Magyar Nemzet, 2019. június (82. évfolyam, 96-119. szám)

2019-06-22 / 113. szám

2019. június 22., szombat Magyar Nemzet LUGAS 9 ban tellel, este kilencre mindenkinek vissza kell ér­nie. Állandó nevelői felügyelet alatt vannak, a pedagógusok nemcsak a fegyelemre ügyelnek, ha kell, lelki támaszt is nyújtanak, és kötött fog­lalkozásokon is igyekeznek elősegíteni a köze­ledést - ahogy manapság mondják, a kommu­nikációt­­ a magyar és a szerb gyerekek között. Innen nézve ez a legizgalmasabb, onnan a legérzékenyebb kérdés. - Az akadémia magyar jellege elvitathatatlan - mondja Zsemberi János. - Magyar támoga­tással épült, az alkalmazottaink a vezetőedző­től az igazgatón át a takarítókig szinte kivétel nélkül magyarok. Háborítatlanul dolgozhatunk, ami annak is köszönhető, hogy a két ország mi­niszterelnöke kiváló kapcsolatot ápol. A mi vi­szonyunk is jó a szerbekkel is, csodájára járnak az intézménynek, a szerb szövetség is támogat minket egy kis méterű műfüves pálya megépí­tésével. Ám nem tekinthetünk el a helyi adott­ságoktól. Földrajzi elhelyezkedése és a futball it­teni hagyományai alapján Topolya a központ, s 14 alközpont tartozik hozzánk. Az alközpontokkal együtt 1500 gyereket fog­lalkoztat a topolyai akadémia. Másképpen: 1500 család, durván ötezer ember életére van hatás­sal. Ezért emelkedik a labdarúgás a nemzetstra­tégia szintjére. - Milyen a kapcsolatuk a tóthfalusi akadémi­ával? - kérdezem, s ha csak egy pillanat műve is az egész, a tekintetekből kiolvasom: érzékeny témára tapintok rá. - Miért is tagadnám, szíven ütött, amikor híre jött, hogy Topolyán akadémiát építenek. Magyar pénzből, szebbet, jobbat, mint a mi­énk - Jenő atya nem kertel a kérdésemre vála­szolva. - Aztán szép lassan beletörődtünk az új helyzetbe, s tesszük, amit tennünk kell, jár­juk a magunk útját. - Elfogadtuk, hogy az egyik alközponttá vá­lunk a Topolya-központú rendszerben, talán úgy is mondhatnám, az első alközponttá, mert az elő­jogainkról nem mondunk le - veszi át a szót Baja Ferenc. - Egyfelől nagy segítség, hogy Topolya besegít az edzők bérezésébe, s kapunk műfüves pályát, másfelől viszont a működésünk sajátos­ságairól nem mondunk le. Keresztény szellemi­ségben neveljük a gyerekeinket, hozzánk már az ötödik osztálytól kezdve beiratkozhatnak a kol­légiumba a fiatalok, s szakmailag szinte egyen­rangúak vagyunk Topolyával, az U15-ös csapa­tunk a vajdasági első osztályban szerepel. - Mi itt, a tömbmagyarságban nem adjuk fel az érdekeinket - teszi hozzá dacosan István. Meg­itt a szó: tömbmagyarság. Megtudom, ma már ez csupán két járást - itt úgy mondják, közsé­get - jelent a Tisza jobb partján Magyarkanizsa és Zenta székhellyel. Futball és keresztény szellemiség. Vajon ho­gyan illeszthető össze a hétköznapokon? - Törekszünk rá - mondja az egyik neve­lő, Marcsi, aki már a megjelenése miatt is fel­tűnő. Feszes, fekete-fehér csíkos farmert visel, hozzá egyszerű fekete pólót és kínai dorkót, az orrában pirszing. - Különfoglalkozásokat tar­tunk, rendszeresen járunk Szabadkára színház­ba, a vacsorához áldás után látunk hozzá, csü­törtökönként közös misén vesznek részt a gye­rekek. A kollégiumban nemcsak focisták élnek, sőt még lányok és szerb fiúk is, a magyaroknak muszáj megtanulniuk szerbül, ennek ez a leg­egyszerűbb módja. Marcsi élete külön történet lehetne: Balota­­szálláson, tehát