Népszava, 2001. december (129. évfolyam, 280-303. sz.)
2001-12-21 / 297. szám
NÉPSZAVA Az ünnep fényében egy pillanatra az elmúlásra is kell gondolnunk Karácsonyi koncert másképpen December 23-án Marton Éva közreműködésével a Nemzeti Filharmonikusok adnak koncertet Kocsis Zoltán vezényletével. A műsorban Wagner, Richard Strauss és Schönberg művei hangzanak el. Várkonyi Tamás írása a NÉPSZAVÁNAK - Karácsonyhoz közeledve minden együttes karácsonyi hangversenyt ad. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar december 23-i fellépését mégsem ünnepi koncertnek hirdették. - Ha karácsonyi koncertet csinálunk, akkor vagy Händel Messiását veszem elő, amit tavaly ilyenkor szólaltattunk meg, vagy olyan darabokat, amelyek kifejezetten a születést szimbolizálják. Ezzel szemben a mostani hangverseny központi témája a halál. Richard Strauss utolsó kompozíciója, a Négy utolsó ének is a megsejtett halálközelség hangulatában íródott és bennük, akárcsak Wagner Trisztán és Izoldájában vagy Schönberg Pelléas és Mélisandejában, fő gondolat a halál, az elmúlás, a búcsúzás. - Bevallom, nekem kissé furcsa karácsony előtt egy nappal ezeket a sötét zenéket hallgatni. Nem ünneprontás ez? - Úgy gondolom, hogy születés és halál ellentétes fogalmak ugyan, mégis nagyon közel állnak egymáshoz. Szerintem naponta el kellene gondolkoznunk erről. Nekem is nap mint nap eszembe jut a halál gondolata. - Miért éppen Marton Évát kérte föl a koncert szólistájának? - Régóta ismerem és számtalanszor láttam, hallottam őt operában, koncertpódiumon, budapesti évei alatt és külföldön. Többször léptünk fel együtt. Elképesztő kapacitású és kisugárzású művész, az őserő egyik megnyilvánulásának tartom. Énekes teljesítményeiről és arról, ahogyan egyes Wagner-, Richard Strauss-operaszerepeket megformál, csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Nagyon kevés az olyan énekes, mint ő, aki egyformán otthon van a dal műfajában és a színpadi szerepekben. Természetesen Marton Éva pályája is ez utóbbi felé tolódik el: mind megjelenésében, mind hangi adottságai miatt, tipikusan színpadi jelenség. Mivel ugyanazokban a zenei stílusokban alakít nagyot operaénekesként és dalénekesként, ezért úgy gondolom, Marton Éva ideális partner. - Korábban mint zongorista dolgozott együtt vele, most pedig mint karmester. Van különbség? - Természetesen, hiszen most kilencventagú szimfonikus zenekar kíséri őt. Művészek találkozása esetén minden koncert esemény, főleg, ha ilyen kaliberű művészről van szó, mint amilyen Marton Éva. Ha az ember vállalkozik arra, hogy szólistát kísér, akkor kötelessége követni őt, bármit csináljon is. Én is ezt várom el a karmesterektől, amikor szólista minőségben lépek fel. Kockázata is van ennek, hiszen előfordulhat, hogy valami ismeretlen elgondolással, egy más felfogással kell szembesülnie szólistának és a kísérőnek. Ez lehet egy hosszabban elnyújtott frázis vagy egy nagyobb crescendo. Érhetik meglepetések az embert. - Ez a műsor a romantika jegyében fogant művekből áll. Közel áll önhöz ez az időszak? - Alig van olyan értékes zene, ami nem áll hozzám közel. Van ugyan, amelyik közelebb áll, de itt inkább arról van szó, hogy az elhangzó művek valamilyen módon összefüggnek. Nem csak a halál témája