Magyar Gazdaságtörténelmi Szemle, 2. évfolyam (1895)

Adatok - TAGÁNYI KÁROLY: A deési nemesség és polgárság közti egyezség 1613-ban

városul, s mind az utánnok levő posteritásoknak is, magunkat mind, és mind utánnunk való posteritásunkat is köteleztük. Ígértük, és pro­mittáltuk, promittáljuk, és ígérjük, kötelezzük praesentium­ testimonio mediante, ez mi kötéslevelünknek végében megirt summáiglan, melyek renddel igy következnek : Primus Articulas. Végeztük egyenlő értelemből, és akaratból, hogy ami nézi a Templomot, Kastély, Schola, Harang : azoknak épületire pro teinporis, loci, et rei exigentia, a dési nemesség annyit fizetne, mint egy városi ember. És hogy azok is mind városiaknak, nemeseknek egyaránt szolgáljanak, proni res communis, a minthogy azoknak épületb­e, csinálására egyenlő lészen a fizetés, azonképpen a szolgálatjától is, a jussától egyenlő légyen a fizetés. Secundus Articulas. Az egyházi személyeknek praedicátoroknak, mesternek szokott, és rendelt fizetésekben in toto singillatim, et annuatim az negyven öt-öt pénzt megadjuk az város közzé, ugy mindazonáltal, hogy a Schola-Mesterek is, a nemesség fiain a tanításért többet ne vehessenek, hanem csak annyit, mint a városi fiakon. Hasonlóképpen mind borból, búzából, minden Dési határon lévő földeinkből annuatim mind a praedicator­oknak, s mind az ispotálynak az n gyártásokat megadjuk, melyeknek felvételiben ill­yen mód observáltassék , hogy a dézma adó nemes embernek, a dési főbírónak hirre tévén azt először, hogy az ö város számára való fél-dézmájokat ki akarnák adni, és annakutánna a magokét bé akarnák takarítani ; hogy peniglen az fél-désma igazabban bétakarodhassék, az nemes Principalis uram instantiájára, ugyanakkor a dési főbiró uram haladék nélkül tar­tozzék dézmájó meghitt atyafiait a Principálistól arra bocsáttatott embereivel arra bocsátania, a praedicator, s mind az ispotály gyártását i­lleti módon kiadnia, és fel­vennie, hogy a nemesség a Principálissal egyetértvén, valamikor akarják egy bizonyos praefigált napon az városi derék dézmrílásnak előtte, minden nemes ember az ö földét kimutat­ván, a déési föbirótól, és Principálistól arra rendeltetett emberek­nek, a felül megirt dézmát megadja. Ha pedig a dési főbiró akkor arra rendeltetett embereit nem bocsátaná, és prolongálnák, ugy a 'nemesség képiben a principalis protestálna az városi birák előtt, annak utánna elmenvén az ő földökre, hagyják a fél-dézmát igazán a földnek színén, és az nemesség onnan az ő magok számára valót hordhassák el szabadoson. Mely mellett minthogy a városnak szokott fél-dézmát igazán kiadjuk, városul, tanácsul, egyenlő értelemből megengedték, hogy ennek utánna a dési nemességnek a fél-dézma adásért, minden időben successive szabad lenne mind örökben, mind zálogban szántó, kaszálló, szőllő örökségeket pénzünkön vennünk igy, h­ogy a com­positio

Next