a határ túloldalán született, be­járta a fél világot, vegyes házasságból származó barátját - immár férjét - követve került a szom­szédos Ilonafalura, onnan jár dolgozni az aka­démiára. Ő praktikusan tekint a nevelői feladat­ra; egyik kollégájában, az eredendően hitoktató Kovács Józsefben - akit láthatón emészt a lélek elfojtott tüze - már több a kétely. - Én úgy tapasztalom, a focista gyerekeket a fut­­ballon kívül más nem nagyon érdekli - jegyzi meg. Nem szállok vitába vele, csak akkor szólok közbe, amikor Törökkanizsa helyett sokadszor­­ra hallom Knezevacot, Nagybecskerek helyett Zrenjanint, s persze Belgrád is Beograd. - Már a mi generációnk is így nőtt fel. Hiá­ba voltunk mindannyian magyarok, a diszkó­ban egy magyar szám után két szerbet kellett játszani, hogy ne mondhassák, nacionalisták va­gyunk. Ne csodálkozzunk, ha felnőve a magya­rok is szerb zenét hallgatnak, s többnyire a tele­pülések szerb nevét használják! Az egyik legényke sérült, ezért nem edz. Itt nincs mágneses rezonanciás gép, de még gyú­­rópad sem, mint Topolyán, az a rehabilitáció, hogy pihen, és a telefonját nyomkodja. - Hogy érzed magad az akadémián? - szó­lítom meg. - Nagyon jól, gyakran meccs után, hétvégé­re sem utazom haza. Meghökkent a válasz. Ezek után inkább nem érdeklődöm a családja felől. - Mi a célod a futballal? - Érettségi után megyek Németbe, ott sze­retnék játszani. A 14 alközponti település zöme ma már erő­sen vegyes lakosságú. S mivel a szerb labdarú­gás hagyománya, a jelenéről nem is beszélve, leg­alább olyan erős, mint a magyaré, etnikai ala­pon nemhogy kockázatos, egyenesen képtelen­ség futballéletet szervezni Bácskában.­­ A realitás talaján kell állnunk. A futballsta­­dionokban sok minden elhangzik, így a csapat­nak nyugodtan lehet magyarul drukkolni, csak azt kértük a szurkolóktól, mellőzzék a ria, ria, Hungária! rigmust - ennél pontosabban nem is jellemezhetné a TSC identitását Zsemberi János. És hogy akkor mindebből mi a magyar kö­zösség haszna?­­ Ha egy szerb játékos jobb, mint a magyar, akkor nincs, nem is lehet vita, hogy neki kell játszania. Ha egyformák, akkor talán kedvez­hetünk a magyar javára. De az eddigiekhez ké­pest az is jelentős előrelépés, ha egyenlő felté­teleket teremtünk. Nem árulok el titkot azzal, hogy a szerbek rámenősebbek, mint a magyarok. Megtudom, a szerb futballban ma is az a szokás, hogy a gyerekeket nem az anyák, hanem az apák kísérik edzésre. S ha a gyereket felrúgják, akkor az apa már üvölti is az utasítást: „Add vissza neki!” A gyerek, legyen bár egészen kicsi, vissza is adja. A magyarok viszont eloldalognak, sőt inkább másik sportágat választanak. Arányszámukhoz mérten ezért roppant alacsony a jelenlétük a lab­darúgásban. Nem is kérdéses, mit kaptak a bácskai magya­rok a topolyai akadémiának köszönhetően. Esélyt. Úgy, ahogy már nagyon régen: egyenlő feltéte­lek mellett. Tóthfalu pedig a lelket öntheti belé­jük. Erős hittel még a labdát is könnyebb rúgni. Forrás: Facebook MODELLEZÉS - A videojáték mindig újrakezdhető Merről fúj a szél? JANCSÓ G­ábor - kérdezi a modellezés egyik géposztályának magyar világrang­lista-vezetője az ugyanabban a ka­tegóriában versenyző harmadik he­lyezett társától -, miért kel fel az ember hajnali kettőkor, csak hogy nyolcra elérjen egy verseny­re, ahol negyven másik őrülttel együtt bámulja az