kapcsolja őket össze, hanem azonos zenei nyelvezetük is. Wagner Előjáték és Izolda szerelmi halála című műve mint közös nevező szólal meg a koncert elején. Schönberg Pelléas és Mélisande című szimfonikus költeménye a Wagner Trisztánjának „fekete-fehér”, sarkított változata. Straussnak is nagyon fontos volt Wagner zenéje. Mély nyomokat hagyott az európai zeneművészetben annak ellenére, hogy művészete folytathatatlan. A 19. század legnagyobb géniuszai úgy tudtak alóla szabadulni, hogy „kiírták” magukból hatását. Amikor az ember Schönberg nevét hallja, a tizenkét fokú technika és ezzel együtt érthetetlen zenének nevezett hanghalmaz jut eszébe. Ez a műve az 1900-as évek legelején, jóval a tizenkét fokú korszaka előtt íródott késő romantikus alkotás. A Pelléasban filmszerűen pereg a cselekmény. Ebben a negyven percben rendkívüli módon sűrűsödik össze a történet lényege. Olyan elementáris erejű alkotás, hogy amikor vele foglalkozom, napokig melankolikus vagyok, mégsem tudom kivonni magam a hatása alól. Bár a születés és a halál ellentétes fogalmak, mégis nagyon közel állnak egymáshoz Alig van olyan értékes zene, ami nem áll hozzám közel A HAJDÚBÖSZÖRMÉNYI NYUGATI TEMETŐ I-II-III-IV, XI-XII., XVI-XVII. parcelláiban a sírhelyek használati ideje lejárt, újravállalásuk legkésőbb 2002. január 31 -ig lehetséges a temető irodájában munkanapokon 14-15 óráig. A Kaláka Felkészítő Otthon Alapítvány a Fővárosi Bíróság 14. pk. 60.448/8 sz. végzése szerint kiemelkedően közhasznú szervezetként működik. Az alapítvány célja és feladata sérült fiatalok társadalmi beilleszkedésének segítése. Saját tulajdonú, Sóskúton és Pusztazámoron lévő ingatlanaiban lakóotthont működtet. 2000. évi bevétel_____e Ft-ban: Normatív támogatás 4.991 Pályázatokból 1.119 SzJA 1. 157 Térítési díj 1.930 Egyéb 74 Összesen 8.271 Kiadás: Munkabérek és közterhei 4.632 Egyéb kiadások 3.150 Összesen 7.782 Értékcsökkenés 289 2000 évi pénzügyi eredmény 200 Eszközeink értéke 12.306 Saját tőke összege 12.064 Kaláka Alapítvány Kuratóriuma KULTÚRA 2001. DECEMBER 21., PÉNTEK 13 Új direktor a Vidám Színpadon Igényes szórakoztató teátrum a Révay utcában NÉPSZAVA-információ Január 1-jén Bóka B. László, lapunk munkatársa váltja fel Bodrogi Gyulát a Vidám Színpad élén. Bodrogi Gyula, aki tizennyolc éven át irányította a teátrumot, most év végén önként lépett vissza a további igazgatástól. A fővárosi önkormányzat pályázatot írt ki az intézmény ügyvezető igazgatói posztjára. A főváros 51 százalékban, míg az eddigi igazgató, Bodrogi Gyula 49 százalékban volt tulajdonos. Mindez azt jelenti, hogy a végső döntéshez szükség volt Bodrogi hozzájárulására is. A jövő év első napjától már a főváros lesz a színház 100 százalékos tulajdonosa. A kiírásra összesen 11 pályázat érkezett, köztük volt Fábri Péter író, Vinkó József dramaturg. A főváros által felkért szakmai kuratórium kedden ült össze. Sas József, Gálvölgyi János, Bajor Imre, Koltai Tamás színikritikus és Venczel Sándor, az Operaház volt gazdasági igazgatója három pályázó esetében sorrendet állított fel. Eszerint a szakmai zsűri első helyen Bóka B. László, második helyen Vinkó József, míg harmadik helyen Fábri Péter pályázatát támogatta. A kulturális bizottság szerdai ülésén Vinkó József zárt