Magyar Nemzet, 1980. október (36. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-08 / 236. szám

____ Nők apróban Kolozsvári Grandpierre Emil főként arról nevezetes, hogy rendkívüli módon ért a nők­höz. Legkivált, ha személyes­ kapcsolatba kerül velük. Aki ezt nem hiszi — még a nem­régiben a Kortárs hasábjain megjelent önéletrajzi feltárul­­kozásai ellenére sem — meg­győződhetett róla a képer­nyőn. Nők apróban című két­részes tévékomédiáját sok egyéb fórum mellett, termé­szetesen, hangsúlyosan a fi­gyel­méb­e ajánlotta a szerző a képernyőn is a publikum­nak. A lelkes írói önértékelé­sek Kudlik Júlia riporteri kér­­dezősködésére formálódtak meg. És Kolozsvári Grand­­pierre Emil demonstratíve iga­zolta, hogy igenis okkal ke­ring róla évtizedek óta ,a fá­ma: jelenlétében nővé vará­­zsolódik még az ablakdeszka is. A korrekt és hivatalos K'ud- ssk Júlia ugyanis, kiről előbb jut eszébe a tévénézőnek a Delta megannyi csodája, mint az, hogy legnépszerűbb tévé­­bemondóink egyike női mivol­tával — azaz­ kedvességével, szeretettel­jességével — van je­­len a televízióban, az író tár­saságában és fvszerre csak kacér hangnembe csapott, a Műsorainkat alányok prog­ramjában. Okkal várhatta te­hát az ember, hogy az­ ilyen beharangozás után Kossis Grandpierre Emil és Szal­ai Sándor jóvoltából valami kel­lemes, igaz, m­­ulatságosan szo­morú és szomorúan min­den­­nani játék Verekedik a nőkről a­­Vők prrróban című kétrészes tévéfilmben. Nem így történt. A sok-sok éves személyes varázs és sze­mélyes tapasztalás eltűnt, el­kallódott már a forgatókönyv­­írás közben. A valóság lát­szatával ugyanis egy valóság­tól elrugaszkodott, mesterkélt történettel indította el mesé­jét az író. Az ifjú és szimpa­tikus házaspárt a világ — amely csakugyan ezernyi baj­jal és nehézséggel teszi pró­bára az ifjú és szimpatikus emberpárokat —, a mese egy elképesztően nevetséges és ne­vetségesen kiagyalt összeütkö­zéssel készteti arra, hogy egy­más és a világ számára egy­aránt tisztességtelen üzletbe kezdjenek: apróhirdetés útján szerezzenek olyan új hitvest, aki egy nekik, kettejüknek megfelelő méretű lakással rendelkezik. Egyikük ugyanis rendetlen, másikuk megrögzött pedáns — magyarázza az író —, képtelenség tehát együtt élniük. Nem bíbelődik azzal, hogy e külsődleges tulajdon­ságoknak a belső indítékairól is meg­sej­tessen valamicskét. A kínos rendszeretet és a dü­hödt összevisszaság általában jellembeli tulajdonságok kül­ső vetülete. A törpelelkűségé például az egyik, a lelki, gon­dolati zagyvaságé a másik. És ezek bizony már olyan meg­határozói lehetnek az egyes emberek személyiségének, amelyek az együvé tartozást valóban súlyosan megzavar­hatják. Nem, Kolozsvári Grandpierre Emil megelégszik a felszínes ábrázolással: a rendetlen papírgalacsinokat szór szerte a lakásban, a ren­des porszívózik szerelmeske­dés helyett. A tévérendezés hosszas és fáradságos munká­val igyekezett kellően „elad­ni” és elfogadtatni ezt az ál­valódi, és csak felszínesen igaz expozíciót. Szinte a film tel­jes első része erre az igyeke­zetre pazarlódoa Kovács Nóra bájosan, Gáti Oszkár kedves együgyűséggel mutatta ugyan be a tétova ifjú párt, de egyi­kük sem hagyott kétséget a nézőben afelől, hogy életsze­rűbb szatírák avagy moder­nebb tragikomédiák megjelen­tetésére alkalmasabbak len­nének ők, mint amilyenre a Nők apróban lehetőséget te­remt számukra. A második résszel sem jár­tak jobban sem a játékosok, sem a közös