Kincskereső, 1985 (12. évfolyam, 1-9. szám)

1985-09-01 / 6. szám

sülnek, így válik igazán hihetővé és hitelessé a história. Mert ki merne kételkedni az ősi tudásban, a papiruszokra rótt, kőbe vésett titokzatos írások igazságában? Az emberiség hitt is Platón meséjében. Százak és százak keresték-kutatták az elpusz­tít világot, elhelyezték az Atlanti-óceánban, a Földközi-tengerben, északon, valahol Iz­­land környékén és a nyugat-indiai szigeteken. Megrajzolták térképét, megtalálták lako­­sainak utódait. A modern sci-fi írótól egyenes út vezet vissza az ógörög filozófusig. Azt akarnánk ezzel mondani, hogy a science fiction, a tudományos-fantasztikus iro­dalom ilyen régi és nemes hagyományokkal dicsekedhet? Azt akarnánk bizonygatni, hogy ez a nálunk még mindig lenézett műfaj ilyen mélyen gyökerezik a múltban, és igen rangos ősöktől származik? Igen is meg nem is. A sci-fi irodalomtörténészei sokáig vitatkoztak azon, hogy mikor és hol kezdődött ez az irodalom, végigböngésztek és felkutattak mindent, hogy bebizonyítsák: nem útfélen fogant fattyúval állunk szemben, hanem jó családból való derék nemessel. Hosszú vitá­kat folytattak arról, hogy a Bibliában kell-e eredetét látnunk vagy Homérosz műveiben. A vita és a családfakutatás egy idő óta elcsitult. A science fiction megállapodott és te­kintélyessé vált, már nem volt arra szüksége, hogy görcsösen bizonyítgassa tisztességes származását. Önbizalma, öntudata megerősödött, leszokott a sznobizmusról. Irodalomtörténészek mostanában egyre határozottabban és egységesebben állítják, hogy a tudományos-fantasztikus irodalom a lendületes XIX. század elején született, a francia forradalom után vagy azzal egy időben, termékeny és termelékeny korszakban, viktírzó eszmék és a technika fellendülésének időszakában. Az angol Brian Aldiss, a kitűnő író és esztéta volt az első, aki határozottan kimondta és érvekkel bizonyította, hogy az első sci-fi Mary Shelley regénye, a Frankenstein volt. Az újabb lexikonok, enciklopédiák és kézikönyvek átvették Aldiss érvelését. A sci-fi tehát elég meglepő módon nőírónak köszönheti létezését - hacsak nem Aldiss hagyományos angol nőtisztelete játszott közre ebben a megállapításban. Mi is elfogadhatnánk és szívesen el is fogadnánk a sci-fi anyukájának a szépséges és fel­szabadultan élő Mary Shelley-t, hiszen meg­könnyítenénk vele a dolgunkat, nem kelle­ne az előzmények után kutatnunk a múlt feneketlen mélységeiben. Csakhogy... Csakhogy a dolog nem ilyen egyszerű. Mert, ha csak Platót találnánk az elődök kö­zött, akkor szép csöndesen el is feledkezhetnénk róla. De emlékszünk olvasmányainkra és élményeinkre. Homérosz Iliászában találunk néhány sort olyan lényekről, amelyek „drága aranyból készültek és beszélni is tudtak”, tehát szóról szóra a robotokhoz hasonlítottak, talán még Isaac Asimov ismert szabályzatát, a robotika törvényeit is beléjük programozták. Emlékszünk a Bibliából Ezékiel próféta találkozására a Kebár folyónál megjelenő „iste­ni” lénnyel vagy lényekkel. Ezékiel villogó, forgó, kupolás szerkezetet ír le, egymásba épített kerekeket említ, és sok-sok szemet, amelyek mintha lámpák lennének. A próféta látomása hatalmas karriert futott be az utolsó években, Däniken idegen bolygóról érke­zett űrhajónak tekintette a jelenséget, a NASA egy ráérő mérnöke a leírás alapján meg is konstruálta a a szerkezetet. Még a „dänikenizmust” elutasító sci-fi írók is elgondolkoz­tak a szövegen, és bizony arra lyukadtak ki, hogy Ezékielt szellemi atyjuknak kell te­kinteni. De olvastunk és hallottunk másokról is. Euhemérosz írt egy regényt a távoli Pand­aia szigetéről és a szigeten található arany­oszlopról, amelyre az ősök, a civilizáció teremtői felvésték tudományukat. Iambulosz már a „nap szigetére” utaztatta hőseit, akik álmélkodva vették tudomásul, hogy azon a szigeten nincsenek sem királyok, sem papok, de még család és állam sin­csen, s az emberek boldogságban és békében éldegélnek.

Next