MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 57. ÉVFOLYAM (2008)

2008 / 1. sz. - TANULMÁNYOK - TÍMÁR ÁRPÁD: A MIÉNK művészegyesület története a korabeli sajtó tükrében I.

megítélésekor a reményteli és az elfogadhatatlan közti határt szinte minden kritikus máshol húzta meg, Zboray például a Déry által elismert három fi­atalt is elutasította: „Czigány, Feiks és Körmendi a legszélső, meglehetősen értelmetlen hipermodern­ség képviselői, akiknek még meglehetősen nagy utat kell megtenniök a jó ízlés birodalmában, amíg célhoz érnek."193 Az idősebb generáció és a fiatalabbak, törzs­tagok és vendégek szembeállítása a legtöbb kriti­kában valamilyen formában megfogalmazódott: „nem szerencsés ötlet ez az ottani vendégszerepel­tetés. Legalább nem mindenképpen. Maga a kiállí­tás, a csupán törzstagok kezeírásával egységesebb, egyöntetűbb és művészibb benyomást keltene. Az úgynevezett kültagok, illetve »vendégek« csaknem valamennyien veszedelmes »gauguinizmus«-ban szenvednek, s még Márffy is, ki erősen a »Rónai-ha­tás« alatt dolgozik, és Hatvany, ki Fényes kitaposott nyomdokait járja, egyelőre messze mestereik mö­gött maradnak. [...] Csak nézzük meg a földszinti termeket, főleg a máris hírhedt baloldalit szertelen atelier-vicceivel, a lehetetlen Gauguin-utánzásokat, a még Gauguinnél is merészebb színekkel és kontú­rokkal!" Ez volt Rottenbiller Ödön véleménye a szélsőségesekről, az összbenyomása ugyanakkor egyértelműen pozitív: „a kiállítás azonban a maga egészében friss, éltető levegőjű, ment az akadémi­kus sablonoktól, s a képek valamennyijén meglát­szik a hivatásáért lelkesedő művész bátor, dacos, öntudatos szókimondása. Még a túlzott reminisz­cenciákban is van valami, ami megállásra késztet; a lázas keresés, az őszinte lelkesedés, a fiatalos hév ott ül a szertelenségek között, a túlságos lelkesedés önfeledt igazolásául."194 Volt, aki az öregek-fiatalok szembenállását ab­ból a szempontból vetette fel, hogy ki mennyire tu­dott ellent állni a „divat" hatásainak. Nyitray József szerint: „Ez a rendkívül érdekes, világos, derűs tár­lat merő forrongás, nemkülönben merő tanulság. Látjuk rajta a hozzánk is eltévedt modernség hatá­sát; látjuk belőle, hogy a modern irány mennyire megzavarta a kiforratlan, önálló ítélettel még nem bíró fiatalokat, s mennyire ellenálltak neki az iga­zán erős művészegyéniségek: Ferenczy Károly, Csók, Fényes, Szinyei Merse s a többiek. Ezek közé azonban, nagy meglepetésünkre, Iványi Grünwald Béla nem tartozik.­­ Az erős ellenállás természete­sen nem úgy értendő, hogy a modern irány teljesen hatástalanul vonult el fölöttük, hanem úgy, hogy magukévá tették, ami a modernségben új (nem utá­nozták, hanem magukévá tették), ezt földolgozták, ezt a maguk egyéniségén átszűrték, de a modern­ség minden logikátlanságát s efemer külsőségét el­kerülték. [...] ami a modernségben sutaság, masz­lag, megértetlenség, logikátlanság, ideges, beteges szösszenet, mindenáron való újnak nosztalgiája, az­zal nem lehet elbódítani őket." Nyitray József kép­zettségét tekintve festő volt, tájképei többször szerepeltek kiállításokon is. Ő a mesterségbeli fel­készültség oldaláról is vizsgálta a legújabb törekvé­seket, s bár a részletkérdésekben sokszor igaza volt, elfogultsága az idősebb generáció irányában nyil­vánvaló. „Tudják, hogy az igazi művészetnél na­gyon mindegy a sima vagy durva vászon, a haj­vagy sörteecset, a kevés vagy sok festék fölhaszná­lása, mert hiszen mindenféle technikával, minden­féle kezeléssel lehet remeket alkotni. Tudják, hogy az igazi remekmű oly hangosan beszél, hogy mel­lette a külsőségeket észre sem vesszük. Tudják, hogy kifogástalan rajz és logikus színfelrakás mel­lett is lehet egyszerű, impresszionista vagy natura­lista az ember, viszont tudják, hogy mert egy kéz bütykös, rajztalan, angolkórban szenved, reumától összehúzódik valamelyik fiatal óriás alkotásán, s mert az alak lapos plakátstílben van tartva, azért még nem egyszerű, nem naiv és nem modern."195 Nyitray tehát valahol megállt az újabb és újabb törekvések megértésében, elismerésében. Érték­rendjébe az újabb Grünwald,196 az újabb Kerns­tok197 már nem fért bele, Czóbel 198 kiállított művei közül is csak a régebben keletkezetteket tartotta említésre méltóknak. Nyitray álláspontja nem elszi­getelt jelensége a korabeli progresszív kritikának. Gerő Ödön is szembeállította a régebbi modernet és az újabbat, elutasította a legújabb törekvéseket mind Iványi, mind Kernstok, mind Czóbel eseté­ben: „Iványi Grünwaldot művészetében nem a ter­mészet tanulmányozása, hanem Gauguin utánzása zavarta meg, s a festő zagyvalékot csinált, amiért megismételte azt, amit más csinált." Kernstok „Aktja az összefoglaló vonal és az összetevő festés ellentétességét sínyli. Amattól a ritmusl­emeztől az anyag uralkodik a képben. Régi, híres szintetikus festés tündöklik a hús megfestésében, új, értékes összefoglaló festése érvényesül a stilizálásban. Két érték, amelyben az ötvözés kárt ejtett. [...] Czóbel Béla két tájképe erős tudásról, »Festők a fák alatt« című képe a színhatásokon való értékes töprengés­ről tanúskodik. Fekvő aktja a negyedik dimenzió­val foglalkozó klekszográfia alkotása. A »Szfinx« cí­mű folyóiratban ilyen fajtájú foltrejtélyek, mint szellemek üzenetei gyakran jelentek meg. Ebben a képben nem szellem küld üzenetet, talán csak rosszul elsült szellemeskedés van benne."199 Az egyrészt-másrészt egyensúlyozó kritikák mellett megjelentek persze a tárlat egészét elutasí­tó, határozott - vagy akár durvának is nevezhető -támadások. Kézdi-Kovács László például kétségbe vonta mind az egyesület, mind a tárlat létjogosult-

Next