játék’­a-mulat­­snara felszólított nézők. Az if­júság úgynevezett gondja után ebben a fejezetben a je­len kétségtelenül jelentős gond­ját vette szatirizáló mik­roszkópia alá a szerző: a kö­zépkorúak magányosságát. Kolozsvári Grandpierre Emil éppen olyan jól tudja, mint az éles szemű átlagember, hogy a közöny a modern tár­sadalmak közös jelensége. Ahogyan az éles szemű meg­figyelőnek, úgy bizonyára Ko­lozsvári Grandpierre Emilnek is vannak pontos adatai arról, hogy kifélékkől lesznek ma­napság kétségbeesett magá­nyosok, végső menedékként apróhirdetéseket bú­jó-foga­l­­mazó társra vágyók. Sőt, az író, mert ez a mestersége, sok­kal többet, sokkal lényegeseb­bet tudhat erről a tünetcso­portról, mint a nála kevésbé érzékeny, gondolkodni és re­gisztrálni igen, de elvonatkoz­tatni és művészi törvényerőre emelni képtelen átlagember Iróniával vagy tragikus két­ségbeeséssel beszél a magány típusváltozatairól az író? Vol­taképpen egyre megy. A fon­tos csupán az, hogy valóság­­szerű figurákat vonultasson fel, határozott elméletéhez il­lőn. A Nők apróban azonban anekdotázó kedéllyel csupa olyan férjvadász szerencsét­lent sorakoztat fel, amilyenek voltaképpen nem is léteznek, vagy ha mégis, nem így visel­kednek. A gazdag leánykának — és mamájának — nem az a gondja, hogyan szerezzen magának szalonképes part­nert, hanem az, hogy miként söpörje el környezetéből a mostanság Noszty-fiúknál is rafináltabb hozományvadászo­­kat. Aki apát szeretne kéri toj­ni gyermekeinek, az éppen a gyermekeivel csábít, s nem apróhirdetéssel. Az üzletasz­­szonynak mindig akad jó üz­lettárs, a kidobólegényt kereső temperamentumosnak kerül kidobólegény füttyentésre is, nemcsak újságbeli ajánlkozás­­ra. De nem jut társ a gátlá­sosaknak, az életből munká­juk, életvitelük miatt kiszo­rultaknak, az ifjúságukat régi erkölcsök szabályai szerint el­­­rontottaknak, a rászedet­tek­­nek, a megsebzetteknek. Lehet derülni az ilyenfajták kétség­­beesett igyekezetén, lehet saj­­­nálni is őket, kinek miként diktálja az emberszeretete. De nevetségessé tenni őket, ha­juknál előráncigált helyzetek­ben, de behelyettesíteni őket kitalált képződményekkel se nem emberséges, se nem­­illő. Nem is lehet. A valóság le­leplezi az­ álfig­urákat,e r­ég jártak a Nők apróban társke­­reső álfigurái is. Ámbár Szál­kai Sándor „kedvcsináló” tüs­­ténkedése jóvoltából vala­­mennyiőjüket a szó teljes ér­telmében a maguk testi való­ságában láthatta a néző — vetkőzött e nagy parádéban a színművészet színe-virága, olyanok is, akik mindeddig művészetükkel hódítottak, nem mezítelenségükkel —, mégsem igen lehetett hús-vér embereknek tekinteni őket. De gunyoros panoptikumgyűjte­­ménynek sem, hiszen nem­csak a reáliáknak, a tragé­diáknak, de a szatíráknak is a valóságból kell­­ kinőniük. Néhány nappal a Nők apró­ban bemutatója előtt műso­rára tűzte a tévé Szegvári Ka­talin és Hollós Olivér munká­ját — Jó szórakozást címmel — amely még a szép, veszprémi fesztiválnapokon készült, és arról szólt, hogy voltaképpen —­ bármennyit is beszélnek róla — senki nem tudja a te­levízióban, mi is az a szóra­kozás. A Nők apróban nem adott választ a riportfilm ké­szítőinek. De a kétkedő né­zőitek sem. Talán Shakespeare űrhöz kellene végre e kérdés­ben fordulni, Shakespeare-hez, akit Kolozsvári Grandpierre Emil is emlegetett — egy ha­sonlat erejéig. Röviden Pódiumművészetéből men­tett át a képernyőre egy ke­veset Jancsó Adrienné , be­szélgetés a földdel című