötet versei. Nincs meghatódottság, önsajánlat, elengedettség: kí­vül marad a témán, elhátrál tőle, hogy fel­mérhesse és megítélje azt. Jobban mondva, hogy tárgyilagos lehessen a megállapítást il­letően. Orvosi szaknyelvből kölcsönzött szó­val: „anamnézisek" ezek a versek, „zárójelen­tések" egy felszín alatt élt, de a disszonan­ciákra annál érzékenyebb nő, feleség, anya három évtizedéről. Azt is mondhatnánk, hogy napló ez a könyv, lírai tudósítás egy életfor­máról, amely a költőnek osztályrészül jutott. Vergődéseiről nem beszél, ehelyett többnyire summájukat fogalmazza meg. Görögtűzzel, meghökkentésekkel nem kápráztat el — nem is akar! -, róluk lemond. Intellektuális alkat: a rádöbbentés, ráébresztés érdekli jobban, előnyben részesíti ezt a káprázatokkal szem­ben. Szimptómákról, hétköznapok rákfoltjairól ír néhány sorban, széljegyzetszerűen szinte, de

Next