Pszichológia 23. (2003)

2003 / 1. szám - TANULMÁNYOK - PATAKI FERENC: Érzelem és identitás

E vázlatosan jelzett fejlemények egyik vonulata alkotja vizsgálódásunk témáját: az érzelem-pszichológia új hullámának hatása az identitás kutatására. Az itt felbukkanó kérdések valójában módfelett egyszerűek. Vajon jogosult-e, hogy az identitást össze­tett, a korábbinál bonyolultabb„affektív-kognitív” képződménynek (rendszernek) te­kintsük? S ha igen, akkor vajon az érzelmi élmény (tudatosan vagy nem-tudatosan) mellőzhetetlen összetevője-e a kategoriális azonosulásnak? Mi az identitás-szerkesz­tés kiindulópontja? A tudás vagy az affektus? Igaza van-e Zajoncnak: valóban elsőd­leges az érzelmi reakció? S a preferenciáinkhoz valóban nincs szükség következeté­sekre? Avagy a kettő - tudniillik a kogníció (az értékelés) és az affektus, a tudás és az érzelem - szétválaszthatatlanul egybeszövődik, s csupán a kutató elemző logikája kü­löníti el őket? Ilyen és ehhez hasonló kérdések egész sora tárul elénk. E kérdések eredetének forrását és táptalaját azokban a változásokban lelhetjük meg, amelyek a pszichológia összhelyzetében, általános kontextusában, illetve a szűkebben vett iden­titáskutatásban mennek végbe. Az identitáskutatásban - ha most eltekintünk a szélsőségesen „posztmodern”, dekonstrukciós álláspontoktól (áttekintésüket lásd Pataki, 2001) - a változások fő iránya abban összegezhető, hogy a kutatók érdeklődése mindinkább a dinamikus identitásszerkesztési és -fenntartási folyamat (az identitáskonstruálás) különböző olda­lainak és összefüggéseinek a tanulmányozására összpontosult, így kerültek a figyelem előterébe az identitás összetevői, helyzeti (kontextuális) és kulturális dimenziói és vi­selkedésszabályozó funkciói. Mind több konkrét és alkalmazott kutatás területén fo­lyamodnak a kutatók az identitás értelmező és heurisztikus szerepének igénybevéte­léhez (csoportközi viszonyok, tömegjelenségek, szervezetpszichológiai és politikai pszichológiai jelenségek, előtélet-kutatás). A statikusan szemlélt szerkezet helyére a dinamikus folyamat eszméje lép, és ez maga után vonja mind a­ genetikus nézőpont ha­tározottabb érvényesítését (az identitás kialakulása a szocializációs folyamatban), mind pedig az élettörténeti (autobiografikus) megközelítésmód narratív szemléletét. Eszerint az identitás az életesemények révén tagolt s a személyes emlékezetben őr­zött élettörténet, valamint a hozzá tapadó értelmező-értékelő minősítések és affek­­tusok sajátos reprezentációja. A hangsúlykitételek eme változása emelte előtérbe azt az igényt, amely mind gyak­rabban és mind többféle hangszerelésben fogalmazódik meg: újra be kell vezetni az érzelmeket az identitás s általában a szociálpszichológiai alapjelenségek kutatásába. Deaux és munkatársai (2000,8.) pontosan foglalják össze a fordulat lényegét. „Az ér­ték és az érzelmi jelentőség a szociális identitás eredeti, Tajfel által adott meghatáro­zásnak kulcsfogalmai voltak, de ezeket a kérdéseket jobbára átengedték az intellek­tuális segédcsapatoknak. Manapság azonban számos jel utal arra, hogy az érzelmeket újra felfedezik.” A kutatás ismét felvenni látszik azt a fonalat, amelyet közel három évtizede Tajfel fentebb idézett szavai ragadtak meg. Valamivel korábban Zajonc (1998, 591.) ugyancsak arról beszélt, hogy az „érzel­mek kevés figyelemben részesültek”, holott „valamennyi jelentős pszichológiai folya­mat közül az érzelmek elsőrendű fontosságúak. Egy olyan világ, amely nélkülözi az­ t

Next