mű­sorában, Áprily Lajos és Jé­­kely Zoltán verseiből mondott el néhányat olyan délutáni órán, amidőn nem a halállal, léttel viaskodó költői szónak van az ideje a televízióban. Ám még a méltatlan műsor­időben, pódiumi hangsúlyok­kal képernyőre vitt rövidfilm is arról vallott, hogy Áprily Lajos és Jékely Zoltán költé­szetének éppen úgy rangot kellene szerezni végre a kép­ernyőn, mint Jancsó Adrienné művészetének. A házi muzsika, a zenei köz­hit szerint, az a múltidejű szo­kás, amely szerint a „háziak” barátaikkal összegyűlnek egy kis, nem feltétlenül művészi színvonalú, de örömteli közös zenélésre. Az ódon, és sajná­latosan k­­­­ifit szokást remél­te föleleveníteni a televízió­­néző, midőn a műsorújságból arról értesült, hogy a zenei világnap ünnepén Borsos Miklós győri házában-a múzeu­­mábart látta a vendégel a déli Házimuzsik­árNémi csaló­dottsággal, •›‹.‹,:■* atapasztalhattsa azonban, hogy hivatalosan szakszerű bevezetők után szakszerűen hivatalos zenei bemutatók következnek, és az ódon meghittségnek nyoma sincs e műsorban. A zene vi­lágnapja — ha egyszer már van egy ilyen kijelölt, hivata­los dátuma — melegebb zenei közvetítést érdemelt volna, hi­deg protokoll nélkül. Lőcsei Gabriella A­ Televízió műsoráról Mire készül a békéscsabai színház? „Az unalomig hangoztatott gazdasági helyzet leromlását nem lehet, nem szabad indí­tó oknak felállítani, mert az el nem hihető, hogy ilyen nagy városban, mint Békés­csaba, ne akadjon annyi lel­kes kultúrbarát, akik estéről estére eljárnának a színház­ba ..Ezt bizonygatta a városi kultúrtanácsnok, mint­egy félsz­ázada. A békéscsabai színház sohasem büszkélked­hetett országra-világra szóló sikerekkel. Mit remélnek mos­tanában a Békés megyei Jó­kai Színházban? — Ami megcsapott a hajdani híradásokból, az a színművé­szet kiszolgáltatottsága Bé­késcsabán — mondja R­encz Antal, az új vezető rendező. — Ide-ide vetődtek a vándor­­társ­ulatok, tíz bukásra jutott egy félsiker, mégis nekiru­gaszkodtak újra és újra. Tör­ténetük sugallja a tanulságot: megannyi politikai, gazdasá­gi, kulturális feltétele van an­nak, hogy egy városban gyö­keret verjen a színház. — Színházat teremteni annyi, mint a társadalom tengerében eg­y-egy kis sziget­re kis közösségeket telepíteni. Nem pusztán közönséget, ha­nem közösségeket igényel a mi hivatásunk, a nézőtéren és a színpadon egyaránt. Az el­ső feladat, hogy megismer­kedjünk egymással, megis­merjük ezt a várost, ezt a megyét. Üres széksorok előtt nem lehet játszani. Márpe­dig a javak csábítása, meg­szerzése. Vagyis: a szerzés másfelé vonzza a nézőt. — Létérdeke tehát színhá­zunknak, hogy segítőtársa le­gyen a szellemi vállalkozá­soknak, Békéscsaba és Békés megye kulturális intézményei­nek, amelyeket így megnyer­heti magának. A társulat egyesítené az­ erejét a múze­ummal, a könyvtárral, a pe­dagógus-továbbképzővel, az Új Auróra szerkesztőségével. Támogatná az amatőr szín­játszókat, szakmai kiadványo­kat szerkesztene, szabadtéri mulatságokat szervezne. Létre­hozzuk az úgynevezett „színházi stúdiót”, nemcsak a színé­szeink önképzésére, hanem diákok és dolgozók részére is. Szeretnénk alakítani dráma­írói, szcenikus és zenész kört is, nem utolsósorban pedig a színházbarátok körét., Ezt a programot vidékünk adottsá­gai, egyszersmind hiányossá­gai támogatják. — Az első bemutató ez idén a Jókai Színház épületében Illyés Gyula kópéjátéka, a Bolhabál, az én rendezésem­ben — mondja Rencz Antal. — Azzal a