Pszichológia 24. (2004)

2004 / 3. szám - TANULMÁNYOK - PATAKI FERENC: Történelem és élettörténet

Az egyéni élettörténetek gyakran játszanak demonstratív-illusztratív szerepet a tör­ténetírásban. Minden történeti eseménynek vannak reprezentatív személyiségei, akik személyes sorsukkal mintegy megjelenítik a történetek lényegét és értelmét. Biográ­fiájukban feltárulkoznak egy-egy tendencia vagy kollektívum sorsfordulatai és él­ménymintázatai. Ide sorolhatóak Erikson elemzései a fiatal Lutherről, Gandhiról, de Hitler és Gorkij ifjúkoráról is. A reprezentatív személyek korántsem mindig emléke­zetes vagy éppen meghatározó szereplői az eseményeknek. Olykor egyenesen névte­lenek maradnak, de biográfiájuk korszakjelölő. Az „oral history” művelői különös előszeretettel folyamodnak az effajta élettörténetekhez. A társadalom- és életmód­­történet vagy a mentalitás-kutatás éppoly szívesen él ezzel a módszerrel, mint a szoci­ológia vagy akár az irodalom. Elegendő felidézni a népi szociográfiát, Móricz „bol­dog ember”-ét vagy Csalog Zsolt cigány-interjúit. A biográfiák demonstratív-illusztratív szerepétől elkülöníthető az az eset, amikor az egyéni élettörténetek valamely összetett történelmi vagy társadalmi jelenség elemzésének - általánosításra váró-„nyersanyagául” szolgálnak. Ez történik például az 1956-os biográfiák módszeres gyűjtésekor vagy bármely más történelmi epizód ta­núinak, résztvevőinek megszólaltatása során. Ez a megfontolás vezette azokat a ku­tatókat, akik a zsidó identitás hazai alakulását kívánták felderíteni (Kovács András, Erős Ferenc). Evégett arra törekedtek, hogy minél több hiteles és részletes élettörté­neti elbeszélést gyűjtsenek össze. Ezek elemzése és általánosítása révén férhettek hoz­zá magához a vizsgálni kívánt jelenséghez: a Holocaust utáni korszak zsidó identitá­sának sajátszerűségeihez. A személyes sorsként megélt történelemnek gyakorlatilag végtelen sok egyéni vál­tozata lehet. Ezek - még ha keresztül-kasul ellentmondásosak és egymást kizáróak is - pótolhatatlan információt szolgáltatnak a történészeknek és a társadalomtudo­mányok művelőinek. Egy-egy történelmi esemény vagy korszak szubjektív megélésé­nek mintázatai - hála a modern rögzítési és áthagyományozási technikáknak - kellő kritikával mind nagyobb szerepet kapnak napjaink történetírásában. Ennek jeleit vi­lágosan felfedezhetjük a rendszerváltás históriájában is. Minden biográfia történelmi termék, benne és általa - jóllehet csupán részlegesen, „tükör által homályosan” - valamely történelmi korszak egy lehetséges arca tűnik elő. Mielőtt rátérnék arra, hogy miképpen alakítja a történelem az élettörténetet, hadd vonjak be egy további szempontot, pontosabban egy jelenséget figyelmünk körébe. A jelenséget - némi feltételességgel - a „leselkedő ember” motívumának nevezném. Vajon mivel magyarázható az egyetemesen megfigyelhető - állandó és olthatatlan - érdeklődés és kíváncsiság a másik ember - különösképpen pedig a közfigyelem előte­rében álló nevezetes emberek - különböző rendű és rangú „sztárok” iránt? Hiszen ennek nem lehet kizárólagos oka a kauzális sémák szerkesztése. A „leselkedés”-nek, az eredendő kíváncsiságnak számos vulgáris változatát ismerjük; belőle ered a plety­kaéhség, a másik ember intim világa iránti kíváncsiskodás; mindig érdekes, hogy „mi fő a szomszéd fazekában”. A bulvársajtó javarészt ennek a késztetésnek a kiaknázá­sán élősködik, ám a történelem szereplői is ki vannak szolgáltatva az effajta paraziti.­

Next