égen a repülőjét, majd estére patakon, erdőn, szántáson futott húsz-harminc kilométerrel a lá­bában éjfélre ágyba zuhanjon. Az ötvenes Milák Gábor vállat von, és sebességbe teszi autóját. „Nem tudom” - szól a rövid válasz. A világranglista-ve­zető Jancsó András és a harmadik helyezett Mi­lák Gábor hajnali háromkor Budapest belvárosá­ban találkoznak, hogy napkeltére már megregge­lizve, kipakolva, nyugodtan beállíthassák a repü­lőjüket, és készülhessenek a startra. Kisebb-nagyobb modellezőversenyeket szinte minden hétvégén rendeznek országszerte kora ta­vasztól késő őszig, sőt van Tél Kupa is, amikor sok­szor térdig érő hóban gázolnak a versenyzők. Ta­polcán és Debrecen mellett van nagy pályájuk, de a szentesi repülőtér az egyik legfontosabb. Rendsze­res világkupa-fordulók színhelye a Lapistó-fertői rét a földtulajdonosok hozzájárulásának köszön­hetően. Az uniós szabályok, a Natura 2000-es kör­nyezetvédelmi előírások sok területről tiltották ki a modellezést, így egyre szűkül a versenyhelyszí­nek száma. A magyarok ezenkívül gyakori részt­vevői a Nagyszalontán vagy Déván rendezett ro­mán és a kietrzi lengyel kupáknak, illetve a határ közeli horvátországi és szerbiai pályákat is szívesen látogatják körülbelül 500 kilométeres körzetben. A hazai versenyzői korosztály főként az ötve­nes-hatvanas éveiket taposok közül kerül ki. Szen­tesen például a repülőmodellezés a 30-as évekre nyúlik vissza, amikor gimnazisták vették birtok­ba a terepet. Az 50-es évektől a pártállam felka­rolta a sportágat, számos forrást biztosítottak a kluboknak technikai eszközökre és munkaerőre. Az újságok és híradók szerint pedig a repülőmo­dellezés kiváló formája volt az ifjúság nevelésé­nek és képzésének. Ennek megfelelően tinédzse­rek tucatjai léptek be az egyesületekbe, akik kö­zül rendszeresen érett, komoly versenyzővé vált egy-egy ügyes kezű mérnöktanonc. A rendszer­­váltás után azonban elapadtak a központi forrá­sok, így a versenyzés vegetálni kezdett. A 2000- es évek elején azonban kezdett magához térni a sportág, mivel egyrészt egyre több „nagy öreg” fedezte fel ismét régi hobbiját, másrészt a klu­bok igyekeztek együttműködni a helyi iskolákkal. Szabó László, az EU Veterán Modellező Szövet­ség elnöke hat általános iskola diákjaiból verbu­válja az utánpótlást. Sarusi-Kiss Balázs, a Caval­­loni Ferenc Modellező Klub elnöke szerint nyolc­­kilenc éves kortól érdemes elkezdeni toborozni, a Cavalloni ezért szintén általános iskolákban hir­det. A klub pesti felvevőkörzetében azonban jóval kisebb az érdeklődés a vidékinél, mivel „túl sok a zavaró tényező”, a gyerekek délután négyig iskolá­ban vannak, majd nyelvórára és egyéb különórák­ra hivatalosak, a digitális kultúra nyomán kevés­bé érdeklődnek a kétkezi dolgok iránt.­­ Ma az idősebb generáció hozza az eredménye­ket. A fiatalabbak nem szeretnek a műhelymun­kával foglalkozni, csak az tudja megfogni őket, ha kézbe vehetnek egy repülőt, és kimehetnek repí­teni. A sportág technikai része azonban nagyon fontos, a fiatalok pályaválasztását is segíthetik a foglalkozások. A szakmunkásképzésből 20-25 év kimaradt, így a 17 éves gyerekek úgy kerülnek az iskolákba, hogy nem volt a kezükben villáskulcs - magyarázza Sarusi-Kiss Balázs. - Én 68 éve kezdtem - fűzi hozzá Reé And­rás, a Magyar Modellező Szövetség elnökségi tag­ja. - Akkoriban még