szándékkal írta szerzője annak idején, hogy a népi komédiát, amitől sok­szor elütötte a sorsa a honi publikumot, mintegy utólag plántálja bele a színház tala­jába. Gondolt effélére Móricz Zsigmond is, Tamási Áron is, Tersánszky Józsi Jenő is. Ám mindmáig társulataink nem tudtak segíteni a Bartók és Kodály szellemével rokon át­törésben. Megyénk színház­­történeti jelentőségű szépíró­ja. Justh Zsigmond azonban a századvégen, szenttornyai birtokán megteremtett egy parasztszínházat. Ez a mi ha­gyományunk, ez a mi pél­dánk. * (b. e.) Mwr Nerót NAPLÓ Október Megkezdődött a belgrádi nemzetközi zenei fesztivál: az ünnepélyes megnyitót a Száva kongresszusi központban tar­tották, az UNESCO-közgyűlés küldötteinek jelenlétében. Tompa László a budapesti Egyetemi Színpadon október 19-én, vasár­nap este hét óra­kor mutatja be „Ördögváltozás Csíkban’’ című Tamási Áron em­lékműsorát, amelynek ez lesz a nyolcszázadik hazai elő­adása. Az előadást Czine Mi­hály vezeti be. A Kassák Lajostól vett idézetet vá­lasztott mottójául a Pataky István Művelődési Központ új sorozata: „Illjük körül az asztalt.” A ré­­eli színházbarát kör folytatásaként ezúttal is egy-­egy művésszel is­merkedhetnek meg az érdeklődők minden hónap utolsó péntekjén, a mottó azonban új tartalmat rejt: a sorozat háziasszonya, Hajós Veronika arra törekszik, hogy a résztvevők az irodalommal való találkozás mellett egymással is megismerkedhessenek, esetleg ba­­rátságot is kössenek. Ezért nem­csak a műsor kezdetére — „gong­ütésre” — várják a látogatókat, hanem már előtte, délután négy órától. Az első kőbányai irodalmi est vendége Bárdi György lesz, október 31-én.A Barta Lajos Szerelem című színművét — a Görgey Gábor és Tamá­ssy Zdenkó készítette új változatban — október 10-én mutatja be Békés me­gyei Jókai Színház.­­ Illés Árpád emlékkiállítása tegnap, kedden nyílt meg a Műcsarnokban. A megnyitón közreműködött a Liszt Ferenc Kamarazenekar . „Élet­re kel­tett néprajzi tárgyak” címmel kiállítás nyílt meg ked­den a szentendrei szabadtéri nép­rajzi múzeumban. A régi falusi használati tárgyak és bútorok kö­zött egy látz-botl ácsolt, festett nyoszolya a tett érdekesebb látni­való. Tanulmányozható a restaurá­torok munkája is: egy szentgáli láda eredeti mintáit megszabadí­tották a később rákent festékré­tegtől, egy nyárstartó tüzikutyát rozsdát lám­póval vontak be, és hat­van szilánkból sikerült összera­­gasztaniuk egy üvegkorsót . A Miskolci Nemzeti Színház két előadásával vendégszere­­pel október végén a budapesti Nemzeti Színház épületében október 27-én Szép Ernő Lila akció. VH+átp .petsig Brecht : A STPcsuáni játélért cí­mű színmű­­v­ét játsszák.■ AV A színházak szerdai műsora Fe Ikel Színház: Aida (Ifj. bér­. rx. sor. l. ea., fél 6.) — Zeneaka­démia Kisterem: Kocsis Zoltán kamaraestje (halasztva nov. 5-re) — Mátyás-templom: Jean Guiliou orgonai­stje (8) — Nemzeti Szín­ház : Csongor és Tünde (7) — Népszínház—Várszínház: a lovakat lelövik ugye? (7) — Madách Szín­ház: Három nővér (7) — Vígszín­ház: Kakukkfészek (7) — Pesti Színház: Protestánsok {sajtóbemu­tató, 7) — Fővárosi O­pere­tt Szi ir­hás: Csárdáskirályné C. Sárdy J. bér­. 1. ea. 7) — Zsebszínház: Lola Blau (fél 8) — Radnóti Miklós Színpad: Csoda magyar módra — Üzenet (7) — József Attila Szín­ház: Ítéletidő (7) — Thália Szín­ház: A Mester és Margarita .