Új Néplap, 1993. november (4. évfolyam, 254-279. szám)

1993-11-25 / 275. szám

1993. november 25., csütörtök Kultúra — hirdetés 1 olcsóbban juthat m­obiltelefonhoz. ------------------------------♦---------------------------­A WESTEL november 8-tól december 4-ig tartó akciójában a távközlési összeköttetés költségéből 30.000 Ft + ÁFA kedvezményt ad nem budapesti* ügyfeleinek. * Nem budapestinek azok minősülnek, akik vidéki számlafizetési címmel rendelkeznek. (»)))))) WESTEL RÁDIÓTELEFON KFT. Budapest: tilt Karinthy Frigyes út 21. Tel.: 166-9977,227-3777 Rádiótelefon: (06 6013-27087, (06 6013-27088 Balaton­i lúgos: M7-es enyingi elágazás Rádiótelefon: (06 6013-27100 Békéscsaba: 3600 Gyóni G.u.21. Tel.: (66) 448-022 Rádiótelefon :(06 6013-84000, (06 60) 3-84001, (06 60) 3-84002 Debrecen: 4026 Kálvin tér 2/A. Tel.: (52) 318-038 Rádiótelefon: (06 60) 3- 27800 Győr: 9022 Pálffy Dénes u. 1. Tel.: (96) 318-896 Rádiótelefon: (06 60) 3-27400 Miskolc: 3530 Széchenyi u. 70. Rádiótelefon: (06 60) 3-51000 Nagykanizsa: 8800 Deák tér 10. Tel.: (93) 310-460 Rádiótelefon: (06 60) 3-27408 Pécs: 7621 Rákóczi utca 19. Tel.: (72) 445-111 Rádiótelefon: (06 60) 3-27900 Szeged: 6720 Tisza Lajos kft 2-4M: (62) 324-304 Rádiótelefon: (06 60) 3-27600 Székesfehérvár 8000 Vámörút 44. Tel.: (22) 328-717 Szolnok: 5000 Baross u. 1. Tel.: (56) 422-232 Rádiótelefon: (06 60) 3-86000 Szombathely: 9700 Marx Károly u. 14. Tel.: (94) 324-420 Rádiótelefon: (06 60)3-77000 Rádiótelefon: (06 60) 3-27200 Justh-pályázat Justh Zsigmond halálának századik évfordulója alkalmá­ból irodalomtörténeti pályázatot hirdetett a gádorosi nagyköz­ségi önkormányzat. A pályáza­ton Justh Zsigmond (1863— 1894) írónak, a legendás pa­rasztszínház megteremtőjének életéről, munkásságáról s a rea­lista elbeszélő irodalomban be­töltött szerepéről szóló, eddig még nem közölt írásokkal lehet részt venni. A pályaműveket 1994. január huszadikáig kell elküldeni a Békés megyei nagyközség önkormányzatának a címére. Az eredményhirdetés és a díjkiosztás az 1994. február 16-án,­­ Justh Zsigmond 131. születésnapján tartandó emlék­ülésen lesz. A pályaművek he­lyet kapnak a tervezett gádorosi Justh-emlékszoba irodalomtör­téneti gyűjteményében. (MTI) Varázslat a Hungaroringen Az Autó Ágó Rallye Club versenyautóin, Prost és Senna nyomán járhatják körbe gyere­kek és felnőttek 27-én, szomba­ton a Hungaroring pályáját. A különleges rendezvényt a Vég­taghiányos Gyermekekért Ala­pítvány szervezi, hogy a bevé­telből és a helyszínen befizetett adományokból (amelyekről adóigazolást adnak) a végtaghi­ányos gyerekeket tudják támo­gatni. Az alapítvány a Pro-Fer Épí­tőipari Kft.-t és az Autó Ágó Rallye Clubot kereste meg. Neményi Béla, a Magyar Autó-Motorsport Szövetség el­nöke, a Formula One Kft. ügy­vezető igazgatója az alapítvány rendelkezésre bocsátotta a Hungaroring pályáját, ahol az Autó Ágó Rallye Club és a Pro-Fer Kft. közreműködésével versenyautókkal szállítják kör­ben a gyerekeket 500, a felnőt­teket 1000 forintért. Lesz rend­­őrkutya-bemutató,­ filmvetítés raliversenyekről, és egyéb meg­lepetések színesítik a szombati családi programot. A belépésért nem kell fizetni. A mogyoródi HÉV-megállótól félóránként ingyenes különbusz indul. Ha a program anyagilag sike­res lesz, akkor a rendezők egy mikrobuszt ajándékoznak az alapítványnak, amellyel a gyermekek szállítását tudják megoldani. (MTI) Irodalmi klub Közel húsz állandó taggal 1993 tavasza óta működik a mezőtúri Közösségi Házban a „JG viszi át a szerelmet” Iro­dalmi és Művészeti Klub. Fog­lalkozásaikat csütörtökönként 17 órától tartják a zeneterem­ben, melyeken bárki részt vehet, akinek programjuk megtetszett vagy a klub munkáját segíteni kívánja. Programtervük téma­körökből