ülést kért, ezért az összes pályázót a nyilvánosság teljes kizárásával hallgatták meg. A bizottság tagjai titkos szavazással Bóka B. Lászlót javasolták a színház élére, aki 5 szavazatot kapott, míg Fábri Péter négyet, Vinkó József pedig egyet. Az utolsó pillanatig kétséges volt, hogy Bodrogi Gyula, aki nem értett egyet a bizottság javaslatával, megadja-e beleegyezését az új igazgató kinevezéséhez, de végül Körmendy Ferenc, a kulturális bizottság elnöke megerősítette, hogy Bodrogi Gyula megadta hozzájárulását. Minden héten bemutatunk egy, az EMI kiadásában megjelenő CD-t. Naponta az aktuális lemezborító egy számozott részlete jelenik meg, amelyekből péntekig az egész összerakható. Az öt darabból összeállított lemezborítót levelezőlapra felragasztva kell beküldeni a szerkesztőség címére (1087 Bu, Könyves Kálmán krt. Zst. ..Zenemozaik jeligere. A sorsoláson a következő szerdáig beérkező megfejtéseket vesszük figyelembe. A nyertesek névsorát szombatonként közöljük. A beküldők között minden héten 16 db CD és 15 db kazettát sorsolunk ki. Oláh emlékplakett NÉPSZAVA-információ Az Operaházban idén 25. alkalommal adták át az Oláh Gusztáv Emlékplakettet, melyet ezúttal Ruzsonyi Béla zenekari művész, a bőgőszólam vezetője vehetett át. Oláh Gusztáv, az Operaház legendás hírű rendezőjének testvére létesítette az emlékdíjat 1977-ben, a művész halála után 21 évvel. Az azóta eltelt negyed század alatt minden év december közepén, Oláh halálának évfordulóján adják át a díjat és a plakettet, amely Pátzay Pál alkotása. Olyan operaházi művész kapja, aki - művészeti ágtól függetlenül - tehetsége, szorgalma, művészi és emberi magatartása alapján erre leginkább érdemes. Az idei, negyedszázados jubileumon először vehette át zenekari tag a kitüntetést: Ruzsonyi Béla nagybőgőművész, zeneakadémiai tanár. Negyven éve tagja az operaházi zenekarnak, 35 éve szólamvezetői minőségben. Ő fogja össze a zenekar ezen részlegét és ő tartja a kapcsolatot a mindenkori karmesterrel. A zenekari művészeket mindig névtelenség homálya fedi, mivel a zenekar „csupán” a kíséret feladatát látja el. A nagybőgő még inkább háttérbe szorul, szerepe azonban az operai összjáték szempontjából igen fontos és rendkívül felelősségteljes. Ruzsonyi nagybőgőművésznek is ezt a több évtizedes áldozatos munkát köszönte meg tegnap Győriványi Ráth György főzeneigazgató. t ! Árvai Jolán halálára Kedves Joli! Nem vagyok hajlandó, és nem fogok elbúcsúzni Tőled! Mint ahogy - láttad Te is - nem búcsúztam el a szüleimtől, a fiamtól, Bánk Lászlótól, Zsugán Istvántól, Vayertől, a többiektől sem. Mert élnek, itt vannak Velem, látom az arcukat, hallgatom véleményeiket, és öröm fog el, hogy Nálad senki, de senki nem tud igazabban és őszintébben örülni annak, amit igaznak érez, például egy „ műnek ", ami boldogsággal tölti el. „ Ismeretlen iszonyú betegségek falkái leselkednek ránk egész életünkben. Megyünk a vaksötétben, ismert vagy alig sejtett cél felé. Éjszaka van. Csak a veszélyek világító vadállatszeme Parázslik ki a sűrűségből. ” - írta Kálnoky László, és én éppen az ő verseiből forgattam filmet Neked, mikor már sejtetted, hogy nem lesz könnyű az életed. „A körülötted ólálkodó Dúvad mohóbb volt társainál, azért támadt rád túl korán. Hónapokig