(7) — Vidám Színpad: Segítség, válunk (7) — Kis Színpad: Játék a csil­lagokkal (fél 9) — Mikroszkóp Színpad: Himm-Bumm Bömbölő (de. 10). Minek néz engem? (fél 9) — Budapesti Gyermekszínház: Sziporka és a Sárkány (du. .1) —­­Állami Bábszínház a Népköztársa­ság útján: Az elvarázsolt egérkis­­asszony (du. 3) — a Jókai téren: A bűvös tűzszerszám (de. 10) — Korona Pódium: Parancsolj velem, tündérkirálynő (Ruttkai Éva elő­adóestje. 7) — Szkéné Színház: Annie Stainer (fél 8). Rövid tartalom és szereplőlista a Pesti Műsorban. •Szerda, 1980. október 8. czenei jegyzetel* JAZZ-HANGVERSENY ré­gebben nem volt rendkívüli esemény a Zeneakadémia nagytermében: az­­ utóbbi két évtized hatalmasan fellendülő komolyzenei érdeklődése — nem utolsósorban pedig a hangversenytermek ■ terén megmutatkozó szűkösség — azonban kiszorította innen mindazokat a rendezvényeket, amelyek a „könnyű­­műfaj” kategóriájába tartoznak, vagy legalábbis ide soroltattak, be. Ezért is fogadta rendkívüli érdeklődés a pénteki ja­zz-es­tet, amely első ízben kapott, helyet a Korunk Zenéje című sorozatban. A hangverseny­­ három mű­sorblokkjának közreműködői — mint ezt bevezetőjében Gonda János kifejtette — nem csekély megilletődöttség­­gel léptek e ,,szent csarnok” pódiumára, hiszen, valameny­­nyien fiatalok lévén, nem em­lékezhetnek arra, hogy nem először, legfeljebb hosszabb szünet után hangzik fel jazz­­muzsika e pódiumon. Ez­ a meg­­illetődöttség valóban megértett a produkciókon, nem azok vitathatatlanul kiváló minősé­gén, hanem az előadott dara­bok válfaján. Úgy látszik, mintha valamennyien különös buzgalommal igyekeztek vol­na bizonyítani valamit: nyil­ván azt, hogy jogosultak e helyre. Ezt a szándékot azon­ban a megvalósítás valami­képpen túlzottan az előtérbe állította, és ennek következté­ben kaptunk a műsor egy ré­szében igazi jazzmuzsika he­lyett egyfajta finomkodó pót­lékot, mindenáron a „komoly­zenéhez” kapcsolódni akaró, a műfajt részben túl-, részben félremagyarázó stíluskeveré­ket. Elsősorban Szabados György, Faragó Kázmér és Vajda Sándor Elfelejtett énekek cí­mű produkciója keltett ilyen heterogén benyomást, hol pen­­taton-fordulatokra épített, magyaros, hol Rachpraninov zongorastílusát idéző, későro­­mantikus zongoraszólamával, amelyhez a­ dob és bőgő rit­mikus anyaga sehogyan sem illeszkedett, mint­­olaj és víz, úgy­ folydogált egymás mel­lett, egy­mássa­l sohasem ele­gyedve a zongora és a ritmus­­hangszerek mondanivalója. Gonda János Vonzások és vá­lasztások címmel összeállított négy jellemdarabja egyfor­mán vallott a zongoraművész virtuóz adottságairól és a ze­netudós széles körű stílusbeli tájékozottságáról, de műfaját tekintve ez sem keltette vér­beli jazz-muzsika benyomását. A legmeggyőzőbb példát erre Szakcsi Lakatos Béla és nagy létszámú együttese, a Szabad Zenei Társulás nyújtotta, amely kizárólag koncertáló jellegével emlékeztetett a klasszikus zenei múltra, el­lenben változatos, sokszínű és rendkívül érdekes kombiná­ciókat felmutató, hatásos pro­dukció volt. Az együttes fú­­vóskórusát Sós András, vezé­nyelte. AZ ÚJ ZENEI STÚDIÓ fiatal és már nem olyan fia­tal zeneszerzőinek seregszem­léje közvetlen a jazz-hang­­verseny befejezése után zaj­lott le a főiskola kistermében, örvendetesen nagy létszámú hallgatóság jelenlétében. A műsoron szereplő kompozíciók nemcsak változatos színképet adtak a KISZ avangarde zenei műhelyének jelenlegi törekvéseiről, de tanulságos alkalmat nyújtottak arra­ is, hogy e művek alkotóinak pá­lyáján fejlődésük jelenlegi ál­lását — eddigi működésük koordínátarendszerében — megjelölhessük. Figyelemre méltó fejlődést mutat például az igen fiatal Csapó Gyula, akinek Kézfo­gás lövés után című darabja — két klarinétra,­­ ütőhang­szerekre é­s elektromos orgo­nára —, rendezett arányaival, áttört hangzásával méltán aratott nagy sikert. Vidovszky László Szóló obsigát kísérettel című, húsztételes művéből nemcsak a tételeket (a szer­ző ajánlata szerint ötöt), de a megszólaltatás médiumát is szabadon választják ki az elő­adók. Ami ezúttal kellemes meglepetést keltett, az a kom­ponista dallami leleménye volt. Nem tudni, komolyan kell-e vennünk Vitkay Barnabás „szívhez szóló” Rondinoját, amely inkább sejtet Sate-féle paródiát, mini egyéni monda­nivalót. A darabot Wilheim András szólaltatta meg zon­gorán. Serei Zsolt MM 20 cí­mű, két zongorára írt kompo­zíciója a hangzás és időtartam faktoraival arányosan bánik, bár kérdés, ez volt-e a zerte­­szer­ző egyetlen szándéka. Ha­sonló meggondolást tükröz, jóllehet szélesebb , síkon a a vonós kamaraegyüttesre és énekszólóra írt Utazás lótlan fele. Sáry László legújabb műve, amelyet Simon Albert vezényelt. Az eseménytelenség kihangsúlyozása mellett is megőrizte a darab azt a hang­zásigényt, amely­­Sáry művei­nek mindenkori a sajátossága. Az énekszólamot Tarkó Magda adta elő. Jeney Zoltán egy japán (!) daru működésétől kapta ihletét ahhoz, hogy két hang kombinációit négyszer hármas összetételben, elektro­mos orgonán bemutassa. Ez­zel kinyilvánította, hogy to­vábbra is a húsz év előtti ve­lencei biennálék unalommal sokkoló darabjainak stílusát követi, — ami egy avantgarde­­csoport alapító tagjához nem­igen illik! A FRANCIA­ ZENEI KÍ­­SÉRLETE­ZŐ CSOPORT va­sárnap délelőtt mutatkozott be a budapesti közönség előtt az orvostudományi egyetem dísz­termében Az elektronikus zene úttörő csapata több mint harminc éve működik. Mun­kásságukról bizonyára telje­sebb képet kapott az, aki ugyanaznap este is meghall­gatta műsorukat, mivel a dél­előtt elhangzott két kompozí­ció nemcsak az elektronikus effektusoknak, de a zeneszer­zői elképzeléseknek is mind­össze egy vékony metszetét mutatta, csak be. A két darab közül Guy Reibel három Poe­­költeményt feldolgozó szvitje volt az érdekesebb, rokonszen­vesebb, míg Bernard Parme­­ffiani Kívül-belül című kom­pozíciója kizárólag a külső vi­lág zajaiból szerkesztett­ re­pülőgép bugását, szemetesko­csik robaját, üvegcsörömpö­­lést és száz más egyéb olyan „benyomást” használ fel, amelyet naponta minden perc­ben átélhetünk a város min­den pontján. A „belül”, amit a darab címe ígért, valaho­gyan nem jutott meggyőző ér­vényre. Pándi Marianne FOKÉRT faiskolai áruda a város szívében!­­ ÚT 1867 FOKÉRT KONTÉNERES SZÓLÓ, GYÜMÖLCS fás és évelő dísznövények, ÖRÖKZÖLDEK, HAGYMÁS NÖVÉNYEK, BEÜLTETETT EDÉNYEK, ZSÁKOLT KERTIFÖLD Cím: Budapest 1122 Városmajor köz (a Körszállónál) Telefon: 169-466 EGÉSZ ÉVBEN NYITVA! Nemzetközi, irodalom, törté­nész-tanácskozás kezdődött kedden az Akadémia Iroda­lomtudományi Intézetében, hat európai szocialista ország, va­lamint Kuba, Mongólia és Viet­nam küldötteinek részvételével. A kétnapos konferencián az irodalomtudomány új módsze­reiről, irodalomelméleti és esz­tétikai kutatásokról tanácskoz­nak. Megvitatják a közös kuta­tási terv feladatait. Az együtt­működés távlati tervét megfo­galmazó megállapodást szer­dán írják alá. ›§› A debreceni Csokonai Szín­ház október 17-től a Hungária Kamaraszínházban előadja Németh László Villámfénynél című színművét.

Next