A MTA TÁRSADALMI-TÖRTÉNETI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 7. kötet (1955-1956)

4. szám - TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK - I. Tóth Zoltán: A soknemzetiségű állam néhány kérdéséről az 1848 előtti Magyarországon

A SOKNEMZETISÉGŰ ÁLLAM NÉHÁNY KÉRDÉSÉRŐL AZ 1848 ELŐTTI MAGY­ARORSZÁGON 263 társadalmakban adott és lehetséges fokán egy osztály felsőbbsége szükség­képpeni és elkerülhetetlen.14 Az uralkodó osztály anyagi felsőbbsége maga után vonja nemcsak a politikai hatalom birtoklását, hanem a kulturális és szellemi vezető szerepet is.15 A feudális földtulajdon feletti monopólium azonban csak a feudális viszo­nyok túlsúlyra jutása idején meghatározó tényező. A honfoglalás idején a magya­rok olyan társadalomban éltek, melyben az osztály nélküli rend bomlása előre­haladott, az osztálytársadalom pedig kialakulóban volt. A magyar társadalom­nak még jelentékeny fejlődésen kellett átmennie, osztálytársadalommá kellett alakulnia, hogy államot alapíthasson, és hogy a meghódított terület vezető erejének szerepét tartós sikerrel magára vállalhassa. A földtulajdon felett való rendelkezést a terület részben fejlettebb társadalmi fokon álló lakói felett való rendelkezés előzte meg, amit a honfoglaló magyarok fejlettebb katonai ereje, a meghódoltatott népek viszonylag csekély száma és szétszórtsága és végül a Kárpát-medence legértékesebb központi területeinek birtokbavétele tett lehetővé. A fejlődést elősegítette a meghódoltatott szláv lakosságra való rátele­pedés, ami a feudalizálódásnak már a honfoglalás előtt nomád formában megindult folyamatát jelentékenyen meggyorsította. Az ország különböző földrajzi jellegű (síkság, dombvidék, hegyvidék) termelési körei közt állandó gazdasági érdekközösség létesülhetett, és ennek alapján az ország egész terüle­tét uraló állandó jellegű politikai szervezet állandósult. „S a vezető szerep e politikai szervezetben a hegyvidéki lakossággal szemben a síkságot és a domb­vidéket megülő népnek jut, mert mezőgazdasági termelőerői természeti okokból jóval fejlettebbek . . ."le A kialakult állam vezető szerepét a magyar uralkodó osztály annál is inkább szilárdan kezében tarthatta, minthogy a Kárpát-medencében nem volt olyan gazdasági-társadalmi energiát képviselő nép, amely ezt a vezető szerepet két­ségbe vonhatta volna, és amely egy másik állam alapításához szükséges feltéte­lekkel az adott időpontban rendelkezett volna. 14 „Mindaddig, amíg az igazán dolgozó népességet szükséges munkája oly nagy mérték­ben veszi igénybe, hogy semmi ideje sem marad a társadalom közös ügyeinek munkavezetés, államügyek, jogi ügyek, művészet, tudomány stb. — ellátására, mindaddig állandóan kellett lenni egy külön osztálynak, amely az igazi munka alól felszabadítva, ezeket az ügyeket ellátta." Engels: Hogyan „forradalmasítja" Eugen Dühring úr a tudományt. (Anti-Dü­hring) Bp. 1950. 187. old. 16 „Az uralkodó osztály gondolatai minden korszakban az uralkodó gondolatok — ír­ják Marx és Engels —, vagyis az az osztály, amely a társadalom uralkodó anyagi hatalma, egyi­dejűleg uralkodó szellemi hatalma is. Az az osztály, amely az anyagi termelés eszközeivel rendel­kezik, ezzel egyúttal a szellemi termelés eszközeivel is rendelkezik, úgy hogy ezáltal azoknak a gondolatai, akik híján vannak a szellemi termelés eszközeivel, általában ennek az osztálynak vannak alárendelve." A német ideológia. 29. old. 16 Molnár Erik : A magyar társadalom története az őskortól az Árpád-korig. 2. kiad. Bp. 1949. 96. old. — Szinte felesleges hangsúlyozni, hogy a soviniszta történetírás tanítása a magyarság felsőbbrendű államalkotó képességéről és veleszületett vezetői hivatásáról nélkülözi a megala­pozottságot.

Next