Sárospataki Református Lapok, 1922 (17. évfolyam, 1-53. szám)
1922-01-01 / 1. szám
11. ' i* i • ' I. XVII. évfolyam. In 1. szám, Sárospatak, 1922. január 1. A TISZÁNINNENI REF. »EGYHÁZKERÜLET ÉS A SÁROSPATAKI FŐISKOLA KÖZLÖNYE. » ‘ MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. Felelős szerkesztő és kiadó DR. RÁCZ LAJOS Főmunkatársak: MARTON JÁNOS, ENYEDY ANDOR, FARKAS ISTVÁN HIRDETÉSEK DIJA: Egész oldal ... _. ... _. ... 000*— Kor. Fél . ........ ......... 300-- . ,1 Negyed . ... ... ............. 150-— , Nyolcad „ ........................ 75-— . TARTALOM. A szocializmus evangéliuma és az evangélium szocializmusa. — Csontos József. Bethlen Gábor. — Könyvismertetés. — Novák Sándor: A nő. — Vegyes közlemények. ELŐFIZETÉSI DÍJ: Egész évre ........ ...____ 150 — Kor. Félévre 750— . A szocializmus evangéliuma és az evangélium szocializmusa. — Dr. Ravasz László beszéde A MÁV.-gépgyárban december 18-án tartott előadásból. — Régen, a tisztviselő- és munkásosztály ellenségesen tekintett egymásra. Ezek az ellentétek mindinkább elhallgatnak. Régen vártam erre az alkalomra, mert a legbensőbb lelki közösséget érzem a munkássággal. Tudtam, hogy reára szomjas lelkek tömege vár. Pásztorbotom megremegett a kezemben, amikor erre fordultam, mert tudtam, hogy itt források fognak feltörni a lelkekből, amelyek hozni akarják a megértés tavaszát. Van-e evangéliuma a szocializmusnak ? Szó szerinti értelmében van. Hiszen az a világnak hozott biztatás, hogy meggyógyulhatunk általa, a szocializmus egész frontszélességben támadt, mint szociális, társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális erő. Megtámadta a hadsereget is, pedig a hadsereg nem antiszociális intézmény, hiszen a tiszta szociális államok is tartanak fenn hadsereget és a kommunista államok szántak legtöbbet fentartására. A szocializmus ugyanígy nem is nemzetellenes, antinacionális valami, mert hiszen van a szocialistának is édesanyja, anyanyelve, van nemzeti becsülete, fajtája, de miután a nemzet tulajdonképpen az uralkodóvá vált társadalommal töltetett ki, ez a társadalom szükségképpen antinacionalistává vált. A szocializmus nem ellensége a családnak, hiszen a szocialistának is kicsordul a könnye a gyermeke sírjánál, hiszen felcsillan a szeme embertestvére láttán és amikor a világ roppant vétkek súlya alatt összedőlni készült, akkor talaj alatti erők, talajvizek mozdultak meg és évezredek munkáját negyedórák alatt akarták elvégezni. Ezek után sokan szeretnének a szocializmus csildjéről beszélni. Nem írom alá. Nagyon keserves leckét kapott a szocializmus, amelytől magához kell térnie és új utakon, nemzeti utakon még nagyszerű győzelmeket szerezhet magának. Hiába, a szocializmus csupán féligazságot teljesített. Nem szabadított fel az anyagi javak hatalma alól; itt jön az evangélium tündöklő gondolatával. A tőke nem az emberé, hanem az Istené, mert egyedül az Isten erősebb mint a tőke, egyedül ő tud indulattalan úr lenni fölötte. Rábízza a tőkét az emberekre, sáfárkodjanak vele. Arra vigyázz tehát, hogy ezt a tőkét isten szándékai szerint használd fel. Több lelket, igazságot, könyörületet akarsz venni rajta vagy pedig több beszennyező élvezetet? A munkástársadalom egyik nagy hibája, hogy a pénzét helytelenül használja fel, eltékozolja, haszontalanságokra, könynyelműen, egészségpusztításra, így a nagyon keservesen megkeresett pénzből létét is alig tudja fenntartani. De nemcsak a tőkés és a munkás áll egymással szemben, hanem minden egyes ember és minden testület is egymással szemben áll. És ezeknek valamennyieknek gondolniuk kel arra, hogy a világban járnak éhezők, munkaképtelenek, szegény árva gyermekek. Ezek mind a Nazárethi szermélyesei, védencei és százszorosán jaj azoknak, akik ezekben a nagykövetekben nem ismerik fel a Gondviselés küldöttét. A szocializmus átveszi, mert át kell neki vennie az evangélium igazságait. Ma szörnyű megkeményedettség uralkodik a világon. Éppen a társadalom legértékesebb elemeit pusztítja. Kitépte a falu fehér házából a munkást, akinek homlokán semmivé sötétedett a csók, amelyet a haldokló édesanya lehelt rá. Olyan szívfacsaró árvaságban áll a modern munkás szemben az egész villággal, hogy nekem el kellett ide jönnöm. Örvendetes üzenetet kellett hoznom, hogy ezt az árva munkást, aki ott sötét arccal áll, valaki véghetetlenül szereti és keresi. Egy égi orcán könnyek patakzanak alá, amint ez az orca lenéz a földre. Ez a valaki a Názarethi. Ezelőtt kétezer esztendővel éppen így állott meg a szegény halászproletárok mellett. Az ő nagy szeretetmunkáját meg ne éreznénk és be ne teljesítenénk? Ez az evangélium szocializmusa. Bethlen Gábor. Épen most 300 éve jött létre a nikolsburgi béke, mely, ha többet nem jelent is hazánk történetében, de annyit mindenesetre, hogy Bethlen Gábor ezzel megmentette a magyar alkotmányt és a protestáns vallásszabadságot, szóval a magyarok nem kerültek a csehek sorsára. Mai szá