Korunk 1982 (41. évfolyam)

1982 / 11. szám - FÁBIÁN ERNŐ: Egy korszak regénye - mely "abból állt, amit elmulasztott"

FÁBIÁN ERNŐ Egy korszak regénye — mely ,,abból állt, amit elmulasztott” Illyés Gyula írja — Boncoljuk-e magunkat elevenen? —, hogy irodalmunk­ban nem készült európai szintű ábrázolás főnemesi vagy köznemesi világunkról és polgárságunkról. (Ingyen lakoma, Bp., 1964.) Valljuk be, nem annyira az euró­pai szint állítólagos hiánya az elszomorító, hanem a kritika és az irodalomtörté­netírás közömbössége azokkal az alkotásokkal szemben, amelyeket a kétes poli­tikai fontolgatás a hátsó polcra helyezett. Elsősorban Bánffy Miklós regénytriló­giájára — Erdélyi történet — gondolok, az arisztokrácia belső bomlásának írói rajzára. „A magyar élő arisztokráciáról még senki ilyen kíméletlenül és irgalmat­lanul nem nyilatkozott. [...] Igazolja a társadalmi megújhodás szükségességét. [. ..] Vitán felül, az erdélyi irodalom leggrandiózusabb műve“ — írta Bánffy trilógiájá­ról Móricz Zsigmond (A Helikon és az Erdélyi Szépmíves Céh levelesládája II. Bük., 1980. 447.). Jól tudom, hogy elsősorban nem esztétikai meggondolások kény­szere feledtette és feledteti Bánffy trilógiáját, hanem az író közéleti szereplésé­nek megítélése. Ezért szükségeltetik a trilógia — írójának közéleti szereplésétől elkülönített — elemzése. Az esztétikai értékelés mellett éppen olyan fontos a regényben megjelenített arisztokrácia szellemi és erkölcsi bomlásának, politikai süllyedésének szociológiai elemzése, a társadalmi és ideológiai lényeg és jelentéstartalom feltárása. A való­ság megismerésének két legfontosabb megközelítési módja közül — tudomány és művészet — a szubjektívebb művészet olyan lényegi összefüggésekbe emeli a valóságot, amely nem sajátja a történetírásnak. A műalkotás a korszak érzelmi és gondolatvilágának, közösségek, osztályok, rétegek és az őket képviselő szemé­lyek cselekvéseinek emberi dokumentuma. Nem Bánffy Miklós volt az első, aki regényformában megkísérelte az arisz­tokrácia belső bomlásának bemutatását. A századvég egyik — ha nem épp legtehet­ségesebb — írója, Justh Zsigmond tizennégy kötetre tervezett regényciklusában — A kiválás genezise — akarta megírni a felvidéki, erdélyi és a pesti arisztokrácia pusztulását. Korai halála — harmincegy éves korában halt meg — megakadá­lyozta terve megvalósításában. A pénz legendájának arisztokrata hősnőjét meg­rontja a bőség, minden boldogsága ellen fordul, a felvidéki és az alföldi kasté­lyokban — Fuimus — sivár kép fogadja a látogatót, arisztokrata sorstársainak viselkedése, gondolkodása, hangulata és életmódja egyaránt a voltunkra emlékez­tetik. Amikor a Furmus főhőse elbúcsúzik házasságba sodródó öccsétől, könnyekre fakad: „De nemcsak a saját, nemcsak az öccse gyengeségét siratja, hanem egész pusztulásra megért, elkorhadt faját, amely rohan lefelé a lejtőn, hiába, nincsen akadály, rohan a megsemmisülés felé, mert ezt egy erősebb, egy hatalmasabb törvény parancsolja így. Tudta, hogy így lesz — mert így kell, hogy legyen... Fuimus! Fuimus!“ (Fuimus, Bük., 1957. 263.) Justh egyik főművének, Naplójának arisztokratái, akik nem tudnak elszakadni osztályuk hagyományaitól, a mámort ke­resik, az irreálist, képtelenek beilleszkedni a polgáriasodó társadalomba. Az elvá­gyódók „a halál szentjei“. Justh unokatestvérének, Mednyánszky Lászlónak a mű­termében így elmélkedik beteljesülni látszó végzetükről: „Az emberi szenvedés religiója beszél képeiről, a jóságos, szelíd szemeiből — a lelkéből. Egy ősrégi faj vonalán az utolsó állomás. Benne kulminál századok finomulása, betegsége, tán vétkei... Csak munkára, művészi teremtésre képes faj — életre nem. Az élet s a boldogulás művészete nem adatott meg nekünk. A mi homogén talajunk sok­kal régebbi, fáradtabb civilizációban lenne — feltalálható — Párizs vonz mind­nyájunkat! ... Éltünk és elfelejtenek. Voilà tout.“ (Justh Zsigmond Naplója és le­velei. Bp., 1977. 409.) Ami lényeges — s amiért foglalkozom Justh Zsigmonddal — a századvég hangulatában fogant kor- és korrajzában világosan és szabatosan megfogalmazódik az arisztokrácia cselekvésképtelensége, a társadalomtól való önelszigetelődése. De nemcsak a fin de siécle hangulata különbözteti meg Justh Zsigmond arisztokratáit a Bánffy Miklóséitól. Justh Zsigmond az akkor oly divatos társadalmi darwiniz-

Next