Magyar Pedagógia 41. (1932)

Új magyar könyvek, füzetek és lapok

VEGYES. 151 Ennek az igen jelentékeny növendéktömegnek évről-évre gyarapodó tekintélyes részét a kereskedőtanoncok szolgáltatják. B) Kereskedelmi középiskolák. Ezidőszerint kb. 250 ilyen iskola van Japánban és 120.000 tanuló látogatja őket. Legnagyobb részük állami és városi tulajdonban van; a magánjellegűek száma csekély. Részben a tényleges kereskedelem (mégpedig elsősorban a belkereskedelem), részben az irodák szá­mára képezik ki növendékeiket. Vannak közöttük alsóbb fokúak, amelyek a hatosztályú elemiből kapják a tanulókat és 3—5 évi tanulmányi időre rendez­kedtek be. Vannak azután magasabb fokú ilyen középiskolák is, amelyeknek növendékei a nyolcosztályú elemit végezték és 3 esztendő múltán kapnak vég­bizonyítványt. Ez utóbbi iskolák felelnek meg a mi felső kereskedelmi közép­fokú iskoláinknak, még óraszám dolgában is, mert heti 33 órában tanítanak, mint a mi hasonló jellegű tanintézeteink. Az egész évi tanítási napok száma itt legalább 210-re tehető. A tantárgyak a következők: japán nyelv, algebra, kereskedelmi számtan, földrajz, történelem, közgazdaságtan, egy nyugati világ­nyelv, kereskedelmi jog, könyvviteltan, kereskedelmi levelezés, áruismeret, a kereskedelem elmélete és gyakorlata, gyorsírás, gépírás és testgyakorlás. C) Kereskedelmi főiskolák. Jelenleg 21 kereskedelmi főiskola van, nagyob­­bára államiak és hallgatóik száma megközelíti a 10.000-et, akik középfokú iskolákban szerzett végbizonyítványuk alapján vétetnek fel. A kollégiumok nagy részének hallgatása mindenkire kötelező, a szabadon választható tárgyak száma tehát egészen jelentéktelen. A tanítás iránya elméleti jellegű. E főiskolák tantárgyai heti óraszámaikkal a következők: Etika (3); logika és pszichológia (3) ; japán stílustan (1) ; japán kereskedelmi levelezés (2) ; angol nyelv (24) ; második idegen nyelv (6); technológia (2); áruismeret (2); gazdasági föld­rajz (2); gazdaságtörténelem (2); kereskedelmi számtan (4); könyvviteltan és revízió (9); a kereskedelem elmélete (10); a kereskedelem gyakorlata (2); jog (10); közgazdaságtan (6); pénzügytan (2); statisztika (1); testgyakorlás (9). D) Kereskedelmi egyetemek. 1920-ban a tokiói kereskedelmi főiskolát, amely addig az időpontig a legmagasabb fokú kereskedelmi tanintézet volt Japánban, átszervezték és átalakították egyetemmé. Hasonló módon jött létre 1929-ben a kóbói kereskedelmi egyetem is. Mind a kettő állami. Oszaka városa 1928-ban létesített ilyen egyetemet. Van azután még 10 olyan magánegyetem is a japán birodalomban, amelyeken kereskedelmi kollégiumokat is hirdetnek. A tokiói kereskedelmi egyetemen, amely az előbbieknek mintaképül szol­gált, hároméves tanfolyam van, ahová csak azok az érettségizett ifjak iratkoz­hatnak be, akik elvégezték az egyetemhez kapcsolt hároméves előkészítő tan­folyamot. Ez az előkészítő tanfolyam körülbelül olyan színvonalon mozog, mint a kereskedelmi főiskolák. Az egyetemen 22 rendes és 7 segédtanár műkö­dik. Főleg elméleti irányú előadásokat tartanak, de ügyelnek arra, hogy kollé­giumaik az állami élet kereskedelmi, gazdasági és társadalmi ténykedéseivel kapcsolatot tartsanak. Kollégiumaik négy főcsoportba oszthatók; vannak köz­tük kereskedelmi, gazdasági, jogi (törvényismertetési) ré nyelvészeti jellegűek. Ezek kis részben kötelezők, egyébként szabadon választhatók. Oklevelet azok

Next