kínzott, mielőtt a kegyelemdöfést megadta volna. Néha kicsavarta tagjaidat... ” Nem hónapokig kínzott, hanem több mint egy évtizedet! És Te elkényeztettél mindenkit. Megszoktuk, hogy időnként eltűntél, és aztán frissen, lelkesen, hihetetlen energiákat sugározva megjelentél, hogy beteljesítsd, amit imádtál: másokba lelket, energiát önteni. Te adtál újra és újra erőt nekik. Mire vihette volna, szokták mondani, „ha igazi tehetség távozik és túl korán ”. De hiszen, mi mindenre vitted! Mennyi mindenre beszéltél rá bennünket, mennyi embernek adtál vissza hitet, elvesző tehetséget, erőt, életet! Árvai Jolán nem producer volt, nem szerkesztő, nem csak az FMS stúdióvezetője, hanem alkotó. Méghozzá stílusteremtő alkotó. Műfajt teremtett és formát talált neki. De nem vagyok hajlandó tovább múlt időben beszélni Rólad. „Karcsú leány fekszik a föld alatt, Két karjával szorosan teste mellett, Mint aki vigyázzban áll. ” De hiszen mennyi minden vár még Reád! Mert az Árvai Jolán által kialakított Közjáték, ugyanúgy, mint Huszárik bevillanó vágásai, Halász Mihály gépállásai, Gujdár trükkjei, mint annyi örök találmány, annyi lelemény és művészi kincs - másokban mindig visszatérnek. Kedves Joli! „Ne félj, lefokozott létedből semmi hatalom nem vehet el szemernyit se már, kitárt karral várunk reád alant. " Grunwalsky Ferenc, filmrendező-operatőr RÖVIDEN Arató Tibor emlékkiállítás Arató Tibor fényképeiből nyílik emlékkiállítás ma 18 órakor az Óbudai Társaskör Galériában (Bp. III., Kiskorona u. 7.). A tárlatot Beszterczei Ferenc nyitja meg. Előre a reneszánszba Karácsonyi zenei irodalmi estet rendeznek Előre a reneszánszba — Vissza a fénybe! címmel ma 19 órakor a Fészek Művészklubban (Bp.VII., Kertész u. 36.). Közreműködik Csongrádi Kata, Jánosi Dávid és a Talea együttes. Csillagszóró ___ Karácsonyi koncertet hallhatnak Csillagszóró címmel ma és holnap 20 órakor a Mátyás-templomban (Bp. I., Szentháromság tér 2.). A műsorban Bach, Albinoni, Vivaldi, Händel, Haydn, Mozart, Cornelius, Reger, Liszt, Brahms, Dvorak művei csendülnek fel Pérchy Kornélia és Gregor József tolmácsolásában. Közreműködik a Magyar Virtuózok Kamarazenekar, valamint Kovács Endre orgonán, Geiger György trombitán, Szenthelyi Miklós hegedűn. Téka-jubileum A Téka együttes 25. jubileumi és karácsonyi koncertjén vehetnek részt az érdeklődők ma 19 órától az Almássy Téri Szabadidő Központban (Bp. VII., Almássy tér 6.). Fellépő vendégek többek között a Magyar Dudazenekar, a Magyar Tekerőzenekar, a Téka együttes növendékei, valamint Dresch Dudás Mihály, Balogh Kálmán és az Ordasok Táncegyüttes. Doors-fesztivál Nagyszabású fesztivállal emlékeznek Jim Morrisonra ma 20 órától a Petőfi Csarnokban (Bp. XIV., Zichy M. út 14.). Fellép a Doors Emlékzenekar, Hobo és Takáts Tamás. Huszonöt év az Operában A Don Carlos szombat esti előadásával ünnepli operaházi tagságának 25. évfordulóját Tokody Ilona. A produkciót december 15-én, Mikó András 1969-es rendezését felújítva mutatta be a Magyar Állami Operaház. Érdekesség, hogy Tokody Ilona, Polgár László és Kelen Péter pontosan húsz évvel ezelőtt formálta meg először közösen Valois Erzsébet, II. Fülöp, illetve Don Carlos figuráját. Az ünnepi alkalomból az előadás előtt a színpadon köszöntik a művésznőt.