Papp János (szerk.): Justh Zsigmond parasztszínháza - Bibliotheca Bekesiensis 9. (Békéscsaba, 1973)

Elek László: Justh Zsigmond

lelkiismeretet okoztak az embereknek, s ez a kor sem sze­rette ezt.” Justh - akár kora, a magyar dualizmus - tele volt ellent­mondással. Ott dédelgette magában családja erős negyven­­nyolcas hagyományait, büszke volt közvetlen rokonainak Akadémiát támogató anyagi áldozatára és Aradig kitartó, birtokvesztő, börtönt vállaló emberségére. Megvetette a bé­csi udvarnál sürgő-forgó arisztokratákat, akiknek „egész piciny agyvelejüket ez az egy szó: Bécs feküdte meg”. Ugyanakkor azonban ellentétben az ebből a szemléletből egyenesen következő hagyományos nép-nemzeti iránnyal, új, külföldi minták követője lett. Minden újszerűre reagáló, szenzibilis lelke volt, külföldi útjain számos modern élmény­re tett szert, iránytűje azonban mindig magyar maradt, akkor is, amikor a kor legképzettebb kritikusa, Péterfy Jenő azt észlelte első kötetét bírálva, hogy „az előkelő irodalmi di­vatnak hódol”, és novelláiban francia vicomte-figurákat raj­zol. Itthon a földbirtokos arisztokrácia tagjai kozmopolita csodabogárnak tartották az irigykedő dzsentrikkel együtt, mert nem értették meg állandó külföldjárását, és megütköz­tek lakosztálya külföldi bútorzatán. Különösen a „hindu szobának” idegen hangulatot árasztó keleti bútorait és a pá­rizsi grand szalonok szecessziós, modern képcsarnoknak is beillő fogadószobáját látva, nem beszélve arról a sűrű egy­másutánban megismétlődő vendégfogadásról, amelyek ide­jén a szenttornyai kastélyt hangulatos tusculummá vará­zsolta a munkába belefáradt, vagy az idegen élményt vadá­szó külföldi barátok, írók, művészek, színészek számára. Ez már egyenesen a magyar nemesi tradíciók nyílt megsérté­­ se

Next