Örömhir, 1925 (9. évfolyam, 4-10. szám)

1925-07-05 / 4. szám

2 1925 julius 5. ÖRÖMHÍR szakadjanak el mindentől, ami szivüknek kedves, hiszen nem engedte el az édes­apja ravatalához kérezkedő fiút, ki tanítványa lett, nem engedett vissza­pillantani az elhagyott életkincsekre, mert ő magát adta egyetlen kincsül, a szivet egészen, osztatlanul követelte, mint ő is egészen, osztatlanul övéivé lett. Egészen osztatlanul... Testvérem, ki e sorokat olvasod, megérzed-é e szavak lelkét, kitárod-e szivedet egy szent tekintet előtt, mely néz, lát téged, felelni tudsz-é Péterrel: „Uram, én mindent elhagytam éretted“ ... Mindent?... Álljunk meg e szónál. .­. Gondolkoztál valaha a fölött, hogy mibe kerül neked keresztyénnek lenni. Ne mosolyogj! Mert a keresztyénség áldozat. Ha te nem hoztál áldozatot hitedért, egyházadért, lelked békéjéért, a keresztyénséged még nem az igazi, csak másolt, imitált, mint a csinált virág; műkeresztyénség a mienk. Nézz végig a történeten... Mennyi áldozat! Az első keresztyének kibe­­szélhetlen szenvedések lángtengerén át mentek az örök békesség felé. Hazánké­ban az evangélikusok ellen törvényt hozott a rákosi és budai országgyűlés 1523. és 1525-ben: lutherani omnes comburatur , minden lutheránus megégetendő... A gályarabság örök fájdalmas dicsősége a mi üldözött egyházunknak. Karaffa vérpadon evangélikusok feje hullott a tőkéhez. Valahol egy templomunk, egy- egy iskolánk áll, az jele, diadaljele az evangélikus szivekben élő, áldozatos egyházszeretetnek: minden köve, téglája a hívek, a szerető szivek buzgóságos szerelmének adománya. Oh hogyan épültek a mi templomaink! Boldog volt, ki egy téglacsomót vihetett fel az állványon, édes volt a seb, melyet a munka, a tenyeret feltörő nehéz építő munka okozott, dicső volt verejtéket hullatni a­­ templomért. Harangjainkban visszacsendül múltúnk dicsősége: a gazdag tallérja s a szegény koldus garasa eg­gyé öntve, eg­gyé forrasztva cseng bennük, mintha az egybeforradó szivek intelme, buzdítása volna. .. Áldozat nélkül nincs barátság, nincs hazaszeretet, de különösen nincs­­ egyházszeretet. Gondold végig: mit adtál te egyházadért? Mit szenvedtél Krisztusért? . . . Keresem az áldozatokat. Nem találom ... . Hallod, hogyan káromolják az élő Isten áldott nevét, melyet te áhitattal, imádkozva veszel ajkadra ?. . . S te neked egy tiltakozó szavad sincs ez ellen... Hallod? Hogyan ócsárolják vallásodat? „Se hideg, se meleg“... „Két* színű“ . . . Otromba, lelket sértő viccekkel kergetik a vért arcodba ... S te ?... Fanyarul együtt mosolyogsz, mintha nem a lelked legdrágább kincséről volna szó. Gonosz gyermek, ki édes­anyja szidalmazása ellen nem tiltakozik ... Mit adtál te egyházadnak? Panaszos az adó*filléred, nyűgös az adako­ zásod ... Kér az egyház tőled: egy kis gondot, egy kis önfegyelmezést, egy kis lemondani tudást valami rossz szokásodról, egy kis éberséget a vigyázásban, öntudatosságot a hitvallásban, meghódolást az Ige hatalma előtt, meghajlást az imádkozásban, részvétet a nyomorba jutott testvérek iránt... S te ? Nyomorú­ságos mentegetőzések, szégyenletes sopánkodások mögé bújsz, mikor az egy* házad feléd nyújtja kérő kezét . . . Krisztus ma is keresi tanítványait... Itt jár és toboroz . .. Ezerszer talál*­kozhatnál vele, ezerszer elébe kerülhetnél s megragadhatnád megtartó kezét, odahajthatnád válladat cirenei Simonként keresztje alá, de te úgy teszel, mintha nem látnál, nem hallanál, mikor előtted jár. Pedig az nyeri meg az életet, ki elveszti azt­­ az Űrért. Azé a bol­dogság, ki annak káprázatáról le tud mondani ő érette. Az él, aki bűnös ó*emberével meg tud halni Érette. Az lép be a dicsőség sugárzó országába, ki alázatosan, önmagát megtagadva tudott szolgálni az ő kicsinyeinek.

Next