építkezik, és vállalko­zik az alkotó (költészeti, írói, képzőművészeti tevékenység­gel foglalkozó) gyerekek saját tevékenységének segítésére. Ezenkívül megismerteti velük a művészeti alkotások születésé­nek alapvető elemeit. Tervezik régió szintű „Nagy László-szavalóverseny” kez­deményezését és szervezését kétévente, első alkalommal 1995-ben, valamint irodalmi ta­nácskozást Nagy László szüle­tésének 70. évfordulója alkal­mából, Nagy László Körök ta­lálkozóját, emlékkiállítás meg­rendezését, valamint irodalmi pódiumok szervezését. E célok megvalósulása érdekében hoz­ták létre a „Ki viszi át a szerel­met” Irodalmi és Művészeti Alapítványt, melyet június 11 -én vett nyilvántartásba a megyei bíróság. Az alapítvány bankszámlája 417-10555 szám­laszámon található a Budapest Bank Rt. mezőtúri fiókjánál. Levelezési címük: 5400. Mező­túr, Semmelweis út 2/c. A tévé képernyője előtt Erről is, arról is hírlik, hallani, sőt olvasni is lehet róla: megszűnnének a parlamenti közvetítések. Már amelyek a Tisztelt Ház munká­járól helyszínileg tudósítanak. Döntés nincs ugyan még, de nagy kár lenne, ha megfoszta­nának bennünket ettől a mulat­ságtól is. Hisz egy-egy adás az ország házából felér olykor egy-egy szórakoztató műsor­ral. Ahogy például most, hétfő délután is lázba jöttek képvise­lők, s az indulatok csaknem el­szabadultak, no meg a szavak is! Az elnöklő Szabad György alig tudta megfékezni, féken tartani őket, ahogy repliká­­zott-vitázott a showmannek is elmenő Torgyán József, Miku­lás-csomagnak becézvén egyebek között a szóban forgó, a múlt év októberi ese­ményeivel foglalkozó, de rö­vidített formában a képvise­lőkhöz eljuttatandó főügyészi jelentést. Komédiával járó él­vezetet nyújthat a kívülálló számára, a néző pedig ilyen, egy aligha országos ügyből egyszeriben országházi háború vagy még inkább csetepaté ke­rekedik. Ha másért nem (egyéb komoly indokok mel­lett), már az ilyen pillanatokért sem szabadna beszüntetni a kamerák jelenlétét a Tisztelt Ház ülésein! Hát már ezt se? De hagyjuk a politikát, evezzünk más vizekre, nézzük a televízió művészeti tevé­kenységét! Annál is inkább, mert e tárgyban két dolog is említendő: Spéter Erzsébet díja, illetve annak ünnepélyes kiosztása a képernyőn, vala­mint a ’40-es évek csillagának rehabilitációja, vasárnap este fő műsoridőben, a neves szí­nészé, Szeleczky Zitáé, aki so­káig ragyogott a színház és a film egén, majd miként az 1973-ban kiadott Új Filmlexi­kon írja: „A felszabadulást megelőző időszakban tanúsí­tott szélsőjobboldali állásfog­lalása miatt elhagyta az orszá­got” - azaz hulló csillag lett be­lőle. Nem véletlen tehát, hogy alakjának, egyéniségének fel­idézése - alkotásainak tükré­ben - ezúttal valamiféle elégté­tel is a kétségtelenül tehetsé­ges művésznek, erkölcsi kár­pótlás a legszélesebb nyilvá­nosság körében. Ráadásul köz­ismert politikus vezette őt fel a képernyőre, életútját, erényeit, érdemeit Katona Tamás ecse­telte könnyed közvetlenséggel. Tőle ugyanis inkább a nyilat­kozatokat szoktuk meg. Igaz, nem idegen számára az efféle szereplés sem, korábban törté­nelmi tárgyú műsorokban te­vékenykedett hasonlóan. Mégis, kultúr-védügyvédi sze­replése különös hangsúlyt, színezetet adott Szeleczky Zita újra felfedezésének. Különö­sen most, hogy az általa is fel­ügyelt médiumok körül igen fellángoltak az ellentétek. Per­sze a lényeg: a műsorve­zető-politikus ebbéli feladatát is jól oldotta meg. Az összeál­lítás pedig, régi filmek részle­teiből komponált mozaik, majd egy teljes játékfilm, a Pillanatnyi pénzzavar sugár­zása, főszerepét természetesen Szeleczky Zita játssza, kitűnő partnerekkel az oldalán (Básti Lajos, Kabos Gyula, Bilicsi Tivadar stb.), a magyar film háború előtti világát is fel­idézte. S