Magyar Pedagógia 94. (1994)

1994 / 1-2. szám - CSAPÓ BENŐ: Az induktív gondolkodás fejlődése

Az induktív gondolkodás fejlődése tusában értelmezzük. Mint későbbi fejtegetéseiből kitűnik, Popper nem a konkrét logi­kai igazságok szintjén képzelte el a transzformációt, hanem az indukció módszerében látott párhuzamot: a tudás objektív, tudományos és a szubjektív, egyéni tudás gyarapo­dásának mechanizmusát találta hasonlónak. Úgy gondolta, hogy a szabályosságok kere­sése velünk született tulajdonság, egyszerűen a túlélés elemi feltétele. Hipotézisek, fel­tevések megfogalmazása, a találgatás, ismeretlen helyzetekre vonatkozó várakozásaink szükségszerűen kialakulnak, ehhez nem kell nagyszámú ismétlődés, mint Hume felté­telezte. Ezzel lényegében a próba-szerencse típusú tanulással analóg módon képzeli el az indukció működését, a hangsúly azonban nem a pozitív tapasztalatok ismétlődésén, azok megerősítő hatásán van, hanem azon, hogy a negatív tapasztalatok fokozatosan kiszűrik a hibás előfeltevéseket, várakozásokat. Popper nézetei nem csak a tudományelméletre voltak hatással, hanem közvetve a pszichológiára, a gondolkodással kapcsolatos kutatásokra, és különböző áttételek révén a tanítás módszereire is. Popper filozófiai megfontolásait háttérként tudhatták maguk mögött a tartalmi tudást, az egyes területekhez kötődő kompetenciákat felértékelő irányzatok, a természettudományok tanítását, benne a kísérletezés szerepét pragmatikus alapokra helyező reformerek is. Követői és tanítványai a tanításra, közelebbről az in­duktív módszerre vonatkozóan számos konkrét javaslatot is megfogalmaztak, Lakatos Imre (1976/1981) például a matematika tanításával kapcsolatban. Mindamellett az in­dukció modern filozófiai elméletei még nem váltak általánosan ismertté és elfogadottá, a tanterv és tananyagtervezők körében is számos elavult vagy leegyszerűsítő nézet van forgalomban. Az induktív gondolkodás pszichológiai elméletei Az induktív gondolkodás az iskolai tanulás kognitív folyamatainak egyik leginten­zívebben kutatott területe. Csak az utóbbi két évtizedben e tárgyban megjelent fon­tosabb publikációk száma is kétszáz fölött van. Ezek részletes elemzésével másutt szán­dékozom foglalkozni, itt csak néhány fő tendencia felvázolását vállalhatom. Az induktív gondolkodás funkciója, elhelyezése a gondolkodási képességek rendszeré­ben Az egyik alapprobléma az induktív gondolkodás helyének, szerepének kijelölése a gondolkodáson belül, megkülönböztetése a gondolkodás más folyamataitól. Jelentősé­gét, központi szerepét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a megismerés szinte min­den fontosabb jelenségével, a kognitív pszichológia minden fontosabb tradicionális vagy modern területével kapcsolatos értelmezéssel találkozunk: az intelligencia, a ta­nulási potenciál, a deduktív gondolkodás és a fogalmak fejlődésének elmélete jelentik a fő viszonyítási rendszereket. A hetvenes évtizedben, a kognitív pszichológia első nagy térhódítása idején az in­duktív gondolkodás értelmezésében a szabályindukció vált az egyik középponti témává, elsősorban a problémamegoldással kapcsolatos kutatásokhoz kapcsolódva (Egan és Greene, 1974; Simon, 1974). Igen jelentős azoknak a publikációknak a száma is.

Next