Tarsadalmi Szemle – 1986.

4. szám - Könyvekről - Izsák Lajos: A Keresztény Demokrata Néppárt és a Demokrata Néppárt 1944–1949 (Föglein Gizella)

KÖNYVEKRŐL Izsák Lajos: A Keresztény Demokrata Néppárt és a Demokrata Néppárt 7944-7949 A hazai polgári ellenzéki pártok történetének ismert és elismert kutatója újabb könyvében a második világháború utáni esztendők politikai életének sajátos területével, a keresztény demok­rata mozgalom, illetve párt történetével foglal­kozik. A keresztény demokrácia önálló hazai képvi­seletére vállalkozó párt létrejöttét és működését alapvetően meghatározta egyfelől a katolikus egyház vezetőinek magatartása, másfelől a népi demokratikus hatalom, közelebbről a független­ségi front pártjainak állásfoglalása és nem utol­sósorban a nemzetközi helyzet alakulása. A ke­resztény demokrácia jelszavával fellépő párt te­hát - helyzetéből és jellegéből adódóan - végső soron az állam és a katolikus egyház kapcsolatá­nak metszéspontjába, mintegy „kereszttüzébe" került, s egyúttal e kapcsolat függvényévé is vált. Magyarországon a politikai katolicizmusnak - a több évtizedes múlt alapján - a felszabadulás idején és után is megvolt a társadalmi bázisa: azok a katolikus, hivatásrendi alapon álló és szerveződött szociális mozgalmak (Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testüle­te (KALOT), Egyházközségi Munkásszakosztá­lyok, Magyar Dolgozók Országos Hivatásszer­vezete stb.), amelyek már a harmincas évek má­sodik felében jelezték, hogy megindult egyfajta útkeresés a hazai katolikus közéletben. A Keresztény Demokrata Néppártot (KDNP) 1944. október közepén gróf Pálffy Jó­zsef alakította meg, Serédi Jusztinián hercegprí­más beleegyezésével. A KDNP nem volt jelen a Magyar Nemzeti Függetlenségi Front szegedi zászlóbontásánál, mivel Pálffy József - aki a Magyar Front megalakításában és a nemzeti ellenállás szervezésében is részt vett - a még hitleri megszállás alatt levő fővárosban tartóz­kodott. Izsák Lajos a könyvében utal azonban arra is, hogy e párt szevezésében, majd vezetésé­ben elsősorban a konzervatív, illetve jobboldali katolikus tömegszervezetek volt vezetői játszot­tak fontos szerepet. A KALOT vezetői is részt vettek a Keresztény Demokrata Néppárt létre­hozásában, majd Szekfű Gyula, Barankovics Ist­ván és mások is bekapcsolódtak e párt tevékeny­ségébe. Bár e pártnak a politikai életben való részvételét a Budapesti Nemzeti Bizottság 1945. április 18-i ülése elutasította, 1945 nyarán - a közelgő nemzetgyűlési választások miatt - a korábbiaknál is erőteljesebben indult meg a párt szervezése. Ennek során azonban két, egymástól egyre határozottabban elkülönülő csoportosu­lás alakult ki: egyik Barankovics István, a másik Pálffy József személye közül. • Izsák Lajos nagy jártassággal ábrázolja a két keresztény politikus pályáját, illetve azok egyes szakaszait, miközben megrajzolja politikusi al­katukat és személyes sorsukat is. Csak üdvözöl­ni lehet a szerzőnek ezt az „emberarcú" törté­netírói módszerét. Gróf Pálffy József, az egykori dunántúli földbirtokos és a tiszántúli, katolikus kántortanítói családból származó Barankovics István egyaránt következetesen vállalta a harcot a fasizmus és annak minden maradványa ellet­. A „keresztény demokrácia" híveiként mindket­tőjük célja voltaképpen egyfajta polgári demok­rácia volt, amelyet azonban más-más módon, azaz különböző programmal kívántak megvaló­sítani. Barankovics és csoportja kezdettől fogva elhatárolta magát a Horthy-rendszer különböző keresztény pártjaitól, Pálffy azonban hosszú ideig a velük való hasonlóságot, a folytonossá­got hangoztatta. A katolikus hierarchiához hűbb Pálffy és követői élvezték a klérus hivata­los elismerését és támogatását. Barankovics és hívei azonban ezt nem kapták meg. Pálffy világ­nézeti és politikai szempontból egyaránt szem­behelyezkedett a népi demokratikus erőkkel, Barankovics azonban csak világnézetileg hatá­rolta el magát a baloldali pártoktól, hangsú­lyozta a velük való politikai együttműködés szükségességét, mintegy keresve a „modus vi­vendi"-t. Ez is hozzájárult ahhoz - hangsúlyozza a szer­ző -, hogy az Országos Nemzeti Bizottság csak a Barankovics-féle Demokrata Néppárt (DNP) önálló indulását tette lehetővé az 1945. évi nem­zetgyűlési választásokon. A párt nevéből a „ke­resztény" jelző hiánya is az ellenforradalmi rendszer keresztény pártjaitól való elhatároló­dást jelezte. Miután azonban Barankovicsék nem tudták megteremteni a sikeres választási szereplés feltételeit, ezért a DNP a kisgazdapárt­tal való szorosabb együttműködés útját válasz­totta, s jelöltjeit e párt listáján indította. Katolikus párt hiányában, a klérus nagy súlyt helyezett a katolikus társadalmi egyesületek ak­tivizálására. Ezt meg is tehette, mivel a népi demokratikus kormányzat a felszabadulás után nem oszlatta fel őket, így azok bizonyos korlá­tozások mellett 1946 nyaráig működhettek.

Next