eltekintve a ’30-as évek ma már idegennek ható érzelmességétől, a színészek játékára összpontosítva fi­gyelmünket, szórakozásnak is megtette a Szeleczky-rehabili­­táció. A művészet, pontosabban azok, akik alkotóként a művé­szetet gyarapítják, ők játszot­ták a főszerepet azon az ese­ményen, mely immáron Er­zsébet asszony névnapjaként vonul be a kultúrhistóriába. Tehát mégsem ők a főszerep­lői e napnak! Mert ugyan ki emlékezik már arra, néhány nap múltán, hogy ki mindenki kapott díjat, de az mindenki agyába belevésődhetett kitö­rölhetetlenül, hogy a díjakat egy „öreg spiné” (a díjalapító ironikus önjellemzése, saját szavával magáról), az ameri­kai Spéter Erzsébet adja-ado­­gatja. Sajnos, nem először kell tapasztalnunk, hogy arányté­vesztés megy végbe az ünnep­lésben, s már-már ízlést sért az a hódolat, amellyel az adomá­nyozó hölgyet körülveszik, lassan a turbánja is költe­ménnyé válik. Mennyivel ro­konszenvesebb lehetne, talán szebb is ez a művészetpártoló nagylelkűség, ha a támogató csupán otthon, a képernyő előtt ülve tekintené meg maga is a díjazott művészek boldog pillanatait. Szerényen, fino­man visszahúzódva! S nem je­les közéleti személyek karján páváskodva, lépcsőkön alá­ereszkedve s primadonna módjára vonulva a világot je­lentő deszkákra. Szintén ízlés dolga lehet, bár meglehet, nem csak azé, hogy valaki első számú párt­vezetőként miként vesz részt ilyen ceremóniában, hogyan teszi-veszi magát, mondjuk egy elmésnek aligha mond­ható jelenetben, ahogyan ezt az Otellót alakító politikus is tette. Mentsége lehet, a díj­osztó kuratórium tagja is, csak hát mások is azok, még­sem vállaltak hasonló szere­pet. Volt azért felemelő moz­zanata is az eseménynek: Mé­szöly Dezső szellemes, de egyben megható levele a ki­tüntetett Sütő Andráshoz, az, ahogyan írott szavaival játéko­san megölelte őt. És humoris­tához illően, ötletesen oldotta meg a köszönet feladatát Sass József, aki bekötött kézzel je­lent meg a színen, mondván, beletört a csuklóm a sok sza­vazatot jelentő levlap írásába, melyet magam javára, magam írtam. Egyébként ritkán talál­kozhatunk vele máskor a kép­ernyőn, ezért is volt öröm a színházat bemutató Keré­­nyi-műsor, amelyben a Mik­roszkóp, a főváros legkisebb teátrumának világába tekint­hettünk be. Megtudhattuk, nemcsak területe kicsi, de tár­sulata is néhány tagból áll csu­pán, ám a meghívott vendé­geknek se szeri, se száma. Arra is fény derült, hogy a Mikroszkóp a magánosítás út­jára lépett, a művészeti vállal­kozás úttörőjeként, de amiért igazán érdemes volt késő este is ott gubbasztani a képernyő előtt, az a Zsarukabaréból adott ízelítő, Sass Józseffel a középpontban. A politikai humor igazi műhelye ez a ter­jedelmében kicsi, de hatásában nagy színház, a műfaj legjobb hagyományait folytatva. Ami magát a sorozatot illeti - Szín­házi Napló - kicsit furcsa, hogy kora estéből az éjszakai órába utaltatott. Talán kényes­nek minősülő témája miatt? Pedig egyvalamiben különös­képp példamutató is: Kerényi Imre műsorvezetőként a szép magyar beszéd fórumává avatta; előadásmódja szabatos és magyaros, kérdései lé­nyegre törnek és ugyanakkor formásak. Itt említendő meg az elmúlt hét egyik portré­­filmje is, amelyben Melocco Miklós szobrász ült a kamerák elé, s ő is nemcsak amit mon­dott, szavainak tartalmával, hanem mondandójának meg­formálásával is elbűvölt: mintha vésővel faragta volna ki szavait, kemény kőbe. Akár csak Kodály tette hajdanán, ő is klassziciszta pontossággal fejezte ki magát hatásosan, közérthetően. Ellenkezőleg: milyen kiábrándító volt látni a Családi kör filmjének végez­tével megszólaló pszicholó­gust, szószaporító magyaráza­tát, ráadásul látni méltóságo­­san eldőlve egy pompás pam­­lagon. Stílus! Valkó Mihály 5

Next