kívánalom volt, hogy a ver­senyzők saját maguk készítette modellel álljanak rajthoz. Ma ez már nincs így, egyrészt mert a fo­gyasztói társadalom arra nevel, hogy vásároljuk meg a darabokat, másrészt a speciális műanyag kompozit anyagok, illetve az elektronika fejlődé­se miatt már nem is lehet konyhaasztalon meg­csinálni a modelleket. A szabadon repülő kategóriában (a modellek irányítás nélkül repülnek, az előzetes beállítá­sok alapján) versenyző Jancsó András eredmé­nyei azonban cáfolják Reé András megállapítá­sát. Ő a konyhaasztalon készíti repülőit, de fából kifaragni egy darabot egy hónapig is eltart, míg bizonyos versenyző kollégái egy óra alatt befe­jezik ugyanazt a munkát a rendelkezésükre álló ipari szerszámokkal.­­ Világbajnokságot nyerni nem lehet tömeggyár­tású repülőkkel, de a fiatalok ma mindent meg akarnak venni. Én beltérben repülök rendkívül könnyen megsérülő modellekkel. Elég, ha az em­ber rosszul fogja meg őket, máris eltörnek. Több­ször előfordult, hogy meg akarták venni őket, és teljes volt a döbbenet, amikor nemet mondtam - mondja Reé András. Az Óbudai Egyetem diákjai tíz éven keresz­tül tapasztalhatták meg, mi a különbség a meg­vett és az elkészített repülők között. Magyaror­szágon 1983-ban volt rövid ideig a közoktatás ré­sze a repülőmodellezés, 2010-ben pedig az Óbu­dai Egyetem úttörőként a magyar felsőoktatás­ban kezdte el tanítani a repülés elméleti, illetve a modellkészítés és -repítés gyakorlati ismereteit. A hallgatók a papírgéptől az elektromotoros vitor­­lázómodellig juthattak el, miközben ugyanazon anyagokat és alkatrészeket ismerték meg kézkö­zelben, amelyeket a valódi repülésipar is használ. A repülőmodellező diákok a megszokott vir­tuális térből kilépve azonban számos gyakorla­ti problémával találkoztak, amelyek a modelle­zés öregjei számára még egyértelműek voltak. So­kuk nem tudta például megállapítani a szél irá­nyát a fűszálak hajladozásából, és a digitális kul­túra okán mást értett bizonyos kifejezéseken. Az első gyakorlórepülések során kellett megtanulni­uk a sárkányreptetéshez hasonló módon eldob­ni a repülőket, amelyeket egy zsinór húz fel, majd az optimális magasságban elenged. Építési hibák­ból adódóan előfordul, hogy a modell - miköz­ben még fogja a zsinór - visszafordul a föld felé, és porrá törik odalenn, ha a zsinór végét fogó rep­tető időben el nem engedi a kötelet.­­ A videojátékokban lehet újrakezdeni vagy ki­lépni, a repülőmodellel azonban felelősséggel kell bánni. Ez az azonnali döntés készségét és a folya­matok holisztikus felismerését fejleszti - mond­ta el Jancsó András. A legutóbbi versenyen induló János is az Óbu­dai Egyetemen ismerkedett meg a modellezéssel. Azóta, ha teheti, munka mellett elindul néhány kupán, ám inkább csak hobbiból repül. Problémá­ja, hogy a drónozás elterjedése óta életidegenné vált szabályozás egyre nehezíti szabadidős edzé­seit. Csak légtérengedéllyel rendelkező területen repülhet, ami igen messze esik lakhelyétől. Ha máshol akarna repülni, harminc nappal koráb­ban kellene légtérengedélyt kérnie, amikor har­minc nappal előre esélytelen pontosan ismernie a repítéshez létfontosságú idő- és széljárási ada­tokat, így nem csodálkozik, hogy csoporttársai közül alig járnak vissza modellezni. Ma az idősebbek aktívak, a fiatalok nem szeretik a műhelymunkát Fotó: Kurucz Árpád

Next